Jump to content
IGNORERAD

Kloka ord av en man med erfarenhet!


Nordsvensk

Recommended Posts

http://thaiworld.50webs.com/woman/relationship05.html

 

Det tog mig någon timme att läsa hela artikeln men det var det väl värt.

Inte många smickrande ord men väl formulerade iakttagelser och analyser.

 

Ta er tid att läsa detta. Det kommer antagligen lära er en hel del om Thailand & thailändsk kultur.

Tror att bästa behållningen har man om man har några års erfarenheter av LOS i bagaget redan.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nordsvensk

    5

  • khun-petch

    4

  • Wangthong

    3

  • Baa

    2

Mest aktiva i denna tråd

Klok? Snarare bitter.

Jag har bara börjat läsa. Efter att ha läst ungefär en fjärdedel har jag svårt att utläsa någon bitterhet i det han skriver!

Snarare en ganska analytisk betraktelse. Sedan kanske inte jag direkt håller med om allt han skriver, men det kan vara för att vi utgår från olika thailändska miljöer och människor. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste en bit i början och några andra stycken, men som skrivs ovan, det är en bitter människas text.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara börjat läsa. Efter att ha läst ungefär en fjärdedel har jag svårt att utläsa någon bitterhet i det han skriver!

Snarare en ganska analytisk betraktelse. Sedan kanske inte jag direkt håller med om allt han skriver, men det kan vara för att vi utgår från olika thailändska miljöer och människor. 

same same, men jag läste hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Manga saker man slutat fundera over efter nagra ar och en del saker man undrar hur i helvete man kan ha sa olika erfarenheter av, men som tur ar, manniskan ar inte stopt i samma form,Jag gilla olika stammer nog ratt bra!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste hela texten och kunde inte utläsa ett enda uns av bitterhet.

Detta är en man som älskar Thailand & thailändare men inte tycker om vissa karaktärsdrag som generellt sett en stor del av befolkningen dras med.

Väl motiverade & argumenterade analyser.

Bitterehet: Nej då är det nog du (läsaren) som behöver gå en kurs i engelsk läsförståelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte läst så mycket, men det finns flera liknade att läsa.

 

Money number One är välkänd och finns även översatt till svenska.

 

Har den som PDF på en annan dator.

 

Glömt namnet på någon liknande story.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste hela texten och kunde inte utläsa ett enda uns av bitterhet.

Detta är en man som älskar Thailand & thailändare men inte tycker om vissa karaktärsdrag som generellt sett en stor del av befolkningen dras med.

Väl motiverade & argumenterade analyser.

Bitterehet: Nej då är det nog du (läsaren) som behöver gå en kurs i engelsk läsförståelse.

Du verkar ha svårt med nyanser och att folk kan utläsa ord på olika sätt.

Tycker helt klart att texten var en generaliserande, påprackande sörja helt utan möjlighet till egna (läsarens) reflektioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det här jag pratat om ibland och det är att det är bara dom missnöjda som syns.

Detta p.g.a. att om man är nöjd så skriver man inte om det då det direkt uppfattas som skryt.

Nu kan jag erkänna att jag inte läst artikeln pga min dåliga Engelska men den var nväl negativ.

Jag är nöjd till 90% och som ni vet är jag halvinvalid,men det är endast i detta svar som jag

kan skriva att jag är 90% nöjd med Thailand och min sambo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste hela texten och kunde inte utläsa ett endam uns av bitterhet.

Detta är en man som älskar Thailand & thailändare men inte tycker om vissa karaktärsdrag som generellt sett en stor del av befolkningen dras med.

Väl motiverade & argumenterade analyser.

Bitterehet: Nej då är det nog du (läsaren) som behöver gå en kurs i engelsk läsförståelse.

Men vad är det som är fel och så problematiskt med Thailand.
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad är det som är fel och så problematiskt med Thailand.

 

Vad författaren skriver om är sina erfarenheter & varför "thai way" inte är kompatibelt med hans livs åskådning.

I detta fall om anledningen till att han inte vill äkta en thai kvinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad författaren skriver om är sina erfarenheter & varför "thai way" inte är kompatibelt med hans livs åskådning.

I detta fall om anledningen till att han inte vill äkta en thai kvinna.

Jamen det tycker jag är helt okej,även om det finns damer hur skulle det se ut om alla föll för den

fantastiska charmen som en Thaikvinna kan uppvisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad författaren skriver om är sina erfarenheter & varför "thai way" inte är kompatibelt med hans livs åskådning.

I detta fall om anledningen till att han inte vill äkta en thai kvinna.

