Jump to content
IGNORERAD

Dont cry for me Argentina


MaiChai

Recommended Posts

Sitter och håller på att planera en liten kombinerad arbets/rekreationsresa till Gauchons förlovade land-Argentina!

 

Vi funderar på att åka dit under Songkrahn perioden-10 mars och en 10-14 dagar framöver, hur är vädret där då?

 

Hittade hyfsade business class biljetter med Turkarna från Sverige, cirka 19 000 SEK men när min kollega ska flyga från Bangkok och vi möts upp i Istanbul så landar hans bíljett på 4644€. Känns lite surt med sådan stor prisskillnad.

 

Några tips om var i Buenos Aires man ska eller bör bo? Något ställe man ska undvika?

 

Bra restauranger i staden?

 

Ifall vi vill ta oss till Mendoza området ett par dagar hur löser man det bäst och enklast?

 

Någon som har erfarenheter från Argentina?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

En med dålig koll undrar ju genast varför vill man åka till Argentina?

Kanske gillar tango?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Argentina är trevligt, kolla in Uruguay också då, en kort färjetur bort bara.

 

Lite info och bilder här.

 

 

EDIT:

Finns en aktiv medlem här som var där för inte alls längesen, men det får han berätta själv.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske gillar tango?

 

Nix, dansar inte nykter och när jag är full så kan jag inte dansa...

 

 

Si, senor!

 

 

Kan eventuellt bli en avstickare till Uruguay också, flyger med Turkish som det ser ut just nu och då blir det även ett par dagar i Sao Paulo, innan vi åker vidare till Buenos Aires. Blir ett par dagar i Mendoza regionen också.

 

April månad ska vara ganska hyfsad, deras höstperiod och inte så mycket regn, 23 grader på dagarna och 15 på nätterna är ju acceptabelt

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var runt 25 år satsade jag på att bestiga höga berg (Everest var slutmålet men dit nådde jag aldrig) och då lyckades jag faktiskt att ta mig up på Aconcaguas topp!

Jag var i Mendoza området i ca 2 månader och gillar man trekking mm så är det ett helt underbart område att vara i och kan varmt rekommenderas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Buenos Aires är löjligt stor stad, man bör göra lite reserch om hur vad och var man ska göra saker. Vi växlade US dollar på dom hotellen vi bodde på lite typ black market. Vi bodde i ett område som hette Palermo Soho i Buenos Aires, otroligt trevligt område med många restauranger, shopping och nära till sevärdheter. Tunnelbanan funkar bra för att ta sig runt i staden. Rekomenderar en båttripp till Uruguay som tar några timmar att resa, gillade deras "old town" men där bör man veta var man går då det är ganska hög kriminalitet i dom krokarna.. El cabrera var den bästa köttrestaurang som jag har käkat på, sen fanns det andra bra stekhus och ett fåtal parillas som var prisvärda. Vi flög upp till Mendoza och besökte vingårdar, hyrde bil och var upp till basecampen på sydamerikas högsta berg Aconcagua.

När vi var där i förra årsskiftet så var det den varmaste perioden på trettio år. Frugan passade på att rida på pampas medans jag stannade kvar på ranchen och avnjöt pool, öl och vin, den turen rekomenderas också!

 

Vi åkte också med turkarna, lång flygning med mellanlandning Sao Paolo utan avstigning. Men turkarna är duktiga. Tror vi betalade 13tkr tur och retur med ett stopp på två nätter i Istanbul på hemvägen och det var kanonbra också!

 

Sammanfattning: Riktigt bra resemål. Vi skummade bara av en bråkdel av landet. Ha med dig US dollar men växla dom inte på Florida Avenue! VIP bussar ska vara riktigt bra, men det testade vi inte. Otroligt långa avstånd mellan dom olika turistmålen. Dom exklusiva restaurangerna var riktigt bra, medans normala restauranger var som en chanstagning. Mycket AW erbjudanden, dom har en förkärlek till 99cl ölflaskor. Fernet och Cola är deras svar på busgrogg. Mate dricker dom flesta i Uruguay men även många i Argentina. Bra viner finns det i otaliga tappningar! Tänkte bada i Punta del Este, men vattnet var svinkallt. Poolerna passade mig bättre ;)

 

Läs på lite innan du åker. Buenos Aires är en liten stad med nästan 14 miljoner invånare.

 

Trevlig resa!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Buenos Aires är löjligt stor stad, man bör göra lite reserch om hur vad och var man ska göra saker. Vi växlade US dollar på dom hotellen vi bodde på lite typ black market. Vi bodde i ett område som hette Palermo Soho i Buenos Aires, otroligt trevligt område med många restauranger, shopping och nära till sevärdheter. Tunnelbanan funkar bra för att ta sig runt i staden. Rekomenderar en båttripp till Uruguay som tar några timmar att resa, gillade deras "old town" men där bör man veta var man går då det är ganska hög kriminalitet i dom krokarna.. El cabrera var den bästa köttrestaurang som jag har käkat på, sen fanns det andra bra stekhus och ett fåtal parillas som var prisvärda. Vi flög upp till Mendoza och besökte vingårdar, hyrde bil och var upp till basecampen på sydamerikas högsta berg Aconcagua.

När vi var där i förra årsskiftet så var det den varmaste perioden på trettio år. Frugan passade på att rida på pampas medans jag stannade kvar på ranchen och avnjöt pool, öl och vin, den turen rekomenderas också!

 

Vi åkte också med turkarna, lång flygning med mellanlandning Sao Paolo utan avstigning. Men turkarna är duktiga. Tror vi betalade 13tkr tur och retur med ett stopp på två nätter i Istanbul på hemvägen och det var kanonbra också!

 

Sammanfattning: Riktigt bra resemål. Vi skummade bara av en bråkdel av landet. Ha med dig US dollar men växla dom inte på Florida Avenue! VIP bussar ska vara riktigt bra, men det testade vi inte. Otroligt långa avstånd mellan dom olika turistmålen. Dom exklusiva restaurangerna var riktigt bra, medans normala restauranger var som en chanstagning. Mycket AW erbjudanden, dom har en förkärlek till 99cl ölflaskor. Fernet och Cola är deras svar på busgrogg. Mate dricker dom flesta i Uruguay men även många i Argentina. Bra viner finns det i otaliga tappningar! Tänkte bada i Punta del Este, men vattnet var svinkallt. Poolerna passade mig bättre :wink:

 

Läs på lite innan du åker. Buenos Aires är en liten stad med nästan 14 miljoner invånare.

 

Trevlig resa!

 

 

Var ett djävla sur om öl och sprit...

 

 

Hur var köttet???????

 

 

 

;-)

 

 

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...