Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways-plan gled av startbana på Khon Kaens flygplats


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thai Airways flight TG47 som skulle flyga mellan Khon Kaen och Bangkok gled av startbanan innan det kunde lyfta strax efter klockan 20:00 igår.
Incidenten tvingade Nok Airs flight från Bangkok till Khon Kaen att istället landa vid Udon Thanis flygplats. Passagerare som skulle flyga med Nok Air från Khon Kaen till Bangkok skickades i sin tur till Udon Thani där de kunde borda sitt flyg.
Thai Airways erbjöd sin passagerare att bo på Pullman Khon Kaen Hotel i väntan på att planet skulle fixas.

Källa: http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/THAI-flight-skids-off-runway-at-Khon-Kaen-Airport-30246918.html

 

post-8073-0-63848200-1415078789.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Flög den vägen i Jan/Apr... Måste ha blåst ganska bra om planet kanade av banan. Det är ju inte direkt halt där.

 

Och är den luftburen så kanar den ju ingenstans...

 

Nån orkan på gång ??? fan jag hade tänkt ta en sväng norröver. Men är det skitväder så är jag ju inte så sugen.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Flög den i Jan/Apr... Måste ha blåst ganska bra om planet kanade av banan. Det är ju inte direkt halt där.

Nja om det regnat och asfalten blöder blir det ju halt typ :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja om det regnat och asfalten blöder blir det ju halt typ :)

Tja, kan väl vara så... har inte riktigt koll på underlaget. Men med tanke på att det regnar en del så borde dom väl valt ett underlag som inte är så känsligt för väta på en start/landningsbana.

 

Att nylagd asfalt+vatten inte är en bra kombo ser man ju i Sverige på somrarna åxå. Men är den lite äldre så har jag inte känt av att det var halt.

 

Då är ju dom vita övergångsställena eller mittmarkeringen+vatten mer spännande om man kör hoj.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är oftast regn+vind som orsakar avåkningar och ofta i tropiska väder. Avåkningar på is/snö är inte så vanliga

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt, dom gled av start banan före dom lyfte??? Kunde förstått att det var vid landning!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt, dom gled av start banan före dom lyfte??? Kunde förstått att det var vid landning!

 

Det kanske var på taxibanan? Vet inte om de har en sådan i KK dock men i så fall skulle det kanske kunna förklara att kaptenen missat en sväng i ösregnet och kört ut i spenaten istället?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske var på taxibanan? Vet inte om de har en sådan i KK dock men i så fall skulle det kanske kunna förklara att kaptenen missat en sväng i ösregnet och kört ut i spenaten istället?

En bra förklaring, da da!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra förklaring, da da!

 

För hade det varit i högra hastighet som till exempel vid en start hade noshjulet nog knäckts. Sätter mina pengar på att han helt enkelt taxat fel.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var när piloten skulle vända planet på banan.Den vändningen har inte mycket spelrum med en så stor maskin som A330 där.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var när piloten skulle vända planet på banan.Den vändningen har inte mycket spelrum med en så stor maskin som A330 där.

Tja, då körde han ju av banan. inte kanade... Men nog fan var jag lite svettig när vi landade i phuket med en stor jäkla kärra 1995. Trodde vingarna skulle ta i stängslet.

marginaler har dom inte mycket av.

 

Men det känns ändå säkrare att flyga än att riskera livet på vägen.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför spränger dom inte in banan i bergen? Ett stort hål bara, pang tjoff! Eller bygger en ramp till banan rakt ut?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte sladdade han av eller vattenplanade i vilket fall, det har inte regnat i det området på mer än 10 dagar......kanske piloten såg någon golfare i slutet av landningsbanan och trodde han viftade fram honom dit. :fool:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var när piloten skulle vända planet på banan.Den vändningen har inte mycket spelrum med en så stor maskin som A330 där.

