Jump to content
IGNORERAD

Jordlösa bönder kommer att tilldelas mark.


Khun Ken

Recommended Posts

Risodling om vi vänder pa fragan vad du har i förtjämst pa ett ar?

Oljepalm skördas efter ca 28 man första gangen och mellan 3-4 aret skördar man ca 70% av normalskörd.

Om dom är jordlösa i dag sa har dom nog inkomster fran daglönearbete.

Dom vet ju sin situation som rader i dag och som dom levt manga ar med.

Da kanske det är värt att vänta typ oljepalm 28 man pa ett bättre liv.

 

Vet inte hur manga rai som ska skänkas till jordlösa i olika provinser.

Risken blir nog en överproduktion pa ris med ett stort prisfall i början.

Alla skulle odla eucalyptus för nagra ar sedan och vad hände med utlovade priser per ton?

Om du jämnför ett rapsfält och oljepalmsfält sa ger oljepalmen 6 ggr mer än ett rapsfält.

 

Angaende lan sa har du Farmer Bank som dom da kunde binda till dessa markplättar och fa ett lan

till plantering. Om dom har klarat sig tills i dag sa klarar dom nog 2-3 ar till.

 

 

Mvh SWED THAI

Tycker att det är många frågetecken. Om du får marken på 5år så vill man nog inte vänta 28 månader på att investeringen ska börja ge avkastning. Skulle du då tappa marken efter 5 år så har varken banken eller du någon förtjänst på det hela och ingen är vinnare. Under sådana förutsättningar lånar nog inte banken ut till de fattiga.

 

Är det under dom förutsättningarna skulle man vilja ha en lite mera långsiktig satsning.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SWED THAI

    13

  • Surin P3

    7

  • möljis

    4

  • Baa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag tror egentligen inte tanken är att tjäna pengar, utan att odla mat som går att äta och överleva ett år till. 

 

Det går inte komma ifrån det positiva i att "få" 15 rai till sitt förfogande i 5 år om man inte har nån mark alls att odla innan.

Och efter 5 ar sa är man tillbaka pa ruta 1.

Känns som att flytta problemet 5 ar framat i tiden. Lite konstgjord andning känns det som.

Bättre dom far köpa loss denna markbit med statligt räntefritt lan för denna titel pa mark.

För att da fa krediter till markköp och andra investeringar för detta sa kan dom göra en kontroll per ar

sa att pengarna används pa rätt sätt som dom är avsedda för.

 

Missade att det bara gällde i 5 ar därav svar med odlingar som växer i ca 30 ar.

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är många frågetecken. Om du får marken på 5år så vill man nog inte vänta 28 månader på att investeringen ska börja ge avkastning. Skulle du då tappa marken efter 5 år så har varken banken eller du någon förtjänst på det hela och ingen är vinnare. Under sådana förutsättningar lånar nog inte banken ut till de fattiga.

 

Är det under dom förutsättningarna skulle man vilja ha en lite mera långsiktig satsning.

Haller med dig.

Missade att det bara gällde 5 ar och därav mina svar om andra grödor som växer i ca 30 ar.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Och efter 5 ar sa är man tillbaka pa ruta 1.

Känns som att flytta problemet 5 ar framat i tiden. Lite konstgjord andning känns det som.

Bättre dom far köpa loss denna markbit med statligt räntefritt lan för denna titel pa mark.

För att da fa krediter till markköp och andra investeringar för detta sa kan dom göra en kontroll per ar

sa att pengarna används pa rätt sätt som dom är avsedda för.

 

Mvh. SWED THAI

 

Ja, visst är det konstgjord andning.

Men både stat och privatperson tjänar ju på denna konstgjorda andning om det görs rätt och en plan framarbetas innan dessa 5 år är över.

 

Att bara ge marken till fattiga är inte nån bra hjälp. Bättre då att se till att de får arbeta för födan och hjälpa sig själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och efter 5 ar sa är man tillbaka pa ruta 1.

Känns som att flytta problemet 5 ar framat i tiden. Lite konstgjord andning känns det som.

Bättre dom far köpa loss denna markbit med statligt räntefritt lan för denna titel pa mark.

