Jump to content
IGNORERAD

Köer till olika imigrations kontor i Thailand


hasseryd

Recommended Posts

Jag skar liv i en gammal tråd som gäller extension mm.

 Nu gäller det spouse Chiang Mai IGEN. Skulle behöva en uppdatering innan jag åker till immigration. Ifjol anlände jag  5.00 och köade. Allt var klart 15.00. Jag var nöjd. Tror jag dokumenterade , hela processen på forumet, någonstans på detta forum.

 

Skall söka extension spouse före 24 december! Skall söka multiple re-entry. Och före den 15 december så skall jag rapportera  3 månaders. Så jag tänkte gå upp i ottan den 10/12. Är ute i gooood tiiiiiid. Jag vet. Det ryktas att man flyttat immigration? Var?

 

Det var en djälva massa papper ifjol. Vi bokade en tid, för hembesök, och de kom hem till oss. Det var mysigt och de var trevliga.  Förresten varför går jag inte in och kollar vad jag själv skrev.

 

En fråga. När man nu kommer andra året gäller fjolårets pappersinsamling detta år två också? Ni som vet?  Ifjol gällde följande:

1. TM 7 ansökan ifylld "originalblankett" (ej som jag på computer med två sidor) m foton ej äldre än 6 månader

2. Kopia pass första sidan

3. Kopia så de ser stämplar sista entry från Sverige ( i mitt fall 15/9 som blev förlängningen 3 månader 15 dec). Visa 24 /12

4. Kopia på deparding card (ni vet den där som de nitar fast)

5. T2 blankett Gift i Amphur Hang Dong (fick vi åka till Hang Dong kommunen o fixa)

6. Kopia på GIFT PAPPERET (ni vet det där snygga i färger)

7. kopia på hennes blå bok (s 1 0 2)

8. Kopia på min gul bok (s 1 o 2)

9. Ekonomisk intyg från någon som är översatt av Svenska ambassaden

10. Kort på det kärleksfulla paret (med kläder är helt OK)

11. Karta över fastigheten där ni bor ( i mitt fall då det är första gången skall de inom 10 dagar besöka oss)         

Kostnad  1900 bath

(Skall kopiera allt detta en gång till eller skapa dubbla uppsättningar)

 

Ansökan multipl tripple (ifol sökte jag bara en inresa). Skall resa mer i år.  Bl a Vietnamn den 1 januari

 

 

  1. Ansökan TM8

  2. Ett  foto

  3. Kopia passet

  4. Kopia på visum

  5. Kopia på departure card

  6. 3800 bath

Immigration är flyttat till Promenada shopping mall. Spouse-förlängningen görs på det gamla stället vid flygplatsen (kolla för säkerhets skull), övriga ärenden görs på det nya stället.

Betyder  förmodligen att du får offra två dagar till detta.   :( 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Peder

    13

  • hasseryd

    11

  • Nemo

    10

  • Baa

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Glömde säga att om du skall skicka 3-månaders rapporteringen med post, så skall den skickas till gamla stället. Vid personligt besök, är det Promenada som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde säga att om du skall skicka 3-månaders rapporteringen med post, så skall den skickas till gamla stället. Vid personligt besök, är det Promenada som gäller.

Då blir det nog det nya stället för jag tänkte "köra" rubbet. Men jag skall kolla lite jag är ute i god tid. Jag har experterna vid stenbordet vid longstay hotellet Veerachai. Så tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Expertisen vid stenbordet berättade att jag skall börja på det gamla "immigration" här i Chiang Mai, med att föra över gammal passinformation till nya passet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag åkte dit 9.00. Fick en otydlig kommentar från en flicka i informationen att jag måste åka till Bangkok och få intyg från Sweden om att...mummel...mummel...??..svammel svammel.....men...efter lite dividerande så frågade hon någon mer uppsatt person där bakom. Vips fick jag en blankett och order om att ta kopior från gamla och nya passet ( 3 st sidor i respektive pass). Så jag lommade ut i kopieringstältet. I Chiang Mai, den nästa största staden i Thailand har vi ett tält där en söt flicka hjälper med kopiering. 3 bath per kopia. Nåja, tillbaka till fakta som skall hjälpa er okunniga. Flytta stämplar gör ni på gamla Immigration här i Chiang Mai. 1. Fyll i ansökningsblankett (men jag vet ej nr eller om den finns på detta forum för nedladdning). 2. Ta tre st kopior från respektive pass på första sidan, visasidan och den sida som visar sista entry. Sedan fick jag vänta i 1 timme 40 minuter för att möta "henne som bestämmer där bak". Sedan sitta ned ca 30 minuter och därefter KLART. 2 timmar 10 minuter. Inga problem när man är inställd på att vänta. Så jag var nöjd. Nästa utmaning blir att förnya Spouse O visa 1 år och multipl entry....och jag tror att jag skall göra det på gamla stället Immigration? Återkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waow vilka köer, måste vara ett underdimensionerat Im där i CM.

