Jump to content
IGNORERAD

Bästa mobilabonnemanget.


Galten

Recommended Posts

Vårat avtal på tele 2 har gått ut och söker nytt avtal.

Blivit erbjuden ett nytt avtal med samsung s5 för 399 inkl telefon bindningstid 2 år.

Alltså fria samtal men den här gången  begränsad till 1 gb internet.

Frågade efter iphone  6 men det skulle kosta 470.

För min del kvittar det vilken mobil men ombyte är alltid roligt.

 

Tänkte om ni  medlemmar vill dela med er av alternativen för oss alla och kanske hittar vi billigare eller bästa alternativet. :music:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Galten

    7

  • Mankan

    5

  • Sam sip sam

    3

  • gst

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hoppas aldrig mitt avtal med telenor går ut, fri surf på riktigt, har väl legat nära 100Gb nån enstaka månad när hela familjen surfat via mitt abbonemang.

3 pers som youtubar oavbrutet och jag själv som laddade hem lite film, allt för 199:- i månaden, oslagbart.

 

Tyvärr tror jag inte att det går att teckna ett sånt abbonemang längre.

 

Köper mina mobiler kontant, det blir liksom billigast, och så kan jag byta när som helst.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vårat avtal på tele 2 har gått ut och söker nytt avtal.

Blivit erbjuden ett nytt avtal med samsung s5 för 399 inkl telefon bindningstid 2 år.

Alltså fria samtal men den här gången  begränsad till 1 gb internet.

Frågade efter iphone  6 men det skulle kosta 470.

För min del kvittar det vilken mobil men ombyte är alltid roligt.

 

Tänkte om ni  medlemmar vill dela med er av alternativen för oss alla och kanske hittar vi billigare eller bästa alternativet. :music:

Förslag:

Om du har täckning där du bor...

Comviq - fria samtal, sms och mms + 0,2 GB surf - 145 kr/månaden;  1 GB surf - 195 kr/månaden;  3 GB 245 kr/månaden - utan bindningstider.

Mobilen köper du själv så slipper du binda upp dig och kan byta abonnemang när du vill.

 

 

Lyckades också förhandla till mig helt fri surf utan sänkta hastigheter med Telenors mobila bredband för två år sen för 149 kr månaden, det byter jag aldrig bort.

Efter tecknat avtalet muntligt så ströp de först hastigheten efter två dagar efter som thaisåpor på youtube redan förbrukat "för mycket" nedladdad datamängd.

De fick då fick  lyssna på inspelningen av vårt framförhandlade kontrakt för att se att jag hade obegränsad data och så slog de på det igen.

Samma sak hände andra månaden men sen har de rullat på.

Här ute i Hemfosa finns inga bra fasta bredband att få, ingen fiber eller för långt till närmsta televäxel.

Link to comment
Dela på andra sajter

innan ni bestämmer er för val av abonnemang kolla hur det funkar där ni bor.

Jag kan inte ha Felia eller Tele2 med de abonnemang måste jag gå ut på balkongen och ringa.

Hur rolig är det på vinter. Samma på jobbet Tele2 funkar ej.

Tre och Telenor går att använda lika bra här.

Tänk innan ni bestämmer er får den billigaste och kanske sämst alternativ. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper mina mobiler kontant, det blir liksom billigast, och så kan jag byta när som helst.

 

Nja telefonen blir billigare om du binder dig så det var inte helt rätt. Du får ju liksom köpa den billigare om du binder dig. Sedan kan det ju finnas andra anledningar till att inte binda sig. Men om man inte tänker byta operatör och vill ha en specifik telefon varför köpa den dyrare kontant?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja telefonen blir billigare om du binder dig så det var inte helt rätt. Du får ju liksom köpa den billigare om du binder dig. Sedan kan det ju finnas andra anledningar till att inte binda sig. Men om man inte tänker byta operatör och vill ha en specifik telefon varför köpa den dyrare kontant?

Tvivlar på det, har räknat efter och kommit fram till att telefonen blir dyrare än att köpa den Cash och separat teckna abb.

Men det var ett par år sedan och i swe.

I Thailand är det billigare att binda sig, och att cash köpa telefonen, gentemot att inte binda sig och köpa telefonen utan bundet abb.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvivlar på det, har räknat efter och kommit fram till att telefonen blir dyrare än att köpa den Cash och separat teckna abb.

Men det var ett par år sedan och i swe.

I Thailand är det billigare att binda sig, och att cash köpa telefonen, gentemot att inte binda sig och köpa telefonen utan bundet abb.

Jag har räknat flera gånger och kommit fram till det omvända. Även för två år sedan då jag senast band mig för att det vart billigare. Nu har jag dock valt att köpa en telefon kontant av andra anledningar.

