Jump to content
IGNORERAD

Åka till?


Drik

Recommended Posts

Vi sitter och planerar vinter resan nu och vi kan inte bestämma vart vi ska åka!

Ann vill till Singapore eller Hong Kong och jag är mer sugen på Saigon/Ho chi minh staden. Vi har aldrig besökt dessa ställen innan så allt är nytt för oss.

Vi har tänkt oss en weekend liknade resa, alltså några dagar bara.

 

Vore skoj att höra vad ni tycker!

Vi flyger från Bangkok och datumet är runt 2 januari eller däromkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Drik

    11

  • Sam sip sam

    7

  • Benriach

    5

  • Chan2014

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag gillade både Hong Kong och Saigon, och det går väl att flyga billigt mellan så varför inte bägge...

 

Men måste jag välja en så blir det nog Honken.

Ändrades av Benriach

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi sitter och planerar vinter resan nu och vi kan inte bestämma vart vi ska åka!

Ann vill till Singapore eller Hong Kong och jag är mer sugen på Saigon/Ho chi minh staden. Vi har aldrig besökt dessa ställen innan så allt är nytt för oss.

Vi har tänkt oss en weekend liknade resa, alltså några dagar bara.

 

Vore skoj att höra vad ni tycker!

Vi flyger från Bangkok och datumet är runt 2 januari eller däromkring.

 

Så annorlunda ställen men i min bok är HK alltid HK med allt vad det innebär från fantastisk storstad ena stunden till lugnt beachliv nästa stund!

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade både Hong Kong och Saigon, och det går väl att flyga billigt mellan så varför inte bägge...

Vi har funderat på det men tiden ville inte riktigt räcka till för det. Men vi har inget direkt planerat från 2 januari och hemresan 14 januari så kanske det finns möjligheter till två olika mål.

Enda vi är någorlunda överens om är att åka en vecka till Koh Samui eller Krabi för lite charterturism!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så annorlunda ställen men i min bok är HK alltid HK med allt vad det innebär från fantastisk storstad ena stunden till lugnt beachliv nästa stund!

Ok det är bättre än Singapore?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att HK är rejält mycket dyrare än Saigon, men det kanske inte spelar så stor roll om det bara gäller ett par dagar...

Ändrades av Benriach

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi sitter och planerar vinter resan nu och vi kan inte bestämma vart vi ska åka!

Ann vill till Singapore eller Hong Kong och jag är mer sugen på Saigon/Ho chi minh staden. Vi har aldrig besökt dessa ställen innan så allt är nytt för oss.

Vi har tänkt oss en weekend liknade resa, alltså några dagar bara.

 

Vore skoj att höra vad ni tycker!

Vi flyger från Bangkok och datumet är runt 2 januari eller däromkring.

Hongkong och Singapore är båda fantastiska städer 

Men läs på innan du åker annars missar man mycket.

Ho Ch Min var så där miljarder motorcyklar och cyklar

Maten inte så imponerande Saigon Export var OK

Alldeles för påträngande brudar ibland kändes det som Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok det är bättre än Singapore?

 

Lite "sterilare" i S'pore och så är HK så jäkla vackert när man kommer upp på lämplig kulle eller rör sig nere vid vattnet.

 

MEN, en halvdag på Changi flygplats för flygvärdinnespan på världens vackraste ombordanställda är väldigt nice...  dock kanske inte för fruga/flickvän

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att HK är rejält mycket dyrare än Saigon, men det kanske inte spelar så stor roll om det bara gäller ett par dagar...

Lite spelar kostnaderna roll men det är inte avgörande.

Vi lever ett sparsamt och billigt liv i hembyn stora delar av resan så lite kan man kosta på sig när man lämnar byn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite "sterilare" i S'pore och så är HK så jäkla vackert när man kommer upp på lämplig kulle eller rör sig nere vid vattnet.

 

MEN, en halvdag på Changi flygplats för flygvärdinnespan på världens vackraste ombordanställda är väldigt nice...  dock kanske inte för fruga/flickvän

Ok, Hong Kong verkar vara ett bra alternativ.

Hehe, näe inte uppskattat av Ann om jag skulle sitta o titta på vackra flygvärdinnor :girl_dev:

Några förslag om hotell? Vanlig hygglig standard då förstås, tre stjärnigt eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, Hong Kong verkar vara ett bra alternativ.

Hehe, näe inte uppskattat av Ann om jag skulle sitta o titta på vackra flygvärdinnor :girl_dev:

Några förslag om hotell? Vanlig hygglig standard då förstås, tre stjärnigt eller så.

 

chungking mansion!

 

 

Men lyssna hellre på dom som vet mer om HK än det lilla jag gör...   B)

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

chungking mansion!

 

 

Men lyssna hellre på dom som vet mer om HK än det lilla jag gör...   B)

Hehe, tror nog att du kan det mesta när det kommer till flyg och resande över hela vår glob!

Ok ska kolla upp det hotellet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, Hong Kong verkar vara ett bra alternativ.

