Jump to content
IGNORERAD

Årstider?


thomas001

Recommended Posts

Har snart bott här i 8 år och har en knepig fråga. Följer Thailand våra årstider?

Verkar vara lite höst just nu. Blir mörkt tidigare på kvällarna. Blir ljust senare på morgonen.

Blir ju kallare ju närmare vi kommer jul.

I Januari kan det ju vara svinkallt ner mot 10 15 grader. (plus)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, i om att det ligger nord om ekvatorn så gör det ju så i princip, samtidigt som monsunerna styr mycket av klimatet, men de styrs ju i sin tur av vinter/sommar på norra/södra halvklotet, men mig veterligen så här man bara tre årstider här. Same same but different.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar bara vara 2 årstider, varmt och ännu varmare,ska nog bli skönt med en skogspromenad och skraba rutor i nästa vecka efter Thailands 24timmar om dygnet bastun . :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite osäker, men lite kallare och lite regnigare är dom som märks tydligast. Sen finns ju deras "sommar" med torrt och varmt som f*n.

Så det blir ju 3, men sen skiljer det ju ganska mycket beroende på var man är. Norr eller söder, öst eller väst.

 

Jag har fått för mig att vädret är lite stabilare nere vid havet, tja temperaturen i alla fall. Då vetefan om det inte blir 2 årstider, regn- eller inte regn-period.

Den riktigt kalla perioden med 15°C verkar liksom ha försvunnit när jag kikar på tex samui. Men uppe i Isaan var det inte så varmt och gosigt i Januari i år i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Rödo ron ,rödo fon ,rödo naow (stavning) varma ,regniga , kalla årstiden

 

I de centrala delarna och norröver räknar man in 3 årstider.

-Varma: Mars - Juni

-Regniga: Juli - Oktober

-Kalla: November - Februari

 

Södra Thailand har 2 årstider som skiljer lite beroende av vilken av kusterna man befinner sig på.

-Västkusten har regnsäsong April - Oktober

-Östkusten har regnsäsong September - December

 

Sedan är det ju så att allt bygger på statistik och det finns rejäla avvikelser åt alla håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...