Jump to content
IGNORERAD

Åka till?


Drik

Recommended Posts

Helt klart Hong Kong. Personligen tycker jag HK är Asiens och kanske världens skönaste storstad medans Singapore är ganska överskattad (jag tog inte med Saigon, eller HCMC, som jag verkligen gillar då jag vet att frugan i slutändan ändå bestämmer :) ).

 

HK har en mix av Asien och Väst, gammalt och nytt och storstad och natur som Singapore inte kommer i närheten av. Ta en sväng till Stanley för lite souvenirshopping, softa med en bärs på någon uteservering i hamnen, stanna till på stranden i Repulse Bay, åka upp till The Peak precis innan solen går ned, ta båten över till Kowloon och käka Pekinganka, förundras över ljusen över världens coolaste "Beachroad"; total världsklass.

 

Ska ni åka precis efter nyår får ni dock räkna med att det är dyrt med hotell, svårt att komma under 1,000 spänn natten om ni ska bo hyfsat centralt och inte alltför sunkigt. Fastlandskineserna har numera också ledigt över "vårt" nyår och invaderar HK. Tänk också på att det kan vara rätt kyligt; ned mot 0-gradigt nattetid och kanske 10 grader dagtid om ni har otur men normalt sett runt 15 grader.  

 

Om man, som du och jag, är uppvuxna i Tibro så känner man dessutom ofta igen sig då dessa metropoler har en hel del gemensamt.

 

Vi åker till HK varje år men senast vi var där runt nyår var 2009 enligt mitt bildbibliotek vilket nog kan stämma men tanke på hur liten Dotter Atom var.

 

Jo är man från Tibro så ska det mycket till för att bli imponerad!

Så kanske Hong Kong kan göra just det. 

Blir nog att försöka att beställa hotell och flyg nu känns det som.

 

På tal om Tibro och Hong Kong så var en gammal väns mor inköpare/försäljningsansvarig på Ulferts senare Ekornes som ännu senare blev Swedwood som numera är nerlagt.

Skit samma, i alla fall så hade hon Hong Kong som bas under en tid på 80-talet tror jag!

Såg lite bilder hon hade tagit där och allt var så annorlunda jämfört med Göteborg som var den största staden man varit i då...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Drik

    11

  • Sam sip sam

    7

  • Benriach

    5

  • Chan2014

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Att ta en pilsner hemma hos Forrest Gump uppe på "peaken" är inte fel heller...

post-4300-0-95516000-1413037181_thumb.jp

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo är man från Tibro så ska det mycket till för att bli imponerad!

Så kanske Hong Kong kan göra just det. 

Blir nog att försöka att beställa hotell och flyg nu känns det som.

 

På tal om Tibro och Hong Kong så var en gammal väns mor inköpare/försäljningsansvarig på Ulferts senare Ekornes som ännu senare blev Swedwood som numera är nerlagt.

Skit samma, i alla fall så hade hon Hong Kong som bas under en tid på 80-talet tror jag!

Såg lite bilder hon hade tagit där och allt var så annorlunda jämfört med Göteborg som var den största staden man varit i då...

 

Vi bodde i HK 2004 och vid EM-2004 så hade exportrådet hyrt en pub där vi kunde se Sverige förlora på straffar mot Holland. Där träffade jag en hel hög Tibrobor som jobbade för IKEA i Guangzhou på andra sidan sundet så Tibros inflytande inom möbelindustrin är nog inte helt borta än även om jag och dottern lyckades cykla igenom hela industriområdet i somras utan att se en endaste bil, veckan innan industrisemestern började. 

 

 

Helt suveränt och något vi inte missat på flera år. Jag var till och med sniken nog att ta med ett glas hem till Bangkok.

post-10486-0-45432800-1413038472_thumb.j

post-10486-0-39665000-1413038501_thumb.j

post-10486-0-72103000-1413038576.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi bodde i HK 2004 och vid EM-2004 så hade exportrådet hyrt en pub där vi kunde se Sverige förlora på straffar mot Holland. Där träffade jag en hel hög Tibrobor som jobbade för IKEA i Guangzhou på andra sidan sundet så Tibros inflytande inom möbelindustrin är nog inte helt borta än även om jag och dottern lyckades cykla igenom hela industriområdet i somras utan att se en endaste bil, veckan innan industrisemestern började. 