P.g.a. att hon inte anpassar sig som han vill,ve den som vill ha ett eget liv.Jag tror nog hans eget kontrollbehov har fått sig en törn.Kulturkrockar kan ju pareras på olika sätt men att kräva att få allt på sitt eget vis är nog inte rätt melodi(tror jag)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag haft tid att läsa lite mer. Bl.a. en analys som många här förmodligen håller med om;

 

Thais also love to gawk, not because they have a passionate desire to analyze, but rather their passion is confined to the superfluous; they want to see the accident, but never wonder how it occurred or how it could have been avoided. They are far more interested in the form or style of something than the components that make up the object of interest; initially I tallied this mentality up as a lack of an intellectual tradition that rewards insight, forethought, and forward planning, and the inability to identify problems before they smack you in the face. I have now come to believe that this perspective is a result of two things, an educational system that basically teaches rote memorization rather than analysis, and a general lack of interest in learning for its own sake (keep in mind what our Western word for education came from the Greek word [schole] that meant leisure;

 

Det jag läst hitills är fullt av sådana analyser, inte direkt bittert. Naturligtvis kan man inte dra alla thai över en kam, men mycket känns igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad författaren skriver om är sina erfarenheter & varför "thai way" inte är kompatibelt med hans livs åskådning.

I detta fall om anledningen till att han inte vill äkta en thai kvinna.

Tack lov far man ju valja partner sjalv, ingen tvingar honom (eller dig eller mig.)

 

Kan inte lata bli att gora en jmf.

Om det kommer invandrare till Sverige ska dom banne mig anpassa sig efter svenska regler sedvanjor och dagligt vett o etikett, kommer det en tysk och koper sommarhus i smalands urskog ska han banne mig inte krava saurkraus o bratwurst utan det far duga med Sibylla med brod o slottsenap.

 

Flyttar en svensk (eller farang i alla fall) till Thailand ska Thailandarna tamefasen fatta att dom ar korkade och inte forstar deras eget basta, klart dom ska serva farangerna med det farangerna vill, bade varor o tjanster!

 I slutandan blir det da att hela jordklotet borde ha samma varderingar som (forlat liknelsen) Jonkopingsborna, allt annat ar ju bara pafund av de som inte riktigt forstar sitt eget basta.

 

Min personliga slutledning av detta, DEN PLANETEN VILL INTE JAG BO PA,

 

Passar inte det Thailandska livet forstar jag inte vad man ska har och gora, da passar nog "Jon, eller for all del, Gronkoping" battre!

 

Lev dar du trivs och forsok forsta att varlden inte ar likriktad, tack o lov!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack lov far man ju valja partner sjalv, ingen tvingar honom (eller dig eller mig.)

 

Kan inte lata bli att gora en jmf.

Om det kommer invandrare till Sverige ska dom banne mig anpassa sig efter svenska regler sedvanjor och dagligt vett o etikett, kommer det en tysk och koper sommarhus i smalands urskog ska han banne mig inte krava saurkraus o bratwurst utan det far duga med Sibylla med brod o slottsenap.

 

Flyttar en svensk (eller farang i alla fall) till Thailand ska Thailandarna tamefasen fatta att dom ar korkade och inte forstar deras eget basta, klart dom ska serva farangerna med det farangerna vill, bade varor o tjanster!

 I slutandan blir det da att hela jordklotet borde ha samma varderingar som (forlat liknelsen) Jonkopingsborna, allt annat ar ju bara pafund av de som inte riktigt forstar sitt eget basta.

 

Min personliga slutledning av detta, DEN PLANETEN VILL INTE JAG BO PA,

 

Passar inte det Thailandska livet forstar jag inte vad man ska har och gora, da passar nog "Jon, eller for all del, Gronkoping" battre!

 

Lev dar du trivs och forsok forsta att varlden inte ar likriktad, tack o lov!

Författaren hade ej heller för avsikt att bosätta sig permanent i LOS.

Jag ser artikeln som ännu ett försök att "översätta" kulturella skillnader till för oss västerlänningar begripliga tolkningar. Självklart som han skrev i början så är det baserat på generaliseringar.

Alla blir ju saliga på sin tro som någon sade.

Själv föredrar jag att blanda "tros uppfattningar" samt att även lita på mitt eget omdöme.

Därför läser jag gärna texter & analyser av någon som har mång årig erfarenhet & kan motivera samt sakligt argumentera för hur hen har kommit fram till detta.

 

Angående val av partner så är det långt i från självklart att det valet är fritt i Thailand. Jag känner då minst en kvinna som inte fick välja själv & jag tror knappast att hon är ensam om detta. Nu lever hon i Sverige i ett olyckligt äktenskap. Hennes ungdomskärlek var inte fin nog (läs rik) för hennes familj.

Tvångsäktenskap är säkert ovanliga men få thai (oavsett kön) skulle nog gifta sig med en partner som inte familjen godkänt.

Ännu ett ämne som kan vara värt att dissikera utifrån ett farang/thai perspektiv.

Ändrades av Nordsvensk
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag läste hela texten och kunde inte utläsa ett enda uns av bitterhet.

Detta är en man som älskar Thailand & thailändare men inte tycker om vissa karaktärsdrag som generellt sett en stor del av befolkningen dras med.

Väl motiverade & argumenterade analyser.

