Jump to content
IGNORERAD

Behöver Thailändska (med SWE UT) skaffa visum till England?

janneka

Recommended Posts

Thailändska har permanent UT i Sverige och reser fritt inom Schengen. Men hur går det om hon vill ta sig till London? Behöver hon Visa för att komma in i England  ?

Dela på andra sajter

I det närmaste hopplöst att söka detta, har tidigare försökt själv på engelska ambassaden i Stockholm, gav upp rätt snabbt.

Ni får nog åka när hon fått svenskt pass eller styra kosan någon annanstans.

Dela på andra sajter

Det var ju knepigt -- men England släpper in svenskar och andra som har Schengenvisa  hur som helst ---  men man måste alltså vara medborgare i Sverige  --- Märkligt att de skall vara så griniga .   Inte ens komma in och turista en vecka... 

Dela på andra sajter

Svenskar behöver inget visa till UK, däremot Thailändare.

Kan inte förstå det knepiga i det?

Schengen visa funkar ej i UK, pga att de ej är med i schengen samarbetet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Det var ju knepigt -- men England släpper in svenskar och andra som har Schengenvisa  hur som helst ---  men man måste alltså vara medborgare i Sverige  --- Märkligt att de skall vara så griniga .   Inte ens komma in och turista en vecka... 

Man ska vara EU-medborgare, Schengen räcker inte. Sverige och England är med i EU.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Man ska vara EU-medborgare, Schengen räcker inte. Sverige och England är med i EU.

Herr Chang har talat.

Nja, inte riktigt, europeisk medborgare, tex Norge är ju ej medlem i EU, men kan resa till UK utan visum.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Nja, inte riktigt, europeisk medborgare, tex Norge är ju ej medlem i EU, men kan resa till UK utan visum.

Dom är MED I EES-Avtalet.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Och Schengen !

Tyvärr har Schengen inget med Britternas pass att göra.

Dom bygger på äldre avtal.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

I det närmaste hopplöst att söka detta, har tidigare försökt själv på engelska ambassaden i Stockholm, gav upp rätt snabbt.

Ni får nog åka när hon fått svenskt pass eller styra kosan någon annanstans.

Jag fixade det för min sambo och hennes dotter som då hade UT numera PUT. Allt gjordes online och var lika rigorös som UT ansökan!  Själva pass inlämning skede i person vid Brittiskt Ambassaden på Djurgården. Man bör också vara gifta men i detta fall och kanske p.g.a.. att jag har dubbelt medborgarskap gick det vägen och dom fick visum med multipel entries under en 6 månads period vilket var då det längsta man kunde få.

Jag var också tvungen att bifogar ett brev från min arbetsgivare med anställningstid och semester rättigheter vilket jag tyckte var onödig faktiskt. Numera åka jag över ensam och dom få följa med när dom har fått Svensk medborgarskap. Det hela var ganska besvärlig och nedsättande intill kränkande nu när jag tänker efter. Det viktigast för oss var att dom fick träffa min Mamma  som avled 6 månader efter våran besök.

Dela på andra sajter

Antar att du är Engelsk medborgare, för när jag försökte innan min fru blev svensk så var det mer än nedsättande och kränkande, det var dessutom i det närmaste omöjligt.

Dela på andra sajter

Var får då England sina turister ifrån - förutom europa ... Thailand är visserligen ett U land, men så många terrorister har de väl ej så att den forne Asienplundraren England skall behöva uppträda så grinigt.

Dela på andra sajter

Tyvärr har Schengen inget med Britternas pass att göra.

Dom bygger på äldre avtal.

Diskussionen handlade om resande TILL Storbritannien (medlem i EU men inte i Schengen) och inte Britternas pass !

EU-länderna och EES-länderna (bl.a Norge) har avtal med Storbritannien om att få inresa utan att först söka visum via deras ambassader

EU+EES kallas i GB för EEA-länderna (European Economic Area) och innefattar alla EU-länder samt Island, Norge och Lichtenstein.

Kommer man därifrån räcker det med giltigt pass eller nationellt ID-kort

https://www.gov.uk/uk-border-control

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Var får då England sina turister ifrån - förutom europa ... Thailand är visserligen ett U land, men så många terrorister har de väl ej så att den forne Asienplundraren England skall behöva uppträda så grinigt.

Asiaterna till England kommer ofta med gruppvisum som är arrangerat i deras hemland tillsammans med en paketresa.

Men det finns ju många andra-i mitt tycke bättre alternativ att resa till om det nu bara är semester vi pratar om? Berlin, Paris, Barcelona, Wien, Rom, osv, osv. England och London är i mitt personliga tycket ganska överskattat.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Asiaterna till England kommer ofta med gruppvisum som är arrangerat i deras hemland tillsammans med en paketresa.

Men det finns ju många andra-i mitt tycke bättre alternativ att resa till om det nu bara är semester vi pratar om? Berlin, Paris, Barcelona, Wien, Rom, osv, osv. England och London är i mitt personliga tycket ganska överskattat.

Nu var det just London som var mest intressant eftersom hon har fler kompisar som bor där - De jobbar och har t.o.m brittiskt pass. Hur det nu har gått till - då det tydligen är ganska svårt.

Dela på andra sajter

Nu var det just London som var mest intressant eftersom hon har fler kompisar som bor där - De jobbar och har t.o.m brittiskt pass. Hur det nu har gått till - då det tydligen är ganska svårt.

Samma för min sambo.Hon känner också en del Thai i London.Så vi planerar en tripp framöver.

Pubarna lockar för mig något enormt. He he.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...