Jump to content
IGNORERAD

Laptop ny eller gammal?


stefantaby

Recommended Posts

En god vän behöver en Laptop endast avsedd för enklare vht som email, spara bilder, vara med på MPR, Facebook, ej spel eller tunga konstruktionsritningar?

Kan han köpa en begagnad eller är det bättre med en ny , nåt förslag. Tack för tips så han slipper gå till internetcafé.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    5

  • Galten

    4

  • Tallviking

    4

  • Bananen

    4

Mest aktiva i denna tråd

En god vän behöver en Laptop endast avsedd för enklare vht som email, spara bilder, vara med på MPR, Facebook, ej spel eller tunga konstruktionsritningar?

Kan han köpa en begagnad eller är det bättre med en ny , nåt förslag. Tack för tips så han slipper gå till internetcafé.

En smaksak, beroende hur mycket han är villig att betala och om han bryr sig om garanti eller ej.

 

Edit: en surfplatta skulle väl kanske vara ett bra alternativ för hans ändamål.

Ändrades av Bananen

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir väl samma pris utslaget på ett antal år då den beg. förmodligen måste ersättas innan den nya, typ...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör också Nexus. En platta som jag, liksom bananen, är supernöjd med. Verkligen. Parallellt så kör jag en snabb Ultra Dell netbook dator. Så måste jag ha det. ibland streamar jag netflix med datorn ibland med "plattan". Ibland skypar jag med plattan osv. Betala räkningar och högre säkerhet gäller för datorn.

Behoven är så olika. Och viktigast blir då Stefan. Vilket behov har din kille. Om behovet är att nyttja Internet på rummet för att slippa promenera till Internetcafet och slippa pröjsa för kommunikatiionen, så skulle jag definiera det som tekniskt "pyttelitet. Bara det fungerar.

Tangentbord brukar vara viktigt för äldre. Så jag skulle nog rekommendera en dator. Då känner man igen sig - lika som Internetcafet. Begagnat eller nytt - det blir en prisfråga. Sedan återstår hållbarheten. Snabbheten. Men går det att köpa en begagnad dator? Som håller 1-2 år. Då man inte vet skillnad i pris blir det omöjligt att råda. Men lycka till - Detta var mina tankar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en platta samsung nyss men har inte provat den än då dottern håller på med den.

Den har jag tänkt att använda som en surrogat till fasta datorn.

Dottern säger att den är snabb så den lär duga.

Laptopen är för långsam för hennes spel trots att den går med fiber.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en ny lapptop det gjorde jag efter att köpt en läsplatta, som jag tycker inte var något för mig,använder endast plattan på toan för att fördriva tiden annars kör jag med lapptop.

 

Mvh.Dolle

Link to comment
Dela på andra sajter

japp en långsam laptop är bättre för oss gamla med riktiga knappar och trycka på :wink:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, tack för snabba tips, jag kommer att rekommendera honom att köpa en ny laptop utan inte krav på superprestanda mht vad han skall den använda den till .

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en platta samsung nyss men har inte provat den än då dottern håller på med den.

Den har jag tänkt att använda som en surrogat till fasta datorn.

Dottern säger att den är snabb så den lär duga.

Laptopen är för långsam för hennes spel trots att den går med fiber.

Datorprestandan i spel har inte med internetuppkopplingen att göra. :wink:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

SIBA säljer en enkel laptop för 1990 spänn nu, med Intel Celeron processor, kan vara värd en titt, stor skärm är alltid bra.

http://www.siba.se/product/17063775/compaq-15-s000so?ref=firstpage

 

Är det i Thailand han skall köpa kostar en motsvarande lika mycket, men då kan din vän välja operativsystem (antar att det stoppas i nån pirat-variant)  jag rekommenderar Win7, så känner man igen sej från tidigare Windows varianter.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorprestandan i spel har inte med internetuppkopplingen att göra. :wink:

Det är det jag skriver. Laptopen är långsam.

Hur en liten platta kan vara snabbare på internetspel vet inte jag och genom mobilnätet också.

Laptopen är i och för sig snart tre år och därmed museiföremål.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det jag skriver. Laptopen är långsam.

Hur en liten platta kan vara snabbare på internetspel vet inte jag och genom mobilnätet också.

Nja, du skrev trots att den går med fiber.