Bitterehet: Nej då är det nog du (läsaren) som behöver gå en kurs i engelsk läsförståelse.

Hej

 

Tycker nog att det lyste igenom lite bitterhet och personligt färgad besvikelse i texten.

 

Själv är jag lite osäker på om man ens kan tala om karaktärsdrag på det sätt som han gör, människor är väl i grunden ganska lika både genetiskt och karaktärsmässigt var dom än lever och bor.

 

Men som en personlig betraktelse har den väl ändå ett visst intresse, men mina erfarenheter stämmer ju inte direkt med hans.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

"Kloka ord av en man med erfarenhet!" basunerar TS ut. "Inte ett uns av bitterhet" kan han hitta heller och de som tror sig funnit lite bitterhet får veta att de egentligen inte alls hittat någon bitterhet utan att de helt enkelt är för dåliga på engelska.

 

Personligen tycker jag texten dryper av loserinducerad bitterhet och särskilt klokt är det inte heller men TS har ju själv uttryckt liknande åsikter tidigare så det är ju förståeligt att han blir glad när någon som faktiskt kan skriva trestaviga ord ställer sig på samma sida.

 

Med det sagt så tycker jag det är en ganska bra och välskriven text där jag kan hålla med om många iaktagelser men inte slutsatsen av summan av betraktelser. Visst finns det uppenbara skillnader mellan Thailand och genomsnittsthailändaren kontra Västeuropa och genomsnittseuropeen och det kan vara bra att veta när man är relativt ny i Thailand. Ställer man upp de 5 saker där man tycker thailändare är sämre än svenskar så är det självklart att man ska bo i Sverige och gifta sig med en svenska men är det inte lika självklart att man kunde gjort det omvända? Om inte, varför ens besöka Thailand som turist när man gjort sin upptäckt?

 

För alla som har lite större erfarenhet av Thailand och något högre emotionell intelligens än den genomsnittlige Stickmanbeundraren så blir det ganska uppenbart att uppsatsen är skriven av en social loser. Han har inte förmågan att se att skillnaden mellan en risfarmare i Uttaradit och en jurist i Bangkok är betydligt större än skillnaden mellan en fabriksarbetare i Auyutthaya och en dito i Tidaholm. Skulle en 60-årig byrådirektör från Sollentuna förstå och bli förstådd av en 30-årig kassörska i Övertorneå? Förmodligen inte och framförallt skulle nog inte ett giftemål vara en bra ide om de inte båda är väldigt socialt flexibla och detsamma gäller om han funderar på en 30-årig nudelförsäljerska i Sukhothai.

 

Snubben som skrev uppsatsen är förmodligen ganska intelligent men socialt utmanad och allt som faller utanför hans snäva ramar upplevs som främmande, fientligt och något som måste ändras. Klarar man inte av att byta skor med någon från en annan bakgrund än en själv så gör man nog bäst i att gifta sig med någon man träffat på konferensen på Hotel Scandic i Trollhättan, allt annat kan bara sluta i misär. Dessvärre kommer nog även ett sådant förhållande spricka om man är alltför fyrkantig då inte ens enäggstvillingar delar varenda egenskap och värdering efter ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack lov far man ju valja partner sjalv, ingen tvingar honom (eller dig eller mig.)

 

Kan inte lata bli att gora en jmf.

Om det kommer invandrare till Sverige ska dom banne mig anpassa sig efter svenska regler sedvanjor och dagligt vett o etikett, kommer det en tysk och koper sommarhus i smalands urskog ska han banne mig inte krava saurkraus o bratwurst utan det far duga med Sibylla med brod o slottsenap.

 

Flyttar en svensk (eller farang i alla fall) till Thailand ska Thailandarna tamefasen fatta att dom ar korkade och inte forstar deras eget basta, klart dom ska serva farangerna med det farangerna vill, bade varor o tjanster!

 I slutandan blir det da att hela jordklotet borde ha samma varderingar som (forlat liknelsen) Jonkopingsborna, allt annat ar ju bara pafund av de som inte riktigt forstar sitt eget basta.

 

Min personliga slutledning av detta, DEN PLANETEN VILL INTE JAG BO PA,

 

Passar inte det Thailandska livet forstar jag inte vad man ska har och gora, da passar nog "Jon, eller for all del, Gronkoping" battre!

 

Lev dar du trivs och forsok forsta att varlden inte ar likriktad, tack o lov!

Väldigt sant, men nu är vi väl ganska öppna iallafall för nya matkulturer i Sverige och det gillar jag skarpt.

Men jag gillar kulturskillnaderna mellan Sverige och Thailand, även fast en del är helt omöjliga att förstå sig på.

Men nu har inte jag bott i Thailand nån längre tid, så det är lite svårt för mig att säga vad man skulle sakna mest.

Men nån pizza blir det ibland, men annars är jag nöjd med streetfood och thaimat.

Om allt var exakt lika skulle det bli tråkigt, då skulle det bara vara för klimatet som man åkte dit.

Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...