 

På telia idag får du för en 16G iPhone 6 betala 200kr extra i månaden i 24 månader vilket blir 4800kr. kontant kostar telefonen 6496kr. Har jag missat något?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har räknat flera gånger och kommit fram till det omvända. Även för två år sedan då jag senast band mig för att det vart billigare. Nu har jag dock valt att köpa en telefon kontant av andra anledningar.

På telia idag får du för en 16G iPhone 6 betala 200kr extra i månaden i 24 månader vilket blir 4800kr. kontant kostar telefonen 6496kr. Har jag missat något?

Du har säkert missat något i finstilta ;)

Men du har säkert rätt i vad du skriver. Var nog rätt länge sedan jag räknade, och det var med all säkerhet andra siffror, och det var på en 3gs.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Binder man abonnemanget under en viss tid får man köpa telefon till rabatterat pris, vare sig man köper den på avbetalning eller kontanat. Om jag köper från Halebob är priset detsamma om jag betalar varje månad i två år eller betalar kontant vid köpet. Utan bindning blir priset betydligt högre.

 

Halebop är enligt mitt förmenande det bästa bolaget eftersom de går i Telias nät, det enda nät som fungerar utanför storstäderna :)

Link to comment
Dela på andra sajter

En fördel med kontant är att den inte är operatörs låst vilket ju är bra om man vill ha abonnemang utomlands

Med vänlig hälsning, Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Your browser does not support JavaScript.

 

Binder man abonnemanget under en viss tid får man köpa telefon till rabatterat pris, vare sig man köper den på avbetalning eller kontanat. Om jag köper från Halebob är priset detsamma om jag betalar varje månad i två år eller betalar kontant vid köpet. Utan bindning blir priset betydligt högre.

 

Halebop är enligt mitt förmenande det bästa bolaget eftersom de går i Telias nät, det enda nät som fungerar utanför storstäderna :)

Att Telias nät är bättre utanför storstäderna gällde för fem år sedan eller mer, idag fungerar många andra operatörer faktiskt bättre.

 

Jag bor just nu 40km från Umeå och 14km från E4 och Telia är sämst i detta område.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

En fördel med kontant är att den inte är operatörs låst vilket ju är bra om man vill ha abonnemang utomlands

Med vänlig hälsning, Jan

 

Halebops telefoner är inte operatörslåsta även om man köper budent abonnemang.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Your browser does not support JavaScript.

 

Att Telias nät är bättre utanför storstäderna gällde för fem år sedan eller mer, idag fungerar många andra operatörer faktiskt bättre.

 

Jag bor just nu 40km från Umeå och 14km från E4 och Telia är sämst i detta område.

 

 

Gäller fortfarande i Falun i alla fall. Många ställen i stan där inget annat än Telia fungerar. Sedan kan det ju naturligtvis vara fläckar som detta inte stämmer på, men generellt är det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fördel med kontant är att den inte är operatörs låst vilket ju är bra om man vill ha abonnemang utomlands

Med vänlig hälsning, Jan

Jag är bunden till tele 2 men den är ej operatörslåst så den funkar fin fint utomlands med thaikort osv
Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Gäller fortfarande i Falun i alla fall. Många ställen i stan där inget annat än Telia fungerar. Sedan kan det ju naturligtvis vara fläckar som detta inte stämmer på, men generellt är det så.

Om bara Telia fungerar så lär det ju bara vara GSM nätet man har kontakt med. Eftersom Telia och Tele2 samäger det bolag som dom använder för 3g under (Telia fick ju aldrig någon licens vid försäljningen av 3g frekvenser) .

 

Sedan kanske Telia har bättre 4g nät. Det vet jag inget om. Men då pratar vi ju bara surf då 4g inte bär röstsamtal utan bara datatrafik.

 

hf 

Link to comment
Dela på andra sajter

En fördel med kontant är att den inte är operatörs låst vilket ju är bra om man vill ha abonnemang utomlands

Med vänlig hälsning, Jan

Vi är ju inte heller operatörslåsta de tjänar ju inget på det.

Har varit nöjd med tele 2 men tjänar jag på det så kikar jag gärna utanför boxen.

Nu var jag sugen på en iphone men betalar inte det som krävs vad jag fått fram hittils.

Samsung 5 är väl inte fy skam den heller.

Tjejen får simkortet och jag tar telefonen om det blir Tele 2.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tele2´s  är inte operatörslåsta längre

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

En fördel med kontant är att den inte är operatörs låst vilket ju är bra om man vill ha abonnemang utomlands

Med vänlig hälsning, Jan

 

Inga mobiler från i vart fall Tele 2 är låsta längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har räknat flera gånger och kommit fram till det omvända. Även för två år sedan då jag senast band mig för att det vart billigare. Nu har jag dock valt att köpa en telefon kontant av andra anledningar.

