Jump to content
IGNORERAD

Oliver?


audirs2

Recommended Posts

Vilken sort av oliver gillar ni andra? Jag gillar dom bruna med sten i, ej urplockade. Gröna smakar ingenting och dom svarta så där.

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken sort av oliver gillar ni andra? Jag gillar dom bruna med sten i, ej urplockade. Gröna smakar ingenting och dom svarta så där.

Spelar ingen roll vilken sort, bara den ligger i en Dry Martini,

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så duktig på vad som ger den bästa blandningen, för att göra bra olja...

 

post-7126-0-21200700-1413230778.jpg

 

Men som " frukt" betraktat, är den oätbar... Lite som att vi skulle gå runt och tugga på rapsblommor, och tycka det vore en delikatess.

 

Nä. det där kan getbönderna tugga på, som ej begriper bättre...

 

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

oliver, nej tack,  då gå jag hellre på Bröderna Ohlsson o tar en dry martini med en vitlök i ;)

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stora och smakrika, gillar den bittra beskan och oljiga smaken med den är ju som sagt som baken kluven!

Men som Lung King säger en Drajja med vitlöksoliv på Olsons duger bra alla dar i veckan!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det där med oliver...

Ungarna mina har alltid, sedan de var små, varit med på mina resor, och jäntan, 3.5 år äldre, har väl alltid jäklats med grabben...

 

- Crille, ät salladen nu...Det är jättegoda vindruvor... :giggle: ... - Fullt medveten om att det var oliver som serverades...

Grabben grimarserar, tuggar och sväljer...  - Pappa, jag vill aldrig mer ha vindruvor... -

 

(Tror bilden är från den resan -97, tagen på Moskvas flygplats)

 

post-7126-0-92700300-1413232834_thumb.jp

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla oliver är mums :nyam:

 

Så är det men det finns ju bättre än de jag köper på Makro :nyam:

post-3132-0-79399300-1413244512.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, Oliver vid rätt tillfälle och av rätt sort, har aldrig skadat.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska vara Kalamata oliver

 

Jo, jag/vi handlade oliver i Kalamata -94. Provianterade där och de snälla Grekerna körde t.o.m. ner varorna till båten. Men, då det var dags för en stänkare i sittbrunnen började det att

vimla av 'kattstora' råttor på kajen som också försökte klättra ombord på förtöjningarna. Bara att kasta loss och ta en kvälls- nattsegling ner till Diros medans fru Oscar trynade i salongen.

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknas den som en grönsak eller vilken frukt då i så fall ? Gott med saltgurka har jag märkt!  :nyam:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Inte så duktig på vad som ger den bästa blandningen, för att göra bra olja...

 

attachicon.gifindex.jpg

 

Men som " frukt" betraktat, är den oätbar... Lite som att vi skulle gå runt och tugga på rapsblommor, och tycka det vore en delikatess.

 

Nä. det där kan getbönderna tugga på, som ej begriper bättre...

 

 

Mvh. borje222

Oliver är förvånansvärt äckliga och bittra som färska ,den goda smaken kommer fram när dom processas . Man jäser och lägger in dom i salt och olika kryddor kanske en skvätt vinäger eller så och ju skickligare "olivmakare" desto godare blir dom. Olivfabriken får gärna ta ur kärnorna för min del tycker inte att oliverna blir godare bara för att kärnan är kvar. Så prova inlagda oliver nästa gång.  

 

Finns nån grekisk sort som är lite lilaaktig som är väldigt god. Men vag vet tyvärr inte vad sorten heter,den brukar följa med i olika olivblandningar.

 

Vill tipsa om att det brukar gå bra att beställa martini med en tunn skiva (bara det gula) citronskal i om man inte tycker om oliver.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge det inte är Jamie Oliver så är det väl ok ibland...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt just Jamie Oliver så ska oliver med kärnor vara överlägsna i smak.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt just Jamie Oliver så ska oliver med kärnor vara överlägsna i smak.

Ja, är det så jävla konstigt. Det är ju som att påstå att en solmogen ananas direkt från Koh Samui smakar bättre än Eldorados konserverade ananasringar...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, är det så jävla konstigt. Det är ju som att påstå att en solmogen ananas direkt från Koh Samui smakar bättre än Eldorados konserverade ananasringar...

 

Dålig jämförelse. Det finns urkärnade oliver som smakar fantastiskt. Det gör aldrig konserverade ananasringar...

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig jämförelse. Det finns urkärnade oliver som smakar fantastiskt. Det gör aldrig konserverade ananasringar...

Men ändå,,,,,,,så har dom bruna med sten liiiiiiite smak!  :nyam:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...