Jump to content
IGNORERAD

Nya rutiner vid 90-dagars ?


Chryzaliz

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    8

  • Janne

    5

  • hasseryd

    5

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Skall ner på immigration här i Jomtien i dagarna för 90-dagarsrapporten. Är det nya rutiner som gäller numera?

 

Kollegan som var ner nyligen fick tillbaka blanketten, den ville de inte ha.

Jag var där i går i samma ärende. Det gick i en jäkla fart när det stämplades på papperet kan jag lova. Annars som vanligt men man behöver inget adressintyg eller vad det nu kallades numera. Ett tag skulle man ju ha med sig en elräkning eller liknande men det är dom inte alls intresserade av längre.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har datoriserat det hela. Nu mer får man en lapp som dom sätter i passet. I alla fall när man ha pensionärsvisa. 

Skönt att slippa fylla i blanketten.

Nu väntar jag bara på att dom ska ta bort 90 dagars stämplingen med. Skulle väl räcka med att gå dit om man bytte adress tycker jag :-)

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har datoriserat det hela. Nu mer får man en lapp som dom sätter i passet. I alla fall när man ha pensionärsvisa. 

Skönt att slippa fylla i blanketten.

Nu väntar jag bara på att dom ska ta bort 90 dagars stämplingen med. Skulle väl räcka med att gå dit om man bytte adress tycker jag :-)

//G

 

Jag har pensionärsvisa. Då behöver jag inte fylla i blanketten med andra ord. Hur är det med kopior på passet då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har datoriserat det hela. Nu mer får man en lapp som dom sätter i passet. I alla fall när man ha pensionärsvisa. 

Skönt att slippa fylla i blanketten.

Nu väntar jag bara på att dom ska ta bort 90 dagars stämplingen med. Skulle väl räcka med att gå dit om man bytte adress tycker jag :-)

//G

 

En lapp har man väl alltid fått i passet vid 90  dagarsrapportering som talar om när man ska komma nästa gång

Åtminstonde har jag fått det

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har pensionärsvisa. Då behöver jag inte fylla i blanketten med andra ord. Hur är det med kopior på passet då?

 

Man behover inte fylla i någon blankelt numera jag har en med for säkehets skull man vet alldrig vad dom hittar på från gång på gång

 

Kopia på passet har jag aldrig visat upp under minna 6 år

Link to comment
Dela på andra sajter

En lapp har man väl alltid fått i passet vid 90  dagarsrapportering som talar om när man ska komma nästa gång

Åtminstonde har jag fått det

 

Ja nedre delen av den ifyllda blanketten som rivs av och fastsättes i passet.

Jag har pensionärsvisum och fick min 90-dagarsstämpel för en vecka se´n. Samma procedur som vanligt med ifylld blankett och nedre delen avrivs och sättes i passet, kopior på vissa sidor i passet samt kopia på gula boken.

Jag märkte alltså ingen skillnad mot tidigare.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Udon Thani behövs inget, allt finns i deras dator. Går på ca 2 min.

 

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

I Udon Thani behövs inget, allt finns i deras dator. Går på ca 2 min.

 

Rebnel

 

Tror nog att du behover ha passet med dej  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

För flera år sedan slopade man TM 47 i Koratt men det varade bara några gånger, sedan skulle den fyllas i igen. Ny chef sa man.

 

Men har lagt märke till att man inte tittar ens på TM 47 läggs i en hög.

 

Kollar bara slippen o passet skriver ut på datorn, två minuter tar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det nu ändå handlar om IM, så undrar jag om någon vet vilken kurs Ambassaden använder sig av i dag för inkomst uppgift.

 

Under många år nu har man ju kört på 4,85. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har datoriserat det hela. Nu mer får man en lapp som dom sätter i passet. I alla fall när man ha pensionärsvisa. 

Skönt att slippa fylla i blanketten.

Nu väntar jag bara på att dom ska ta bort 90 dagars stämplingen med. Skulle väl räcka med att gå dit om man bytte adress tycker jag :-)

//G

Ja detta Thailand. Om man nu rationaliserat bort blanketten man tidigare skulle fylla i för 90 dagar varför har man inte informerat hela personalstyrkan på Immigration om detta. Enklast hade ju förstås varit att man plockat bort blanketten från sortimentet som ligger framme vid informationsdisken. Men det är väl en alldeles för okomplicerad lösning. TIT

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja detta Thailand. Om man nu rationaliserat bort blanketten man tidigare skulle fylla i för 90 dagar varför har man inte informerat hela personalstyrkan på Immigration om detta. Enklast hade ju förstås varit att man plockat bort blanketten från sortimentet som ligger framme vid informationsdisken. Men det är väl en alldeles för okomplicerad lösning. TIT

 

Fritz..

Det är för att om nu den personen du kommer till inte vet hur man gör med datorn så tappar han inte ansiktet utan det är du som har gjort fel!!! Helt enkelt en logisk förklaring.

 

BYW enlig en tjänsteman på kontoret skulle jag bara behöva en visa run för att få ett år till OA pensionärsvisa. Skulle inte behöva några mera papper mm. Jo det är sant jag frågade TRE gånger hur hon menade. Bara åka över gränsen sa hon så glatt!!