 

 

Helt suveränt och något vi inte missat på flera år. Jag var till och med sniken nog att ta med ett glas hem till Bangkok.

Företaget jag jobbar för har precis outsourcat en del tillverkning till Tibro :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta en pilsner hemma hos Forrest Gump uppe på "peaken" är inte fel heller...

 

 

jag var allt lite skakis när spårvagnen stanna halvvägs upp ,jäklar vad brant det var

Link to comment
Dela på andra sajter

jäklar vad brant det var

 

 

 

 

 

Ähh, så länge Kennedy är inblandad så är det luuuungt...

post-4300-0-85311300-1413062799_thumb.jp

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig funderat på att sticka jorden runt  på 30h med endast flygmat att äta?

mao aldrig äta på flygplatsen endast på planet

 

Skål cosmonauter

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite sent ute eftersom det verkar som ni redan bestämt er för HK men Saigon är en riktigt trevlig stad. Kan även varmt rekommendera Phnom Penh. Själv har jag aldrig varit i HK men det verkar ju som om det skulle vara värt en resa dit.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompisen besökte Sri Lanka för ett tag sen. Och det var riktigt bra "på alla punkter", enligt han. Vad han nu menar med det :beach: ?

 

 Det ser dessutom ut att va på G igen i turistbranchen. Så passa på nu om chans finns, tycker jag.

 

För egen del, var det ett bra tag sen jag var där, men det hamnar nog på listan på ställen, man bär med sig livet ut..

 

post-4104-0-24691100-1413075977_thumb.jp

post-4104-0-47837800-1413076023_thumb.jp

 

Kanske kostar en slant att ta sig dit idag. Men Söderhavet glömmer man ju inte heller precis..

 

post-4104-0-62034400-1413076423_thumb.jp

post-4104-0-10368900-1413076460_thumb.jp

post-4104-0-88238700-1413076618_thumb.jp

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra val!! HK alltså.

 

Jag bodde här senast, ett bra hotell och utsikt över vattnet om ni begär det.

http://www.theharbourview.com.hk/

Jag tycker ni ska bo på ön, Wanchai eller Causeway bay, mycket bättre än på Kowloon, där det är lite för turistigt, mer äkta HK på ön.

 

Du har redan fått en del bra råd för förstagångsbesökaren, räcker nog men du kan kolla in min senaste resetråd då det finns lite HK där, "Bibben goes Obon spotting..."

Vill pusha lite extra för ett besök på ICCs Sky100, riktigt fin utsikt där, ett bra komplement till Peaken då den är på andra sida vattnet.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Några HK tips, på Kowloon sidan har du intressant shopping, ta tuben till Monkok, där har du dedikerade gator med bl.a bil stereo, sport kläder, kamera, goldfish street m.m, HK's häftigaste restaurang ligger längst upp på Peking one building, Italiensk/Japan meny, dyrt, har en väldigt häftig bar, fantastisk utsikt över HK Island, brukar ha ljus show på kvällarna över på ön då sitter ni på första parkett.

Wanchai har ni bl.a computer center allt i elektronik, Stanley market är är ett bra tips, ta i så fall bussen över berget, om jag minns rätt nr.6A eller 66, häftig serpentin väg.

Aberdeen med alla djonkar, m.m m.m.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en gång tack för all bra information och tips!

MPR när det är som bäst, finns så mycket kunskap och erfarenheter här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Glömde namnet på restaurangen Aqua.

Hälsningar

Chan2014

 

Aqua ligger i toppen av denna byggnaden

 

post-6130-0-34234200-1413098380_thumb.jp

 

Från insidan mot HK Island

 

post-6130-0-37313900-1413098429_thumb.jp

 

Mycket folk som vill se ljusshowen som börjar kl20

 

post-6130-0-75684700-1413098468_thumb.jp

 

post-6130-0-34232300-1413098497_thumb.jp

 

Hiking kan vara kul att prova, funkar bra vintertid då det är svalare och ormarna sover...

