Jump to content
IGNORERAD

Ökad kriminalitet?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Har någon av er fått indikationer om ökad kriminalitet i Thailand på grund av sämre ekonomi.

Vi har hört av svärfar att t.ex ris stölder har blivit vanligare i vårat område. Mycket ovanligt där tidigare.

Jag har dessutom läst på engelskspråkiga och danska forum att uppfattningen är densamma, både på landsbygd och turistorter, värst ska det tydligen vara i Pattaya, där brott mot utlänningar har ökat kraftigt (inbrott, rån, våldsbrott)

Bl.a en dansk hade haft inbrott tre gånger nu i Jomtien.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nerike

    8

  • Vikingen73

    3

  • Skibi

    1

  • Buxen

    1

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Vet ej om den har ökat i Pattaya, självmorden är det många av i Jomtien samt Pattaya.

Visst finns det rån, inbrott och sånt i Thailand, där det finns pengar där dyker kriminella upp så är det i hela världen.

Men kan hålla med om att det finns mer våldsbrott i Pattaya och Jomtien än övriga Thailand då inte bara mot turister utan inom Thai själva också.

Men en sak vet jag har ökat i Thailand och det är kopparstölder, har läst om folk som har dött när dom har försökt stjäla koppar.

Ja ni läste rätt, dom försöker till och med ta el-ledningar som är i bruk.

I denna internettidning har jag läst om det, samt så står det om olika nyheter som brott med mera.

http://www.pattayada...&CategoryID=001

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Intressant ämne!

Personligen är jag bekymrad över vad det skenande oljepriset kommer leda till. Självklart kommer effekterna märkas först i länder där många många lever på marginalerna.  

Svar på din fråga , om det det finns någon ökad våldsindikation i Thailand?  Jag kan dessvärre inte svara på frågan! Vi har dock utsända experter på plats, men dessa är just nu upptagna med att jaga en försvunnen banan. Vi hoppas snart på att ordningen är återställd och att vi kan få en direktrapport.    

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att matpriserna har gått upp kraftigt i Thailand, min tjej är i Kaset Wisai nu och säger att det är dubbelt så dyrt nu.

Hmmm kanske hon säger det, för att jag skall skicka mer pengar.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Jag vet att matpriserna har gått upp kraftigt i Thailand, min tjej är i Kaset Wisai nu och säger att det är dubbelt så dyrt nu.

Hmmm kanske hon säger det, för att jag skall skicka mer pengar.

Mvh

Nerike

Jag tror inte det Nerike, Det verkar som att rispriset dubblats på kort tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

De brott som ökat markant är stöld av det man tidigare köpt för dagligt bruk, d.v.s. drivmedel o mat. Slangning av bensin från MC (ibland tar dom MC:n och slänger sen den tömts), i våran by har man börjat att låsa risbodarna, har jag aldrig sett/hört förr. Svärmor har köpt 4 nya STORA hänglås till grindar o dörrrar, hoppas det blir bättre tills vi ska ner i oktober, man vill ju slippa se sig om hela tiden.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Som en parantes kan ju nämnas att just kopparstölder har blivit ett problem i Sverige också. Grannhuset här blev av med sina stuprör och spårvägen har ju problem då kablar till växlar o d stjäls. För några månader sedan så var det ju en tjuv som "avrättades" snabbt och effektivt då han var inne i något ställverk för att stjäla.

Annars är vi också väldigt bekymrade över stölderna av jordbruksprodukter. Finns väl risk att det är "skördat och klart" innan man hinner själv. :furious2:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

En tydlig trend har ar att tonarsgangen har blivit fler och desto frackare vad det galler stolder av guldsmycken, tva thaiare pa moppe spanar in en falang pa moppe med en fet guldlank runt halsen, ja sedan kan ni rakna ut resten. Dessa stolder har blivit valdigt vanliga har i Pattaya sa om ni besoker staden sa ga inte omkring med guldsmycken pa er. Nu nar guldpriset ligger over 900 USD per uns sa ar denna verksamhet mycket lonsam. Dessutom sa kanner jag till ett flertal falanger som tagit hem en thaitjej till sitt rum och vaknat efter en 15-16 timmars blackout dar rubbet ar stulet och bruden borta sa hall koll pa vad ni dricker, och om ni lamnar drinken utom synhall, bestall en ny!

Link to comment
Dela på andra sajter

Buxen

Mycket bra sagt om att beställa en ny drink, det gör jag alltid om jag måste på muggen och inte har druckit upp.

Men brukar mest sitta hos welcome back bar (schweizaren) på beach road, mycket trevligt ställe då man slipper hängande brudar samt att vara orolig för att nån lägger nåt i glaset.

