Jump to content
IGNORERAD

Kringutrustning till stationär dator.


Nemo

Recommended Posts

En uppföljare till min förra tråd.

 

Så... oavsett vilken smartphone jag införskaffar, vilka tillbehör behöver jag införskaffa till min stationära dator för att få telefonen att fungera med den?

 

Datorn saknar trådlöst nätverkskort, så jag tänkte köpa ett trådlöst USB-nätverkskort (se bild nedan) och ett wi-fi modem (router) till datorn. Är det något mer jag måste tänka på? Måste jag ha ett internet-abonnemang till telefonen eller fungerar det med det jag har till datorn?

 

 

post-8930-0-24866700-1414494732.png

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    9

  • Jive

    6

  • Nemo

    6

  • Gustav

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

En uppföljare till min förra tråd.

 

Så... oavsett vilken smartphone jag införskaffar, vilka tillbehör behöver jag införskaffa till min stationära dator för att få telefonen att fungera med den?

 

Datorn saknar trådlöst nätverkskort, så jag tänkte köpa ett trådlöst USB-nätverkskort (se bild nedan) och ett wi-fi modem (router) till datorn. Är det något mer jag måste tänka på? Måste jag ha ett internet-abonnemang till telefonen eller fungerar det med det jag har till datorn?

 

 

attachicon.gifusb.png

 

Menar du att du tänkte surfa på datorn genom att använda mobilen som wifi-router ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du internet där du bor? Har du inte det så är det lättast att skaffa ett

1 internet telefonabonnemang.

2 ett dongel enligt bild trådlöst nätverkskort till datorn( dom flesta bärbara datorer har trådlöst nätverkskort)

3 dela ut internet från din "nya mobil" till datorn

 

1-to call som jag har kostar för obegränsad surf 899thb i månaden + samtalskostnader

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking, on 28 Oct 2014 - 18:54, said:

Menar du att du tänkte surfa på datorn genom att använda mobilen som wifi-router ?

 

Nej, men jag tänkte att jag skulle kunna använda min befintliga internetuppkoppling med mobilen när jag skall logga in på Swedbank. Men det kanske inte fungerar så?  Som du märker så har jag aldrig andvänt en mobil annat än att svara på ett samtal eller ringa upp någon, dock har internet aldrig varit med i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men jag tänkte att jag skulle kunna använda min befintliga internetuppkoppling med mobilen när jag skall logga in på Swedbank. Men det kanske inte fungerar så?  Som du märker så har jag aldrig andvänt en mobil annat än att svara på ett samtal eller ringa upp någon, dock har internet aldrig varit med i sammanhanget.

 

Har du Swedbanks "App" i mobilen och surf inkluderat i mobilabbonemanget kan du göra det mesta i mobilen utan att behöva använda datorn alls

 

Hur har du internet i din dator just nu ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du internet där du bor? Har du inte det så är det lättast att skaffa ett

1 internet telefonabonnemang.

2 ett dongel enligt bild trådlöst nätverkskort till datorn( dom flesta bärbara datorer har trådlöst nätverkskort)

3 dela ut internet från din "nya mobil" till datorn

 

1-to call som jag har kostar för obegränsad surf 899thb i månaden + samtalskostnader

 

Jo jag har redan en internetanslutning till datorn (TOT 595thb i månaden) och tänkte använda den befintliga internetanslutningen med mobilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ditt tänk är rätt. Men fick du ingen router med WIFI eller fick du bara en sladd från väggen?

Annars är det följade router med Wifi

Tråd från routern till datorn och wifi till telefonen

Om det är en stationär dator som redan nu står bredvid internet sladden

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Gustav, on 28 Oct 2014 - 19:32, said:

Ja ditt tänk är rätt. Men fick du ingen router med WIFI eller fick du bara en sladd från väggen?

Annars är det följade router med Wifi

Tråd från routern till datorn och wifi till telefonen

Om det är en stationär dator som redan nu står bredvid internet sladden

//G

 

Har bara en sladd från väggen till routern och en sladd till datorn från routern.  Aha, nu förstår jag, jag använder alltså datorn med sladd från den nyanskaffade wifi-routern och sedan wifi till telefonen. Då behöver jag alltså inte köpa en sådan här:

 

post-8930-0-34374100-1414500136.png

 

 

Och ja, det är en stationär dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta borde väl räcka för dig

 

En router med Wifi inbyggd

 

post-3404-0-10857200-1414500718.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur set ditt modem/router ut ?

 

några foton på dessa burkar , alternativt  lite produkt-nummer som står på dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tveksam är jag att göra ett inlägg i en datortråd, datoridi*t som jag är, men jag tar risken.

 

Jag har nyligen handlat en ny stationär dator som inte har ett trådlöst nätverkskort, utan jag har en sån där moj (D-link som på bilden).

Ovanpå datorn har jag placerat min router, som är kopplad med sladd till väggen, men ingen sladd till datorn.