 

På telia idag får du för en 16G iPhone 6 betala 200kr extra i månaden i 24 månader vilket blir 4800kr. kontant kostar telefonen 6496kr. Har jag missat något?

 

Är det ett prisvärt abonnemang då? Vad blir totalkostnaden för 24 mån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett prisvärt abonnemang då? Vad blir totalkostnaden för 24 mån?

Ja det är väl upp till var och en vad man är ute efter och tycker är prisvärt. Finns väl andra abonemang att välja på. Annars var det komplett för 299kr/mån fria samtal sms mms med 2GB surf som var det exepel jag tittade på. Totalkostnaden inkl abonemanget är för mig ointressant då jag ändå skall ha ett abonemang oavsätt om jag köper telefonen kontant eller på 24 månader

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Jag har räknat flera gånger och kommit fram till det omvända. Även för två år sedan då jag senast band mig för att det vart billigare. Nu har jag dock valt att köpa en telefon kontant av andra anledningar.

 

På telia idag får du för en 16G iPhone 6 betala 200kr extra i månaden i 24 månader vilket blir 4800kr. kontant kostar telefonen 6496kr. Har jag missat något?

Det är ju inte bara så lätt att jämföra. OK att Telias abonnemang som du får för 499:- /månad kostar 299:-/månad och då kostar ju det som du skriver 200:- extra per månad. 

Men då är ju frågan vad du behöver. 

 

Ex om du klarar dig med 1 Gb (istället för 2) så kan du utan problem använda Comviq's kontantkort för 195:- /månad. Och då pratar vi ju 304:- / månad. 

Och sedan om man är 2 månader i Thailand på ett år så sparar man kanske dessa 2 månader också. = 2 år x 2 månader x 195:- = 780:- till. 

För att inte säga vad jag tjänar som är i Thailand 5-6 månader per år. 

 

Måste du ha dom 2 Gb så kanske det får bli Comviqs kontantkort med 3Gb och 249:- 

 

Sedan är det ju en annan bra sak med Comviq och deras fastpris varianter på kontantkort. Där "sandbaggar" man surfen. Så om man månad 1 köper 3 Gb och kanske gör åt 1,2 så får man behålla återstående 1,8 till nästa period så länge man bara köper denna innan den föregående går ut. Så genom att köpa 3 Gb + 200 Mb + 200 Mb + 200 Mb så kanske man klarar 4 månader till ett pris av 245+145+145+145 =  680:- och har då 900 Mb per månad att använda.  Eller om du vill ha 2 Gb per månad. 245+195+245+195 osv. 

 

Sedan kanske man inte köper en telefon för 6000+ . När man kan köpa en bra telefon för 2-3000:- i Thailand.(Detta är ju ett Thailandforum så därför tar jag upp detta)  Själv köpte jag en I-Mobile IQ Bliz förra året. Ganska lik I-Phone 6 Plus i utseende, skärmstorlek och upplösning. Ok den har bara 32 Gb minne. Men kostade bara 11000 thb. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är väl upp till var och en vad man är ute efter och tycker är prisvärt. Finns väl andra abonemang att välja på. Annars var det komplett för 299kr/mån fria samtal sms mms med 2GB surf som var det exepel jag tittade på. Totalkostnaden inkl abonemanget är för mig ointressant då jag ändå skall ha ett abonemang oavsätt om jag köper telefonen kontant eller på 24 månader

 

Håller med, är det ett bra abonnemang är det inte mycket att snacka om. Tycker bara att ibland när det är bra pris på mobilen så är abonnemanget ganska dyrt och då har det varit olönsamt för mig. Å andra sidan tillhör inte jag de som ringer eller surfar speciellt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte bara så lätt att jämföra. OK att Telias abonnemang som du får för 499:- /månad kostar 299:-/månad och då kostar ju det som du skriver 200:- extra per månad. 

Men då är ju frågan vad du behöver. 

 

Ex om du klarar dig med 1 Gb (istället för 2) så kan du utan problem använda Comviq's kontantkort för 195:- /månad. Och då pratar vi ju 304:- / månad. 

Och sedan om man är 2 månader i Thailand på ett år så sparar man kanske dessa 2 månader också. = 2 år x 2 månader x 195:- = 780:- till. 

För att inte säga vad jag tjänar som är i Thailand 5-6 månader per år. 

