Jump to content
IGNORERAD

Köer till olika imigrations kontor i Thailand


hasseryd

Recommended Posts

när du söker giftas-visum så förlänger dom ditt nuvarande visum med en månad och du får komma tillbaka och hämta det den dagen visumet går ut (sällan det är klart före)

+

att det blir hembesök av immigration och dom tittar i era garderober + intervjuar grannar så att det är riktigt att ni bor ihop

har du/ni/husägaren anmält att ni bor på nuvarande adr. ! ?   viktigt annars böter , annars gör det bums och säg att ni har rest runt i landet

 

re-entry är en annan kö

du har ju ett giltigt visum under förutsättning att du reser ut/in under den tiden

 

TM 8

kopia på passet

visumet

departure card

 

enkel 1.000b

multy  3.800b

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Peder

    13

  • hasseryd

    11

  • Nemo

    10

  • Baa

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

OK klockan är dags. Så då blir det extension idag. Inget mer. Nu måste jag jäkta. Jag har en resväska med dokument. Är det så här varje år när man söker "Spouse utökning"? Jag trodde "gul bok" var sesam öppnar dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ola - jag glömde säga att jag haft giftas visa ett år och förlängt extension 3 mån vid min entre /9. Nu söker jag ånyo ett år..

Link to comment
Dela på andra sajter

samma historia  varje år      (jag tror inte gula boken hjälper)

hjälper gör den så tillsvida att du inte behöver en massa dokument om din vistelse!

en farang är alltid en farang, och dom behandlar man som humöret är för dagen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer just från Nakhon Ratchasima Immigration.

 

Kom dit 08.20 och vi var ungefär 10 personer där. (öppnar 08.30)

Jag skulle förlänga turistvisum med 30 dagar och fick nummer 3 i kölistan.

 

Det tog 30 minuter så var de 10 första som skulle stämpla 90 dagars klara som har en egen kontor.

 

Min väntetid blev under 10 minuter, med ärendet tog ändå 35 minuter för att köpa till 30 dagar extra.

 

Två blanketter att fylla i, kopia på pass, kopia på visumet, kopia på departurecard, kopia på husägarens ID, kopia på husbok för huset jag hyr, 

kopia på ägarens husbok samt kopia på hyreskontraktets 8 sidor. Allt skall vara signerade i original.

 

Sju olika stämplar för pass och blanketterna användes.

Mina handlingar skickades mellan 3 personer och en fjärde som tog betalt.

 

När jag var klar var det nog ett tiotal till som tillkommit och köade.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tog 30 minuter så var de 10 första som skulle stämpla 90 dagars klara som har en egen kontor. Min väntetid blev under 10 minuter, med ärendet tog ändå 35 minuter för att köpa till 30 dagar extra. Två blanketter att fylla i, kopia på pass, kopia på visumet, kopia på departurecard, kopia på husägarens ID, kopia på husbok för huset jag hyr, kopia på ägarens husbok samt kopia på hyreskontraktets 8 sidor. Allt skall vara signerade i original. Sju olika stämplar för pass och blanketterna användes. Mina handlingar skickades mellan 3 personer och en fjärde som tog betalt. När jag var klar var det nog ett tiotal till som tillkommit och köade.

Behövdes verkligen så många kopior för förlängning av turistvisa?

Jag var på cm imigration kl 5 i morse,fick kölapp kl 8 och ska dit tilbaka kl 13 egentligen inte så jättejobigt :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövdes verkligen så många kopior för förlängning av turistvisa?

Jag var på cm imigration kl 5 i morse,fick kölapp kl 8 och ska dit tilbaka kl 13 egentligen inte så jättejobigt :good:

Eftersom jag hyr så krävs nog det, finns ingen anledning för mig att chansa i denna byråkrati.

 

Vet personer förra året som saknade någon kopia av något och var tvungna att åka hem och hämta det.

Har man då åkt flera mil så är det riktigt "piss off"

 

Skulle kanske räckt med en kopia eller kvitto från ett hotell också för den som reser runt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

post-7120-0-08260500-1418120817_thumb.jpRapport från Chiang Mai Immigration office. 5.00

Många faranger och många asiater. Vi var väl ett trettiotal personer framför mig. Innan de öppnade 8.00 blev det 40 st bakom mig också. Eller oss. Min fru var med - jag har ett "Spouse" visa. Målet var att få 1-årig uppehållstillstånd och analysera bilden av Chiang Mai Immigration.post-7120-0-57711100-1418121561_thumb.jp Innan starten hade jag förberett mig hur?