För att da fa krediter till markköp och andra investeringar för detta sa kan dom göra en kontroll per ar

sa att pengarna används pa rätt sätt som dom är avsedda för.

Missade att det bara gällde i 5 ar därav svar med odlingar som växer i ca 30 ar.

Mvh. SWED THAI

Eget val.

Finns arbeten på fabriker söderut, men det passar inte alla att ta order och passa tider.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eget val.

Finns arbeten på fabriker söderut, men det passar inte alla att ta order och passa tider.

Vi har manga här i byn som jobbar söderut, Taiwan, Israel och Syd Korea,

Tror dom mesta i byn jobbar med nagot.  sa dom mesta har nog gjort sitt val här i byn.

oftast när du ser dem festa runt är när det är nagon munkdag. I varan by far du inte transportera bambu eller virke mm.

till byn pa denna dag har munken bestämmt, gör du detta sa far du böter.

När nagon star lik i byn sa gäller att allt arbete i byn sasom husbygge mm. maste läggas ned tills kremering skett. Tror detta 

kommer fran munken ocksa.

 

Mvh.SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Helt Klart.

 

Min fraga är hur mycket bonden kan tjäna pa sina 15 rai med ris?

Mitt svar är att han kan inte försörja en familj pa detta.

Mitt tips till dom som far mark och har ett jobb i dag är att dom behaller jobben och utvecklar marken dom far

med nagot annat än ris.

Ser ju vad svärfar har kvar under ett ar med socker och ris som kanske haller huvudet över ytan.

Hanses kapital ligger i marken han äger men inte sa mycket i planboken

Haller med P3 om att dom maste satsa pa storbönder för risproduktion för att kunna fa nagon vinst att tala om.

 

Mvh. SWED THAI

Hej

 

Håller med dig, 15 rai räcker inte för att försörja sig på ens med Thailändsk standard och livsstil.

 

Tror också att en omvandling av det Thailändska jordbruket är nödvändig på längre sikt och att detta kommer att leda till en stor utflyttning ifrån byarna till städerna.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Håller med dig, 15 rai räcker inte för att försörja sig på ens med Thailändsk standard och livsstil.

 

Tror också att en omvandling av det Thailändska jordbruket är nödvändig på längre sikt och att detta kommer att leda till en stor utflyttning ifrån byarna till städerna.

 

Mvh isan lover

 

Som Surin skrev så är det nog  tänkt för självhushåll och då räcker det långt typ

 

5 rai ris och resten till olika grönsaksodlingar. Dom lever bevisligen idag utan land

 

så detta borde vara ett tacksamt bidrag att få.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Håller med dig, 15 rai räcker inte för att försörja sig på ens med Thailändsk standard och livsstil.

 

Tror också att en omvandling av det Thailändska jordbruket är nödvändig på längre sikt och att detta kommer att leda till en stor utflyttning ifrån byarna till städerna.

 

Mvh isan lover

15 rai är 15 gånger mer än vad dom jordlösa har idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 rai är 15 gånger mer än vad dom jordlösa har idag.

Nja, 15 gånger 0 är väl lika med noll så det är mer än så!
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, 15 gånger 0 är väl lika med noll så det är mer än så!

 

Har man NOLL rai idag och får 15 rai är det oändligt mycket mer rent matematiskt

 

Har man EN rai är 15 rai 15 gånger mer !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

15 RAI racker mer än väl om man inte har en jäkligt stor familj, mina svärföräldrar har 12, odlar ris, naturligtvis, pa 10 och odlar lök och lite andra grönsaker på de övriga 2, ett skitjobb i våra ögon, dom får ihop i bästa fall 1000 THB i veckan och då är dom 3 st som är aktiva med grönsakerna, bäst är lök, det ger 1500-2000 i veckan men det är bara ungefär var fjärde vecka dom skördar, annars behöver dom anställda och då rasar lönsamheten. Ris har dom gott om, det racker till dem själva och yttrligare 3 familjer och oss, då skördar dom bara en gg per år!

15 RAI räcker som sagt, men det är tamefan intget Kronblomsjobb!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vems mark är det som man pratar om att arrendera ut?

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vems mark är det som man pratar om att arrendera ut?

