Jump to content
IGNORERAD

Jordlösa bönder kommer att tilldelas mark.


Khun Ken

Recommended Posts

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SWED THAI

    13

  • Surin P3

    7

  • möljis

    4

  • Baa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bangkok: -  Land Department i samarbete med lokala förvaltningskontor över hela landet kommer att fördela 15-rai mark till varje jordlös fattig familj, för jordbruk inom en femårsperiod.

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/landless-farmers-allocated-land-farming/

 

Finns tydligen någon som tänker på de fattiga i Thailand.

 

Undrar vad humrarna tycker om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga allmosor det där inte, staten skall ju ta hyra och de fattiga får ju inga papper på marken.

Ingår det utbildning utsäde och naturgössel också. Vad skall de annars ha marken till

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir väldigt låg hyra, jämfört med nu då dom som inte har land

ibland kan få betala tre säck per rai för att få arrendera mark.

Så sas det i alla fall på tv häromdagen. Jag tycker det här är bra,

hoppas bara att man kan hitta outnyttjad mark i närheten av där

dom som vill hyra, bor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok: -  Land Department i samarbete med lokala förvaltningskontor över hela landet kommer att fördela 15-rai mark till varje jordlös fattig familj, för jordbruk inom en femårsperiod.

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/landless-farmers-allocated-land-farming/

Det verkar som lite av panik. Precis som risstödet som var daligt genomtänkt fran början till slut.

Dom styrande ser nog ett stort problem med omställningen som sker uppe i norra Isaan hur bönderna börjar odla gummiträd,oljepalm

socker mm. Ser ju här i näromradet hur risfält efter risfält läggs ner till förman för andra grödor.

Procenten pa omställningen ligger nog pa 5-10% per ar och detta försöker nog dom styrande bromsa med olika bidrag utan att

säga sanningen. Risstödet var det första. Nu kommer nästa flopp med 15 fria rai för att klara risproduktionen i framtiden.

Förra regeringen och nuvarande styrande ser nog ett problem som kommer pa ett par ars sikt med minskad risproduktion

därav detta förslag.

 

Senaste jag hörde var att myndigheterna gatt ut och bett bönder som odlar ris 2 ggr inte ska odla andra gangen denna säsongen

bara för att dom räknar med torka nästa ar. Sanningen är nog att dom vill tömma rislagren ( Detta ska ha gatt ut i Isaan )

.

Skulle jag vara risbonde och fa 15 rai sa skulle jag planterat oljepalm pa 5 rai som jag kan börja skörda efter ca 28 man.

Och som mellan 3-4 aret ger 70% av tänkt arsskörd. Efter ar 3 sa hade jag planterat resterande 10 rai.

Bara odla ris för husbehov.

 

Om det är risproduktionen dom vill rädda sa behöver dom nog göra ett kontrakt med kontraktsodling i vissa ar och sedan 

far bonden hyresfritt arrende i 30 ar som dom kan odla gummiträd eller oljepalm som har denna livslängd.

Thailand importerar i dagsläget mesta delen av sin palmolja.

 

Utanför Ban Dung har dom planterat ett stort oljepalmsfält som ägs av ett familjeföretag med 4 familjer.

Detta fält var nog risodling förut. Gissade första gangen jag sag det att det var 200 rai.

Men när sockerfälten skördades fick man en bättre uppfattning pa ytan och gissningen höjdes till 500 rai.

Akte ut för att visa Peter Hultgren som är intresserad av oljepalm detta fält och när vi gick där och kollade sa

stannade det till en dam där som gav oss lite info om olika saker. Hon sa att det var 700 rai oljepalm.

 

Facit blir nog att smabönder kan fa extra inkomster här och utveckla sitt eget jordbruk.

Pa en rai kan man plantera 22-28 oljepalmer beronde av sort.

