Jump to content
IGNORERAD

Internetcensur i Thailand


hakannyberg

Recommended Posts

Har börjat att stöta på sidor på Internet som Thai bossarna har börjat att stänga av. Det kommer fram en sida med en rund stämpel på samt ngn sorts thai språk. Det var legala sidor som handlar om proxi och sådant. Kanske inte så viktigt som så men att det är lite China över det tja... En annan sak är att min ISP som är TOT stänger av firewallen (på deras givna IP-nummer) och dess funktion även om windows säger att den är på. Om jag använder en annan server eller proxy när jag är uppkopplad så fungerar windows firewall eller ngn annan firewall också för den delen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    7

  • janne_h

    7

  • Mankan

    5

  • leifen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Hej

 

Inte direkt förvånande i en militärdiktatur.

 

Mvh isan lover

Inte heller i civila diktaturer förvånar censur.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte heller i civila diktaturer förvånar censur.

Tja, jag har för mig att det finns en frivillig överenskommelse mellan operatörer i Sverige och polisen som censurerar barnporr (vilket jag tycker är OK att dom gör)

Men att FRA spionerar på vad jag gör är jag mindre lycklig över.

 

Så censur och övervakning förekommer i Sverige åxå. Och i Kambodja, provade nån lite mer utmanande (nakna damer i laglig ålder) sida här och jag fick upp en stoppskylt.

 

Blir ju lite komplicerat att dra gränsen, är vuxna nakna damer tillåtet i Sverige när F! tar vågmästarroll nästa gång.

 

Facebook eller om det var instagram hade nåt autofilter som skulle filtrera ut oönskat material. Så en bild på en gris stoppades tex. Tydligen så gick filtret på nåt som liknar naken hud.

Kan ha varit en skröna dock, jag har varken facebook eller instagram och inte heller nån gris att fotografera.

 

Men, censur brukar inte fungera så  ypperligt ändå. Flera länder som testat tex under arabiska våren och det gick sisådär,,, Material kommer alltid in eller ut. på nåt sätt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

På mitt jobb händer det att jag får upp denna sida.

Det måste vara någon jävla general som nästlat sig in i koncernledningen! :crazy:

 

This web page violates the Internet policy.

Date: 2014-11-06 10:45:01
Blocked Category: Gambling
Internet Address: http://www.atg.se/
 

stop.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Censuren på min jobbdator på ett stort företag var stenhård.

 

Nästan bara SMHI fungerade...

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har blivit nekad serösa poker siter från större hotelkedjor så knappast något nytt skit från juntan.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

 

På mitt jobb händer det att jag får upp denna sida.

Det måste vara någon jävla general som nästlat sig in i koncernledningen! :crazy:

 

This web page violates the Internet policy.

Date: 2014-11-06 10:45:01

Blocked Category: Gambling

Internet Address: http://www.atg.se/

 

stop.jpg

 

555, det körde vi på företaget jag jobbade för tidigare åxå, Dock var det många som klagade på att "vi" cesurerarde för hårt.

 

Var ju ett autofilter som vi köpt in, och klickat i politiska ytterligheter, sex, spel och några till. Men när facebook inte fungerade på HK så tog det hus i helvete.

 

IT skulle ju inte styra vad dom gjorde på lunchen, tja... Fick lätta lite på spärrarna. Men loggarna gick ju i alla fall, så jag kunde kika (om jag blev anmodad till det) på en enskild användare och vad denna gjort i alla fall. Dock var jag inte in och kikade i loggarna mer än ett par tillfällen då det misstänktes att ett lösenord kommit på vift. Går ganska fort att se från vilken dator, vilken tid oc vad som gjorts för att klura ut vem som hade snott en annan användares login/lösen.

 

Blev bara en reprimand, men allt ni gör på/från jobbet anta att det är loggat är ju ett bra tips, speciellt om det är ett större företag. Sen finns det ju andra som vill veta vad du gör åxå som tex google.

 

Det blir liksom lite självcensur då alla visste om att vi kunde se allt dom surfat till. Fungerade faktiskt ganska bra (för det mesta).

 

Måste testa lite gränser senare ikväll på vad dom har filtrerat här. CNN.COM gick ju bra i alla fall, så vanligt media är inte spärrat

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Inte heller i civila diktaturer förvånar censur.