Så här.post-7120-0-13752200-1418121934_thumb.jp En svensk som kör ett fysiskt träningspass tål allt i motlut! Jag var laddad!Svensk effektivitet skulle gälla. Här skulle goda råd ges! Vad hände?

post-7120-0-29407400-1418122114_thumb.jp

Trevlig Thai personal förklarade hur köerna var. Då började "gnällspikarna" att gnälla att de inte förstod. Jag förstod att vi inte skulle förstå. Men personalen - DE FÖRSÖKTE. Det som gjorde mig mest ont var att se hur de själva led. De vill ge god service. Visa att Thailand är effektivt. De försökte. T o m Kaptenen kom ut och skojade.post-7120-0-49503300-1418122611_thumb.jp Till slut hade jag blivit tilldelad en hård kartong bit med nummer 73. Lite besviken. Klockan hade blivit 10.00. Vi satte oss ned vid ett bord. Jag tyckte jag borde ligga kring 30 i raden. Lite besviken. Faan - jag klev upp 4.20.

Klockan hade blivit 10.30. hm...nr 73...post-7120-0-09671600-1418123160_thumb.jpvåran kompis på forumet däremot fick nr 30.!!...men jag tröstade mig med att kanske var det flera köer. Så jag var väl i SPOUSE kön.post-7120-0-78912400-1418124088_thumb.jp

Men magen "kurrade". En god "Tom Yam Wunsen Moo däng" skulle sitta fint. Skickade fram min älskling. Det gick liksom segt. Så då fick vi det positiva beskedet. Nää, sitt inte här. Vi har så mång ärenden "just nu". post-7120-0-85146600-1418125072_thumb.jpÅk å käka för det skall personalen göra 12.00. Kom igen vid 13.00. Precis som Thailändarna måste vi äta. Vi åkte till Ping river.post-7120-0-98080000-1418126802_thumb.jp

Åter tillbaka. 12.45. Mätt o gla. Jag glömde nämna att jag fick ett nytt nummer 417. De ropade upp mitt nummer 73. Sedan gav de mig ett nytt.Nåja. När jag åkte var det 410 å när jag kom var det 411. Djävlar 1 st på två timmar. Tur att jag hade tränat Fitting...hm..Det kom in en Engelsman som hade tatuerat sig. post-7120-0-98950700-1418127134_thumb.jpTur vi är olika i denna värld. Sedan small det till. Jag hörde 417. Ropade BINGO i örat på Indiern som satt bredvid. post-7120-0-82170600-1418127289_thumb.jpSedan fram med ansökan. Min första sida som jag fyllt i med tangentbord var fel. Det måste vara med bläck...osv...nåja...vi "pjotade" ny sida. Vi fick springa o kopiera det vi glömt. De var fantastiskt hjälpsamma. Men gud vad papper. Å vad stämplar. följande hade jag ftt korrigera min SPOUSEansökan till.

1. TM 7 ansökan ifylld "originalblankett" (ej som jag på computer med två sidor)

2. Kopia pass första sidan

3. Kopia så de ser stämplar sista entry från Sverige ( i mitt fall 25/9 som blev 24/12 dvs förlängningen 3 månader)

4. Kopia på deparding card (ni vet den där som de nitar fast)

5. T2 blankett Gift i Amphur Hang Dong (fick vi åka till Hang Dong kommunen o fixa)

6. Kopia på GIFT PAPPERET (ni vet det där snygga i färger)

7. kopia på hennes blå bok (s 1 0 2)

8. Kopia på min gul bok (s 1 o 2)

9. Ekonomisk intyg från någon som är översatt av Svenska ambassaden

10. Kort på det kärleksfulla paret (med kläder är helt OK)

11. Karta över fastigheten där ni bor ( i mitt fall då det är första gången skall de inom 10 dagar besöka oss)

/slut slut nu gick jag ut ifrån Chiang Mai immigration 15.00.post-7120-0-25408500-1418129076_thumb.jp

5.00 t o m 15.00. En liten del (10 timmar)av min tillvaro (jag är 61 år) hade spills på detta. Inget att gnälla över.

Efter vi på vägen hem handlat på några marknader och jag klämt några öl så la jag mig...jag är helt slut...summerar dagen.post-7120-0-47683000-1418129914_thumb.jp

1. Thailand immigration försöker verkligen.

2. Enorm bra service.

3. Enormt kunnig personal

4. Enorm stresströskel

5. Min handläggare tyckte synd om alla som får köa så länge - och ville framföra detta - vilket jag nu gör.

avslutningsvis.sa hon...alla älskar Chiang Mai och vill bo här och vi försöker anpassa oss...

