Jump to content
IGNORERAD

Hur många procent av MPR:arna använder hjälm?


Chryzaliz

Hur många procent av MPR:arna använder hjälm?  

88 röster

  1. 1. Använder du alltid hjälm när du åker motorcykel?

    • Ja
      76
    • Nej
      12
  2. 2. Använder dina passagerare hjälm?

    • Ja
      69
    • Nej
      19
  3. 3. Använder era barn hjälm när de åker med?

    • Ja
      28
    • Nej
      8
    • Åker aldrig med barn på motorcykeln.
      52
  4. 4. Ni som inte använder hjälm, varför gör ni inte det?

    • Jag är cool så det behövs inte.
      2
    • Jag har ingenting där uppe att vara rädd om.
      3
    • Jag har råd med böterna.
      3
    • Olyckor händer bara andra, inte mig.
      3
    • Jag använder hjälm.
      77


Recommended Posts

För den som är beredd att betala för en bra hjälm så finns det t.ex. Shark, Shoei, Arai, AGV, mm.

 

Räkna dock med 5-siffriga belopp.

 

Det var dyrt, 10,000 baht och uppåt för en hjälm, så mycket behöver väl inte en bra hjälm kosta.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    9

  • Soengsang

    6

  • Chryzaliz

    4

  • Tallviking

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mja, för vissa forumister behövs det nog allt en rejäl hjälm när di läser inläggen på forat fast en napp hade nog gjort mer nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var dyrt, 10,000 baht och uppåt för en hjälm, så mycket behöver väl inte en bra hjälm kosta.

En plasthjälmhjälm för 1000 baht. Är ofta lika kollisions säker som en för 10000 baht. Dock är hjälmar som märkeskläder. Samt en plasthälm tar gärna stryk om man tappar den i marken. En glasfiberhjälm som är dyrare är oftast av ovanstående skäl säkrare i förlängningen. Men likvärdig i början.

Plasten i en plasthälm blir även försvagad av solens ultravioletta strålar.

Jämför detta med hur spröd gamla vitplaströr från 70 talet blir med tiden. Så förstår du vad jag pratar om.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, för vissa forumister behövs det nog allt en rejäl hjälm när di läser inläggen på forat fast en napp hade nog gjort mer nytta.

Ja många slår nog huvudet i väggen när dom läser dina alster. Så där kan nog en hjälm ha skyddande effekt. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt, 95% av hjälmarna i Thailand är som du beskriver, men trotts allt bättre än inget.

 

Men jag tror att en riktig körkortsutbildning skyddar mer, finns så många som kör om kring där nere(visserligen kanske med ett Thailändskt Kalle-Anka körkort) som aldrig kört i Sverige med ett riktigt körkort/mc-utbildning.

 

Tyvärr är det ju så att oavsett hur bra du själv kör så kan man aldrig veta vad/vem man möter på vägarna. Thailändarna rosar ju inte direkt marknaden när det gäller körkunskaper.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det ju så att oavsett hur bra du själv kör så kan man aldrig veta vad/vem man möter på vägarna. Thailändarna rosar ju inte direkt marknaden när det gäller körkunskaper.

Hur du själv kör spelar större roll än du tror.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det ju så att oavsett hur bra du själv kör så kan man aldrig veta vad/vem man möter på vägarna. Thailändarna rosar ju inte direkt marknaden när det gäller körkunskaper.

Absolut, men utan utbildning så är du tvåa före du ens sätter dig på moppen/MC:n.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid hjälm på vi hojkörning. Den som argumenterar för nåt annat borde prya på en akutmottagning och diskutera med läkarna hur stor chansen är att överleva en olycka med/utan hjälm. Även med en kass "thaihjälm" ökar överlevnadschansen radikalt, även om en kvalitetshjälm alltid är att föredra.

 

Sen är det ju givetvis ingen garanti bara för att man har hjälm på sig. Som flera andra påpekat så skadar det inte med lite förarutbildning och sunt förnuft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur du själv kör spelar större roll än du tror.

Visst blir oddsen bättre om du är en bättre förare men situationer utom din kontroll uppkommer alltid.