Dom vet att jag har en tjej, samt hon brukar vara med dit och spela biljard skulle jag gå själv så slipper jag massa tjat från brudarna.

MVh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv sett sådana moppetjuvar som snor handväskor från farangdamer på Patong!   :furious2:   :kort:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde att bensin priset är uppe i nästan 50bath...

det är mycket det, på en thai lön..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

sangwal

Det stämmer tjejen sa det till mig, hon säger att har gått upp.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det verkar ju som flera har hört ungefär samma saker som vi har, livsmedels stölder, bensin stölder på landet och även metall stölder tydligen, och grövre brott i städerna. Tråkig utveckling men vi får se hur det går.

Vi ska vistas i Thailand Nov, Dec och Januari, jag funderar på att öka säkerheten på vårat hus bl.a

Mvh Isan Lover. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr får vi nog räkna med höjda priser på mat och olja i framtiden.

Vi får väl se hur det sätter sina spår i gamla goa Siam.

Bara inte öl-priset fördubblas  :furious2:

Nothing better than a cold Chang...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här ser ni, den nakna våldet i Thailand snacka om narkotika påverkad

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Vikingen73

Quote

Jag vet att matpriserna har gått upp kraftigt i Thailand, min tjej är i Kaset Wisai nu och säger att det är dubbelt så dyrt nu.

Hmmm kanske hon säger det, för att jag skall skicka mer pengar.

Mvh

Nerike

kanske lígger nåt i det för att få mera deg :D:D

Att riset gått upp vet jag, det har stigit rätt hårt, enligt thaishopen här i Sundsvall så höjde dom en säck med ris 30:- och dom sa att till hösten kommer vi måsta höja 30:- till om detta fortsätter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vikingen73

Quote

En tydlig trend har ar att tonarsgangen har blivit fler och desto frackare vad det galler stolder av guldsmycken, tva thaiare pa moppe spanar in en falang pa moppe med en fet guldlank runt halsen, ja sedan kan ni rakna ut resten. Dessa stolder har blivit valdigt vanliga har i Pattaya sa om ni besoker staden sa ga inte omkring med guldsmycken pa er. Nu nar guldpriset ligger over 900 USD per uns sa ar denna verksamhet mycket lonsam. Dessutom sa kanner jag till ett flertal falanger som tagit hem en thaitjej till sitt rum och vaknat efter en 15-16 timmars blackout dar rubbet ar stulet och bruden borta sa hall koll pa vad ni dricker, och om ni lamnar drinken utom synhall, bestall en ny!

Ja håll i guldet, är ni på fel ställe så kan det gå illa, men är man i grupp och på ställen där det är mycket folk så tror jag inte det händer allt för ofta.det är gränder och bakgator osv som är farligast.

När det gäller gå hem med brudar..ta en tjej från baren ni hänger på, då är det nog säkert.men väljer ni nån discoflamma eller från beachroad.ja då kan nog allt hända 8)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest woien

Lite reflektioner ang "ökad" kriminalitet :

- på besök i Udon Thani så sades det att bönderna nu sover på risåkern sista veckan innan inhöstningen för att det har blivit vanligare och vanligare att andra höstar in riset för dom och säljer det som eget.

- På togen så varnas passagerare för att sno kablar som går längs spåren för att de kan vara dödliga.

- På samma tog så patrullerar 2 beväpnade polismän, iofs så var det toget till södra Thailand..kan ju va endel skumt folk med då.

- Bensinpriset är gått upp en sippare sen förra året. 91 oktanig kostar 38 bath, 95 blyfri kostar ca 42 bath litern.

- Mycket snack om LPG är det, dvs naturgas (tror jag) som de flesta taxibilar går på och är subventionerad, den har också gått upp men inte så mycket...med ramaskri givetvis från taxichaffisarna.

Lite oroande är Pattaya med den mängd av kriminaliet som finns där..jag tittar inom tidningen som nerike tipsar om och det är skrämmande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vikingen73

Kolla in www.pattayacitynews.net för reportage och bilder, det händer en del.men säkert inte mer än i en annan stor stad någon stans i världen.

Lite väl mycket självmord bland falangerna bara tycker jag mig se...tar livet av sig när kärleken( thai) drar. Men jag tror att droger får många att balla ur i sinnet också och det till slut går över styr när pengarna är slut, kärleken borta och paniken börjar komma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Angående mycket självmord i Pattaya, så är det ganska många självmord (och försök) även bland tjejerna, det kommer ni att märka om ni fortsätter läsa Pattaya city news. Så det finns drabbade på båda sidor.

Något att tänka på även för falanger som lovar evig kärlek, och guld  och gröna skogar till tjejen och sedan sticker utan att höra av sig igen. Det är människors liv ni leker med, tänk på det. (gäller båda könen)

Jag har själv tröstat många tjejer efter svek av falanger, självmordstankar och försök är vanligt i branschen.