Link to comment
Dela på andra sajter

Peder, on 09 Dec 2014 - 20:08, said:

 Min första sida som jag fyllt i med tangentbord var fel. Det måste vara med bläck...

1. TM 7 ansökan ifylld "originalblankett" (ej som jag på computer med två sidor)

 

 

Menar du att de inte godkänner en blankett ifylld med datorn, eller var det att du inte hade båda sidorna på samma papper? Verkar konstigt om de inte skulle godkänna en blankett ifylld med datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit inne på immigrationen i Jomtien-Pattaya ett par gånger nyligen och det har varit fullpackat så man knappt har kunnat gått in eller ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att de inte godkänner en blankett ifylld med datorn, eller var det att du inte hade båda sidorna på samma papper? Verkar konstigt om de inte skulle godkänna en blankett ifylld med datorn.

Korrekt av dig - det var nog p g a pappren blev två. Men hur gör du för att fylla i de på båda sidor o printa?
Link to comment
Dela på andra sajter

Korrekt av dig - det var nog p g a pappren blev två. Men hur gör du för att fylla i de på båda sidor o printa?

Printa ut båda sidorna och kör två gånger, med en vän sida genom kopiatorn så blir det ett dubbelsidigt dokument!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Printa ut båda sidorna och kör två gånger, med en vän sida genom kopiatorn så blir det ett dubbelsidigt dokument!

Joo, jag tror mig förstå. Jag har bara 50 m till tryckeriet så jag har ej investerat i en skrivare. Men jag skall be de fixa detta till nästa gång.
Link to comment
Dela på andra sajter

Köplats nr 30 cm här.

Menar du att dom inte accepterade Datorutskrivna/ifylda blanketer.

Hmm mina Datorifylda blanketer vad det inget problem med(har använt det senast året).

Jag fick också beröm för att jag hadde alla dokument och kopior med mej(enda negativa var att jag glömt singera mina passkopior)

Min handlägningstid hos imigrant handlägaren var ca. 5 min.

Min tidsaxel gälland visumansökan

05.00 ca Anlände till Imigration. Alla köstolar var ju upptagna så jag lånade en vid närliggande Cafeä

Några timmars köpratande fram till lite över 7, träffar som oftast trevliga personer i kön (undantag ev vissa forummedlemar i kön :loc: )

Därefter fick man en blå kölapp (jo nr. 30 :good: )
Sen kl 8 ny riktig kölapp och med besked återkomm runt 13,30.

For hem och bla. löste världsproblemen vi den dagliga träffen utanför Werashai Tapa rd. Soi 2 (Ni har väl inte glömt)

Sen tillbaka kl runt 13 fick vänta runt 40 min på handläggning.

Efter den snabba handläggningen (se ovan) så fick jag vänta ca. en timme på Passet (Undrar lite vad som händer under denna sista väntan?)

Färdigt med nytt visum runt kl 15. :good:

Undrar hur det blir nästa ár?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseryd, on 10 Dec 2014 - 09:54, said:hasseryd, on 10 Dec 2014 - 09:54, said:

(Undrar lite vad som händer under denna sista väntan?)

 

Handlingarna  granskas av "The Big Kahuna", varefter han sätter dit stämpeln på passet och sin signatur.    

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte fixa visum här i Chiangmai.

Var på Imigration office kl 5 moronen.

Då var det redan minst ca.30 personer före mej i kön för retaiment visum och work/student visa.

Dom hadde stållt ut massor av stolar som folk redan hadde markerat med påsar.

Tror dom tar runt 25/30 ansökningar om dan så tveksamt om jag skulle få tid idag

Får fara dit i morron runt 3 och sen ptervända vid kl.7 kul näää.

Nån som vet om det är möjligt att fixa visum i nån annan provins kontor fast jag bor i cm?

Jag bor i Uttaradit och fick veta att man måste gå till immigration som är tilldelad till adressen där man bor. Man kan inte välja något annat kontor tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var till immigrationen i Mapthaput, Rayong idag. Inte många personer där, mitt 90-dagars var klart inom 5 min. från att jag anlänt, bara en 'gubbe' före.

Försökte utan TM47 men det gick inte, hade en ifylld med mig att plocka fram så inga problem.

 

Vid årsförlängningen för 3 månader sedan, som pensionär:

Ifyllt, hemskrivet, dubbelsidigt, TM7 med påklistrat foto.

Pass.

Kopior på alla använda sidor i passet.

Inkomstuppgift (Konsulatet Pattaya).

 

Inget annat har behövts efter mitt första besök 2008, då några fler dokument efterfrågades.