Hej

 

Det tycker jag nog att det gör, varje gång någon försöker mörklägga eller dölja något så uppmärksammas detta och det är ju t.o.m olagligt att censurera media i en demokrati.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det tycker jag nog att det gör, varje gång någon försöker mörklägga eller dölja något så uppmärksammas detta och det är ju t.o.m olagligt att censurera media i en demokrati.

Med vänlig hälsning isan lover

Tala om det för killen i dubai eller Hongkong.

Han gjorde ju sitt bästa för att censurera kritik mot sig själv.

Krav på att 2 journalister från nation skulle få sparken eller indraget utgivnivnings tillstånd skulle i alla fall jag kalla censur. Warroom mot LM är ju även det en kontroll instans för censur.

Så någon borde kanske tala om för dessa att dom sysslat med olagligheter.

Å andra sidan kan ju allt förlåtas genom en amnesti.

Så vad som är lagligt eller ej har tydligen i alla fall ingen betydelse!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tala om det för killen i dubai eller Hongkong.

Han gjorde ju sitt bästa för att censurera kritik mot sig själv.

Krav på att 2 journalister från nation skulle få sparken eller indraget utgivnivnings tillstånd skulle i alla fall jag kalla censur. Warroom mot LM är ju även det en kontroll instans för censur.

Så någon borde kanske tala om för dessa att dom sysslat med olagligheter.

Å andra sidan kan ju allt förlåtas genom en amnesti.

Så vad som är lagligt eller ej har tydligen i alla fall ingen betydelse!

 

Att fördöma tidigare regimers censurerande rättfärdigar väl knappast nuvarande regims censurprogram, eller?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att fördöma tidigare regimers censurerande rättfärdigar väl knappast nuvarande regims censurprogram, eller?

Censur luktar lika illa vad den än kommer ifrån. Dock blir kritiken lite ihålig om man hyllar en regering som faktiskt sysslar med censur. Samtidigt som man kritiserar nuvarande regim för att göra samma sak.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Censur luktar lika illa vad den än kommer ifrån. Dock blir kritiken lite ihålig om man hyllar en regering som faktiskt sysslar med censur. Samtidigt som man kritiserar nuvarande regim för att göra samma sak.

 

Att en militärjunta har censur kanske inte direkt är en världsnyhet för de flesta

 

Att en vald regering som kallar sig demokratisk sysslar med det är betydligt mer oroväckande

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Censur luktar lika illa vad den än kommer ifrån. Dock blir kritiken lite ihålig om man hyllar en regering som faktiskt sysslar med censur. Samtidigt som man kritiserar nuvarande regim för att göra samma sak.

Tycker det är en knepigt sätt att försvara vad som händer idag. Genom att hela tiden jämnföra med vad tidigare regeringar gjort och inte gjort.

Ungefär som att vad dom gör idag är ok, eftersom de tidigare regeringarna har gjort likadant eller värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att en militärjunta har censur kanske inte direkt är en världsnyhet för de flesta

 

Att en vald regering som kallar sig demokratisk sysslar med det är betydligt mer oroväckande

 

Jag tycker det är lika oroväckande vilken typ av regering som än har censur som verktyg i regerandet.

 

Glittergubben startade sin regeringskarriär i ett rasande tempo med många åtgärder i ett populistiskt program. Nu verkar det inte finnas fler punkter på populärprogrammet och luften tycks som ha gått ur och nu börjar det fula trynet (censur och välkända pekpinnar) visa sej alltmer.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är lika oroväckande vilken typ av regering som än har censur som verktyg i regerandet.

 

Glittergubben startade sin regeringskarriär i ett rasande tempo med många åtgärder i ett populistiskt program. Nu verkar det inte finnas fler punkter på populärprogrammet och luften tycks som ha gått ur och nu börjar det fula trynet (censur och välkända pekpinnar) visa sej alltmer.

 

Ingen tycker väl censur hör hemma i ett modernt land i dagens värld ?

 

Men om man ser till vad som hänt i landet de senaste 10 åren och de så kallade "demokratiernas" beteender vad avser censur, LM-lagar och hinder för yttrandefrihet etc kan det väl knappast ses som en överraskning om en militärdiktatur använder censur ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar man på vad som censureras i Thailand så är det mest siter med porr och olika spelsiter, såg en siffra om att de stod för 98% av de censurerade sidorna. Man kan ju tycka vad man vill om det men där är inte skillnaden så stor vare sig det är en civil eller militär regering som styr.