 

Tycker att bära en ordentlig hjälm när man kör motorcykel är en billig livförsäkring oavsett om du kör i Sverige eller Thailand.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst blir oddsen bättre om du är en bättre förare men situationer utom din kontroll uppkommer alltid.

Tycker att bära en ordentlig hjälm när man kör motorcykel är en billig livförsäkring oavsett om du kör i Sverige eller Thailand.

Nu verkar som du blandar begreppen lite.

Det är ju vid en riktig mc utbildning man får lära sig att ta hänsyn till omständigheterna. Då dessa inte tar dig som mc förare i beaktning.

Dom som inte gått dessa utbildningar. Dom tar likt många bilförare för givet att motparten tar regler för givet.

Som mc så vare sig syns man eller tas hänsyn till.

Allra helst i Thailand.

Att utbilda folk på sådana saker vilket man gör om man är seriös trafikskola i Sverige. Det är bra mycket viktigare än det mesta. Hjälm är ju endast till nytta när allt annat redan falerat.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälm är ju endast till nytta när allt annat redan falerat.

 

Exakt, att se den som en livförsäkring är naivt, mer något som förbättrar odsen för att inte skadas svårt, exakt så som också riktiga stövlar, ryggskena etc etc gör, men givetvis så är skallen det mest utsatta och värdefulla, i alla fall för de flesta av oss :) 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, för vissa forumister behövs det nog allt en rejäl hjälm när di läser inläggen på forat fast en napp hade nog gjort mer nytta.

cutcaster-photo-801049891-Comical-man-in

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns det hjälmar för den som är nyfiken på modeller och priser:

http://www.motosport.com/helmets-and-accessories

I Thailand finns nog det mesta att köpa som finns i Sverige.

När jag hämtade ut min födelsedagspresent förra veckan CBR 650F 2015. Så ville jag dels ha en ny jacka med ryggskena samt en ny hjälm. Gick först och köpte en ny Jacka för 10 000 baht(Dainese) mellanlanda i en hjälm affär mellan Honda och Dainese. Där började hjälmarna på 20 000.

Kom ihåg att Honda gav mig 10 %rabatt på tillbehör. Och gick tillbaka dit. Och köpte en glasfiberhjälm för 7500 med 10% rabatt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör utan hjälm i byn, då snackar jag 500m till Leobutiken och hem igen. Ut  på stora vägen som

 

är sällan jag gör med moppe, är det hjälm på och Alec sitter alltid i monterad barnsäte med

 

bälte på och med  från Sverige medtagen cykelhjälm

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit runt på många MC-butiker och andra ställen där de säljer hjälmar, både i Korat och Loei. Men ingen har någon hjälm som passar i storlek, allt är ju bara för ärthjärnor = barnstorlek. Vi vuxna med behov av vuxenstorlekar får visst åka till Bangkok eller ev Sverige för att få tag i hjälm.

 

För oavsett min skämtsamma notering i omröstningen ovan (med för få val) så vill jag faktiskt ha hjälm vid MC-körning.

 

Mvh

BBJ

:im_happy:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det där med hjälm i Thailand är lite överkurs.

Det gäller ju bara att vara lite vaken och att vara beredd på att bromsa

om det dyker upp någonting oförutsett.

 

 Vem vill åka omkring med hjälm på skallen när det är trettiofem grader varmt

och man har semester?

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 Vem vill åka omkring med hjälm på skallen när det är trettiofem grader varmt

och man har semester?

 

Den som tycker om livet

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det där med hjälm i Thailand är lite överkurs.

Det gäller ju bara att vara lite vaken och att vara beredd på att bromsa

om det dyker upp någonting oförutsett.

 

 Vem vill åka omkring med hjälm på skallen när det är trettiofem grader varmt

och man har semester?

 

Dom som inte gillar sjukhus eller likkistor :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 Vem vill åka omkring med hjälm på skallen när det är trettiofem grader varmt

och man har semester?

Vi som vill överleva en olycka tex ..

Och vad har semester med saken att göra ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man har hjälm på skallen, sen drar man runt i linne' och shorts..

Inte speciellt smart, men så ser vardagen ut i Thailand..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...