Ex. 700 * 25 = 17 500 oljepalm.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går nog att lova och även uppfylla detta löfte, men finns det värkligen sa mycket mark på lämpligt avstånd från nuvarande bebyggelse, där kan det nog bli lite liv o kiv om bästa platserna!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går nog att lova och även uppfylla detta löfte, men finns det värkligen sa mycket mart på lämpligt avstånd från nuvarande bebyggelse, där kan det nog bli lite liv o kiv om bästa platserna!

Runt Ban Dung sa finns det nog mycket mark med titeln Sopho Khoron ( Stavar Titeln som den later)

Men man behöver nog ett avstand till stan pa 15-20 km sa att man inte blir av med marken pa manga ar.

 

Ex. När Amrikanska radarstationen byggdes under Vietnamkriget 7km fran Ban Dung sa fick bönderna som ägde

marken med denna titel en uppsägning pa 3 man och betalning efter dagspris pa denna titel.

Dom fick ocksa betalt för sina grödor som dom inte hann skörda per rai.

 

Far man mark som ligger 10- 20 km fran boningshuset sa kan det bara löna sig med socker eller oljepalm som

inte behöver daglig tillsyn. Ris och gummiträd är ju ett dagligt arbete med och helst gummiträd som ska skäras varje natt.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Ris och gummiträd är ju ett dagligt arbete

 

Ris är absolut inte dagligt arbete.

 

Det jobbas en del när de sår riset, en del när det gödslas och en liten del när de skördas.

Gissar på 15 rai att det blir 1 månads aktivt jobb per skörd. Och i Surin är det 1 skörd som gäller per år, med några få undantag.

 

För övrigt så tycker jag denna idé är ganska bra, med tanke på att det verkar vara en bra gallring och för att marken inte direkt brukas idag.

Att det ska bli rismark, är väl naturligt eftersom mycket mark häromkring (Surin-trakten) inte duger till annat samt producerar det bästa riset i världen. 

 

Det som är ett stort "men", är väl att det inte finns någon direkt lönsamhet idag i att odla ris.

Folk måste lära sig att odla på effektivare sätt. Och man kan bara genom att istället för att bara kasta riskorn vid sådd få en märkbart högre skörd om riset planteras för hand. Något som alltid gjordes förr i tiden, men som idag verkar vara lite för tidskrävande och eftersom industrialisering är på uppgång, så finns inte tid att leka med risplantering längre.

 

Kontentan av mitt inlägg är att jag tycker alla ska sluta producera ris i liten skala (förutom för eget bruk) och storbonden ska ta över.

Det kommer att ske, men frågan är bara hur svår övergången blir och länge den tar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går nog att lova och även uppfylla detta löfte, men finns det värkligen sa mycket mark på lämpligt avstånd från nuvarande bebyggelse, där kan det nog bli lite liv o kiv om bästa platserna!

 

Nu skrev du helt plötsligt inte "prickfritt" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ris är absolut inte dagligt arbete.

 

Det jobbas en del när de sår riset, en del när det gödslas och en liten del när de skördas.

Gissar på 15 rai att det blir 1 månads aktivt jobb per skörd. Och i Surin är det 1 skörd som gäller per år, med några få undantag.

 

För övrigt så tycker jag denna idé är ganska bra, med tanke på att det verkar vara en bra gallring och för att marken inte direkt brukas idag.

Att det ska bli rismark, är väl naturligt eftersom mycket mark häromkring (Surin-trakten) inte duger till annat samt producerar det bästa riset i världen. 

 

Det som är ett stort "men", är väl att det inte finns någon direkt lönsamhet idag i att odla ris.

Folk måste lära sig att odla på effektivare sätt. Och man kan bara genom att istället för att bara kasta riskorn vid sådd få en märkbart högre skörd om riset planteras för hand. Något som alltid gjordes förr i tiden, men som idag verkar vara lite för tidskrävande och eftersom industrialisering är på uppgång, så finns inte tid att leka med risplantering längre.

 

Kontentan av mitt inlägg är att jag tycker alla ska sluta producera ris i liten skala (förutom för eget bruk) och storbonden ska ta över.

