Jump to content
IGNORERAD

14 månader väntetid för UT! Era erfarenheter av besöksvisa under tiden.


Rogerr

Recommended Posts

Migrationsverket säger som ni nog vet fjorton månaders väntetid för uppehållstillstånd! 

Hon har sedan tidigare insätt vilket krångelland Sverige är, det här håller nog på att bli vad som ska få bägarn att rinna över.

Det börjar luta åt att vi lägger ner planerna på att hon ska flytta hit, det känns ändå som om det vore värt att göra ansökan nu när pappren i princip ändå är färdiga. 

Jag hittade någon gammal MPR-tråd där jag förstod det som att det kunde bli problem med UT om man kommer hit på besök under handläggningstiden, på MIG's sajt hittar jag inget. Finns det några erfarenheter av besök i väntan på UT här?

Kan tillägga att jag mejlade MIG för drygt en vecka sedan utan något svar ännu, och ska väl inte vänta mig något detta året :-$

 

Roger

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Swippe

    9

  • musse74

    5

  • glimten66

    4

  • Rogerr

    2

Mest aktiva i denna tråd

Migrationsverket säger som ni nog vet fjorton månaders väntetid för uppehållstillstånd! 

Hon har sedan tidigare insätt vilket krångelland Sverige är, det här håller nog på att bli vad som ska få bägarn att rinna över.

Det börjar luta åt att vi lägger ner planerna på att hon ska flytta hit, det känns ändå som om det vore värt att göra ansökan nu när pappren i princip ändå är färdiga. 

Jag hittade någon gammal MPR-tråd där jag förstod det som att det kunde bli problem med UT om man kommer hit på besök under handläggningstiden, på MIG's sajt hittar jag inget. Finns det några erfarenheter av besök i väntan på UT här?

Kan tillägga att jag mejlade MIG för drygt en vecka sedan utan något svar ännu, och ska väl inte vänta mig något detta året :-$

 

Roger

 

Migrationsverket säger att det är 14 månaders väntetid ja och det är vad som står på deras hemsida. Det betyder ju inte att väntetiden är 14 mån för en Thailändare som söker UT till Sverige, då kanske det är max halva den tiden i snitt. Men det kan naturligtvis ingen på Migrationsverket bekräfta, de kan bara hänvisa till officiella siffror.

 

Och på vilket sätt är Sverige ett krångelland? Man kan göra ansökan smidigt på internet, behöver bara bifoga en kopia på pass. Sen får du ett mail med en länk till ett formulär där du får fylla i massa frågor om dig/er. Sen får man vänta på att tjejen får ett mail där hon uppmanas att kontakta Svenska Ambassaden i Bangkok och boka tid för intervju och fixa fram några dokument som krävs, sen gör hon intervjun och sen får man vänta lite till och vipps så har hon sitt UT. Inte det minsta krångligt faktist. Sen är det trist att man inte kan fixa UT på typ 1 vecka men krångligt att fixa visum till Sverige är det verkligen inte. Detta visum innebär ju gratis sjukvård och utbildning och i längden till att den sökande bara efter några år i Sverige kan bli Svensk Medborgare och efter 2 år i Sverige så är hon garanterad försörjning om nåt skulle skita sig så jag tycker nog inte att man ska klaga över väntetider när ett UT till Sverige är värt så otroligt mycket. :good:

Ändrades av Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog 4 månader för min tjej att få UT, och det var pappersansökan. (från det vi lämnade in och hon satte sin fot i Sverige)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog 4 månader för min tjej att få UT, och det var pappersansökan. (från det vi lämnade in och hon satte sin fot i Sverige)

O när va det då
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för svaren.

Törs man alltså vänta sig att det ska gå på ett drygt halvår då?

Jag har varit med förr, på den tiden annonserades nio månader. Då var nära nog på dagen nio månader när väl beskedet kom, trotts att jag gjorde vad jag tyckte mej kunna för att skynda på. Fjorton månader känns därför ganska hopplöst.

Krångelland kanske var lite fel uttryckt men hon snackar runt med andra Thai hon känner eller kommer i kontakt med på nätet, Hon har i dag en egen liten verksamhet och skulle givetvis kunna starta något här. I Thailand tycks det i stort sätt bara vara dra igång, inkomster och utgifter hanterar man själv, det där med skattredovisningar är knappast högprioriterat.Nu har jag ingen egen erfarenhet men nog lär det vara en hel del pappersarbete jämfört med vad hon är van vid vilket är ungefär noll.

Aj ja, hon låter inte att ha gett upp ännu :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu i somras. 