Läs lamais inlägg ovan Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Läs lamais inlägg ovan

Jasså, jaha det tycker du, jaja, ta på dig humorbrillorna gubbstrutt, tror du inte jag har läst, vet om det och dessutom tror inte JAG på golfteorierna heller, bara så du vet! :download:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Planet "gled" knappast av banan. Det var inget annat än ett pilotfel som orsakade avåkningen, trots alla fina omskrivningar. Bilder finns här http://englishnews.thaipbs.or.th/thai-airbus-skids-runway-khon-kaen/

 

KK har ingen taxibana (google + kolla satellitbilden!), så det stämmer nog att det skedde vid vändningen i endera banänden, vilket bara kan skyllas på piloten. Har planet åkt av på en annan plats utefter själva banan är det såklart ett ännu värre pilotfel! Köra rakt fram på en bred och fin landningsbana borde vem som helst klara. Vändningen är mer krävande, men skall ändå inte vara något problem alls. Bara ett allvarligt misstag kan orsaka något sådant. För att kunna skylla på vädret måste det till något så extremt att ett starttillstånd aldrig skulle utfärdats.

 

Jag undrar stillsamt om några alkotest tagits på piloterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså, jaha det tycker du, jaja, ta på dig humorbrillorna gubbstrutt, tror du inte jag har läst, vet om det och dessutom tror inte JAG på golfteorierna heller, bara så du vet! :download:

Ja eftersom nu denna snarstuckna Fader Baa har  problem med läsförståelsen så undrar jag v(e)rkligen det , jo att du har livlig fantasi det vet vi så den ofrivillga golfaren var kul :good:  :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Planet "gled" knappast av banan. Det var inget annat än ett pilotfel som orsakade avåkningen, trots alla fina omskrivningar. Bilder finns här http://englishnews.thaipbs.or.th/thai-airbus-skids-runway-khon-kaen/

 

KK har ingen taxibana (google + kolla satellitbilden!), så det stämmer nog att det skedde vid vändningen i endera banänden, vilket bara kan skyllas på piloten. Har planet åkt av på en annan plats utefter själva banan är det såklart ett ännu värre pilotfel! Köra rakt fram på en bred och fin landningsbana borde vem som helst klara. Vändningen är mer krävande, men skall ändå inte vara något problem alls. Bara ett allvarligt misstag kan orsaka något sådant. För att kunna skylla på vädret måste det till något så extremt att ett starttillstånd aldrig skulle utfärdats.

 

Jag undrar stillsamt om några alkotest tagits på piloterna...

Helt klart är det som du säger celsius, här är en annan länk som dryftar detta.

http://avherald.com/h?article=47ccaba9&opt=0

 

//M

//M

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja eftersom nu denna snarstuckna Fader Baa har  problem med läsförståelsen så undrar jag v(e)rkligen det , jo att du har livlig fantasi det vet vi så den ofrivillga golfaren var kul :good:  :good:

Vadå snarstucken.................haru PMS!

Var glad eljest, många i dina färger lider uppenbarligen av det!, Vi trivs med att komma från sista på upploppet och överraska!

 

PS Hur är det med vovsingen DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå snarstucken.....haru PMS!

Var glad eljest, många i dina färger lider uppenbarligen av det!, Vi trivs med att komma från sista på upploppet och överraska!

PS Hur är det med vovsingen DS

Ha ha ,vovsingen mår bra efter omständigheterna ,hon tycker inte om trattten ,men på måndag slipper hon den. [emoji3] [emoji3] [emoji3]
Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ,vovsingen mår bra efter omständigheterna ,hon tycker inte om trattten ,men på måndag slipper hon den. [emoji3] [emoji3] [emoji3]

Bild bevis!!!! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju väldigt trevligt att ingen blev skadad av fadäsen vad den nu berodde på.

 

Thai har ju börjat flyga med Airbus A330 på Khon Kaen istället för de nu pensionerade Airbus A300 som de flög mycket inrikes med innan och jag tror att den lilla extra betongfliken i ändarna på landningsbanan i exempelvis Kohn Kaen är i minsta laget för ett så pass stort plan som en A330.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...