I Korat är det i princip ingen kö, ingen att tala om iaf.

Kommer man efter lunch så är ofta flera av luckorna tomma, och man blir direkt framvinkad.

Och inget dribbel med pengar, kostar det tex 1900 så betalar man 1900.

Det är också det en första "help desk" vid ingången, där man får initial hjälp, det är polisstuderande som sitter där, duktiga på engelska, de lotsar dig dit du ska, och där finns en tipp box, den brukar jag lägga en hundring i :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Udon kan det emellanåt vara ganska mycket kö förutom vid 90 dagrs rapporteringen, där brukar det sällan ta mer än 10 minuter! Årsansökan däremot kan vara rätt kaotiskt eftersom det ibland är bara en handläggare på plats!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tyska vän som är 76 år var däremot lite arg över denna dåliga Immigration vi har i Chiangmai. Hans ben orkar inte med kö, säger han. Nu har han provat skicka 90 dagars förnyelsen via post. Ryktet säger att det skall fungera perfekt. Vem vet?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 Nu har han provat skicka 90 dagars förnyelsen via post. Ryktet säger att det skall fungera perfekt. Vem vet?

 

Det fungerar alldeles förträffligt och om alla gjorde detta istället för att besöka Immigration för denna rapport, så skulle de får mer tid över för viktigare uppgifter.   

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att vara så himla konspiratoriskt lagd, så kan man dock ana ett visst mönster här i Chiangmai. 

Immigration har minskat antalet kölappar per dag från 30 till nu 20.  Och som en händelse så växer agentverksamheten. Alltså dessa "agenter" som hjälper farranger att få sin extension.

De tar mellan 3- 6000 Baht för sina tjänster, vilket är att se till att pappern är i ordning och smita emellan i kön och får klanderfri service av tjänsgörande officer. 

Anlitar man dessa så slipper man köa. Kanske till och med att infinna sig på immigration. 

Vid Promenadas immigration finns ett sådant kontor vägg i vägg. Det drivs av en tidigare immigrationsofficer......

Personligen var jag bland de sista att kunna boka tid för extension via internet. Fungerada perfekt. Men denna service är nu nedlagd, pga enl rykte att de sk agenterna satt uppe efter midnatt och bokade så många slots de kunde.....

Då jag genomförde min extension så kom en agent fram till bordet där officeren jobbade med mina papper och dängde en bunt papper och pass i bordet.  Verkade vara fullt normalt beteende.

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ett tillägg till mitt senasre inlägg så vill jag framhålla att agenter i många fall fyller en viktig funktion. Det finns många expats som har problem med det ena och andra och behöver proffesionell hjälp vid dessa immigrationsbesök. 

Men det jag anar är att immigrationspersonalen hellre har att göra med mellanhänder hellre än med oss expats direkt.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att vara så himla konspiratoriskt lagd, så kan man dock ana ett visst mönster här i Chiangmai. 

Immigration har minskat antalet kölappar per dag från 30 till nu 20.  Och som en händelse så växer agentverksamheten. Alltså dessa "agenter" som hjälper farranger att få sin extension.

De tar mellan 3- 6000 Baht för sina tjänster, vilket är att se till att pappern är i ordning och smita emellan i kön och får klanderfri service av tjänsgörande officer. 

Anlitar man dessa så slipper man köa. Kanske till och med att infinna sig på immigration. 

Vid Promenadas immigration finns ett sådant kontor vägg i vägg. Det drivs av en tidigare immigrationsofficer......