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att du behover ha passet med dej  :)

Sorry, helt rätt för i det sitter lappen med datum för inställelse perioden som dem tar bort och fäster den nya.

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för att om nu den personen du kommer till inte vet hur man gör med datorn så tappar han inte ansiktet utan det är du som har gjort fel!!! Helt enkelt en logisk förklaring.

 

BYW enlig en tjänsteman på kontoret skulle jag bara behöva en visa run för att få ett år till OA pensionärsvisa. Skulle inte behöva några mera papper mm. Jo det är sant jag frågade TRE gånger hur hon menade. Bara åka över gränsen sa hon så glatt!!

OA är inte ett så kallat pensionärsvisa, det är Long Stay. Med ett OA multiple entries får du 12 månaders uppehållstillstånd varje gång du passerar in i Thailand under OA visumets giltighetstid. Om du alltså reser ut ur landet, kommer tillbaka strax innan visumet går ut får du stanna i totalt så gott som två år utan att förlänga uppehållstillståndet. Som jag förstår ditt inlägg var det detta som tjänstekvinnan avsåg. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

OA är inte ett så kallat pensionärsvisa, det är Long Stay. Med ett OA multiple entries får du 12 månaders uppehållstillstånd varje gång du passerar in i Thailand under OA visumets giltighetstid. Om du alltså reser ut ur landet, kommer tillbaka strax innan visumet går ut får du stanna i totalt så gott som två år utan att förlänga uppehållstillståndet. Som jag förstår ditt inlägg var det detta som tjänstekvinnan avsåg. 

Jag tänker inte argumentera. Det är totalförvirring bland och vad det heter och vad det är.

Visa är väl rätten att komma in i landet och uppehållstillstånd är väl för att vara i landet? Eller är jag helt fel ute?

Enligt dom andra tjänstemännen och andra källor var detta ej möjligt utan jag måste söka igen.  OA är nonimigrant med multienterys. Sökt i sverige för att stanna ett år utan visa run krav inkomst,frisk, ok i belastningsregistret osv.

Det här året sökte jag i Thailand samma sak men ej multi entry Men nu står det retirement.

Det har diskuterats en massa om visa, uppehållstillstånd osv. 

Inte så intressant egentligen. Jag får stanna ett år och måste visa upp mig på immigration var 90 dag. Även det här året och så kommer det nog bli även i fortsättningen. 

Det jag menade är att inte helt lita på den enskilda personen på immigration. Kolla upp och dubbelkolla så att det blir rätt

 

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvirringen är total!! :-)

 

Visum (plural visum eller visa) är en tillåtelse att resa in i ett land. Normalt kräver länderna att medborgare från andra länder har denna tillåtelse/handling tillsammans med ett pass för inresa.

Uppehållstillstånd kallas ett tillstånd för en icke-medborgare att uppehålla sig på ett lands territorium. Person som saknar uppehållstillstånd kan bli avvisad / utvisad av myndighet till det landet är medborgare eller eventuellt annat land. 

 

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga.

Jag har familjevisa/pensionärsvisa. Varje gång jag förnyar mina 90 dgr är det ny blankett 7, 8 eller 47. Fyller jag i förväg så är det alltid fel. 

Vilket formulär får ni fylla i?

Har en kompis som blev hemskickad för att återkomma med ett foto på huset. En nätt resa på 60 mil.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvirringen är total!! :-)

 

Visum (plural visum eller visa) är en tillåtelse att resa in i ett land. Normalt kräver länderna att medborgare från andra länder har denna tillåtelse/handling tillsammans med ett pass för inresa.

Uppehållstillstånd kallas ett tillstånd för en icke-medborgare att uppehålla sig på ett lands territorium. Person som saknar uppehållstillstånd kan bli avvisad / utvisad av myndighet till det landet är medborgare eller eventuellt annat land. 

 

//G

Pensionärsvisa som det heter i folkmun är egentligen ett uppehållstillstånd om man översätter den engelska ordalydelse, permission-extension of stay, men även mig.polisen använder sig av ordet VISA så vad som är rätt eller fel spelar ingen som helst roll!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej, gubben som har en fråga: Jag bor i Ubon Ratchanthani, var går jag och förlänger mina 90 dagar? Har Visum till 21/2 2015. Var finns stället jag ska gå till? Gärna snabbt svar, min mobil går också att svara till: 0928742249.

 

Många hälsningar i förväg från

 

Gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Hej, gubben som har en fråga: Jag bor i Ubon Ratchanthani, var går jag och förlänger mina 90 dagar? Har Visum till 21/2 2015. Var finns stället jag ska gå till? Gärna snabbt svar, min mobil går också att svara till: 0928742249.

 

Många hälsningar i förväg från

 

Gubben

Du behöver nog ge lite mer detaljerade uppgifter, vad är det för visum? Är visumet "enter before" 21 feb 2015 eller är det din stämpel som löper ut då?

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag kommer att söka 90 dagars visum i sverige och om jag vill förlänga 90 dagar till i typ jomtien är det ok eller måste jag ta en tur till Kambodja?

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...