Jump to content
IGNORERAD

Hur löser man overstay numera?


Tujtuj

Recommended Posts

Min resa i december är 32 dagar, dvs 2 dagar overstay. För min del var det länge sedan, men förr var det ju inga problem - man blev bara förd åt sidan vid passkontrollen där man fick betala 500 bht/dag. Någon som har kört overstay under senare tid, och hur gick det i så fall till / vad kostade det?

 

Tack!

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    12

  • Baa

    8

  • Soengsang

    7

  • kitungmakmak

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är väl samma som vanligt, men 1900B så får du 30 dar extra, tidigare 7 dagar.

 

Tar dom dig utanför suvvan så är du inte välkommen in i landet på ett tag.

Kommer inte ihåg om det var 1år eller 5år.

 

Jag fegar och gör en visarun till kambodja efter exakt 29 dagar. Fast det är ju inte säkert om don släpper in mig igen.

Jag gör som kaninen/kängurun och lever på hoppet.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför hålla på å krångla med overstay????

Visum är till för en sak

Respektera landets regler å lagar

Var inte så jävla snål

Fattas det dagar så köp till dom dagarna då

Link to comment
Dela på andra sajter

Min resa i december är 32 dagar, dvs 2 dagar overstay. För min del var det länge sedan, men förr var det ju inga problem - man blev bara förd åt sidan vid passkontrollen där man fick betala 500 bht/dag. Någon som har kört overstay under senare tid, och hur gick det i så fall till / vad kostade det?

 

Tack!

 

Förr var det väl så att 1 dag var igen dag, alltså om du kom på 31 dagen så slapp du betala men kom du på 32 dagen så kostade det 2x500 battingar?

 

Kommer att undersöka det närmare den 28 oktober då jag åker till Singapore, mitt turistvisum går ut den 27 eftersom jag kalkylerat lite fel...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr var det väl så att 1 dag var igen dag, alltså om du kom på 31 dagen så slapp du betala men kom du på 32 dagen så kostade det 2x500 battingar?

 

Kommer att undersöka det närmare den 28 oktober då jag åker till Singapore, mitt turistvisum går ut den 27 eftersom jag kalkylerat lite fel...

Jag använder excel och drar bort en dag. Dom räknar ju inte dygn så första dagen är dag 1.

 

Men som du säger så är 1 dag "gratis".

 

Skulle vara lite surt om man blev bannad från Thailand dock, men går man in på suvvan så räkans det som att man "lämnat in sig" och detta frivilligt. Då är det bara pengar, värre om dom tar en på gatan.

Men jag har inte hört om nån som råkat ut för det - och skulle jag råka ut för det själv så kanske en liten gåva "tea money" duger för att komma undan.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder excel och drar bort en dag. Dom räknar ju inte dygn så första dagen är dag 1.

Men som du säger så är 1 dag "gratis".

Skulle vara lite surt om man blev bannad från Thailand dock, men går man in på suvvan så räkans det som att man "lämnat in sig" och detta frivilligt. Då är det bara pengar, värre om dom tar en på gatan.

Men jag har inte hört om nån som råkat ut för det - och skulle jag råka ut för det själv så kanske en liten gåva "tea money" duger för att komma undan.

Tar dom.dig i kontroll blir det apburen
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför hålla på å krångla med overstay????

Visum är till för en sak

Respektera landets regler å lagar

Var inte så jävla snål

Fattas det dagar så köp till dom dagarna då

Exakt, att det ska vara så svårt att förstå.

Är man någorlunda läskunnig så är det ju glasklart.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

:good: 

Exakt, att det ska vara så svårt att förstå.

Är man någorlunda läskunnig så är det ju glasklart.

eakt det bästa är att inte sätta sig i den situationen ,GLASKLART :good:,verkar vara många stenbordsexperter på olika forum som inte är läskunniga

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Min resa i december är 32 dagar, dvs 2 dagar overstay. För min del var det länge sedan, men förr var det ju inga problem - man blev bara förd åt sidan vid passkontrollen där man fick betala 500 bht/dag. Någon som har kört overstay under senare tid, och hur gick det i så fall till / vad kostade det?