 

Statlig antagligen?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som Surin skrev så är det nog  tänkt för självhushåll och då räcker det långt typ

 

5 rai ris och resten till olika grönsaksodlingar. Dom lever bevisligen idag utan land

 

så detta borde vara ett tacksamt bidrag att få.

Hej

 

Visst är det ok för självhushållning men jag hade helst sett att dom hade blivit tilldelade marken för en betydligt längre tid än 5 år, oftast behöver man satsa både eget arbete och pengar på att iordningställa marken för odling, vägar, vatten, dammar, valla in risfält o.s.v, för att få igen denna insats är 5 år alldeles för lite, annars är jag naturligtvis positiv till allt som kan hjälpa folk som är fattiga och har det svårt.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Statlig antagligen?

 

Skulle gissa pa det med.

 

Tror det heter Sor Por Kor.

 

Kan inte belanas när man vill köpa den, men tror att man kan uppgradera den efter köp till Chanot.

Förslaget är bra att mark fördelas, men jag tror inte pa 5 ars regeln som det nog kommer att fuskas med.

 

Ex. Tjejens morbror har hus i byn och är skriven här. Men familjen bor i Bangkok Bang Bo sedan 10 ar. och jobbar där.

Han har salt marken han ärvde och är jordlös. Han kan nu hävda att han är jordlös och fa lan mark i 5 ar.

Han och familjen kommer ju inte att lämna sin välbetalda jobb för att bli bönder igen.

Far han mark sa arrenderar han den nog till min svärfar som odlar socker där i 5 ar och bada kan tjäna pa affären.

 

Hur manga lever inte under samma förhallande som han i storstäderna och kommer fran Isaan?

 

Lat jordlösa köpa marken till dagspris med räntefri kredit fran staten. och fri amortering första 3 aren.

En risodling kan nog inte bära sig för att betala av lanet för dom maste nog investera i en Kubota med kärra och pumpar.

Här behövs en radgivning som kan lägga fram förslag pa olika grödor som ger en avkastning sa att dom bade kan leva och

betala sina skullder.

 

Kommer 5 arsregeln att genomföras sa kommer det att fuskas rätt rejält med detta.

Tror pa köp som kan halla fusket tillbaka.

 

Komm just pa att hon har en morbror till här i byn som lever likadant.

Sa om svärfar har tur sa kan han odla socker pa 30 rai till i 5 ar.

Tycker själv detta är fel, men om dom som genomför detta inte vet hur reglerna är sa kommer detta att

utnyttjas fullt ut.med dom styrandes goda minne

 

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Ris är absolut inte dagligt arbete.

 

Det jobbas en del när de sår riset, en del när det gödslas och en liten del när de skördas.

Gissar på 15 rai att det blir 1 månads aktivt jobb per skörd. Och i Surin är det 1 skörd som gäller per år, med några få undantag.

 

För övrigt så tycker jag denna idé är ganska bra, med tanke på att det verkar vara en bra gallring och för att marken inte direkt brukas idag.

Att det ska bli rismark, är väl naturligt eftersom mycket mark häromkring (Surin-trakten) inte duger till annat samt producerar det bästa riset i världen. 

 

Det som är ett stort "men", är väl att det inte finns någon direkt lönsamhet idag i att odla ris.

Folk måste lära sig att odla på effektivare sätt. Och man kan bara genom att istället för att bara kasta riskorn vid sådd få en märkbart högre skörd om riset planteras för hand. Något som alltid gjordes förr i tiden, men som idag verkar vara lite för tidskrävande och eftersom industrialisering är på uppgång, så finns inte tid att leka med risplantering längre.

 

Kontentan av mitt inlägg är att jag tycker alla ska sluta producera ris i liten skala (förutom för eget bruk) och storbonden ska ta över.

Det kommer att ske, men frågan är bara hur svår övergången blir och länge den tar.

 

Antar att du syftar på jasminris som borde vara det vanligaste här nö isaan så vet jag inte om det är 1 månad akvtivt job på en

period som varar i ca 3 månader per skörd.