 

Men givetvis inget att tjafsa om, du har väl en seg/gammal laptop och en pigg platta helt enkelt

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

SIBA säljer en enkel laptop för 1990 spänn nu, med Intel Celeron processor, kan vara värd en titt, stor skärm är alltid bra.

http://www.siba.se/product/17063775/compaq-15-s000so?ref=firstpage

 

Är det i Thailand han skall köpa kostar en motsvarande lika mycket, men då kan din vän välja operativsystem (antar att det stoppas i nån pirat-variant)  jag rekommenderar Win7, så känner man igen sej från tidigare Windows varianter.

 

 

MVH Tommy

Köpte en sån där för ett par timmar sen, till Pappa, win8 är äckligt enerverande, logga in hit och dit för att ens få använda datorn...

 

Annars verkar datorn hyfsad, trots att den är lite långsam.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en sån där för ett par timmar sen, till Pappa, win8 är äckligt enerverande, logga in hit och dit för att ens få använda datorn...

 

Annars verkar datorn hyfsad, trots att den är lite långsam.

 

 

MVH Tommy

 

Väldigt långsam processor och extremt seg hårddisk och den blir bara segare ju mer man använder den

 

Men för enkelt surfande hemma utan krav på snabb start duger den gott

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en sån där för ett par timmar sen, till Pappa, win8 är äckligt enerverande, logga in hit och dit för att ens få använda datorn...

 

Annars verkar datorn hyfsad, trots att den är lite långsam.

 

 

MVH Tommy

 

Har köpt en likadan, men den ligger fortfarande kvar i datorväskan. Har inte orkat packat upp den sen sista resan. Win8 + extremt jäkla seg gör att jag hellre hade köpt en begagnad med win7 istället för dom pengarna.

 

Det kanske går att trimma upp den med något SD kort eller vad det heter?

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Har köpt en likadan, men den ligger fortfarande kvar i datorväskan. Har inte orkat packat upp den sen sista resan. Win8 + extremt jäkla seg gör att jag hellre hade köpt en begagnad med win7 istället för dom pengarna.

 

Det kanske går att trimma upp den med något SD kort eller vad det heter?

 

Win7 är betydligt segare än Win8 på en och samma maskin

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En god vän behöver en Laptop endast avsedd för enklare vht som email, spara bilder, vara med på MPR, Facebook, ej spel eller tunga konstruktionsritningar?

Kan han köpa en begagnad eller är det bättre med en ny , nåt förslag. Tack för tips så han slipper gå till internetcafé.

 

Jag skulle köpa denna

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-10---12-tum/acer-aspiree3-111-c7wa/205890.3001/

 

Den är bra på resande fot och kan uppdateras till 8 GB.

Väger bara 1.3 kg

 

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Win7 är betydligt segare än Win8 på en och samma maskin

 

Så är det nog, men med facit i hand så hade jag hellre köpt en hyfsat snabb begagnad dator för två tusen med win7 än att behöva krångla i åttan med en dator som är seg som sirap.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det nog, men med facit i hand så hade jag hellre köpt en hyfsat snabb begagnad dator för två tusen med win7 än att behöva krångla i åttan med en dator som är seg som sirap.

 

Skall man köpa en bärbar idag skulle jag starkt rekommendera en med SSD-disk eller allra minst en HDD med 7200 rpm

 

De flesta man kan köpa i "konsument-butikerna" Net-on-net, MediaMarkt, Elgiganten etc har extremt långsamma diskar med 5400 rpm

 

Och processormässigt bör man välja en Corei5 eller bättre

 

Celeron eller andra enkla processorer är hopplöst långsamma (men billiga)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man köpa en bärbar idag skulle jag starkt rekommendera en med SSD-disk eller allra minst en HDD med 7200 rpm

 

De flesta man kan köpa i "konsument-butikerna" Net-on-net, MediaMarkt, Elgiganten etc har extremt långsamma diskar med 5400 rpm

 

Och processormässigt bör man välja en Corei5 eller bättre

 

Celeron eller andra enkla processorer är hopplöst långsamma (men billiga)

 

Har man mycket pengar att köpa dator för så ok!

Men det var nog inte det TS fråga efter!

 

Läs inlägg 1 och svara på det.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Har man mycket pengar att köpa dator för så ok!

Men det var nog inte det TS fråga efter!

 

Läs inlägg 1 och svara på det.

 

Möjligt, men att rekommendera någon stackare att köpa en dator med celeron-processor är ju snudd på kriminellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...