 

Kom hon inte hit i Maj eller blandar jag ihop dig med nån annan Musse? :hi:

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru ansökte för ett år sedan och det tog 10 dgr att få beslutet.Lämna in ansökan via internet och se till att allt är rätt ifyllt+att alla krav för att få ut uppfylls.Ta gärna hjälp av en konsult om du är osäker.Det kostar inte så mycket och är värt att slippa osäkerheten.En konsult ser ju också om förutsättningar finns för att få ut.Tex om man känt varann  och bott ihop tillräckligt länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man e gifta borde väl underlätta eller jag kanske har fel

Ändrades av glimten66
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man e gifta borde väl underlätta eller jag kanske har fel

 

Det ska inte underlätta i teorin i alla fall eftersom man endast bedömer om förhållandet "anses vara seriöst" eller ej och ett giftemål bevisar ju knappast det. Migrationsverket är ju inte dumma, de vet att många gifter sig i tron att försöka påverka ett UT-beslut. Nu är det väl knappast vanligt med skengifte när det gäller förhållanden mellan Svenskar och Thai, men det är ju inte ovanligt mellan Svenskar och folk från t ex Afrika. Förr i tiden, typ 20 år sen, så betydde väl ett giftemål nästan per automatik att den sökande fick ett Uppehållstillstånd om de sökte, men därför de ändrat det. Nu ska man bevisa att man har ett seriöst förhållande och det är inte svårt om det är ett seriöst förhållande. Har en ytligt bekant som skulle få 50 papp om han fixade ett UT åt nån tjej från tror det var Bosnien, det var inte så lätt trots giftemål och att han besökt henne ett par gånger nere i Bosnien, han fick avslag flera gånger eftersom Migrationsverket anande ugglor i mossen, men efter ett par år så gick det. Ett par Thaitjejer i Sverige jag är bekant med har fått erbjudande om samma sak om de fixar visum åt Vietnameser, men då skulle de få 150 papp och resor osv betalda.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska inte underlätta i teorin i alla fall eftersom man endast bedömer om förhållandet "anses vara seriöst" eller ej och ett giftemål bevisar ju knappast det. Migrationsverket är ju inte dumma, de vet att många gifter sig i tron att försöka påverka ett UT-beslut. Nu är det väl knappast vanligt med skengifte när det gäller förhållanden mellan Svenskar och Thai, men det är ju inte ovanligt mellan Svenskar och folk från t ex Afrika. Förr i tiden, typ 20 år sen, så betydde väl ett giftemål nästan per automatik att den sökande fick ett Uppehållstillstånd om de sökte, men därför de ändrat det. Nu ska man bevisa att man har ett seriöst förhållande och det är inte svårt om det är ett seriöst förhållande. Har en ytligt bekant som skulle få 50 papp om han fixade ett UT åt nån tjej från tror det var Bosnien, det var inte så lätt trots giftemål och att han besökt henne ett par gånger nere i Bosnien, han fick avslag flera gånger eftersom Migrationsverket anande ugglor i mossen, men efter ett par år så gick det. Ett par Thaitjejer i Sverige jag är bekant med har fått erbjudande om samma sak om de fixar visum åt Vietnameser, men då skulle de få 150 papp och resor osv betalda.

Ja så långt tänkte ju inte jag..[emoji20] [emoji20]
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja så långt tänkte ju inte jag..[emoji20] [emoji20]

 

Vad menar du då, att du tänkte gifta dig för att försöka påskynda UT? Då ber jag om ursäkt om jag försöker framstå som extremt klok, men man ska gifta sig för kärlekens skull, inte för att man snabbare ska få UT. Jag skulle aldrig kunna göra det i alla fall för att försöka påskynda ett visum. Hade det varit ett krav för att ens få visum så hade jag väl fått rucka på mina principer, men det är det som tur är inte och som sagt, inte ens en fördel i teorin i alla fall. :im_happy:

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du då, att du tänkte gifta dig för att försöka påskynda UT? Då ber jag om ursäkt om jag försöker framstå som extremt klok, men man ska gifta sig för kärlekens skull, inte för att man snabbare ska få UT. Jag skulle aldrig kunna göra det i alla fall för att försöka påskynda ett visum. Hade det varit ett krav för att ens få visum så hade jag väl fått rucka på mina principer, men det är det som tur är inte och som sagt, inte ens en fördel i teorin i alla fall. :im_happy:

Nej det va menat till roger.

Därav jag skrev...att det borde gå fortare

Kho tort [emoji20]

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det va menat till roger.

Därav jag skrev...att det borde gå fortare

Kho tort [emoji20]

 

Ja ok, men mitt svar gäller även Roger så klart. Så han inte springer och gifter sig i onödan. :lipa:

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom hon inte hit i Maj eller blandar jag ihop dig med nån annan Musse? :hi:

Finns bara en musse...=)

Jo, den 25 maj för att vara exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är några är sedan vi gjorde en liten fuling. 2007 sa MIG att man ej beviljar visum under tiden man handlägger UT. Jag frågade då om man handlägger UT när man redan har ett visum? Jodå det skulle gå om man bara inte var i Sverige när det skulle beviljas. OK då gjorde vi så här. Hon ansökte om visum på ambassaden i Bangkok, när hon hämtade det ansökte hon samtidigt om UT. Väl i Sverige kontaktade jag MIG för att höra hur det gick. När hanläggningen var klar sa tjänstemannen att hon måste lämna landet innan UT beviljades. Vi åkte till svenska ambassaden i Köpenhamn och faxade motvilligt en kopia på passet med ett intyg att vi nu var i Danmark. Sim salabim UT beviljat, dags att återvända hem och fira.