1 skörd gäller om du inte har tillgång till vatten men undantagen är ju som förra eller förrförra kommer inte ihåg vilket så var det ju mycket

vatten då kan man så en andra skörd men risplantor från den första skörden därav att det går snabbare då lite svårt att hitta risplantor till

första skörden kanske dörav man plöjer marken sen kastar ut riskorn samt plöjer igen

på 15 rai blir väl inkomsten ca 100 000Bht beroende på rispris efter alla omkostnader så det är inte mycket det håller jag med om

sen har ju marken blivit relativt dyrare på sistone

Lite av indusrialisering har det väl blivit dom lejer ju ut plöjning och upptagning det ända dom behöver göra idag är att så medecinera och ofta

torka riset för att få bättre pris

så att producera ris i liten skala är väl inget problem som jag kan se det och det här med för eget bruk klingar dåligt eftersom de flesta kan inte förädla riset själv då säljer man det oförädlat och köper förädlat så ovasett vad du odlar så blir det ju oftast inte för eget bruk.

 

Det är mina egna erfarenheter men kan ha fel i vissa saker (hoppas jag inte blir avstängd nu)

Mvh Pho

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du syftar på jasminris som borde vara det vanligaste här nö isaan så vet jag inte om det är 1 månad akvtivt job på en

period som varar i ca 3 månader per skörd.

1 skörd gäller om du inte har tillgång till vatten men undantagen är ju som förra eller förrförra kommer inte ihåg vilket så var det ju mycket

vatten då kan man så en andra skörd men risplantor från den första skörden därav att det går snabbare då lite svårt att hitta risplantor till

första skörden kanske dörav man plöjer marken sen kastar ut riskorn samt plöjer igen

på 15 rai blir väl inkomsten ca 100 000Bht beroende på rispris efter alla omkostnader så det är inte mycket det håller jag med om

sen har ju marken blivit relativt dyrare på sistone

Lite av indusrialisering har det väl blivit dom lejer ju ut plöjning och upptagning det ända dom behöver göra idag är att så medecinera och ofta

torka riset för att få bättre pris

så att producera ris i liten skala är väl inget problem som jag kan se det och det här med för eget bruk klingar dåligt eftersom de flesta kan inte förädla riset själv då säljer man det oförädlat och köper förädlat så ovasett vad du odlar så blir det ju oftast inte för eget bruk.

Det är mina egna erfarenheter men kan ha fel i vissa saker (hoppas jag inte blir avstängd nu)

Mvh Pho

Just vädret är ju svårt att sia om, så en andra sådd är riskerna ganska stora om man inte har tillgång till vatten.

Det går åt mycket mer gödsel till andra skörden också plus att man får mindre betalt för andra skörden eftersom det ofta är annan kvalitet.

Så 100.000 i vinst är så gott som omöjligt på 15 rai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går nog att lova och även uppfylla detta löfte, men finns det värkligen sa mycket mark på lämpligt avstånd från nuvarande bebyggelse, där kan det nog bli lite liv o kiv om bästa platserna!

 

 

Nu är det bara ett rättstavningsprogram som fattas sedan blr det vErkligen  bra ha ha 

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Just vädret är ju svårt att sia om, så en andra sådd är riskerna ganska stora om man inte har tillgång till vatten.

Det går åt mycket mer gödsel till andra skörden också plus att man får mindre betalt för andra skörden eftersom det ofta är annan kvalitet.

Så 100.000 i vinst är så gott som omöjligt på 15 rai.

hur många ton får du på 15 rai ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får runt 430-460 kilo per rai, men det varierar ju säkert

beroende hur marken är.

Med risstödet som vi fått under ett par år (helt fel i mina ögon)

så har vi fått runt 18 baht per kilo för vårt jasminris.

Men det räcker ändå inte för att komma upp i 100000 baht per 15 rai

efter omkostnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Just vädret är ju svårt att sia om, så en andra sådd är riskerna ganska stora om man inte har tillgång till vatten.

Det går åt mycket mer gödsel till andra skörden också plus att man får mindre betalt för andra skörden eftersom det ofta är annan kvalitet.

Så 100.000 i vinst är så gott som omöjligt på 15 rai.

Hej

 

När vi planterade ris två gånger blev andra skörden nästan bara 50% av den första, det verkar inte vara lönsamt uppe hos oss.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...