 

Tack!

nog inga problem nu heller, kostar väl 1000 Bath. Men personligen så är jag för skraj att chansa...fattas bara att det är en sur tjänsteman så kanske bye bye Thailand för en massa år. INTE VÄRT

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med hotellens (som inte många följer)rapporteringsplikt så kan ju ig overstaystollarna redan bli hämtade där den dagen det går riktigt illa.

Urbota dumt att ha i tanken att bryta mot ett lands immigrations och visa lag.

Alltså, att planera att åka till etta annat land och att vara olaglig där?

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut otackaste scenariet ar om olyckan ar framme och du blir konfronterad med BIB, da ligger du riktigt risigt till! Ar garanterat vart de 1900 THB det kostar att inte vara i skottgluggen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är medveten om riskerna med overstay, därav min fråga här. Det handlar inte så mycket om pengarna som omaket att krångla på

immigration för två extra dagar. Men kanske ändå är värt besväret för att slippa bli portad eller ännu värre...

Kommentarerna ovan om att det är något jag inte förstår förstår jag inte.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

nog inga problem nu heller, kostar väl 1000 Bath. Men personligen så är jag för skraj att chansa...fattas bara att det är en sur tjänsteman så kanske bye bye Thailand för en massa år. INTE VÄRT

Det behövs ju bara en trafikolycka på vägen till Suvan och de vill titta på passet så är chansningen körd. Men det är ju inte så vanligt förekommande med trafikolyckor i LOS!

Skulle du bli sjuk dagen innan flygturen så sitter du risigt till. Snart finns ju immigration i varje liten by och det tar inte lång tid att förlänga så att du är säker. Är du rädd att tappa några timmar i Thailand, så borde du fixa det i Sverige innan du åker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många här har personliga erfarenheter av att blivit stoppade av polisen i Thailand för att de vill kolla passet och visumet?

 

Har aldrig hänt mig vad jag kan påminna mig?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har ju nyligen ändrat overstay reglerna, 1 dag över kan bli ett års banning eller om det tom var mer.

Och varför vill man riskera det när det bara är att gå till IM och förlänga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har ju nyligen ändrat overstay reglerna, 1 dag över kan bli ett års banning eller om det tom var mer.

Och varför vill man riskera det när det bara är att gå till IM och förlänga?

 

Var finns de nya reglerna då?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många här har personliga erfarenheter av att blivit stoppade av polisen i Thailand för att de vill kolla passet och visumet?

 

Har aldrig hänt mig vad jag kan påminna mig?

Hamnar du i en situation, exempelvis, du snubblar och behover sjukhusvard sa vill sjukhuset garanterat ha dina passuppgifter vilka dom enligt vad jag erfarit skickar till mig. polisen eller vanliga polisen, kommer inte ihag, och da kan farbror BIB sta dar och ge dig nytt boende nar du slapps ut!

Du kan, aven som passagerare, hamna i en trafikolycka, aven som vittne ligger du da taskigt till.

Du kan bli bestulen och behover gora en polisanmalan, aven da taskiga odds.

 

Stoppad for rutinkontroll tror jag daremot inte ar det man ska vara angslig over!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hamnar du i en situation, exempelvis, du snubblar och behover sjukhusvard sa vill sjukhuset garanterat ha dina passuppgifter vilka dom enligt vad jag erfarit skickar till mig. polisen eller vanliga polisen, kommer inte ihag, och da kan farbror BIB sta dar och ge dig nytt boende nar du slapps ut!

Du kan, aven som passagerare, hamna i en trafikolycka, aven som vittne ligger du da taskigt till.

Du kan bli bestulen och behover gora en polisanmalan, aven da taskiga odds.

 

Stoppad for rutinkontroll tror jag daremot inte ar det man ska vara angslig over!

