Jump to content
IGNORERAD

UT frågor


Devlin

Recommended Posts

Vi är ett sambopar som bor i Thailand, men planerar att flytta till sverige hösten 2017 när vår dotter blir 6 år och skall börja skolan. Dottern går nu på kindergarden och kommer att hinna lära sig grundlägande thai de närmaste åren, så vi vill inte flytta till sverige tidigare.

 

Frågan är när vi skall ansöka om UT för min sambo. Kan man skicka in ansökan i god tid, ex 1 år innan, och be om att få UT från augusti 2017, eller migrationsverket skiter i ens önskemål och ger UT när de har fattat sitt beslut? Måste man isåfall flytta till sverige inom en viss tid efter att UT beviljats?

 

Hur ser processen ut efter UT; när var hur ansöker man om PUT och svenskt medborgarskap? Hur lång tid brukar processen ta?

 

 

Devlin

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Är det någon som känner till en vettig person på migrationsverket, som man kan ställa frågor till? Email adress?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här säger Migrationsverkets handbok:

 

Bosättningsavsikt längre fram i tiden

Ibland framkommer att sökanden (och eventuellt även anknytningspersonen)

avser flytta till Sverige längre fram i tiden. Det finns inget hinder

för Migrationsverket att ta beslut i ärendet en tid före den planerade flytten

till Sverige. Om det däremot är alltför långt fram i tiden bör ansökan kunna

avslås, då en konkret bosättningsavsikt inte kan anses föreligga (jfr även

med vad som anges i handbokens kapitel ”Krav på anknytningspersonen”

som återfinns i avsnittet ”Uppehållstillstånd på grund av anknytning”). En

individuell prövning får göras av omständigheterna. Om ett tidsbegränsat

uppehållstillstånd beviljas ges det, när bosättningsavsikten ligger hyfsat

långt framåt i tiden, från den tidpunkt då sökanden avser att bosätta sig i

Sverige, inte från beslutsdatum. Men om osäkerhet råder får en tidigare

begynnelsetid för tillståndet väljas, förutsatt att det inte råder någon

osäkerhet angående bosättningsavsikten. Ett permanent uppehållstillstånd

gäller alltid från beslutsdatum.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

 

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar just vad "långt fram i tiden" innebär, är det flera år? För vad jag förstår är bara handläggningstiden över ett år som det är nu? Och vad betyder "bosättningsavsikt"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattar dig rätt har ni ett gemensamt barn som har svenskt medborgarskap?

 

Hon får ju troligen PUT direkt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer, Islander, vi har ett gemensamt barn med svenskt medborgarskap. PUT direkt vore ju smidigt. Men frågan återstår när det är rimligt att ansöka? Ett år innan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Devlin

 

Om du mejlar mig på info@thaikonsult.se ska du få telefonnumret till en person i ledningen hos Migrationsverket som kan svara på dina frågor.

 

Jag vill inte lägga ut telefonnumret på forumet.

 

Med vänlig hälsning

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det fick inte frugan direkt. Vi har ett barn som är svenskt och thai. Utan UT först nu Put. Medans sonen som är frugans kom i sommar fick PUT direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för erbjudandet, Roffe, men jag kommer nog att skicka ett mail istället. Vill ha svaren i skrift som "bevis" då besked som ges av myndigheter vid telefonsamtal inte alltid går att lita på...

 

Ok, john Khonken, så trots att ni har ett genemsamt barn blev det först UT?

 

Finns det någon på forumet med gemensamt barn som fått PUT direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kommer få PUT direkt. Givetvis pga. gemensamt barn, som islander säger, men även eftersom ni bott tillsammans i Thailand i mer än 2 år. Då ges nästan alltid PUT direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, Thaiwife, tiden man bott tillsammans vägs också in, men vad kan man använda för bevis för det, vi har inget kontrakt eller liknande där hennes namn finns med? Förutom genemsamt barn kanske man kan använda foto, vi har ju 1000 tals.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl i första hand hyreskontrakt och räkningar osv dom skriver att dom vill se. Sen om foto också duger, det vet jag inte. Ert gemensamma barn väger ju ändå tungt i detta fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

thai wife ,, var inte så säker på det . Min fru fick Inte PUT första gången trots att vi hade gemensamt barn och hade bott tillsammans mer än 2 år .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Oregistrerad

En liten fråga: Det står på migrationsverketes hemsida att väntetidenär 14 mån för webbansökan och 18 mån ansökanm ed blanket.

