Jump to content
IGNORERAD

Tid för banköverföring från Sverige till Thailand


Kajjan

Recommended Posts

För 7 dagar sedan förde jag över pengar från mitt Nordea konto till ett Kasikorn bankkonto. Enligt Nordea ska detta ta ca 3 arbetsdagar. Det har nu gått 5-6 arbetsdagar och inga pengar har kommit in. Har dubbelkollat att alla uppgifter är korrekt ifyllda. Nordea bekräftar att betalningen är korrekt utförd och säger att om någon uppgift inte matchar, så kommer pengarna tillbaka. I så fall, när?

 

Någon annan som det också tagit ovanligt lång tid för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tre dagar har det vart för mig om man inte tar det dyrare alternativet och skyndar på det. Har skickat några gånger.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Tre dagar har det vart för mig om man inte tar det dyrare alternativet och skyndar på det. Har skickat några gånger.

 

Det tog 3 dagar för mig också sist jag gjorde en överföring för typ 8 år sedan. Känns som att något har gått snett den här gången. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som snabbast 2 dagar för mig och som längst 4 dagar.

 

Har nog gjort mer än 50 överföringar.

 

Undvik bara svenska och thailändska helgdagar som kan sätta käppar i hjulen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det till ett vanligt bankkonto?

 

Jag förde över en gång till ett Fixed Deposit konto i Kasikorn, då försvann pengarna rakt ut i CyberSpace och jag har inte sett dem än...

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade på fel nummer en gång och pengarna kom tillbaka efter en vecka,men banken sa att det kunde ta 2 veckor men också att pengarna

inte kan fastna i cyberrymden utan antingen kommer dom fram eller så kommer dom tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

För 7 dagar sedan förde jag över pengar från mitt Nordea konto till ett Kasikorn bankkonto. Enligt Nordea ska detta ta ca 3 arbetsdagar. Det har nu gått 5-6 arbetsdagar och inga pengar har kommit in. Har dubbelkollat att alla uppgifter är korrekt ifyllda. Nordea bekräftar att betalningen är korrekt utförd och säger att om någon uppgift inte matchar, så kommer pengarna tillbaka. I så fall, när?

 

Någon annan som det också tagit ovanligt lång tid för?

Jag för över pengar ibland, senast förra veckan. har Swedbank i Sverige och gör överföring till Bangkok Bank i Thailand via internetbanken .  Om man gör en expressöverföring på svensk dagtid så sitter pengarna på BangkokBank i regel dagen efter eller senast 2 dagar efter. Förra veckan gjorde jag en sådan på fredagen men eftersom det var helg så satt inte pengarna på mitt konto i Thailand förrän på tisdag efter helgen. Nu kommer jag inte ihåg riktigt vad en expressöverföring kostar men tror att jag betalade runt 150 Sek

Ändrades av bangkokkille
Link to comment
Dela på andra sajter

Var det till ett vanligt bankkonto?

 

Jag förde över en gång till ett Fixed Deposit konto i Kasikorn, då försvann pengarna rakt ut i CyberSpace och jag har inte sett dem än...

 

  / Joe

 

Ja det är det, så det där låter väldigt oroande. Fanns det inget varken din bank eller Kasikorn kunde se eller göra?

 

 

Nordea försäkrade mig om det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar ta 2-4 bankdagar (oftast 3). Dock har jag gjort misstaget att skicka precis innan nyår och då tog det ca 10 dagar istället.. Verkar som om helg- och "kläm"dagar kan försena en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade till fel nummer för något år sedan. Hade fått hennes kortnr. istället för hennes kontonr. Det tog ca 2 veckor innan jag hade pengarna tillbaka på mitt konto minus bankavgiften. Vanligtvis så tar det ca 3 dagar med Swedbank när jag skickar till rätt nummer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska banker gör sin transaktion från 10.30 och fram till 16.00.

 

Det är då kursen fastställs också.

 

 

Sen brukar Thaibanken suga lite på tiden för räntevinster.

 

Lite OT så kostar mina transaktioner 50 Sek till Swedbank och 425bath till SCB som jag använder.