 

Nu har jag bara behövt akut sjukhusvård en gång i Thailand och då var de mest bekymrade över min försäkring och frågade vad jag kommer ihåg aldrig efter passet-för det hade jag inte med mig. Gick bra att få vård ändå utan vare sig pass eller försäkringskort.

 

I mitt fall kommer det att röra sig om cirka 8 timmars "overstay" och den mesta av den tiden kommer jag att ligga hemma och sova-det är taxiresan till flygplatsen som är faran då men den risken får jag ta...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen är det inte bara det. opraktiska med att få overstay.

Det är också det med att medvetet bryta mot ett lands lagar, jag tycker det är orespektfullt att göra så!

Men ok 7h är väl målfoto?

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen är det inte bara det. opraktiska med att få overstay.

Det är också det med att medvetet bryta mot ett lands lagar, jag tycker det är orespektfullt att göra så!

Men ok 7h är väl målfoto?

 

Hur många här bryter inte mot Thailands lagar på en mer eller mindre daglig basis?

 

Kör utan hjälm? Kör med icke gällande körkort? Umgås med flickor mot betalning...

 

De flesta av dessa brotten är belagda med ett bötesstraff-liksom overstay-och frågan är ju nu om det straffas ännu hårdare numera med exempelvis banlysning osv, eller om det bara är rykten som florerar bland panikslagna faranger?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många här bryter inte mot Thailands lagar på en mer eller mindre daglig basis?

Kör utan hjälm? Kör med icke gällande körkort? Umgås med flickor mot betalning...

De flesta av dessa brotten är belagda med ett bötesstraff-liksom overstay-och frågan är ju nu om det straffas ännu hårdare numera med exempelvis banlysning osv, eller om det bara är rykten som florerar bland panikslagna faranger?

Förvisso sant.

Man bryter nog mor trafiklagar dagligen.

Men brott mot immigrationslagar ska man nog undvika i den mån det går.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvisso sant.

Man bryter nog mor trafiklagar dagligen.

Men brott mot immigrationslagar ska man nog undvika i den mån det går.

 

Men var finns det något som berättar officiellt om dessa nya immigrationslagar? just nu är det bara en jävla massa rykten-finns där överhuvudtaget någon fakta som säger att det blivit strängare?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvisso sant.

Man bryter nog mor trafiklagar dagligen.

Men brott mot immigrationslagar ska man nog undvika i den mån det går.

Foljderna kan ju vara forodande. i alla fall om man ska ta mig.polisens nya anvandning av lagar pa allvar, och inte betrakta dessa som "panikartade rykten".

Att inte bryta mot trafiklagarna ar i det narmaste omojligt, i alla fall om man vill:

A, komma nanstan.

B, inneha ett nagot sanar oskrynkligt fordon

C. kunna stalla ifran sig fordonet i cityomraden

D, alla andra situationer dar man tvingas in i fel korfalt for att inte kollidera med de som inte bryr sig/inte vet vad lagen sagaer!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men var finns det något som berättar officiellt om dessa nya immigrationslagar? just nu är det bara en jävla massa rykten-finns där överhuvudtaget någon fakta som säger att det blivit strängare?

Dom finns utgivna och tror t.o.m. citerade pa MPR

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom finns utgivna och tror t.o.m. citerade pa MPR

 

http://Bangkok.immigration.go.th/popup_anounce.html

 

Hittar bara det här och om man stannar över 90 dagar så får man inte återvända på ett år-inte en stavelse om att böterna blivit högre?

 

The aliens who violate The Immigration Act, B.E.2522 by overstaying more than 90 days in the Kingdom of Thailand will be forbidden from re-entering the kingdom for a certain period of time as follow ;

 

Overstay more than 90 days forbidden 1 year

Overstay more than 1 year forbidden 3 years

Overstay more than 3 years forbidden 5 years

Overstay more than 5 years forbidden 10 years

 

In the case that alien is being apprehended

Overstay less than 1 year forbidden 5 years

Overstay more than 1 years forbidden 10 years

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...