Hehe, näe inte uppskattat av Ann om jag skulle sitta o titta på vackra flygvärdinnor :girl_dev:

Några förslag om hotell? Vanlig hygglig standard då förstås, tre stjärnigt eller så.

Vi bodde på The Imperial på Nathan Rd mitt i smeten 700 HK$ per natt

Vi hade packet resa via Air Asia 

Hotell är delvis renoverad men med tanke på läge så allt var mycket bra

 

 

hongkong_sv.pdf

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bodde på JJ-hotel, helt ok och så kan du tjyvkika på vad frugan gör på muggen...

post-4300-0-31346600-1413025114_thumb.jp

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, tror nog att du kan det mesta när det kommer till flyg och resande över hela vår glob!

Ok ska kolla upp det hotellet.

 

Spara tiden som det tar att kolla upp stället jag skrev och lyssna på andra istället, det är mitt tips  B)

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, Hong Kong verkar vara ett bra alternativ.

Hehe, näe inte uppskattat av Ann om jag skulle sitta o titta på vackra flygvärdinnor :girl_dev:

Några förslag om hotell? Vanlig hygglig standard då förstås, tre stjärnigt eller så.

The Warney hotel, mitt i smeten på HK Island, Lockhart road, ca.700 hkd/natten, bra restaurang utbud, shopping och nöjen, har fortfarande avtal så jag kan kolla aktuellt pris om du PM'ar mej.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för alla råd och tips!

Känns som att Hong Kong blir ett av resmålen, nu är det bara att läsa på om stället då.

Återkommer när vi väl bestämt oss...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bibben och mooton är hk experter

Ok, har ju träffat och pratat med mooton både här i Stockholm och hos Maitans i Jomtien och han är en trevlig och snäll man!

Ändrades av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

The Warney hotel, mitt i smeten på HK Island, Lockhart road, ca.700 hkd/natten, bra restaurang utbud, shopping och nöjen, har fortfarande avtal så jag kan kolla aktuellt pris om du PM'ar mej.

Hälsningar

Chan2014

Ligger bra till men verkar vara fullbokat Jan och framåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bodde på JJ-hotel, helt ok och så kan du tjyvkika på vad frugan gör på muggen...

Ligger ju också bra till
Link to comment
Dela på andra sajter

Cosmopolitan vid galoppbanan brukar ha bra priser, rummen var helt ok vad jag minns.

 

Traders skall vara bra har jag hört, men det kostar nog lite mer

Ändrades av mackan33
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart Hong Kong. Personligen tycker jag HK är Asiens och kanske världens skönaste storstad medans Singapore är ganska överskattad (jag tog inte med Saigon, eller HCMC, som jag verkligen gillar då jag vet att frugan i slutändan ändå bestämmer :) ).

 

HK har en mix av Asien och Väst, gammalt och nytt och storstad och natur som Singapore inte kommer i närheten av. Ta en sväng till Stanley för lite souvenirshopping, softa med en bärs på någon uteservering i hamnen, stanna till på stranden i Repulse Bay, åka upp till The Peak precis innan solen går ned, ta båten över till Kowloon och käka Pekinganka, förundras över ljusen över världens coolaste "Beachroad"; total världsklass.

 

Ska ni åka precis efter nyår får ni dock räkna med att det är dyrt med hotell, svårt att komma under 1,000 spänn natten om ni ska bo hyfsat centralt och inte alltför sunkigt. Fastlandskineserna har numera också ledigt över "vårt" nyår och invaderar HK. Tänk också på att det kan vara rätt kyligt; ned mot 0-gradigt nattetid och kanske 10 grader dagtid om ni har otur men normalt sett runt 15 grader.  

 

Om man, som du och jag, är uppvuxna i Tibro så känner man dessutom ofta igen sig då dessa metropoler har en hel del gemensamt.

 

Vi åker till HK varje år men senast vi var där runt nyår var 2009 enligt mitt bildbibliotek vilket nog kan stämma men tanke på hur liten Dotter Atom var.

 

post-10486-0-23870900-1413033472_thumb.j

post-10486-0-26163300-1413033525_thumb.j

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, har ju träffat och pratat med mooton både här i Stockholm och hos Maitans i Jomtien och han är en trevlig och snäll man!

big Buddha ska ni ta linbanan till häftigt

 

och hit ska ni ta en tur även om ni inte går in ,häftiga vagnar dit ,ta det i samma veva som budda turen är på smma håll

 

http://www.hong-kong-traveller.com/hong-kong-disneyland.html#.VDkwkGEcTIU

 

 

http://www.hong-kong-traveller.com/ngong-ping-cable-car.html#.VDkwYGEcTIU

 

https://www.google.se/search?sourceid=navclient&aq=&oq=buddha+hongkong&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4ACAW_svSE449SE450&q=giant+buddha+hong+kong+&gs_l=hp..2.0i10j0i22i10i30l4.0.0.0.9136.....0.2Fm0KXWNsjI

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...