Jump to content
IGNORERAD

Trafikpoliser i Bangkok får 10000 Bath...


lenno

Recommended Posts

...för att sätta dit trafikanter som försöker muta sig fria.

 

Borde ju då vara möjligt att bli bathmiljonär bra mycket snabbare för en girig snut med rymligt samvete än genom de vanliga futtiga 200- bathingarna. 

 

http://bangkokpost.com/news/social/436206

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    9

  • janne_h

    7

  • Soengsang

    6

  • Kenneth4618

    4

Mest aktiva i denna tråd

Öppnar väl rätt många dörrar för lite feltolkning från de brunas sida, dessutom kommer det ju att kosta minst 11000 när polisen väl har bestämt sig för att sätta dit någon.

 

Bra med bekämpning av korruption äntligen kommer igång, men om detta stämmer kommer självklart varenda polis hitta folk som vill muta sig fria, lite tragikomiskt om detta beslut blir av.

 

TIT

 

Ps: undrar hur mycket vi faranger får när vi berättar att vi blivet stoppade för ingenting men fått erbjudande att åka igen mot en liten ersättning. :) skulle snart Thailand vara bankrutt eller?

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

tänk om man kunde få dom stålarna för varje gång man suttit i t ex en taxi som blivit stoppada av bängen  för nått påhittat dravel  "rött ljus, "förbjudet att stanna zon osv.

Ändrades av Lung King

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som något som kan missbrukas... Hur ska man kunna motbevisa ett mutförsök? Ok, det är väl bara realtidskamera med ljud... Uhhh... 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Om man börjar med att följa trafikreglerna så blir man troligtvis inte stoppad och risken för att åka dit för mutförsök elimineras.

 

En god tanke, men TiT.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man börjar med att följa trafikreglerna så blir man troligtvis inte stoppad och risken för att åka dit för mutförsök elimineras.

Joda, det blir man visst det, KK vill dom allt se och sedan galler det att pungsla farangen for nagot pahittat trafikbrott, themoney kommer som ett brev pa posten, d.v.s. i Thailand nar det behovs!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Joda, det blir man visst det, KK vill dom allt se och sedan galler det att pungsla farangen for nagot pahittat trafikbrott, themoney kommer som ett brev pa posten, d.v.s. i Thailand nar det behovs!

 

Jag har då inte fått felaktiga böter på flera år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir aldrig stoppad numera förutom vid de vanliga razziorna på The Dark Side men då är det inte mig de är ute efter, så det är bara att visa körkort och fordonshandlingar och åka vidare.

 

Det var ju väldigt vanligt med dessa trafikrazzior på Dark Side tidigare, men som jag ser det så har de upphört helt sedan 2-3 månader tillbaks.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har då inte fått felaktiga böter på flera år.

Inte jag heller.

 

Mest effektivt hade det väl varit om man utlyste en belöning på 5,000 baht till den som kan fånga en polis på film när denne ber om en muta. Fixa därtill en bra deal på någon billig "dash cam" som även kan fästas på motorcykelhjälmar och låt invånarna köpa dem för några hundra baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Ännu ett i raden av märkliga beslut efter kuppen, hela tanken med att ge polisen 10 000 baht för att försöka få dom att sköta sitt jobb och det på ett sätt som uppenbart kan missbrukas verkar inte vara genomtänkt, själv räknar jag helt klart med att fler tokiga beslut kommer.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har då inte fått felaktiga böter på flera år.

Felaktiga eller ej, orkar inte tjafsa med dom smilande BIB som oppet deklarerat att dom vill ha 200 THB, brottet kan vi ta efter du betalt for nagot fel har du gjort!

 

I Udon ar det OK, men vagen ner mot KhonKhaen (2:an) befolkas alltsomoftast av dessa iglar, ska nog investera i en kamera i alla fall!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Felaktiga eller ej, orkar inte tjafsa med dom smilande BIB som oppet deklarerat att dom vill ha 200 THB, brottet kan vi ta efter du betalt for nagot fel har du gjort!

 

I Udon ar det OK, men vagen ner mot KhonKhaen (2:an) befolkas alltsomoftast av dessa iglar, ska nog investera i en kamera i alla fall!

 

Är det egentligen den enskilde polismannen som bör kritiseras?

 

Är det inte snarare löne-och rekryteringssystemet av poliser som skall kritiseras. Som jag har hört, så "köper" polismännen sina anställningar och då rör det sej om belopp på 100 000+ Baht. Det här beloppet skall ju löna sej på sikt för polismannen, men han klarar knappast av att ens betala lånet (som han förmodligen har tagit) på den usla polislönen han får.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det egentligen den enskilde polismannen som bör kritiseras?

 

Är det inte snarare löne-och rekryteringssystemet av poliser som skall kritiseras. Som jag har hört, så "köper" polismännen sina anställningar och då rör det sej om belopp på 100 000+ Baht. Det här beloppet skall ju löna sej på sikt för polismannen, men han klarar knappast av att ens betala lånet (som han förmodligen har tagit) på den usla polislönen han får.

Du har helt ratt, dom maste (om det inte ar familj) kopa sin tjanst, och lanet ar oftast en pappersdrake emedan det ar  polischefen eller nagon honom narstaende som "lanar ut" dessa pengar, d.v.s. pengarna delas aldrig ut tioll aspiranten utan han blir helt enkelt skyldig lat saga 100 000 + ranta.

 

Varje fardigutbildad polis ar garanterad en anstallning, men med det lilla kruxet att dom hamnar pa en lista (olika lang pa olika platser) dar den som star overst blir en bromskloss om han inte kan betala, och sa ar lanekarusellen igang, for det ar klart att alla vill in i karen sa fort som mojlig!