 

Jag kör både skrivare, laptops, skrivare och iPhone wifi i huset.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tveksam är jag att göra ett inlägg i en datortråd, datoridi*t som jag är, men jag tar risken.

 

Jag har nyligen handlat en ny stationär dator som inte har ett trådlöst nätverkskort, utan jag har en sån där moj (D-link som på bilden).

Ovanpå datorn har jag placerat min router, som är kopplad med sladd till väggen, men ingen sladd till datorn.

 

Jag kör både skrivare, laptops, skrivare och iPhone wifi i huset.

 

Du borde ha nätverksuttag på den stationära datorn för en datorsladd så att ansluta den stationära dator till en av utgångarna 1-4 routern är bästa lösningen. Står dom så nära varandra är det bättre med sladd än att köra via Wifi

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du internet där du bor? Har du inte det så är det lättast att skaffa ett

1 internet telefonabonnemang.

2 ett dongel enligt bild trådlöst nätverkskort till datorn( dom flesta bärbara datorer har trådlöst nätverkskort)

3 dela ut internet från din "nya mobil" till datorn

 

1-to call som jag har kostar för obegränsad surf 899thb i månaden + samtalskostnader

Passar också på att låna tråden.Vad får man för hastighet och finns täckning

i hela landet?1-to call altså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde ha nätverksuttag på den stationära datorn för en datorsladd så att ansluta den stationära dator till en av utgångarna 1-4 routern är bästa lösningen. Står dom så nära varandra är det bättre med sladd än att köra via Wifi

 

Vad menar du med "bästa lösningen"?

 

Det funkar jättebra utan sladd. Kör t ex med VPN utan att få nämnvärd nedgång i hastighet.

Vad händer om jag gör som du föreslår.

Innefattar ditt förslag att jag skall ta bort D-linkmojen från USB-porten?

 

Jag hade en servicekille från datoraffären hemma för att fixa installationen - nuvarande alltså.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Wifi är alltid wifi, allt trådlöst kan krångla, har man dator nära router så är kabel bättre alla dagar i veckan.

Här fyra stationära i huset, som vi kör på wifi, pg att de är långt till router.

Till tv:n har jag dragit kabel.

Wifi kan störas, på jobbet har jag länge kämpat med övervakningskamera som jag inte får 100%ig via wifi kg störningar eller nått, bestämt mig för kabel där, men ett satans balt att dra den.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Wifi är alltid wifi, allt trådlöst kan krångla, har man dator nära router så är kabel bättre alla dagar i veckan.

Här fyra stationära i huset, som vi kör på wifi, pg att de är långt till router.

Till tv:n har jag dragit kabel.

Wifi kan störas, på jobbet har jag länge kämpat med övervakningskamera som jag inte får 100%ig via wifi kg störningar eller nått, bestämt mig för kabel där, men ett satans balt att dra den.

 

Krånglar det så får jag väl stoppa in en kabel, men så få kablar som möjligt desto bättre.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "bästa lösningen"?

 

Det funkar jättebra utan sladd. Kör t ex med VPN utan att få nämnvärd nedgång i hastighet.

Vad händer om jag gör som du föreslår.

Innefattar ditt förslag att jag skall ta bort D-linkmojen från USB-porten?

 

Jag hade en servicekille från datoraffären hemma för att fixa installationen - nuvarande alltså.

 

En kabel mellan datorn och routern ersätter wifi-överföringen helt

 

Den blir då dels högre hastighet (mellan datorn och routern) och dels okänslig för störningskällor som andra wifi-routrar på samma kanal/frekvens i närheten, microvågsugnar etc som stör på den radiofrekvensen

 

En fast kabel (om det passar avståndsmässigt) är alltid bättre än en trådlös överföring och eftersom det är en stationär dator har du ju inte behovet av att flytta omkring den

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En kabel mellan datorn och routern ersätter wifi-överföringen helt

 

Den blir då dels högre hastighet (mellan datorn och routern) och dels okänslig för störningskällor som andra wifi-routrar på samma kanal/frekvens i närheten, microvågsugnar etc som stör på den radiofrekvensen

 

En fast kabel (om det passar avståndsmässigt) är alltid bättre än en trådlös överföring och eftersom det är en stationär dator har du ju inte behovet av att flytta omkring den

 

Eftersom jag är en nolla på datorer, så väljer jag att följa din rekommendation (även om jag inte har haft problem) och har nu stoppat in en kabel mellan router och dator.

Jag passade också på att göra ett antal hastighetstester på bredbandskollen + en annan, dels med och dels utan kabel och dessa tester visade ingen skillnad i hastighet varken upp eller ner, men nu får det bli så att jag behåller kabeln - den sitter ju inte i vägen. :)

 

Tack för dina råd!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är en nolla på datorer, så väljer jag att följa din rekommendation (även om jag inte har haft problem) och har nu stoppat in en kabel mellan router och dator.