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krabi nu pa morgonen en fore mej.

12 min senare var det klart med 30 nya dagar, fast jag inte hade foto eller kopia pa passet.

1.900฿ + 100฿ for fotot hos immigration.

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde 90 dagars i går i Koratt, mycket folk men det gick fort,

Lämnade inte fram TM 47, såg en del gjorde en del inte, men man tittade inte ens på de blanketter som lämnades..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jomtien Beach soi 5 30 dagars sitter på mitt hotel kommer en vän hämta mitt pass + ett foto ca 3 tim efter har jag mitt visa stämplat o klart 1900bath + 300 bath 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag var på immigration i Chiangmai i morse. Jag var där 04:45 och då var det redan 40 stycken före mig i kön, hörde att folk varit där redan 03:00. Senare kom det mer folk bakom mig, men det började även bildas en till kö sidan om min kö.

Jag tänkte att det kanske började bli trångt bakom mig och därför fortsätter kön i en ny rad.

Så är det inte!

Det ska egentligen vara fyra köer, beroende på vad som ska göras. Det finns små gula lappar längst fram som säger var man ska stå. Vi som inte visste bättre och kom tidigt stod i den vänstra kön. Den kön är för lärare, studenter, munkar etc.

Kön längst till höger är för de som ska stämpla 90 dagar. Här ställde sig de erfarna grabbarna. Dom kom strax innan 07:00 när dörrarna öppnades

Nu börjar inlägget bli sådär långt igen men vad jag vill ha sagt är. Slösa inte tid i fel kö!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Povel hade en rad i en låt:

"Ticka turist trist"

Efter att ha läst detta instämmer jag inte med Povel, faan vad skönt att slippa detta, turist -60 dagar, lämna landet flyg tillbaka=30 nya -åka hem!!!!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte läst denna tråd förut men blir helt chockerad.Jag åker till Hua-hin och som gammal sur

invalid så blir jag förbannnad om det tar mer än 30 minuter.Det har det gjort någon gång på 8 år.

Men oftast en kvart.Dom har och andra sidan flyttat runt och är nu på sitt fjärde ställe men om

man bara hittar det nya så funkar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Jag skar liv i en gammal tråd som gäller extension mm.

 Nu gäller det spouse Chiang Mai IGEN. Skulle behöva en uppdatering innan jag åker till immigration. Ifjol anlände jag  5.00 och köade. Allt var klart 15.00. Jag var nöjd. Tror jag dokumenterade , hela processen på forumet, någonstans på detta forum.

 

Skall söka extension spouse före 24 december! Skall söka multiple re-entry. Och före den 15 december så skall jag rapportera  3 månaders. Så jag tänkte gå upp i ottan den 10/12. Är ute i gooood tiiiiiid. Jag vet. Det ryktas att man flyttat immigration? Var?

 

Det var en djälva massa papper ifjol. Vi bokade en tid, för hembesök, och de kom hem till oss. Det var mysigt och de var trevliga.  Förresten varför går jag inte in och kollar vad jag själv skrev.

 

En fråga. När man nu kommer andra året gäller fjolårets pappersinsamling detta år två också? Ni som vet?  Ifjol gällde följande:

1. TM 7 ansökan ifylld "originalblankett" (ej som jag på computer med två sidor) m foton ej äldre än 6 månader

2. Kopia pass första sidan

3. Kopia så de ser stämplar sista entry från Sverige ( i mitt fall 15/9 som blev förlängningen 3 månader 15 dec). Visa 24 /12

4. Kopia på deparding card (ni vet den där som de nitar fast)

5. T2 blankett Gift i Amphur Hang Dong (fick vi åka till Hang Dong kommunen o fixa)

6. Kopia på GIFT PAPPERET (ni vet det där snygga i färger)

7. kopia på hennes blå bok (s 1 0 2)

8. Kopia på min gul bok (s 1 o 2)

9. Ekonomisk intyg från någon som är översatt av Svenska ambassaden

10. Kort på det kärleksfulla paret (med kläder är helt OK)

11. Karta över fastigheten där ni bor ( i mitt fall då det är första gången skall de inom 10 dagar besöka oss)         

Kostnad  1900 bath

(Skall kopiera allt detta en gång till eller skapa dubbla uppsättningar)

 

Ansökan multipl tripple (ifol sökte jag bara en inresa). Skall resa mer i år.  Bl a Vietnamn den 1 januari

 

 

  1. Ansökan TM8

  2. Ett  foto

  3. Kopia passet

  4. Kopia på visum

  5. Kopia på departure card

  6. 3800 bath

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...