Det kommer att ske, men frågan är bara hur svår övergången blir och länge den tar.

Tycker svärfar är ute varje dag och pumpar vatten. Han odlar en viss yta 2 ggr och han odlar bade för hand och kastar ut ris.

Tror att han odlar ris pa ca 40 rai och andra skörden är pa 20 rai. Dom rensar ogräs,bevattnar och gödslar.

Han har egen traktor för plöjning och ivallning av fälten. Sa om man räknar tiden fran plöjning till skörd sa har han fullt upp

med riset under tiden.

Han odlar ca 60 rai med socker som inte behöver denna passning som riset utan kanske en ogräs rensning innan sockret

har fatt lite höjd. Sockerplantering sker här uppe maskinelt idag och nästa steg blir väl en specialtröska för sockerrör som

är nagon slags självbindare.

Förut sa högg dom sockret i bitar som var ca 10-15 cm och lät dom självgro innan dom planterade ut dom för hand.

 

Detta är sa det ser ut nordöst om Udon Thani.

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skrev du helt plötsligt inte "prickfritt" ?

Nix, Now im back as a man with prick!

 

Fick tankat ner ett nytt virtuelt tangenbord, men nu funkar det, även om man måste ha fusklapp för att hitta rät!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ris är absolut inte dagligt arbete.

 

Det jobbas en del när de sår riset, en del när det gödslas och en liten del när de skördas.

Gissar på 15 rai att det blir 1 månads aktivt jobb per skörd. Och i Surin är det 1 skörd som gäller per år, med några få undantag.

 

För övrigt så tycker jag denna idé är ganska bra, med tanke på att det verkar vara en bra gallring och för att marken inte direkt brukas idag.

Att det ska bli rismark, är väl naturligt eftersom mycket mark häromkring (Surin-trakten) inte duger till annat samt producerar det bästa riset i världen. 

 

Det som är ett stort "men", är väl att det inte finns någon direkt lönsamhet idag i att odla ris.

Folk måste lära sig att odla på effektivare sätt. Och man kan bara genom att istället för att bara kasta riskorn vid sådd få en märkbart högre skörd om riset planteras för hand. Något som alltid gjordes förr i tiden, men som idag verkar vara lite för tidskrävande och eftersom industrialisering är på uppgång, så finns inte tid att leka med risplantering längre.

 

Kontentan av mitt inlägg är att jag tycker alla ska sluta producera ris i liten skala (förutom för eget bruk) och storbonden ska ta över.

Det kommer att ske, men frågan är bara hur svår övergången blir och länge den tar.

Angende iden sa har du 2 svar att iden är god och alla smabönder ska sluta odla ris som storbonden kan göra.

Vi har nog samma uppfattning där i grunden.

 

Finns det risfält som ingen odlar pa idag som tillhör staten och har en yta som passar en storbonde bra sa ska inte den splittras

upp i smabitar om 15 rai.

Din sista fraga om hur länge det tar sa maste det nog ske med en början redan nu om dom ska kunna konkurera med sin omvärld.

 

Vad ska dom odla som far 15 rai?  Lite mycket för självhushall.

 

Ska 15 rai ge lite kapital tillbaka sa är nog gummiträd eller oljepalm att föredra.

Har en Svensk kompis. här uppe som har gummiträd pa ca 15 rai.

Dom har en förtjänst som är rätt bra fastän gummipriset är i botten nu tack vare att hans fru skär alla träden själv.

Enligt honom sa har det kommit ett förslag fran staten att priset per gummimatta ska fördubblas.

Och da räknar odlarna med att dom far samma höjning fran uppköparna.

 

Själva haller vi pa att startar oljepalm odling som inte binder upp oss utan vi kan ha ett frtt liv mellan skördarna som

infaller med ca 14 dagars mellanrum

 

 

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev tidigare, så tycker jag att ide´n är bra.

Men marken bör ju vara på närhåll, inte 15 kilometer bort.