 

Men har man en civil regering som styr som säger sig sitta på ett folkvalt mandat så är naturligtvis all form av politisk censur förkastligt-det förekom under den förra regeringen som sades vara folkvald men då protesterade inte folk här?

 

Det finns mer än internetcensur att ta hänsyn till, exempelvis att inte låta den folkvalda oppositionen debattera i parlamentet. Eller att dra in en TV serie som lösta baserar sig på en ledande familjs politiska äventyr. Eller förbjuda pjäsen "Shakespeare must die" för handlingen att den kan liknas vid en partiägares liv i Thailand.

 

Det är också censur men få av internetkrigarna på MPR verkar tycka det är så allvarligt.

 

Naturligtvis borde sådant här censurerats i Thailand, ren och skär uppvigling. Men det gjorde inte den folkvalda regeringen då och resultatet blev 93 dödade människor.

 

 

Man hade väl kunnat hävda att det var en isolerad incident, men så dök nästa stolle upp..

 

 

Jag har förståelse-jag försvarar det inte-att militären nu censurerar siter som uppviglar vanliga människor så som man ser här på dessa klipp. För ingen här vill väl egentligen ha ett nytt blodbad som vi fick under våren 2010 eller under vintern 2013-2014?

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen tycker väl censur hör hemma i ett modernt land i dagens värld ?

 

Men om man ser till vad som hänt i landet de senaste 10 åren och de så kallade "demokratiernas" beteender vad avser censur, LM-lagar och hinder för yttrandefrihet etc kan det väl knappast ses som en överraskning om en militärdiktatur använder censur ?

 

Nä kanske inte, men ändå en stor besvikelse att inte människor, även om de är militärer, kan utvecklas en aning åt rätt håll.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tala om det för killen i dubai eller Hongkong.

Han gjorde ju sitt bästa för att censurera kritik mot sig själv.

Krav på att 2 journalister från nation skulle få sparken eller indraget utgivnivnings tillstånd skulle i alla fall jag kalla censur. Warroom mot LM är ju även det en kontroll instans för censur.

Så någon borde kanske tala om för dessa att dom sysslat med olagligheter.

Å andra sidan kan ju allt förlåtas genom en amnesti.

Så vad som är lagligt eller ej har tydligen i alla fall ingen betydelse!

Hej

 

The Nation skall inte censurerars men mycket av det dom skriver skulle säkerligen gå att klassa som förtal, lögn och ren propaganda i ett land som Sverige och i många demokratiska länder skulle säkerligen anmälningarna hagla över en tidning som denna, att via höga skadeståndskrav hålla The Nation på mattan är nog det rätta sättet att hantera en sån här blaska. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

The Nation skall inte censurerars men mycket av det dom skriver skulle säkerligen gå att klassa som förtal, lögn och ren propaganda i ett land som Sverige och i många demokratiska länder skulle säkerligen anmälningarna hagla över en tidning som denna, att via höga skadeståndskrav hålla The Nation på mattan är nog det rätta sättet att hantera en sån här blaska. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Så du förskriver att media skall begränsas och censureras framför fri press och media ?

 

Vad skiljer The Nation från t.ex AB och EX ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du förskriver att media skall begränsas och censureras framför fri press och media ?

 

Vad skiljer The Nation från t.ex AB och EX ?

Hej

 

Den bästa jämförelsen man kan göra med The Nation är nog med Bangkok Post och läser man dessa så är skillnaden enorm, Engelsmän brukar ju jämföra The Nation med The Mad (skämttidningen) och det har jag full förståelse för, The Nation saknar all objektivitet och värdighet, går ofta över någon slags anständighetes gräns, ljuger uppenbart och tvekar inte att smutskasta med rena lögner, stöder öppet landets odemokratiska krafter och försvarar allt ifrån kupper, militära övergrepp på befolkningen och olagliga aktioner riktade mot demokrati, myndigheter och folkvalda regeringar. 

 

Bangkok Post försöker skildra det som faktiskt sker lite mer objektivt, man uttalar sig ibland för dom gula och ibland för dom röda i olika frågor, verkar vara mer intresserade av sanningen, värnar demokratin och tar upp många frågor ur folkets perspektiv och inte bara överklassens, respekterar folkets vilja i landets val, kritiserar båda sidor i konflikten när brott begås och våld används, vågar dessutom rapportera om och t.o.m kritisera militären när dessa begår övergrepp, publicerar även under rådande diktatur junta kritiska artiklar, så skillnaderna är enorma.

