Jump to content
IGNORERAD

Hur löser man overstay numera?


Tujtuj

Recommended Posts

Avregistrerad clion

TackarB)

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    12

  • Baa

    8

  • Soengsang

    7

  • kitungmakmak

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Visum kostar 260 SEK så varför inte fixa det innan avresan? Problem dock om man inte bor i närheten av Stockholm eller Göteborg då dom inte längre hanterar pass via posten. Både Cambodia och Vietnam kan du skicka via post men inte Thailand, dom har kanske så många turister att dom inte vill ha fler  :ironi:  Eller så räcker inte solstolarna till alla längre.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

turistvisa dubbel entry

 

Kostar 520 SEK

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kostar 520 SEK

Om man bor i närheten ja... Annars får man slanta upp lite till för nån firma som fixar det åt en, jag drog en visarun på en månad till kambodja för ungefär samma pengar som visumet skulle kostat.

 

Tja, med taxi från pattis till don mueng så blev det väl lite dyrare. Men nu fick jag se det landet åxå. Kan ju vara värt nåt, då kostade visum 30d till kambodja 30$ men jag ser att jag nog sparat in dom pengarna pga att priserna här är lägre än i Thailand i alla fall.

 

Så det kan ju vara ett alternativ, 30+30 kostar väl 1900THB på plats, sen en sväng ur landet (måste man ju göra med double åxå)... Kan vara värt att räkna på i alla fall.

 

Men bor man i sthlm eller gbg så blir nog ett visum från ambassaden billigare.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan meddela att det är precis som innan med overstay vid gränsen, första 24 timmars perioden kostar ingenting-en extra stämpel och signatur i passet bara utan det är först när du passerat 24 timmars overstay som du får betala.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du det ar en bra losning, varsagod, det kommer inte att funka lange till!

 

Funkat utmärkt hittills, jag har förvisso inte någon overstay på snart 15 år i Thailand-mer än 1 eller 2 dagar. Jag har två svenska lagliga pass med olika passnummer plus ett lagligt pass från ett grannland.

 

I mitt jobb måste man ha en hel del pass att skicka runt till olika ambassader och konsulat för att få det hela att fungera. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Min resa i december är 32 dagar, dvs 2 dagar overstay. För min del var det länge sedan, men förr var det ju inga problem - man blev bara förd åt sidan vid passkontrollen där man fick betala 500 bht/dag. Någon som har kört overstay under senare tid, och hur gick det i så fall till / vad kostade det?

 

Tack!

Hallå....har typ samma problem. Vi kom den  11 dec och åker hem den 14 jan .Så det blir typ 34 dgr Blir väl att åka till Immigration i Pitsanoloke.vi har ca 46 km

från Saphawan..

Hoppas att det går att lösa ganska snabbt

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bor i närheten ja... Annars får man slanta upp lite till för nån firma som fixar det åt en, jag drog en visarun på en månad till kambodja för ungefär samma pengar som visumet skulle kostat.

 

Tja, med taxi från pattis till don mueng så blev det väl lite dyrare. Men nu fick jag se det landet åxå. Kan ju vara värt nåt, då kostade visum 30d till kambodja 30$ men jag ser att jag nog sparat in dom pengarna pga att priserna här är lägre än i Thailand i alla fall.

 

Så det kan ju vara ett alternativ, 30+30 kostar väl 1900THB på plats, sen en sväng ur landet (måste man ju göra med double åxå)... Kan vara värt att räkna på i alla fall.

 

Men bor man i sthlm eller gbg så blir nog ett visum från ambassaden billigare.

 

Hur får du 30+30 på plats för 1900?

Vad jag vet så måste du ha ett 60dgr visum för att kunna köpa 30 till på imm.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade några dars extra biljett förra året men var tvungen och stanna en vecka extra.

Vilken tur att jag hade skaffat visa i Sverige och slapp krångla med det också.

Ingen större kostnad men kanske lite besvärligt för de som bor i obyggden.

För mig som bor i Borås är det rätt så enkelt.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får du 30+30 på plats för 1900?

Vad jag vet så måste du ha ett 60dgr visum för att kunna köpa 30 till på imm.

Det är nytt för i år, tror det var oktober man bestämde att s.k. Visa on arrivel ska kunna förlängas med 30 dagar på mig.polisen för 1900 THB:

 

Ung. samtidigt skärper man straffet för overstay!

Man blir bannad i 5 år om man ertappas med overstay om man t.ex. är inblandad i en olycka.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nytt för i år, tror det var oktober man bestämde att s.k. Visa on arrivel ska kunna förlängas med 30 dagar på mig.polisen för 1900 THB:

 

Ung. samtidigt skärper man straffet för overstay!