Vidare kanske man inte kan odla vad som helst på marken heller.

Vi testade med sockerrör på 30 rai av vår mark för några år sen, men

det var bara att lägga ner. Det blev sämre utfall än med ris.

Och visst är det mer arbete än det som syns med riset. På vår mark, som

min frus bror med familj sköter, så kastar dom ut riset först. Sen får dom

efterplantera för hand där det blir glest.

Ogräsbekämpning med mera tillkommer. Dom får se till så att riset inte dränks

om det kommer mycket regn strax efter sådden t.ex.

Det är givetvis inte jobb varje dag året runt, men efter sådd och till skörd,

så finns minst två familjemedlemmar på marken varje dag.

Efter skörden ska ju riset torkas, det tar också ett tag.

Lönsamt, ja vad tycker ni är lönsamt?. Vi och broderns familj får en hel del pengar

att stoppa i fickan. Men vi har 75 rai, och då blir det lönsamhet.

5-10 rai, ja då blir det nog dåligt med pengar, men dom får ju till sitt eget

husbehov, och det är väl värt en del pengar det också?

Det är mera jobb än man tror med att vara risbonde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker svärfar är ute varje dag och pumpar vatten. Han odlar en viss yta 2 ggr och han odlar bade för hand och kastar ut ris.

Tror att han odlar ris pa ca 40 rai och andra skörden är pa 20 rai. Dom rensar ogräs,bevattnar och gödslar.

Han har egen traktor för plöjning och ivallning av fälten. Sa om man räknar tiden fran plöjning till skörd sa har han fullt upp

med riset under tiden.

Han odlar ca 60 rai med socker som inte behöver denna passning som riset utan kanske en ogräs rensning innan sockret

har fatt lite höjd. Sockerplantering sker här uppe maskinelt idag och nästa steg blir väl en specialtröska för sockerrör som

är nagon slags självbindare.

Förut sa högg dom sockret i bitar som var ca 10-15 cm och lät dom självgro innan dom planterade ut dom för hand.

 

Mvh. SWED THAI

 

Det är som du skriver på flera ställen, att de bryr sig om riset mer än på andra ställen.

 

Det är också stor skillnad på 15 och 40 rai.

Det är skillnad på vattentillgänglighet i naturlig form och konstgjord form.

Mycket ogräs eller inte.

Osv...

 

Vi skördade 18 rai igår.

Det har i princip tagit de 30+ dagarna med aktivt arbete (både med maskin och för hand) för att får till en ok skörd.

 

post-3076-0-39555900-1414649270_thumb.jp

 

post-3076-0-96777900-1414649264_thumb.jp

 

Max tid för skörden är teoretiskt ca 100 dagar och visst kan de rensa ogräs och göra annat, medan riset växer och säkert gör folk det, men det är nog inget 8 timmars jobb dagligen, utan det är nog mera att en god, traditionell thailändare som älskar sitt ris gärna går på risfälten och njuter. :)

post-3076-0-96777900-1414649264_thumb.jp

post-3076-0-39555900-1414649270_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Angende iden sa har du 2 svar att iden är god och alla smabönder ska sluta odla ris som storbonden kan göra.

Vi har nog samma uppfattning där i grunden.

 

Finns det risfält som ingen odlar pa idag som tillhör staten och har en yta som passar en storbonde bra sa ska inte den splittras

upp i smabitar om 15 rai.

Din sista fraga om hur länge det tar sa maste det nog ske med en början redan nu om dom ska kunna konkurera med sin omvärld.

 

Vad ska dom odla som far 15 rai?  Lite mycket för självhushall.

 

Ska 15 rai ge lite kapital tillbaka sa är nog gummiträd eller oljepalm att föredra.

Har en Svensk kompis. här uppe som har gummiträd pa ca 15 rai.

Dom har en förtjänst som är rätt bra fastän gummipriset är i botten nu tack vare att hans fru skär alla träden själv.

Enligt honom sa har det kommit ett förslag fran staten att priset per gummimatta ska fördubblas.