 

post-6130-0-26228500-1413098636_thumb.jp

 

post-6130-0-21268500-1413098657_thumb.jp

 

Linbanan till Nong-Ping är spännande om man är höjdrädd

 

post-6130-0-15615300-1413098683_thumb.jp

 

post-6130-0-74430700-1413098727_thumb.jp

 

The Peak kan bjuda på fin utsikt även på dagtid

 

post-6130-0-67003700-1413098800_thumb.jp

 

Rummet på Cosmopolitan Hotel, runt 600kr har jag för mig.

 

post-6130-0-13603700-1413098828_thumb.jp

 

Mini Hotel ligger närmare LKF, är några kronor billigare men kan upplevas som något trångt om man är flera :wink:

7kvm

 

post-6130-0-26478300-1413098864_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara instämma i hyllningskörerna för  Hong Kong, en absolut favoritstad. När jag fattade mitt beslut att flytta basen från Sverige och till världens framsida, stod valet till slut mellan Hong Kong och Bangkok med Ho Chi Minh City som bubblare.

 

Hong Kong föll främst  på kostnadsnivån, särskilt när det gäller att leva där längre tid. Detsamma gäller väl även när man turistar, om man jämför med BKK och Saigon vill säga. Några mer tips om Hong Kong behöver du inte, du har fått så många bra här redan, så jag väger upp med lite tips om Saigon,  Ett år gammalt och skrevs ursprungligen i den här tråden: 

 
Bo
Brukar på något av stadens många mindre hotell, kostar mellan 20-30 USD natten och är helt ok standard tycker jag.
Vill man bo bättre än så finns givetvis de flesta lyxiga hotellkedjor på plats.  Men för lite dyrare boende rekommenderas klassiska Rex Hotell, bland anat känt för sin ”Rooftop Bar” där krigskorrarna sägs ha suttit och rapporterat hem om kriget. http://www.rexhotelvietnam.com/home/.” New Wing” har fräschaste rummen. Pool finns om sånt är viktigt.
 
Att se
Vietnamkriget fascinerar oss västerlänningar fortfarande, fast man får känslan av att vietnameserna själva är rätt trötta på att prata om det. Men visst, besök t.ex. krigsmuseet, ”War Remnants Museum”. Ett propagandamuseum, men ändå en mycket stark upplevelse, man ryggar inte för att visa upp de grymmaste sidorna av kriget, och folkets lidande. Tog några timmar att återhämta sig efter att jag varit där första gången. Cu Chi tunnlarna är också värt ett besök, rätt kul att krypa omkring i de små tunnlarna och den underjordiska värld som Viet Cong skapade.
 
Annars, att bara sitta en att stadens många caféer och titta på folk, på trafiken med alla motorbikes som kryssar sig fram. Kan inte beskrivas, måste upplevas. Fatta posto t.ex. vid Highland Coffee, Saigon Centre på Le Lai Street.
 
Ben Tanh Market, stor och klassisk marknad under tak, som säljer i princip allt.  Men ska ni shoppa kläder, gå tvärs över gatan (Le Lai Street) till Saigon Square, så slipper ni den hopplöst jobbiga prutningen, som får i alla fall mig att alltid känna mig ”lurad” efter avslutat affär J.
 
Äta
Poh såklart (nudlar) annars är det väl bara att pröva sig fram bland alla rätter. Inte lika kryddstarkt som i Thailand, och nästan godare av det skälet, att det inte ständigt är ”pet mak mak”.
Baguetter, ett arv från fransmännen som åtminstone jag uppskattar (Thailand är ju inte vidare på brödfronten). Finns att köpa både här och där på gatorna och med lite olika sorters fyllning/pålägg.
Restauranttips, tex Cuc Gach Quan, bra mat, trevlig miljö, numera känt för att Brad Pitt och Angelina Jolie åt middag där en kväll för ett par år sedan. Finns recensioner på Tripadvisor
Barbeque Garden – Grilla själv vid bordet, riktigt trevligt (och vettigare grillar än de thailändska)
 
Dricka
Öl: 333 (Ba Ba Ba), eller Saigon Beer
Kaffe: Vietnam är faktiskt en av världens större kaffeproducenter, och jag tycker kaffet är riktigt gott. Prova Vietnamese drip coffee, som bryggs rätt ner i koppen. Starkt som attan, men gött.
 
