Jump to content
IGNORERAD

Att tänka på när man hyr condo


chripsen

Recommended Posts

Tjenare!

Sökte lite på forumet men hittade inte riktigt det jag sökte.

Är i behov av lite tips på saker man ska tänka på när man hyr en condo i BKK.

Jag har för avsikt att inom snar framtid hyra en condo, under 6-12 månader beroende på priset. Förstår att det blir dyrare om det är ett kortare kontrakt.

Det jag har fått för mig är att man ska kolla är:

- priset på el och vatten (THB/unit). Inte helt säker på vad en unit är storleksmässigt (KWh/m3)?

- kontrakt på engelska (självklart)

- förskottshyra och deposition

Vad är det mer jag borde tänka på förutom att pruta?

Kan jag ha hjälp av en "mäklare" och i så fall finns det någon som rekommenderas?

Tacksam för all hjälp! För riktigt bra svar kan jag även tänka mig att bjussa på en bira eller två i BKK :-)

//Chrips

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Sökte lite på forumet men hittade inte riktigt det jag sökte.

Är i behov av lite tips på saker man ska tänka på när man hyr en condo i BKK.

Jag har för avsikt att inom snar framtid hyra en condo, under 6-12 månader beroende på priset. Förstår att det blir dyrare om det är ett kortare kontrakt.

Det jag har fått för mig är att man ska kolla är:

- priset på el och vatten (THB/unit). Inte helt säker på vad en unit är storleksmässigt (KWh/m3)?

- kontrakt på engelska (självklart)

- förskottshyra och deposition

Vad är det mer jag borde tänka på förutom att pruta?

Kan jag ha hjälp av en "mäklare" och i så fall finns det någon som rekommenderas?

Tacksam för all hjälp! För riktigt bra svar kan jag även tänka mig att bjussa på en bira eller två i BKK :-)

//Chrips

Oftas bara 12 mån hyra men vart ska du bo BKK i?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Du verkar ha koll på läget, det jag gör som uthyrare är:

Hyresgästen får välja, skriva över vatten/el avtal på sig själv och ta dessa kostnader eller låta det stå på oss och då lämna 10000 bath i deposit ifall det slarvas med räkningarna. Vi lämnar alltid räkningarna direkt från elbolaget, då vet gästen att vi inte lägger på något.

Kontrakt på engelska med 3 månaders förskottshyra, alternativt ta med sig en mäklare ifall de inte litar på mig. I dessa fall blir förskottshyran 2 månader och mäklaren tar 1 månadshyra. Tyvärr får jag som uthyrare ta mäklarkostnaden, men för dig så kan det ju kännas tryggt med en mäklare.

Mitt tips är att skita i mäklaren förhandla fram halv eller ingen hyra sista månaden, ha en bra relation med uthyraren och bråka inte om förskottet då brukar relationen bli lite kärv ifall du blir lite sen med någon hyra av någon anledning.

Skriv 1 års kontrakt med 3 månaders uppsägningstid(inom dessa 12 månader) så har du bättre prutningsmarginal än ett 6 mån. Kontrakt.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig lagt mer än en mån deposition.

Så lätt är det inte att hyra ut på lång tid så detta går alltid att förhandla sig till även om många falanger tror att det är "hemma" regler som gäller och vill ha mer i deposition. Bojkotta dessa hyresvärdar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Problemet som hyresvärd med en månad deposition är tiden, det tar någon vecka att få en ickebetalande gäst att flytta ut.

Därför vill man oftast ha lite mer i förskott.

Våran prislista är enkel.

1-6 mån, minimum 1 månad (plus mäklaren 1 mån),40000 i månaden

1 år, minimum 2 månader förskott(plus mäklaren vill ha 1 månad), 35000 i månaden

1år och längre, minimum 2 månader förskott(plus mäklaren 1 mån), 30000 månaden

Visst kan man bojkotta förskottet, men jag förstår inte varför eftersom man inte betalar de sista månaderna på perioden man stannar.

Rätt eller fel vet jag inte, det viktiga är att bägge parter är nöjda. Samt att det är lättare att pruta på slutsumman när man som hyresvärd känner sig trygg.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

:good: 

Tja,

Problemet som hyresvärd med en månad deposition är tiden, det tar någon vecka att få en ickebetalande gäst att flytta ut.

Därför vill man oftast ha lite mer i förskott.

Våran prislista är enkel.

1-6 mån, minimum 1 månad (plus mäklaren 1 mån),40000 i månaden

1 år, minimum 2 månader förskott(plus mäklaren vill ha 1 månad), 35000 i månaden

1år och längre, minimum 2 månader förskott(plus mäklaren 1 mån), 30000 månaden

Visst kan man bojkotta förskottet, men jag förstår inte varför eftersom man inte betalar de sista månaderna på perioden man stannar.

Rätt eller fel vet jag inte, det viktiga är att bägge parter är nöjda. Samt att det är lättare att pruta på slutsumman när man som hyresvärd känner sig trygg.

Erkki8dina)

vad har du ditt (dina)condo ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja 33an,

Det är inga condo, det är hus.

Ligger på Jomtien, mellan Kanchana road och soi Chayapruek.

Det heter eakmongol 2.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja 33an,

Det är inga condo, det är hus.

Ligger på Jomtien, mellan Kanchana road och soi Chayapruek.

Det heter eakmongol 2.

Puss

Erkki

ja men det visste jag ju ha ha ,trodde du hade investerat mera ,ses vi i isaan i feb?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja men det visste jag ju ha ha ,trodde du hade investerat mera ,ses vi i isaan i feb?

Alla syns i Isaan i februari :good:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja 33an,

Blir nog inga condos, vi tycker hus är bättre investering till ungefär samma pris.

Om jag har tur gör vi det!

Tyvärr ser det lite mörkt ut, mycket jobb just nu.

Kanske hinner jag en snabbis.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, ledsen för sent svar. Tapatalk och jag har inte alls varit vänner de senaste dagarna.. Grrrr!

Glen: varför är det bra och registrera sig hos Land Department och är det jag eller ägaren som gör det?

Svampen: jag vill helst bo vid On Nut då jag gillar området. Men jag pluggar vid Asoke, så allt däremellan borde väl fungera bra.

Erkki: Tack för bra svar utifrån uthyrarens sida. Visste inte att mäklaren tog en månadshyra i arvode.

Ban99arne: tänkte gå loss med kameran också. Men bra om de är med i kontraktet.

Jag har under dagarna promenerat runt och spontant kollat lite condos, samt kollat lite på nätet. Verkar som om priserna på nätet ligger i allmänhet 5000 THB över det man får om manbara går in och säger hej. Kanske för att täcka mäklararvodena?

Link to comment
Dela på andra sajter

se till att du registerar ditt hyres avtal hos Land Department...

Inget som jag eller nån av dom jag känner har gjort under dom ca: sju år vi varit hyresgäster här i landet.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...