Och da räknar odlarna med att dom far samma höjning fran uppköparna.

 

Själva haller vi pa att startar oljepalm odling som inte binder upp oss utan vi kan ha ett frtt liv mellan skördarna som

infaller med ca 14 dagars mellanrum

 

 

 

Mvh. SWED THAI

 

Jag tror (hoppas) i grunden idén är att ge folk som är utan odlingsbar mark och är fattiga, ska producera sin egen ris för hela året samt att sälja resten, på så vis slår man två flugor med en smäll.

De allra fattigaste får mat (om de producerar ris) eller om de väljer att odla annat, så blir det lite pengar istället.

Den andra flugan är väl att de fattiga får det bättre i och med detta.

 

Kungen har ju i många år propagerat för självförsörjning och att ha 15 rai odlingsbar mark gör att man i princip kan överleva utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som du skriver på flera ställen, att de bryr sig om riset mer än på andra ställen.

 

Det är också stor skillnad på 15 och 40 rai.

Det är skillnad på vattentillgänglighet i naturlig form och konstgjord form.

Mycket ogräs eller inte.

Osv...

 

Vi skördade 18 rai igår.

Det har i princip tagit de 30+ dagarna med aktivt arbete (både med maskin och för hand) för att får till en ok skörd.

 

attachicon.gifDSC_0027.jpg

 

attachicon.gifDSC_0030.jpg

 

Max tid för skörden är teoretiskt ca 100 dagar och visst kan de rensa ogräs och göra annat, medan riset växer och säkert gör folk det, men det är nog inget 8 timmars jobb dagligen, utan det är nog mera att en god, traditionell thailändare som älskar sitt ris gärna går på risfälten och njuter. :)

Det stämmer nog.

Den gamla generationen arbetar efter gammalt mönster och fa en sa stor skörd sa möjligt med bra kvalitet.

 

Angaende förslaget sa tycker jag att det är bra.

Men innan dom bara börjar att ge ut mark hur som helst sa ska dom nog avläsa framtiden hur allt kommer att ändras

med större enheter som maste till för lönsamheten i jordbruket.

Här maste dom nog utreda väl innan dom ger ut en enda rai och se vad det kan ge för konsekvenser.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Ris är absolut inte dagligt arbete.

 

Det jobbas en del när de sår riset, en del när det gödslas och en liten del när de skördas.

Gissar på 15 rai att det blir 1 månads aktivt jobb per skörd. Och i Surin är det 1 skörd som gäller per år, med några få undantag.

 

För övrigt så tycker jag denna idé är ganska bra, med tanke på att det verkar vara en bra gallring och för att marken inte direkt brukas idag.

Att det ska bli rismark, är väl naturligt eftersom mycket mark häromkring (Surin-trakten) inte duger till annat samt producerar det bästa riset i världen. 

 

Det som är ett stort "men", är väl att det inte finns någon direkt lönsamhet idag i att odla ris.

Folk måste lära sig att odla på effektivare sätt. Och man kan bara genom att istället för att bara kasta riskorn vid sådd få en märkbart högre skörd om riset planteras för hand. Något som alltid gjordes förr i tiden, men som idag verkar vara lite för tidskrävande och eftersom industrialisering är på uppgång, så finns inte tid att leka med risplantering längre.

 

Kontentan av mitt inlägg är att jag tycker alla ska sluta producera ris i liten skala (förutom för eget bruk) och storbonden ska ta över.

Det kommer att ske, men frågan är bara hur svår övergången blir och länge den tar.

 

 

Ocksa intressant vilken skillnad det är i landet även med korta avstand.

Har en tjejkompiis i Berlin som kommer i fran Buri Ram som sa att vissa odlar ris 3 ggr per ar där.

Var pa besök i Prasat hos annan thaitjej fran Berlin och risfälten lag och väntade pa att bli plöjda da i februari.