Kvällar/Nöjesliv
Chill Saigon http://www.chillsaigon.com/. Jävligt häftig Skybar . Hippt, trendigt, dyrare men riktigt bra drinkar. Tillämpar dresscode, så i alla fall inga shorts eller flip flops/sandaler, då blir det stopp i entrén. Man står ute, och oftast har de riktigt duktiga DJs som spelar musik.
 
Pham Ngu Lao Backpackerområdet, med allt det innebär av resenärer som reser med samma bibel och hamnar på samma ställen när de ska ”uppleva” världen. Men rätt charmigt ändå, att sitta på ngn utebar och dricka billig öl och kolla in folklivet. Här känner man sig utanför om man inte har shorts eller flip flops.
 
Saigon har också många riktigt bra livemusik-pubar. Svårare att hitta eftersom många av dem inte drar så mycket västerlänningar. Rätt mycket västerländska covers dock på vissa ställen. Man har nått slags system där artisterna alternerar mellan flera pubar, och kör typ 3 låtar innan de blir avlösta av ny artist drar vidare till nästa ställe, rätt coolt.  Napoly bar är tips på en, men det finns flera.
 
Mer turistiskt är det på Seventeen Saloon, men ofta bra (filippinska) band.  Sen kan man avsluta kvällen på Apocalypse now, klassiskt fest -och raggningshak för västerlänningar på jakt efter vietnamesiska brudar.
 
Unga vietnameser går istället på nattklubb där man står i sina kompisgäng kring runda bord, oftast med ett helrör dyr Cognac (ytterligare ett arv från franska kolonialtiden), som blandas med soda eller Coca Cola (!), och is. Djävligt hög musik, så man behöver inte bekymra sig om att prata med sina vänner utan kan fokusera på drickat. Prova tex Gossip Club.
Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Aqua ligger i toppen av denna byggnaden

 

attachicon.gifDSC00628.JPG

 

Från insidan mot HK Island

 

attachicon.gifDSC00508.JPG

 

Mycket folk som vill se ljusshowen som börjar kl20

 

attachicon.gifIMG_0537.JPG

 

attachicon.gifDSC00569.JPG

 

Hiking kan vara kul att prova, funkar bra vintertid då det är svalare och ormarna sover...

 

attachicon.gifDSC00440.JPG

 

attachicon.gifDSC00438.JPG

 

Linbanan till Nong-Ping är spännande om man är höjdrädd

 

attachicon.gifDSC00287.JPG

 

attachicon.gifDSC00292.JPG

 

The Peak kan bjuda på fin utsikt även på dagtid

 

attachicon.gifIMG_0250.JPG

 

Rummet på Cosmopolitan Hotel, runt 600kr har jag för mig.

 

attachicon.gifDSC00166.JPG

 

Mini Hotel ligger närmare LKF, är några kronor billigare men kan upplevas som något trångt om man är flera :wink:

7kvm

 

attachicon.gifIMG_0089.JPG

Ja, jag nämde adressen, jag tog för givet att takbars brattset hade besökt denna inrättning men då fick du sagt det också.

I övrigt är det rekommenderat att beställa bord om man inte vill sitta i baren och vänta halva kvällen.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger bra till men verkar vara fullbokat Jan och framåt

Om man har avtal som i mitt fall brukar det ordna sig även om det är officiellt fullt.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har avtal som i mitt fall brukar det ordna sig även om det är officiellt fullt.

Hälsningar

Chan2014

Jo misstänkte nästan det
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon som har bra rekommendationer vad man kan och skall göra i Shanghai ?

 

Skall dit i sommar och jobba en dryg vecka

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon som har bra rekommendationer vad man kan och skall göra i Shanghai ?

Skall dit i sommar och jobba en dryg vecka

Bibben och Atom och några till
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon som har bra rekommendationer vad man kan och skall göra i Shanghai ?

 

Skall dit i sommar och jobba en dryg vecka

Liten reseguide att ladda hem och läsa

shanghai_en.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...