Jag passade också på att göra ett antal hastighetstester på bredbandskollen + en annan, dels med och dels utan kabel och dessa tester visade ingen skillnad i hastighet varken upp eller ner, men nu får det bli så att jag behåller kabeln - den sitter ju inte i vägen. :)

 

Tack för dina råd!

 

Det är inte säkert du kan mäta skillnad så för det är hastigheten mellan din router och ut till mätservern någonstans på internet som är den svagaste länken

 

Det du "tjänar" på att köra kabel är nog mer att du får en mindre störkänslig förbindelse

 

Speciellt eftersom router och dator står så nära varandra så är ju signalstyrkan på den trådlösa förbindelsen väldigt hög

 

Ryck ur D-linken ur datorn och kolla så den verkligen kör över den fasta kabeln nu

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte säkert du kan mäta skillnad så för det är hastigheten mellan din router och ut till mätservern någonstans på internet som är den svagaste länken

 

Det du "tjänar" på att köra kabel är nog mer att du får en mindre störkänslig förbindelse

 

Speciellt eftersom router och dator står så nära varandra så är ju signalstyrkan på den trådlösa förbindelsen väldigt hög

 

Ryck ur D-linken ur datorn och kolla så den verkligen kör över den fasta kabeln nu

 

Jo, det lyckades jag räkna ut själv så det är gjort. :)

 

En grej med det här datorköpet är, att jag passade på att köpa en skrivare med wifi, som jag nu kan placera lite mer praktiskt en bit bort från datorn.

 

Eftersom ts frågar efter kringutrustning, så kan man väl också föreslå en "power reserv" som håller prylarna igång vid elavbrott. Jag köpte ett kit för 1900 Baht som håller uppe strömmen i 10 min och då hinner man ju stänga av prylarna på normalt sätt och undvika onödigt slitage på datorn.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det lyckades jag räkna ut själv så det är gjort. :)

 

En grej med det här datorköpet är, att jag passade på att köpa en skrivare med wifi, som jag nu kan placera lite mer praktiskt en bit bort från datorn.

 

Eftersom ts frågar efter kringutrustning, så kan man väl också föreslå en "power reserv" som håller prylarna igång vid elavbrott. Jag köpte ett kit för 1900 Baht som håller uppe strömmen i 10 min och då hinner man ju stänga av prylarna på normalt sätt och undvika onödigt slitage på datorn.

 

Har man en stationär dator är det klart att rekommendera en UPS för just det du beskriver i Thailand

 

Inte minst hinner man spara det dokument man sitter och skriver på

 

Har man en bärbar har man ju detta inbyggt i form av batteriet

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man en stationär dator är det klart att rekommendera en UPS för just det du beskriver i Thailand

 

Inte minst hinner man spara det dokument man sitter och skriver på

 

Har man en bärbar har man ju detta inbyggt i form av batteriet

 

Jag passar på att ställa en fråga (off topic).

 

Jag känner krypströmmar när jag tar på datorn. Tyder det på taskig jordning av eluttaget?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking, on 28 Oct 2014 - 19:52, said:

Detta borde väl räcka för dig

 

En router med Wifi inbyggd

 

attachicon.gifSkärmklipp.JPG

 

Jo det var så jag tänkte, bortsett från att modemet/routern har ju redan en antenn (mao inbyggd WiFi) så jag kan väl utesluta prylen som du kallar "router med WiFi inbyggd".

 

post-8930-0-34522800-1414567379.jpg

 

 

post-8930-0-23768200-1414567409.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det var så jag tänkte, bortsett från att modemet/routern har ju redan en antenn (mao inbyggd WiFi) så jag kan väl utesluta prylen som du kallar "router med WiFi inbyggd".

 

attachicon.gifmodem-router.jpg

 

 

attachicon.gifWiFi modem.jpg

 

Japp. Har ditt modem/router redan wifi är det helt rätt slutsats

 

Jag har sett att många internetleverantörer enbart levererar ett modem utan wifi och enbart ett lan-uttag på baksidan så jag antog att det var ett sådant du hade

 

Vi har bl.a så hemma hos mig

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking, on 29 Oct 2014 - 15:00, said:

Japp. Har ditt modem/router redan wifi är det helt rätt slutsats

 

Jag har sett att många internetleverantörer enbart levererar ett modem utan wifi och enbart ett lan-uttag på baksidan så jag antog att det var ett sådant du hade

 

Vi har bl.a så hemma hos mig

 

Jo det är ett sådant jag har, men jag tänkte köpa ett nytt modem med WiFi och på något sätt använda mobilen med den (antar att det följer med en ordentlig bruksanvisning med mobilen).

 

Bara för att göra det helt glasklart för en okunnig, jag behöver väl inte skaffa ett nytt internet abonnemang till mobilen om jag bara tänker använda internet med den när jag sitter hemma?   

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...