Hade lovat annan thaitjej att besöka hennes familj utanför Udon Thani SÖ om. Tog mc.n och körde mot Korat för att sedan

köra vägen mot Buri Ram som kommer fran syd. Passerade när jag akte genom detta distrktet manga risfält som inte hade

lang tid till skörd.

Pratade om detta med tjejen fran Prasat som sa att hon hört detta med 3 skördar pa vissa platser i och runt Buri Ram

men att i hennes omrade sa odlades det bara en gang per ar.

 

Surin och Buri Ram har väl en distans pa ca 50 km och anda sa stor skillnad pa antal skördar.

Har Buri Ram stora tillgangar till vatten eller varför kan vissa där ha 3 skördar

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Ocksa intressant vilken skillnad det är i landet även med korta avstand.

Har en tjejkompiis i Berlin som kommer i fran Buri Ram som sa att vissa odlar ris 3 ggr per ar där.

Var pa besök i Prasat hos annan thaitjej fran Berlin och risfälten lag och väntade pa att bli plöjda da i februari.

Hade lovat annan thaitjej att besöka hennes familj utanför Udon Thani SÖ om. Tog mc.n och körde mot Korat för att sedan

köra vägen mot Buri Ram som kommer fran syd. Passerade när jag akte genom detta distrktet manga risfält som inte hade

lang tid till skörd.

Pratade om detta med tjejen fran Prasat som sa att hon hört detta med 3 skördar pa vissa platser i och runt Buri Ram

men att i hennes omrade sa odlades det bara en gang per ar.

 

Surin och Buri Ram har väl en distans pa ca 50 km och anda sa stor skillnad pa antal skördar.

Har Buri Ram stora tillgangar till vatten eller varför kan vissa där ha 3 skördar

 

Mvh. SWED THAI

 

Ja, visst är det udda med så stora skillnader.

Det jag kan tänka mig är skillnaderna är väldigt regionala vad gäller nederbörd, jordbördighet och topografi.

Och att Buriram har haft lite mer tur med dessa områden. :)

 

Finns självklart de som odlar två gånger i Surin också (mest norra dock), till och med tre gånger, men de hör till ovanligheterna.

Det vanliga riset som odlas i våra trakter tar 90 dagar att växa klart, medan om det sås en gång till (utan konstbevattning) används ett annat slags ris som växer klart på 60-70 dagar. Men ger i sin tur mindre betald pga att det inte är lika bra kvalitet och kostar mer att producera pga mängden gödsel som behövs.

 

Vi ska faktiskt prova få igång två skördar (med riktigt 90-dagars ris) på de 18 rai i tidigare bilder och göra det med solkraft till pumpar och riktigt bevattningssystem.

Allt utom solpanelerna är redan inköpta, så vi får väl se om vi kommer igång i år eller om det blir först nästa säsong.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tar bara en skörd om året, vi är beroende av regn.

Men har man en flod eller liknande i närheten, så att man kan leda in vatten

på marken, kan man ta upp till tre skördar.

jag tror dock att marken mår bra av att inte utnyttjas för mycket.

Det är nog bra att den får vila lite. Så jag skulle nog vilja veta hur mycket

man får i tredje skörden, jämfört med den första!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, visst är det udda med så stora skillnader.

Det jag kan tänka mig är skillnaderna är väldigt regionala vad gäller nederbörd, jordbördighet och topografi.

Och att Buriram har haft lite mer tur med dessa områden. :)

 

Finns självklart de som odlar två gånger i Surin också (mest norra dock), till och med tre gånger, men de hör till ovanligheterna.

Det vanliga riset som odlas i våra trakter tar 90 dagar att växa klart, medan om det sås en gång till (utan konstbevattning) används ett annat slags ris som växer klart på 60-70 dagar. Men ger i sin tur mindre betald pga att det inte är lika bra kvalitet och kostar mer att producera pga mängden gödsel som behövs.

 

Vi ska faktiskt prova få igång två skördar (med riktigt 90-dagars ris) på de 18 rai i tidigare bilder och göra det med solkraft till pumpar och riktigt bevattningssystem.

