Jump to content
IGNORERAD

Trafikpoliser i Bangkok får 10000 Bath...


lenno

Recommended Posts

Eller så kan man lösa det som jag brukar göra. Sitter polischefen under solskydd betala med kvitto brukar vara mellan 200 till 400 max.

Eller som när jag vart stannad för att ha legat med mc,n i högerfilen.

Varav polisen trodde att jag var tappad bakom en vagn.

Han tog fram ett papper med thai text och olika summor efter det. Han pekade på en text som det stod 1000 baht på vilket han sa sig vilja ha i bröstfickan.

Jag protesterade och sa att det kostar ju bara 200 på stationen. Han replikerade med att då måste jag ju åka dit. Visst inga problem sa jag. Hoppa upp där bak, så åker vi dit och reder ut detta.

Då sa polisen lamt ok song Roy baht. Han fick 200 i handen och jag åkte vidare.

Ett par dagar senare så stod dom med oficiell poliskontroll på Ram Intra. Samma sak då jag låg i högerfilen som mc inte får göra. 300 baht sa polisen att det skulle kosta.

När jag satt hos polischefen som skrev ut kvitto på plats. Så ville han endast ha 200 baht.

Edit vad gäller poliserna som står ofta efter betalstationerna blir jag aldrig stoppad med bilen. Troligtvis för att jag har Bangkok plåtar på bilen.

Du har väl plåtar från en annan lands ända?

Då ser dom dig mera som ett lättmanipulerat offer som inte har koll.

Polistationerna ligger oftast i anslutning till betalstationerna.

Har aldrig betalt mer än 500 Baht i muta. Normalt 100-200 Baht. Det jag menade att det blir ett nytt läge när snuten har chans att tjäna 10 laxar med dom nya reglerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    9

  • janne_h

    7

  • Soengsang

    6

  • Chryzaliz

    4

Mest aktiva i denna tråd

Har aldrig betalt mer än 500 Baht i muta. Normalt 100-200 Baht. Det jag menade att det blir ett nytt läge när snuten har chans att tjäna 10 laxar med dom nya reglerna.

Nu brukar jag aldrig initiera med att jag vill betala muta.

Antingen sitter polischefen i bakgrunden. och man betalar på sedvanligt vis med kvitto. Eller så begär polismannen mutan själv.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har bara blivit stoppade två gånger i hyrbil utanför Bangkong och båda var tydliga försök att ta mutor. Första gången var vi sena och kan ha kört för fort så vi var helt enkelt tvungna att betala en muta för att hinna fram i tid.

 

Andra gången var igår då vi blev stoppade strax efter en betalstation trots att vi var helt säkra på att vi inte kört för fort. Polisen verkade helt enkelt stoppa varenda bil efter en 80-sträcka och påstod att alla kört för fort.. Igår hade vi dock inte lika bråttom och sambon blev "svart i ögonen" och vägrade erkänna att hon kört för fort. Tror att polisen insåg att det inte var värt att argumentera vidare så han släppte oss snabbt vidare utan böter eller muta.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har bara blivit stoppade två gånger i hyrbil utanför Bangkong och båda var tydliga försök att ta mutor. Första gången var vi sena och kan ha kört för fort så vi var helt enkelt tvungna att betala en muta för att hinna fram i tid.

Andra gången var igår då vi blev stoppade strax efter en betalstation trots att vi var helt säkra på att vi inte kört för fort. Polisen verkade helt enkelt stoppa varenda bil efter en 80-sträcka och påstod att alla kört för fort.. Igår hade vi dock inte lika bråttom och sambon blev "svart i ögonen" och vägrade erkänna att hon kört för fort. Tror att polisen insåg att det inte var värt att argumentera vidare så han släppte oss snabbt vidare utan böter eller muta.

/Krille

Det är min erfarenhet hur det oftast går till. Om man vägrar att gå med på polisens förslag. Så tar dom oftast den enkla vägen ur detta. Dom riskerar naturligtvis inte en resa till stationen. Då dom oftast har mer själva att förlora på detta om dom initierat ett försök att få muta.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick just höra, av vanligtvis välunderrättad källa, att detta har skrotats efter att polisen fått utstå en storm av kritik och löje på hemmaplan. Vet inte riktigt om det stämmer, men om inte, så är jag ganska övertygad om att det i så fall snart kommer att skrotas. Lite synd. Hade faktiskt själv tänkt att försöka kräva ut 10 000 illbattingar för att jag ju faktiskt inte har mutat någon thailändsk polis (än så länge). 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick just höra, av vanligtvis välunderrättad källa, att detta har skrotats efter att polisen fått utstå en storm av kritik och löje på hemmaplan. Vet inte riktigt om det stämmer, men om inte, så är jag ganska övertygad om att det i så fall snart kommer att skrotas. Lite synd. Hade faktiskt själv tänkt att försöka kräva ut 10 000 illbattingar för att jag ju faktiskt inte har mutat någon thailändsk polis (än så länge). 

Nja, skrotats har det inte, idag stod dom utanfor stora varuhuset och plockade av de som korde utan hjalm  penningar, under den korta tid jag stod vid rodljuset pa andra sidan gatan akte blocket fram och tillbaka utan att det fylldes i nagra boter, det enda som fylldes va brostfickan pa BIB

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det i Bangkok det skulle gälla, risbyn kommer långt efter med nymodigheter

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det i Bangkok det skulle gälla, risbyn kommer långt efter med nymodigheter

Ja visst fan, det hade jag glomt for 30 inlagg sedan, :good:

 

I risbyn har vi mest  RotThai och dom gar inte sa fort sa BIB brukar ha somnat innan vi ar framme! :im_happy:

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte hitta någonstans i trafiklagarna om att mc inte får köras i höger filen. Är det verkligen så?

Jepp tydligen drar dom alla mc över en kam. MC skall hålla sig till vänster och får ej köras på motorvägarna. Praktiseras hårdare i Bangkok än ute i landet där dom skiter i det.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp tydligen drar dom alla mc över en kam. MC skall hålla sig till vänster och får ej köras på motorvägarna. Praktiseras hårdare i Bangkok än ute i landet där dom skiter i det.

på highway får du inte köra MC, så har det väl varit i många år eller? :huh: :huh:

Ändrades av ellim63
Link to comment
Dela på andra sajter

på highway får du inte köra MC, så har det väl varit i många år eller? :huh: :huh:

Tror MC,traktor m.m bara är förbjudet på s.k betalvägar...

Link to comment
Dela på andra sajter

på highway får du inte köra MC, så har det väl varit i många år eller? :huh: :huh:

Jepp...

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror MC,traktor m.m bara är förbjudet på s.k betalvägar...

Dom är förbjudna på vanliga motorvägar också. Vipavadi Rangsit som går förbi Don Muang är exempel på en sådan väg. Den går under betalmotorvägen och är avgiftsfri.

Och detta gäller i hela Thailand. Men det är bara Bangkokpoliserna som bryr sig om detta.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...