 

1. Går det gringå tex på att man bjuder tjejen till Sverige med turistvisa (besökvisum) och gifter sig under vistelsen och lämnar in ansökan

i Sverige? (det vet jag att killar gör i Finalandet, gifter sig under besök, och lämnar in ansökan om UT hos lokalpolisen, då kan man vänta

beslutet i Finalandet.)

2. Eller om gifter sig i Thailand och söker UT pga knytning till familjen, och har varit gift i två år eller mer, får man UT snabbare då?

Den verkar ju vara solklar att man ska ha varit smabo/gift i två år för att kunna ansöka pga familjeanknytning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

En liten fråga: Det står på migrationsverketes hemsida att väntetidenär 14 mån för webbansökan och 18 mån ansökanm ed blanket.

 

1. Går det gringå tex på att man bjuder tjejen till Sverige med turistvisa (besökvisum) och gifter sig under vistelsen och lämnar in ansökan

i Sverige? (det vet jag att killar gör i Finalandet, gifter sig under besök, och lämnar in ansökan om UT hos lokalpolisen, då kan man vänta

beslutet i Finalandet.)

2. Eller om gifter sig i Thailand och söker UT pga knytning till familjen, och har varit gift i två år eller mer, får man UT snabbare då?

Den verkar ju vara solklar att man ska ha varit smabo/gift i två år för att kunna ansöka pga familjeanknytning.

Ingen som vill eller kan svara? Får man kortare behandlingstid om man gifter sig i Thailand innan man lämnar in ansökan om UT, inte bott ihop två år.

Ändrades av Loikkari
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga: Det står på migrationsverketes hemsida att väntetidenär 14 mån för webbansökan och 18 mån ansökanm ed blanket.

 

1. Går det gringå tex på att man bjuder tjejen till Sverige med turistvisa (besökvisum) och gifter sig under vistelsen och lämnar in ansökan

i Sverige? (det vet jag att killar gör i Finalandet, gifter sig under besök, och lämnar in ansökan om UT hos lokalpolisen, då kan man vänta

beslutet i Finalandet.)

2. Eller om gifter sig i Thailand och söker UT pga knytning till familjen, och har varit gift i två år eller mer, får man UT snabbare då?

Den verkar ju vara solklar att man ska ha varit smabo/gift i två år för att kunna ansöka pga familjeanknytning.

1. hon får väl inte vara i sverige på turistvisa när hon söker uppehållstillstånd om jag minns rätt.

 

2. Det går nog inte snabbare antar jag, men det vet nog någon annan bättre.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga: Det står på migrationsverketes hemsida att väntetidenär 14 mån för webbansökan och 18 mån ansökanm ed blanket.

 

1. Går det gringå tex på att man bjuder tjejen till Sverige med turistvisa (besökvisum) och gifter sig under vistelsen och lämnar in ansökan

i Sverige? (det vet jag att killar gör i Finalandet, gifter sig under besök, och lämnar in ansökan om UT hos lokalpolisen, då kan man vänta

beslutet i Finalandet.)

2. Eller om gifter sig i Thailand och söker UT pga knytning till familjen, och har varit gift i två år eller mer, får man UT snabbare då?

Den verkar ju vara solklar att man ska ha varit smabo/gift i två år för att kunna ansöka pga familjeanknytning.

 

Om det gäller dej som jag gissar är Finsk medborgare då ska det gå snabbare av någon anledning, detta vet jag har varit så för ett par Danskar här.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man finsk medborgare, bosatt i Sverige, räknas man som EU-medborgare. Då är det enkelt. Hon kommer hit på ett vanligt visum, sen knallar man till Migrationsverket och registrerar hennes Uppehållsrätt, och hon får ett Uppehållskort, på 5 år tror jag, innan det blir permanent. Behöver alltså inte ansöka om Uppehållstillstånd:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...