Allt utom solpanelerna är redan inköpta, så vi får väl se om vi kommer igång i år eller om det blir först nästa säsong.

Solceller tro jag ocksa pa.

Hur stor kapacitet har pumparna L/min och har du hittat nagra bra solceller i Thailand?

Hört det ska finnas en fabrik i Hua Hin med bra kvalitet.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Angende iden sa har du 2 svar att iden är god och alla smabönder ska sluta odla ris som storbonden kan göra.

Vi har nog samma uppfattning där i grunden.

 

Finns det risfält som ingen odlar pa idag som tillhör staten och har en yta som passar en storbonde bra sa ska inte den splittras

upp i smabitar om 15 rai.

Din sista fraga om hur länge det tar sa maste det nog ske med en början redan nu om dom ska kunna konkurera med sin omvärld.

 

Vad ska dom odla som far 15 rai?  Lite mycket för självhushall.

 

Ska 15 rai ge lite kapital tillbaka sa är nog gummiträd eller oljepalm att föredra.

Har en Svensk kompis. här uppe som har gummiträd pa ca 15 rai.

Dom har en förtjänst som är rätt bra fastän gummipriset är i botten nu tack vare att hans fru skär alla träden själv.

Enligt honom sa har det kommit ett förslag fran staten att priset per gummimatta ska fördubblas.

Och da räknar odlarna med att dom far samma höjning fran uppköparna.

 

Själva haller vi pa att startar oljepalm odling som inte binder upp oss utan vi kan ha ett frtt liv mellan skördarna som

infaller med ca 14 dagars mellanrum

 

 

 

Mvh. SWED THAI

Jag blev fundersam över en del saker i detta inlägg.

Verkar som ett bra uppslag för PTP att lova dubbling av gummipriset. Fast borde inte myndigheterna lärt sig att de inte ska gå in och bestämma priser på varor? Det kanske är så att man kan lagra gummi i många år innan kvaliten försämras så att de kan vänta allt från ett par år till 50 år på att priset ska mer än fördubblas. Själv tror jag nog på att det är ett önsketänkande från de som har gummiträd att detta scenario ska slå in.

 

Att de fattiga ska börja plantera träd som inte ger avkastning på flera år verkar det vara lite utopia över. Ska det fungera måste staten gå in med omställningsbidrag och/eller lån på bra vilkor. Annar blir det nog ockrarna som blir de stora vinnarna på detta förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev fundersam över en del saker i detta inlägg.

Verkar som ett bra uppslag för PTP att lova dubbling av gummipriset. Fast borde inte myndigheterna lärt sig att de inte ska gå in och bestämma priser på varor? Det kanske är så att man kan lagra gummi i många år innan kvaliten försämras så att de kan vänta allt från ett par år till 50 år på att priset ska mer än fördubblas. Själv tror jag nog på att det är ett önsketänkande från de som har gummiträd att detta scenario ska slå in.

 

Att de fattiga ska börja plantera träd som inte ger avkastning på flera år verkar det vara lite utopia över. Ska det fungera måste staten gå in med omställningsbidrag och/eller lån på bra vilkor. Annar blir det nog ockrarna som blir de stora vinnarna på detta förslag.

Risodling om vi vänder pa fragan vad du har i förtjämst pa ett ar?

Oljepalm skördas efter ca 28 man första gangen och mellan 3-4 aret skördar man ca 70% av normalskörd.

Om dom är jordlösa i dag sa har dom nog inkomster fran daglönearbete.

Dom vet ju sin situation som rader i dag och som dom levt manga ar med.

Da kanske det är värt att vänta typ oljepalm 28 man pa ett bättre liv.

 

Vet inte hur manga rai som ska skänkas till jordlösa i olika provinser.

Risken blir nog en överproduktion pa ris med ett stort prisfall i början.

Alla skulle odla eucalyptus för nagra ar sedan och vad hände med utlovade priser per ton?