Men det är nog inte så många kunder som bryr sig om den biten.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest woien

Ursäkta, man jag har ingen empati för människor som tar livet av sig..ett fegt sätt att lösa problem.

tänk på alla som är kvar i familjen som undrar vad som hände...de är det synd om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är ursäktad, fast de bryr sig nog inte så mycket när de tagit livet av sig.

[move]Empatiske Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

En Polis är med i ett mycket otäck kidnappning.

110808_new02.jpg

CHACHOENGSAO : Three men, including a policeman, accused of abducting five school children and killing one of them were arrested yesterday, and the father of one of the students was found dead.

Police Lance Corporal Suriya Charajamnong was apprehended in Pathum Thani in the early hours of yesterday.

Investigators identified him as the alleged gang leader. He was attached to the Phanom Sarakham district police in Chachoengsao.

The other two suspects, Bunnarat Saengpuang, 32, and Thamolwan Suwan, 36, were captured at their house in Chon Buri's Muang district. More than 500 methamphetamine pills were also seized.

The three were charged with abduction, assault, torture and premeditated murder. The fourth suspect, Nithi Sircharoeng, 40, was still at large last night.

Pol Gen Jongrak Juthanont, deputy national police chief, has suspended Pol L/C Suriya from work. He will also face a disciplinary inquiry.

The body of Somchai Sae Liang, 38, was found near a slaughterhouse in Chon Buri's Muang district

He was the father of one of the abducted children. His hands were handcuffed behind his back and there were bruises and wounds all over his body.

On Friday, five children were abducted on their way to school _ Siriwan Sae Liang, 16, Papassorn Tharapis, 14, Ae Somsorn, 11, and two kindergarten students, Pawaris Tharapis, 6, and Peerada Somsorn, 4. They are all related.

Somchai was driving them to school when they were stopped by two gunmen outside Bang Kla Rajabhat University in Chachoengsao's Ratchasan district.

Siriwan later told police one gunman dragged her father out of the truck. The other gunman took Somchai's truck with the children to Bang Saen in Chon Buri. One child was killed, and the others released.

Somjai Charajamnong, 39, the former wife of Pol L/C Suriya, said she separated from him six years ago. She described him as a gambler and a womaniser. She cares for their two sons, but said her ex-husband had given her his ATM card. His arrest would make life difficult.

Översatt med http://translate.google.se/translate_t (blir inte hel rätt översatt)

Chachoengsao: Tre män, däribland en polis, anklagade för kidnappningen fem skolbarn och dödar en av dem greps i går, och far till en av studenterna har hittats döda.

Polis Lance Corporal Suriya Charajamnong har gripits i Skellefteå i början timmar i går.

Forskningsledare identifierade honom som den påstådda gäng ledare. Han var knuten till Phanom Sarakham distriktet polisen i Chachoengsao.

De två andra misstänkta, Bunnarat Saengpuang, 32, och Thamolwan Suwan, 36, fångats i deras hus i Katrineholm s Muang distriktet. Mer än 500 metamfetamin piller har också beslagtagits.

De tre åtalades för kidnappning, misshandel, tortyr och överlagda mordet. Den fjärde misstänkte, Nithi Sircharoeng, 40, var fortfarande på fri fot i går.

Pol Gen Jongrak Juthanont, biträdande nationell polischef, har stängts av Pol L / C Suriya från jobbet. Han kommer också att ställas inför en disciplinär undersökning.

Kroppen av Somchai Sae Liang, 38, hittades i närheten av ett slakteri i Katrineholm s Muang District

Han var far till en av de bortförda barn. Hans händer var handfängsel bakom ryggen och det fanns blåmärken och sår över hela hans kropp.

På fredag, fem barn fördes bort på väg till skolan _ Siriwan Sae Liang, 16, Papassorn Tharapis, 14, AE Somsorn, 11, och två dagis studenter, Pawaris Tharapis, 6, och Peerada Somsorn, 4. De är alla närstående.

Somchai körde dem till skolan när de stoppades av två gunmen utanför Bang Kla Rajabhat University i Chachoengsao s Ratchasan distriktet.

Siriwan senare berättade polisen en Gunman släpade hennes far ut ur lastbilen. De andra Gunman tog Somchai s lastbil med barnen till Bang Saen i Katrineholm. Ett barn dödades och de andra släpptes.

Somjai Charajamnong, 39, fd hustru till Pol L / C Suriya, sade hon skiljas från honom för sex år sedan. Hon beskrev honom som en spelare och en womaniser. Hon vårdar sina två söner, men sade hennes fd make hade gett henne sitt ATM-kort. Hans gripande skulle göra livet svårt.

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...