 

Måste du ha dom 2 Gb så kanske det får bli Comviqs kontantkort med 3Gb och 249:- 

 

Sedan är det ju en annan bra sak med Comviq och deras fastpris varianter på kontantkort. Där "sandbaggar" man surfen. Så om man månad 1 köper 3 Gb och kanske gör åt 1,2 så får man behålla återstående 1,8 till nästa period så länge man bara köper denna innan den föregående går ut. Så genom att köpa 3 Gb + 200 Mb + 200 Mb + 200 Mb så kanske man klarar 4 månader till ett pris av 245+145+145+145 =  680:- och har då 900 Mb per månad att använda.  Eller om du vill ha 2 Gb per månad. 245+195+245+195 osv. 

 

Sedan kanske man inte köper en telefon för 6000+ . När man kan köpa en bra telefon för 2-3000:- i Thailand.(Detta är ju ett Thailandforum så därför tar jag upp detta)  Själv köpte jag en I-Mobile IQ Bliz förra året. Ganska lik I-Phone 6 Plus i utseende, skärmstorlek och upplösning. Ok den har bara 32 Gb minne. Men kostade bara 11000 thb. 

 

hf

Ett stort problem med Comviq är att de jag känner med Comviq har en telefon till med en annan teleleverantör som de använder där Comviq inte har täckning. Svårt att räkna på men ganska besvärligt verkar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte bara så lätt att jämföra. OK att Telias abonnemang som du får för 499:- /månad kostar 299:-/månad och då kostar ju det som du skriver 200:- extra per månad. 

Men då är ju frågan vad du behöver. 

 

Ex om du klarar dig med 1 Gb (istället för 2) så kan du utan problem använda Comviq's kontantkort för 195:- /månad. Och då pratar vi ju 304:- / månad. 

Och sedan om man är 2 månader i Thailand på ett år så sparar man kanske dessa 2 månader också. = 2 år x 2 månader x 195:- = 780:- till. 

För att inte säga vad jag tjänar som är i Thailand 5-6 månader per år. 

 

Måste du ha dom 2 Gb så kanske det får bli Comviqs kontantkort med 3Gb och 249:- 

 

Sedan är det ju en annan bra sak med Comviq och deras fastpris varianter på kontantkort. Där "sandbaggar" man surfen. Så om man månad 1 köper 3 Gb och kanske gör åt 1,2 så får man behålla återstående 1,8 till nästa period så länge man bara köper denna innan den föregående går ut. Så genom att köpa 3 Gb + 200 Mb + 200 Mb + 200 Mb så kanske man klarar 4 månader till ett pris av 245+145+145+145 =  680:- och har då 900 Mb per månad att använda.  Eller om du vill ha 2 Gb per månad. 245+195+245+195 osv. 

 

Sedan kanske man inte köper en telefon för 6000+ . När man kan köpa en bra telefon för 2-3000:- i Thailand.(Detta är ju ett Thailandforum så därför tar jag upp detta)  Själv köpte jag en I-Mobile IQ Bliz förra året. Ganska lik I-Phone 6 Plus i utseende, skärmstorlek och upplösning. Ok den har bara 32 Gb minne. Men kostade bara 11000 thb. 

 

hf

Jag håller med i det mesta av vad du skriver. Det finns naturligtvis många telefoner på marknaden man kan köpa och det behöver inte vara en iPhone eller någon annan av de dyrare mobilerna. Det finns ju billigare telefoner som din I-mobile och om man nöjer sig med en sån och är väl inte valet att binda sig för att få telefonen till rabatterat pris lika aktuellt. Personligen är inte kontantkort något jag vill ha. Jag har även inte så bra erfarenhet av Comviq och andra bolag när det gäller täckning så för mig är det Telia som gäller. Därför tog jag även Telia som exempel men vid en snabb koll finns ju även exempelvis Tele2 som tar 175kr i 24 månader för samma telefon med ett abonnemang (249kr)med 1GB surf och fria samtal vilket ger en större rabatt.

 

Förutsättningen för mina påståenden är förstås att man ändå skall ha ett abonnemang av den typen som erbjuds.  Att binda upp sig och betala för något man inte vill ha eller behöver är naturligtvis en dålig affär.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en lite annorlunda variant, då jag tyckte det va alldeles för lite surf som ingick i mobilabbonnemangen när jag skulle skaffa ett, kör istället med simkortet från ett "kontantkort" mobilt bredband från hallon, 20 gigabyte för 149 kr i månaden (ingen bindningstid eller uppsägningstid).

 

Delar ut wifi till datorn och ringer med skype (från mobilen), har även ett skypenummer  som är kopplat till min skype så att folk ringer till lokaltaxa vart jag än befinner mig i världen (förutsatt att jag har internet på mobilen), samt skype unlimmited world för att ringa gratis till bla Thailand.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...