Om du jämnför ett rapsfält och oljepalmsfält sa ger oljepalmen 6 ggr mer än ett rapsfält.

 

Angaende lan sa har du Farmer Bank som dom da kunde binda till dessa markplättar och fa ett lan

till plantering. Om dom har klarat sig tills i dag sa klarar dom nog 2-3 ar till.

 

 

Mvh SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tycker svärfar är ute varje dag och pumpar vatten. Han odlar en viss yta 2 ggr och han odlar bade för hand och kastar ut ris.

Tror att han odlar ris pa ca 40 rai och andra skörden är pa 20 rai. Dom rensar ogräs,bevattnar och gödslar.

Han har egen traktor för plöjning och ivallning av fälten. Sa om man räknar tiden fran plöjning till skörd sa har han fullt upp

med riset under tiden.

Han odlar ca 60 rai med socker som inte behöver denna passning som riset utan kanske en ogräs rensning innan sockret

har fatt lite höjd. Sockerplantering sker här uppe maskinelt idag och nästa steg blir väl en specialtröska för sockerrör som

är nagon slags självbindare.

Förut sa högg dom sockret i bitar som var ca 10-15 cm och lät dom självgro innan dom planterade ut dom för hand.

 

Detta är sa det ser ut nordöst om Udon Thani.

 

Mvh. SWED THAI

Hej

 

Håller med dig där, att odla ris är mer tidskrävande än många tror.

 

Först ska fälten beredas, man driva upp plantorna och sätta dessa i fina rader, sen så gäller det att det kommer lagom med regn så att plantorna tar sig, inte torkar ut eller drunknar, till en viss del kan man styra detta genom att tillföra vatten respektive avleda vatten, bygga vallar och dammar m.m, men visst är det ett tidsödande och dagligt jobb. 

 

Sen kan det ju bli så torrt en period att allt dör rspektive dränks och då får man börja om ifrån börja med nya plantor igen, sjukdomar, insekter och fåglar påverkar också och måste hållas efter, fälten ska rensas ifrån ogräs, gödslas och sprutas, jag beundrar verkligen dom som sliter med detta år efter år.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Håller med dig där, att odla ris är mer tidskrävande än många tror.

 

Först ska fälten beredas, man driva upp plantorna och sätta dessa i fina rader, sen så gäller det att det kommer lagom med regn så att plantorna tar sig, inte torkar ut eller drunknar, till en viss del kan man styra detta genom att tillföra vatten respektive avleda vatten, bygga vallar och dammar m.m, men visst är det ett tidsödande och dagligt jobb. 

 

Sen kan det ju bli så torrt en period att allt dör rspektive dränks och då får man börja om ifrån börja med nya plantor igen, sjukdomar, insekter och fåglar påverkar också och måste hållas efter, fälten ska rensas ifrån ogräs, gödslas och sprutas, jag beundrar verkligen dom som sliter med detta år efter år.

 

Mvh isan lover

 

Helt Klart.

 

Min fraga är hur mycket bonden kan tjäna pa sina 15 rai med ris?

Mitt svar är att han kan inte försörja en familj pa detta.

Mitt tips till dom som far mark och har ett jobb i dag är att dom behaller jobben och utvecklar marken dom far

med nagot annat än ris.

Ser ju vad svärfar har kvar under ett ar med socker och ris som kanske haller huvudet över ytan.

Hanses kapital ligger i marken han äger men inte sa mycket i planboken

Haller med P3 om att dom maste satsa pa storbönder för risproduktion för att kunna fa nagon vinst att tala om.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fraga är hur mycket bonden kan tjäna pa sina 15 rai med ris? Mitt svar är att han kan inte försörja en familj pa detta.

 

Jag tror egentligen inte tanken är att tjäna pengar, utan att odla mat som går att äta och överleva ett år till. 

 

Det går inte komma ifrån det positiva i att "få" 15 rai till sitt förfogande i 5 år om man inte har nån mark alls att odla innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...