 

Vad detta utmynnar i behovs ingen nobelpristagare for att rakna ut! TIT!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Felaktiga eller ej, orkar inte tjafsa med dom smilande BIB som oppet deklarerat att dom vill ha 200 THB, brottet kan vi ta efter du betalt for nagot fel har du gjort!

 

I Udon ar det OK, men vagen ner mot KhonKhaen (2:an) befolkas alltsomoftast av dessa iglar, ska nog investera i en kamera i alla fall!

 

Som sagt har det inte hänt mig på flera år. Ingen polis har mer än meddelat vad som gjorts fel, fortkörning eller körning med olagligt släp osv. Men inte direkt bett/begärt pengar utan anledning.

Har senaste 5 åren kört över 13.000 långfärdsmil.

Men det händer säkert här och där fortfarande att dessa poliser beter sig fel och jag skulle säkert betala för att slippa tjafsa...

 

Har en kamera i bilen, men vet inte om den hjälper, fast det känns ok att veta att man kan spela upp en eventuell händelse i efterhand om så skulle behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått boter 3 gånger 1 fortkorning  1 kort over heldragen linje 1 glomt korkort dom två sista var nog ok men fortkorningen var nog for jag kort i ytterfilen som alla andra.

 

I Surin blev jag påkord av en MC i baken av en ung flicka när vi stod vid ett rodljuse

Sambon ringde forsäkringsbolaget och dom skicka ut två gubbar for att reglera skadorna

Dom kommer efter 10min även flickan pappa dok upp och han påstod att det är alltid bilistens fel när en farlang kor

Men forsäkrings gubbarrna  bara skratta åt honom då ringde han polisen som kom snabber än blixten

Och dom forklara for pappan att det var deras fel så det är bara att betala

 

Me det lustiga var att vi hade ett par plankor som stack ut over en metet där bak med en vit trasa och det påpeka polisen for mig och sa om ni kommit till stationen och reglerat skaddan så hade jag fått boter for att jag inte hade en rod flagga där bak.

 

Med andra ord så  kunnde polisen skylla allt på mig om dom velat pgr av flaggan men dom uppträde helt korekt

Heder åt Surin polisen

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det egentligen den enskilde polismannen som bör kritiseras?

 

Är det inte snarare löne-och rekryteringssystemet av poliser som skall kritiseras. Som jag har hört, så "köper" polismännen sina anställningar och då rör det sej om belopp på 100 000+ Baht. Det här beloppet skall ju löna sej på sikt för polismannen, men han klarar knappast av att ens betala lånet (som han förmodligen har tagit) på den usla polislönen han får.

Hej

 

Man kan köpa alla statliga jobb, även lärartjänster, kommunala förvaltnings och andra myndighetsjobb.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Joda, det blir man visst det, KK vill dom allt se och sedan galler det att pungsla farangen for nagot pahittat trafikbrott, themoney kommer som ett brev pa posten, d.v.s. i Thailand nar det behovs!

 

Jag har aldrig varit med om det, kanske är vanligare uppåt i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju väldigt vanligt med dessa trafikrazzior på Dark Side tidigare, men som jag ser det så har de upphört helt sedan 2-3 månader tillbaks.

 

Stämmer, jag har knappt sett till dem sedan i somras. Vi sköter oss väl så bra numera ;)

 

Det verkade som om de var ute efter narkotika och motorcyklar som saknade papper när de höll på som mest.

Det var åtskilliga thaiare som blev bojade på polisernas pickuper och många motorcyklar som transporterades bort med lastbil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer, jag har knappt sett till dem sedan i somras. Vi sköter oss väl så bra numera :wink:

 

Det verkade som om de var ute efter narkotika och motorcyklar som saknade papper när de höll på som mest.

Det var åtskilliga thaiare som blev bojade på polisernas pickuper och många motorcyklar som transporterades bort med lastbil.

 

Precis så!

Jag blev aldrig stoppad i bilen vid dessa razzior, utan fick glida vidare vilken tid på dygnet det än var.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förra resan höll jag hastigheten på 2:an varje resa och se på fan så jag blev inte stoppad en enda gång

inte i de övriga kontrollerna heller.  Första gången utan att behöva ge ett bidrag till polisens semesterkassa

 

Någon som vet vad som krävs för att bli polis i Thailand ?

 

Såg någon dokumentär om Alaska State Troppers och där var utbildningen 15 veckor sedan kunde de klara allt enligt speakern

 

I Sverige tar ca 2,5 år har jag för mig

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Man kan köpa alla statliga jobb, även lärartjänster, kommunala förvaltnings och andra myndighetsjobb.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Och Premiärministerposten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förra resan höll jag hastigheten på 2:an varje resa och se på fan så jag blev inte stoppad en enda gång

inte i de övriga kontrollerna heller.  Första gången utan att behöva ge ett bidrag till polisens semesterkassa

 

Någon som vet vad som krävs för att bli polis i Thailand ?

 

Såg någon dokumentär om Alaska State Troppers och där var utbildningen 15 veckor sedan kunde de klara allt enligt speakern

 

I Sverige tar ca 2,5 år har jag för mig

Vilka hastighetsgränser gäller på 2:an? Inom / utom tättbebyggt område? Erkänner att jag kört där, men min GPS påstår att det är 110 för det mesta, hustru påpekar med jämna mellanrum att skyltar på thailändska (bara text, inga siffror) säger sänk farten, begränsad hastighet.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan hela vägen från Udon till Khon Kaen och vidare till Korat är det 90 km/t som gäller.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...