Personligen var jag bland de sista att kunna boka tid för extension via internet. Fungerada perfekt. Men denna service är nu nedlagd, pga enl rykte att de sk agenterna satt uppe efter midnatt och bokade så många slots de kunde.....

Då jag genomförde min extension så kom en agent fram till bordet där officeren jobbade med mina papper och dängde en bunt papper och pass i bordet.  Verkade vara fullt normalt beteende.

 

Trots allt bra att dessa jävla agenter finns med tanke på att många äldre kan ha svårt att köa i flera timmar. . .. men visst, gäller väl att bli stammis för att komma

något sånär "billigt" undan med ett för övrigt jäkla rövarpris dom tar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det jag anar är att immigrationspersonalen hellre har att göra med mellanhänder hellre än med oss expats direkt.

Javisst, av naturliga skäl. De får antagligen en liten hacka för besväret av agenterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jaha då är man (motviligt) en del av koruptionen i Thailand

Skulle fixa nytt ettårs visum idag.

Kom framtill imigration kl 11 och frågade om "visumsystemet" numera.

Fick då beskedet "Man måste vara där innan kl 5 am" jaha sa jag men jag har ju synproblem och måste hyra någon för transport till nya Img kontoret(som bara kan nås med bil/motocykel)

Jaha men vi har special!!!!!! visa service u pay 3000 b and no que.....

OK (detta viste jag redan) jag vil ha den servicen.

Då fixade sej alt på 15 mim., kom tilbaka om 2 timmar så är alt klart.

Kom tilbaka efter 2 timar, fick mit visum efter ett foto och en ca. 1 minuts koll på mina papper av en tjänsteman , jo do, tog ett extrakort också så var alt klart och jag fick mitt pass med nytt visum...............men när jag kollade mitt pass så fans mitt senaste 90 day reports kvito inte i passet.

Tha efter ca 20 min letande så hittade dom mitt 90 days kvito och "sorry sorry"

Tja vad ska man säja "Welcome to Thailand"

Först skapa stora köer och sen fixa en specialcervice där du kan koma runt köerna för en liten serviceavgift....

Hatar koruption men.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Immi i Jomtien var ju snabba och hjälpsamma så långt jag kunde se - att jag sen inte fick en extension var ju en annan sak.

Lite kaotiskt men efter en tid i kambodja så kändes detta som rena himmelriket förutom att jag inte fick nåt gjort egentligen. Kunde suttit den timmen på en bar och druckit nåt kallt istället.

Anlände efter lunch och det var kö utanför men inga problem med tiderna. Räknar man som jag med en 4 timmar så var 1 timme tills avslag ganska snabbt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig känt mig så eländig i Chiang Mai. Jag skulle vilja flytta härifrån. OK jag gick upp 4.30. Det sätter ner humöret i slutet av dagen. Så Ok att jag är deppad nu.

Vd har hänt undrar ni? Jo kom dit 5.00.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner mig piggare nu, på morronen och ursäkta mitt dåliga humör igår kväll. Jag var nummer 15 i kön klockan 5.00 på gamla immigration gäller (spouse).

6.45 delade de ut nummerlappar. Jag fick nummer 28:a. trots att jag borde fått nr 15. Det visade sig att de 15 första numren,var ämnade för agenter.

Jag skulle göra spouse. 30 dagars och re-entry. 3 st accepter från immigration. Så här gick det i Chiang Mai på immigration den 4 december 2015.

11.45 ropade de ut mitt nummer (ca 7 timmars väntande) och vi mötte administratören (ringde efter frun vid 10.00. Så hon var på bra humör). Jag hade missat en sak. Giftaspapperet saknade originalstämpel då jag glömt kopiera baksida. Satan i Gatan. De tog lunch o vi åkte hem o hämtade originalet (jag vet vi borde haft detta med oss). En till sak de ville ha en bild framför huset också. Så jag fick ta en bild där vi framträdde båda och kopierade ut i två ex. Tillbaka och sedan tog de ett foto på mig. Kvitto 1900 bth. Klart 14.00. Pust.