 

The Nation slutade jag läsa för många år sedan, nu är det bara någon enskild rubrik som kan få mig att läsa något som denna smutskastnings och propaganda maskin presenterar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Den bästa jämförelsen man kan göra med The Nation är nog med Bangkok Post och läser man dessa så är skillnaden enorm, Engelsmän brukar ju jämföra The Nation med The Mad (skämttidningen) och det har jag full förståelse för, The Nation saknar all objektivitet och värdighet, går ofta över någon slags anständighetes gräns, ljuger uppenbart och tvekar inte att smutskasta med rena lögner, stöder öppet landets odemokratiska krafter och försvarar allt ifrån kupper, militära övergrepp på befolkningen och olagliga aktioner riktade mot demokrati, myndigheter och folkvalda regeringar. 

 

Bangkok Post försöker skildra det som faktiskt sker lite mer objektivt, man uttalar sig ibland för dom gula och ibland för dom röda i olika frågor, verkar vara mer intresserade av sanningen, värnar demokratin och tar upp många frågor ur folkets perspektiv och inte bara överklassens, respekterar folkets vilja i landets val, kritiserar båda sidor i konflikten när brott begås och våld används, vågar dessutom rapportera om och t.o.m kritisera militären när dessa begår övergrepp, publicerar även under rådande diktatur junta kritiska artiklar, så skillnaderna är enorma.

 

The Nation slutade jag läsa för många år sedan, nu är det bara någon enskild rubrik som kan få mig att läsa något som denna smutskastnings och propaganda maskin presenterar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det lät ju nästa som du beskriver AB där

 

Att du väljer vilken media du läser kallas frihet

 

Det du i förra inlägget beskrev var mer censur och begränsning av press

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Den bästa jämförelsen man kan göra med The Nation är nog med Bangkok Post och läser man dessa så är skillnaden enorm, Engelsmän brukar ju jämföra The Nation med The Mad (skämttidningen) och det har jag full förståelse för, The Nation saknar all objektivitet och värdighet, går ofta över någon slags anständighetes gräns, ljuger uppenbart och tvekar inte att smutskasta med rena lögner, stöder öppet landets odemokratiska krafter och försvarar allt ifrån kupper, militära övergrepp på befolkningen och olagliga aktioner riktade mot demokrati, myndigheter och folkvalda regeringar. 

 

Bangkok Post försöker skildra det som faktiskt sker lite mer objektivt, man uttalar sig ibland för dom gula och ibland för dom röda i olika frågor, verkar vara mer intresserade av sanningen, värnar demokratin och tar upp många frågor ur folkets perspektiv och inte bara överklassens, respekterar folkets vilja i landets val, kritiserar båda sidor i konflikten när brott begås och våld används, vågar dessutom rapportera om och t.o.m kritisera militären när dessa begår övergrepp, publicerar även under rådande diktatur junta kritiska artiklar, så skillnaderna är enorma.

 

The Nation slutade jag läsa för många år sedan, nu är det bara någon enskild rubrik som kan få mig att läsa något som denna smutskastnings och propaganda maskin presenterar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

 

The Nation - Fox light.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag har för mig att det finns en frivillig överenskommelse mellan operatörer i Sverige och polisen som censurerar barnporr (vilket jag tycker är OK att dom gör)

Men att FRA spionerar på vad jag gör är jag mindre lycklig över.

 

Så censur och övervakning förekommer i Sverige åxå. Och i Kambodja, provade nån lite mer utmanande (nakna damer i laglig ålder) sida här och jag fick upp en stoppskylt.

 

Blir ju lite komplicerat att dra gränsen, är vuxna nakna damer tillåtet i Sverige när F! tar vågmästarroll nästa gång.

 

Facebook eller om det var instagram hade nåt autofilter som skulle filtrera ut oönskat material. Så en bild på en gris stoppades tex. Tydligen så gick filtret på nåt som liknar naken hud.

Kan ha varit en skröna dock, jag har varken facebook eller instagram och inte heller nån gris att fotografera.

 

Men, censur brukar inte fungera så  ypperligt ändå. Flera länder som testat tex under arabiska våren och det gick sisådär,,, Material kommer alltid in eller ut. på nåt sätt.

Börjar man värdera om vissa siter är ok att censurera är man illa ute. Internet skall vara fri från censureras.

 

När det gäller barnporr hjälper man inte de utsatta för att man drar över ett skynke och inte kan se skiten. Detta problem måste man ta itu med på annat sätt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...