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bara en musse...=)

Jo, den 25 maj för att vara exakt.

 

Ja då var jag inte fel ute, satt nämligen på samma plan som din tjej  :lipa:  (kände igen dig när du hämtade upp henne för vi har massa gemensamma vänner på FB och du har ju haft profilbild på forumet tidigare, den med nån polisklädsel) :_russian:

 

Men då måste man ju förtydliga lite, du skrev att det tog 4 mån från ansökan till hon landade i Sverige= då gjorde ni ansökan typ i Januari? För du skrev "i somras" vilket är en jäkla skillnad. Jag fattar ju nu att du menade att hon kom i somras. För i Januari så var det knappast ens i närheten av lika högt tryck på Migrationsverket som det var i somras och fortfarande är. Bara så att folk inte undrar varför det segar som fasiken nu när allt gick så smidigt för er. :music:

Ändrades av Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en polare som ansökte om UT i november förra året och frågade igår hur det gick?

Tyvärr så var beskedet nu att senast i januari 2015 får de beslut.

 

De lämnade in allt pappersvägen och inte via internet, hon har även varit här med honom på besöksvisum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då var jag inte fel ute, satt nämligen på samma plan som din tjej  :lipa:  (kände igen dig när du hämtade upp henne för vi har massa gemensamma vänner på FB och du har ju haft profilbild på forumet tidigare, den med nån polisklädsel) :_russian:

 

Men då måste man ju förtydliga lite, du skrev att det tog 4 mån från ansökan till hon landade i Sverige= då gjorde ni ansökan typ i Januari? För du skrev "i somras" vilket är en jäkla skillnad. Jag fattar ju nu att du menade att hon kom i somras. För i Januari så var det knappast ens i närheten av lika högt tryck på Migrationsverket som det var i somras och fortfarande är. Bara så att folk inte undrar varför det segar som fasiken nu när allt gick så smidigt för er. :music:

Njaaa.killen i poliskläder är min tvillingbror...=)

Jo, du har så rätt så..hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en polare som ansökte om UT i november förra året och frågade igår hur det gick?

Tyvärr så var beskedet nu att senast i januari 2015 får de beslut.

 

De lämnade in allt pappersvägen och inte via internet, hon har även varit här med honom på besöksvisum...

Då måste jag haft en jävla tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaaa.killen i poliskläder är min tvillingbror...=)

Jo, du har så rätt så..hehe

 

Ahhhh, då hänger jag med, he he he :good:

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre söka asyl istället för UT.   Då e man inne direkt..

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är några är sedan vi gjorde en liten fuling. 2007 sa MIG att man ej beviljar visum under tiden man handlägger UT. Jag frågade då om man handlägger UT när man redan har ett visum? Jodå det skulle gå om man bara inte var i Sverige när det skulle beviljas. OK då gjorde vi så här. Hon ansökte om visum på ambassaden i Bangkok, när hon hämtade det ansökte hon samtidigt om UT. Väl i Sverige kontaktade jag MIG för att höra hur det gick. När hanläggningen var klar sa tjänstemannen att hon måste lämna landet innan UT beviljades. Vi åkte till svenska ambassaden i Köpenhamn och faxade motvilligt en kopia på passet med ett intyg att vi nu var i Danmark. Sim salabim UT beviljat, dags att återvända hem och fira.

WAXO

 

 

Det är bara en sak jag inte förstår. Någonstans under UT-ansökans gång så måste ju den sökande besöka ambassaden i Bangkok för intervju, hur lyckades ni lösa det när hon var i Sverige?

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara en sak jag inte förstår. Någonstans under UT-ansökans gång så måste ju den sökande besöka ambassaden i Bangkok för intervju, hur lyckades ni lösa det när hon var i Sverige?

Jag kommer inte riktigt ihåg väntetiden (2-3v ??) för intervjun, men det fanns tid för det innan hon åkte till Sverige på besöksvisum.

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer inte riktigt ihåg väntetiden (2-3v ??) för intervjun, men det fanns tid för det innan hon åkte till Sverige på besöksvisum.

WAXO

 

Aha, jag tänkte nästan det. På den tiden så fick man ju tid för intervju i samband med att man sökte UT direkt på ambassaden har jag för mig, tror man får det nu med även om de flesta söker via nätet nu för tiden. Men det var det jag tycket var konstigt, om ni drog till Sverige så fort ni fick beviljat Besöksvisum men det gjorde ni ju inte då. :im_happy:

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...