Över till nästa kö. En äldre person (general) som hade uniform med mycket stjärnor på sig, jobbade ensam men flitigt. 15.15 blev det min tur (1 timme 15 minuter stående i i kön då den saknar kölappar). Alla papper OK. papper häftades in i passet. klart.  OK kan du fixa detta också? Re-entry - jag har alla papper klara.-  Sorry nu tar jag 90 dagars (tror att han öppnade datorn för att administrera) inte re-entry - Vänta! Jaha. klockan 15.45 så orkade han inte så han sa till alla, i reentry kön, att ni får komma igen på tisdag. Så jag nådde inte målet.

Däremot hade jag kunnat göra alla tre aktivteterna HÄR -  inte åka till Promenada. Som ni förstår så vill jag inte skicka "per post" då jag av tidsskäl kunde avsluta allt samtidigt på samma ställe.

En till sak. Före jag kom till "generalen som administrerade så hårt ensam" blev jag vittne (kollade 1 timme o 15 minuter) då han administrerade ett 15 tal pass och skrev ut kvitton på 3000 bath till agenterna. Svart eller vitt men kvitto på varje pass skrevs ut. Sedan att min fru blev irriterade när han stängde butiken 15.45 är en annan historia. Jag sa bara jen jen jen - Vi tar det på tisdag.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Verkar som att problemen på IM   . Chiangmai fortsätter

Jag har under det senaste året  (2015) sänt in 90 dagarsrapporteringen med post som har fungeract bra. Men nu måndag den 14 jan sände jag in min anmälan men inte fått den tillbaka än  (tidigare. har jag fått den tilbaka med vändande post )

Jag had hört från andra gubbar här att dom har liknande problem.

Nån som vet nått om det här?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att problemen på IM   . Chiangmai fortsätter

Jag har under det senaste året  (2015) sänt in 90 dagarsrapporteringen med post som har fungeract bra. Men nu måndag den 14 jan sände jag in min anmälan men inte fått den tillbaka än  (tidigare. har jag fått den tilbaka med vändande post )

Jag had hört från andra gubbar här att dom har liknande problem.

Nån som vet nått om det här?

Skickade min den 4 jan, har inte fått tillbaks den ännu. Gjorde en sökning på brevet (http://track.thailandpost.com/tracking/default.aspx?lang=en) vilket visade sig att det var levererat till dem den den 5  januari. Så det är bara vänta och se när den returneras. Har ju mottagningskvittot som bevis på att de har tagit emot brevet.  :)

 

Selection_003.thumb.jpg.898d3f47e5351c53

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att problemen på IM   . Chiangmai fortsätter

Jag har under det senaste året  (2015) sänt in 90 dagarsrapporteringen med post som har fungeract bra. Men nu måndag den 14 jan sände jag in min anmälan men inte fått den tillbaka än  (tidigare. har jag fått den tilbaka med vändande post )

Jag had hört från andra gubbar här att dom har liknande problem.

Nån som vet nått om det här?

 

 

Man kan tydligen kontrollera om den inskickade anmälan har blivit registrerad i datasystemet och skriva ut notifieringen från Immi, om man går till den här länken:   https://sites.google...-reporting-help

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan tydligen kontrollera om den inskickade anmälan har blivit registrerad i datasystemet och skriva ut notifieringen från Immi, om man går till den här länken:   https://sites.google...-reporting-help

Provade nu i morse men det funkade inte. Så nu är jag på väg till Immi för att reda ut detta. Chiang Mai Immigration måste vara det sämsta kontoret i hela Thailand. Hur svårt kan det vara att göra ett onlinesystem som funkar, eller att skicka tillbaka en liten papperslapp när de redan har fått ett ifyllt och frankerat returkuvert?  :wacko:

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade nu i morse men det funkade inte. Så nu är jag på väg till Immi för att reda ut detta. Chiang Mai Immigration måste vara det sämsta kontoret i hela Thailand. Hur svårt kan det vara att göra ett onlinesystem som funkar, eller att skicka tillbaka en liten papperslapp när de redan har fått ett ifyllt och frankerat returkuvert?  :wacko:

Sådärja, tillbaks från Immi (Airport) och mycket riktigt, 90 dagarsrapporten som jag skickade den 4:de januari var noterad och klar i deras datasystem den 14 januari. Men varför i helvete har de inte returnerat den nya slippen med ett datum för nästa besök?  :wacko:

Jävla Kalle Anka ställe, sen sa han också att nästa gång skulle jag använda onlinesystemet (som inte funkar)vid registreringen, alternativt gå dit personligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...