Jump to content
IGNORERAD

UT kort för barn


Alfredsson

Recommended Posts

Hej nu har äntligen min sambos son fått permanent uppehållstillstånd och nu undrar jag vart de skickar hans kort(han bor i Thailand)?Jag och min tjej bor och är skrivna i Sverige så jag antog att de skickar det till vår adress i Sverige men blev lite osäker när det inte står något om det i brevet vi fick idag.

 

Tacksam för svar.

 

Med vänlig hälsning

Alfredsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har beviljats uppehållstillstånd kommer du att få ett uppehållstillståndskort som bevis på ditt tillstånd. Läs nedan vad du måste göra för att få ditt uppehållstillståndskort.

Om du befinner dig i Sverige:

  • Om du inte har lämnat fingeravtryck och fotograferats på Migrationsverket måste du göra det innan vi kan tillverka ditt kort. För att göra det måste du först boka en tid. Det gör du på https://www.migrationsverket.se/tidsbokning Ta då med detta beslut och ditt pass eller annan legitimation. Kortet kommer att skickas till din adress i Sverige inom några veckor.
  • Om du har lämnat fingeravtryck och fotograferats på Migrationsverket i det ärende som detta beslut gäller kommer ditt kort att skickas till din adress i Sverige inom en vecka.

Med uppehållstillståndskortet kan du sedan uppsöka Skatteverket för att folkbokföra dig. Ta då också gärna med detta beslut.

Om du befinner dig utanför Sverige:

  • Om du redan fotograferats och lämnat fingeravtryck vid en svensk utlandsmyndighet (ambassad eller konsulat) får du ditt kort genom den svenska utlandsmyndighet som du tidigare besökt. Om du är folkbokförd på en adress i Sverige skickas kortet till den adressen.
  • Om du ännu inte fotograferats och lämnat fingeravtryck vid en svensk utlandsmyndighet (ambassad eller konsulat) måste ditt kort först tillverkas. Vi ber dig därför att så fort du kan uppsöka den svenska utlandsmyndighet, som du uppgivit i din ansökan, för att lämna fingeravtryck och bli fotograferad. Du kommer sedan att få ditt uppehållstillståndskort genom utlandsmyndigheten. Om du är folkbokförd på en adress i Sverige skickas kortet till den adressen.
  • Om du inte behöver visum för att resa till Sverige ber vi dig uppsöka Migrationsverket så snart som möjligt efter att du kommit till Sverige för att bli fotograferad och lämna fingeravtryck. För att göra det måste du först boka en tid på https://www.migrationsverket.se/tidsbokning
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstår det hela rätt så måste vi hämta sonens kort på ambassaden i Bangkok.Hur får vi reda på att kortet kommit dit då?och måste sonen vara med när vi hämtar ut kortet?

 

Med vänlig hälsning

Alfredsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl alltid lämna mail adress tele nummer mm till miggverket, som de sen använder till att svara på.

De mailar troligen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...