Man blir bannad i 5 år om man ertappas med overstay om man t.ex. är inblandad i en olycka.

jag sparar 200 kr på att fixa visum hemma och så slipper man åka till immigration

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får du 30+30 på plats för 1900?

Vad jag vet så måste du ha ett 60dgr visum för att kunna köpa 30 till på imm.

Var tidigare 30+7 men som jag har fattat det så har dom ändrat till 30+30

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Man bör alltid ha en kopia på passet (relevanta sidor) i händelse av förlorat/bortkommet/stulet pass.

 

Ett tips är att skanna det och skicka till sitt eget email-konto, så har man ju tillgång till det lite varstans.     :)

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

hur fixar man ny visarun när man har tappat bort passet

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svensk-fangslades-for-utganget-visum_4550892.svd?fb_action_ids=10152989977163127&fb_action_types=og.recommends

 

kan man få ett tillfälligt pass på Ambassaden tills nytt ordinarie passet kommer från swe. !

Nix, tillfälliga (provisoriska) pass utfärdas enbart inför nära förestående resor och inget annat.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör alltid ha en kopia på passet (relevanta sidor) i händelse av förlorat/bortkommet/stulet pass.

 

Ett tips är att skanna det och skicka till sitt eget email-konto, så har man ju tillgång till det lite varstans.     :)

Nu har jag inte mitt pass i närheten så jag kan inte kolla, men säg att jag har en med mig en kopia på sidan i mitt pass där visumet finns, kan man där se att det är just mitt visum och inte nån annans ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nu har jag inte mitt pass i närheten så jag kan inte kolla, men säg att jag har en med mig en kopia på sidan i mitt pass där visumet finns, kan man där se att det är just mitt visum och inte nån annans ?

 

Fritz..

Passnumret finns på varje sida i passet så det gäller att även ha kopia på första sidan med foto

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte mitt pass i närheten så jag kan inte kolla, men säg att jag har en med mig en kopia på sidan i mitt pass där visumet finns, kan man där se att det är just mitt visum och inte nån annans ?

 

Fritz..

Är för lat för att lyfta mig ur sängen och kolla men jag har för mig att det står minst personnummer, tror även det står passnummer och namn.

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Passnumret finns på varje sida i passet så det gäller att även ha kopia på första sidan med foto

Det har du naturligtvis rätt i Kenneth, tänkte inte på det.

Men då återstår frågan, godkänner Immigration egengjorda kopior på passet, jag tvivlar. Men OK, kanske dom kan kolla i datorn att uppgifterna stämmer.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har du naturligtvis rätt i Kenneth, tänkte inte på det.

Men då återstår frågan, godkänner Immigration egengjorda kopior på passet, jag tvivlar.

 

Fritz..

 

Naturligtvis så godkänner dom inte kopior för resande in och ut. Men det kan vara bra att ha en kopia tillhands. När du står med nya passet i hand. Och ska reda ut med immigration om ditt visum och senaste inresedagen. Då ditt passnummer som står på kopian avslöjar dessa uppgifter som dom kan ta fram ur deras databas.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Passnumret finns på varje sida i passet så det gäller att även ha kopia på första sidan med foto

Nja, nu har jag kollat ordentligt serru. Personnumret och passnumret är stansade med små hål väldigt otydligt på varje högersida i passet. På vänstersidorna ser man endast spegelvända versioner av dessa nummer vilket gör det ännu mer svårläst. I alla fall ser det ut så på mitt snart två år gamla pass. Men har man med sig kopia av förstasidan så borde det räcka eftersom där finns ju alla uppgifter plus foto tydligt och klart.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nja, nu har jag kollat ordentligt serru. Personnumret och passnumret är stansade med små hål väldigt otydligt på varje högersida i passet. På vänstersidorna ser man endast spegelvända versioner av dessa nummer vilket gör det ännu mer svårläst. I alla fall ser det ut så på mitt snart två år gamla pass. Men har man med sig kopia av förstasidan så borde det räcka eftersom där finns ju alla uppgifter plus foto tydligt och klart.

 

Fritz..

Då är det ju bara fota förstasidan och visumsidan så är problemet löst. Maila dom till sig själv så ska det väl vara själva fan om man inte hittar igen dom nånstans.

 

Sen får ju google eller microsoft nåt att läsa åxå. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

I mitt visum märke som är klistrat i passet står det min namn, födelsedatum och passnummer

post-7521-0-42274700-1431419966.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

ta kort med telefonen så behöver ni inte ha kopior i fickan

DU tror att de hittar den om Du själv ligger okontaktbar? Nej jag behåller mitt inplastat kopia i byxfickan, som de kan hitta när de andå ska tömma mina fickor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...