 

En långhelg i Sverige och liknande i Thailand kan göra det surt..det går långsammare

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

För 7 dagar sedan förde jag över pengar från mitt Nordea konto till ett Kasikorn bankkonto. Enligt Nordea ska detta ta ca 3 arbetsdagar. Det har nu gått 5-6 arbetsdagar och inga pengar har kommit in. Har dubbelkollat att alla uppgifter är korrekt ifyllda. Nordea bekräftar att betalningen är korrekt utförd och säger att om någon uppgift inte matchar, så kommer pengarna tillbaka. I så fall, när?

 

Någon annan som det också tagit ovanligt lång tid för?

Jag skickar pengar med swedbank och det har fungerat perfekt i flera år, men en gång förra året fösvann dom.

Kontaktade banken och fick då ett referensnummer och mejlade ner det till tjejen.

Kassapersonalen hade ingen susning om vad det var för nummer men hon fick tag på en chef och då löste det sig.

 

Otto

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är det, så det där låter väldigt oroande. Fanns det inget varken din bank eller Kasikorn kunde se eller göra?

 

 

Man kan INTE föra över pengar elektroniskt till ett Fixed Deposit konto. Man får föra över pengarna till ett vanligt konto och sen flytta dem inne på banken när man är där.

 

Jag visste inte detta så jag överförde 300 kr bara för att testa. De kom aldrig fram. Jag kollade med min bank i Sverige(SEB) och de sa att allt stämde på deras sida. Sen kollade vi med Kasikorn i Thailand och de sa att de inte kunde se något heller utan behövde i så fall göra en utredning.

Jag struntade då i det eftersom det var småpengar.

 

Detta var ca tre år sen och jag har inte sett röken av pengarna...

 

   / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan skickar väldigt ofta pengar från Nordea till Bangkok bank, tar alltid 3 dagar om det inte är helgdagar.

Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT så kostar mina transaktioner 50 Sek till Swedbank och 425bath till SCB som jag använder.

 

Jag har Nordea i Sverige och Bangkok Bank i Thailand. Nordea tar alltid 40 kr, Bangkok Bank 0.25%, dock minst 200 baht och högst 500 Baht. Skickar jag ner 100000 baht tar BB således 250 baht. Har balltid (åtminstone när jag kollat) tagit tre bankdagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

har SEB, förde över pengar den 25 till tjejens mamma. framme idag före lunch (thaitid)

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joe, on 26 Nov 2014 - 20:52, said:

Var det till ett vanligt bankkonto?

 

Jag förde över en gång till ett Fixed Deposit konto i Kasikorn, då försvann pengarna rakt ut i CyberSpace och jag har inte sett dem än...

 

  / Joe

 

Man kan väl inte sätta in pengar på ett påbörjat Fixed Deposit konto, vare sig det är via överföring eller personligt besök i banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl inte sätta in pengar på ett påbörjat Fixed Deposit konto, vare sig det är via överföring eller personligt besök i banken.

jodå , immigration i NAN pratade med banken så att jag kunde göra det  , det var immigration som tvingade fram detta

 

tydligen en ny chef som inte viste hur kontona fungerar               men normalt så går det inte att sätta in mera pengar på ett FIX konto

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu varit i kontakt med nordea igen. Supervänlig kundsupport. Dom kontaktade faktiskt Kasikorn utan kostnad. Pengarna hade kommit fram till Kasikorn, men på grund av att mottagaren gett mig ett felstavat namn som inte matchade kontonummret fördes de inte vidare. Jag får tillbaka pengarna inom några dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl inte sätta in pengar på ett påbörjat Fixed Deposit konto, vare sig det är via överföring eller personligt besök i banken.

 

Jo, man startar ett nytt sub-konto under samma kontonummer.

De stämplas i samma bok men på olika sidor i bankboken som separata konton med olika räntenivå.

 

På internet banken under översikt av konton syns beloppen summerade, men skall man kolla kontoutdrag får man göra det per sub-konto.

 

Ovanstående info gäller på Kasikorn, jag antar att det kan vara olika på andra banker.

 

   / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...