Jump to content
IGNORERAD

14 månader väntetid för UT! Era erfarenheter av besöksvisa under tiden.


Rogerr

Recommended Posts

Det är några är sedan vi gjorde en liten fuling. 2007 sa MIG att man ej beviljar visum under tiden man handlägger UT. Jag frågade då om man handlägger UT när man redan har ett visum? Jodå det skulle gå om man bara inte var i Sverige när det skulle beviljas. OK då gjorde vi så här. Hon ansökte om visum på ambassaden i Bangkok, när hon hämtade det ansökte hon samtidigt om UT. Väl i Sverige kontaktade jag MIG för att höra hur det gick. När hanläggningen var klar sa tjänstemannen att hon måste lämna landet innan UT beviljades. Vi åkte till svenska ambassaden i Köpenhamn och faxade motvilligt en kopia på passet med ett intyg att vi nu var i Danmark. Sim salabim UT beviljat, dags att återvända hem och fira.

WAXO

 

Ytterligare ett exempel på hur korkad denna "regel" är. Att försöka planera sina liv när man väntar på beslut är jobbigt nog utan att ena parten ska beläggas med besöksförbud i över ett år också.

 

Antar att regeln existerar för att man är rädd att folk ska stanna illegalt i landet och vänta, men att man på laglig väg har ansökt om ett UT borde ju bevisa motsatsen. Beslutet om visum borde fattas på sina egna grunder - visst kan man ta med en liggande UT-ansökan i bedömningen, men har personen tidigare besökt Sverige och återvänt finns det ingen anledning att tvivla.

 

Dessutom finns det bevisligen kryphål för den som verkligen vill. Detta drabbar bara ärliga människor (säger inte att ni var oärliga) som tvingas till en plågsam separation för att man inte vågar chansa och riskera avslag och andra problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Swippe

    9

  • musse74

    5

  • glimten66

    4

  • Rogerr

    2

Mest aktiva i denna tråd

Det ska inte underlätta i teorin i alla fall eftersom man endast bedömer om förhållandet "anses vara seriöst" eller ej och ett giftemål bevisar ju knappast det. Migrationsverket är ju inte dumma, de vet att många gifter sig i tron att försöka påverka ett UT-beslut. Nu är det väl knappast vanligt med skengifte när det gäller förhållanden mellan Svenskar och Thai, men det är ju inte ovanligt mellan Svenskar och folk från t ex Afrika. Förr i tiden, typ 20 år sen, så betydde väl ett giftemål nästan per automatik att den sökande fick ett Uppehållstillstånd om de sökte, men därför de ändrat det. Nu ska man bevisa att man har ett seriöst förhållande och det är inte svårt om det är ett seriöst förhållande. Har en ytligt bekant som skulle få 50 papp om han fixade ett UT åt nån tjej från tror det var Bosnien, det var inte så lätt trots giftemål och att han besökt henne ett par gånger nere i Bosnien, han fick avslag flera gånger eftersom Migrationsverket anande ugglor i mossen, men efter ett par år så gick det. Ett par Thaitjejer i Sverige jag är bekant med har fått erbjudande om samma sak om de fixar visum åt Vietnameser, men då skulle de få 150 papp och resor osv betalda.

Typ förr i tiden för 20år sen,så betydde giftermål samma som i dag,inget gick per automatik allt var samma som i dag.Ta det lugn så fixar sig allt

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ förr i tiden för 20år sen,så betydde giftermål samma som i dag,inget gick per automatik allt var samma som i dag.Ta det lugn så fixar sig allt

Glömde en sak thai behövde inte söka turistvisum,dom fick 90 dagar så det var lättare att komma hit som turist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ansökte om PUT online i söndags för en vecka sedan.

I torsdags fick vi besked via mail att beslut fattats.

I dag alltså 8 dagar efter ansökan fick vi ett positivt besked i brevlådan.

 

Okej några svordomar vid datorn med scanningar & kopior men till och med en dator analfabet som jag lyckades få in en ansökan som godtogs!
Förvånansvärt enkelt att få PUT måste jag medge..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...