Jump to content
IGNORERAD

Hur många procent av MPR:arna använder hjälm?


Chryzaliz

Hur många procent av MPR:arna använder hjälm?  

88 röster

  1. 1. Använder du alltid hjälm när du åker motorcykel?

    • Ja
      76
    • Nej
      12
  2. 2. Använder dina passagerare hjälm?

    • Ja
      69
    • Nej
      19
  3. 3. Använder era barn hjälm när de åker med?

    • Ja
      28
    • Nej
      8
    • Åker aldrig med barn på motorcykeln.
      52
  4. 4. Ni som inte använder hjälm, varför gör ni inte det?

    • Jag är cool så det behövs inte.
      2
    • Jag har ingenting där uppe att vara rädd om.
      3
    • Jag har råd med böterna.
      3
    • Olyckor händer bara andra, inte mig.
      3
    • Jag använder hjälm.
      77


Recommended Posts

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    9

  • Soengsang

    6

  • Chryzaliz

    4

  • Tallviking

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du får nog göra om det hela.

Om man alltid använder hjälm är sista frågan omöjlig att svara på.

 

Alla svar måste vara ifyllda för att kunna rösta.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar ju inte på mig hjälm här i byn när jag tar 3-hjulingen till Sjökvist för att köpa en påse is, men alltid hjälm när jag ger mig ut på landsvägarna.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid hjälm dom få gånger jag åker moppe. Nu sen så många MPR-medlemmar börjat med helikopterflygning så åker även hjälmen på när jag tar mina promenader runt stan. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid hjälm dom få gånger jag åker moppe. Nu sen så många MPR-medlemmar börjat med helikopterflygning så åker även hjälmen på när jag tar mina promenader runt stan. :wink:

 

Fritz..

Snart är det väl MPR Open i golf också? Det gör ju inte promenaden ofarligare precis!

Link to comment
Dela på andra sajter

En del hjälmar är ju inte ens värt namnet hjälm, undrar hur mycket Ragson´s hornhjälm skyddar vid en olycka.

 

Andra hjälmar är ju så dåliga att man lika gärna kan dela på en plastfotboll och trä på huvudet, det bästa är ju att ha en intergralhjälm på huvudet

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd på tykna slutklämmen i omröstningen, avstår pga att jag gör mig inte rätt att döma någon!

 

Men generellt har jag ej hjälm i byn, men men om förmodan jag skulle åka utsocknes så har jag nog hjälm, men jag åker så mycket bil jag kan och undviker moppen i det längsta just pg skaderisken.och absolut inte utsocknes på moppen.

 

Har tom köpt en liten fjuttbil till frugan att köra i byn med (Mitsubishi Mirage) just för att hon inte ska åka moppe i onödan, och definitivt inte med barnen. 

 

Så enl TS så är jag då både cool och dum i huvudet. 

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Jag har alltid hjälm på mig då jag kör moppe och jag försöker i möjligaste mån se till så att mina passagerare har det också ( ibland så händer det att jag skjutsar någon en kortare sträcka utan hjälm ).

 

Sedan håller jag med stefan5300 om att de thailändska plastarmerade kepsarna är i stort sett värdelösa. Det enda de skyddar emot är väl möjligen mot solbränd flint.

 

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

En del hjälmar är ju inte ens värt namnet hjälm

 

Exakt, 95% av hjälmarna i Thailand är som du beskriver, men trotts allt bättre än inget.

 

Men jag tror att en riktig körkortsutbildning skyddar mer, finns så många som kör om kring där nere(visserligen kanske med ett Thailändskt Kalle-Anka körkort) som aldrig kört i Sverige med ett riktigt körkort/mc-utbildning.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Anser inte hjälm vara mycket till skydd om man åker MC/Moped i den thailändska trafiken

 

Åker därför alltid bil och försöker i allra största möjliga mån alltid köra själv

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte min Honda Dream så bjöd försäljaren på en hjälm, en plastpåse från 7-11 har tjokare plast än den. Togmed en hjälm inköpt i sverige istället och när jag förklarade att den kostat nära 5000 baht så skakade thailändarna på huvudet-en hjälm är ju bara till för att slippa böter?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd på tykna slutklämmen i omröstningen, avstår pga att jag gör mig inte rätt att döma någon!

 

Men generellt har jag ej hjälm i byn, men men om förmodan jag skulle åka utsocknes så har jag nog hjälm, men jag åker så mycket bil jag kan och undviker moppen i det längsta just pg skaderisken.och absolut inte utsocknes på moppen.

 

Har tom köpt en liten fjuttbil till frugan att köra i byn med (Mitsubishi Mirage) just för att hon inte ska åka moppe i onödan, och definitivt inte med barnen. 

 

Så enl TS så är jag då både cool och dum i huvudet. 

Knäskydd och långbyxor bör du använda.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Anser inte hjälm vara mycket till skydd om man åker MC/Moped i den thailändska trafiken

Åker därför alltid bil och försöker i allra största möjliga mån alltid köra själv

Med samma retorik är det nog bättre att stanna hemma och inte köra alls.

Det finns många saker som smäller högre än bil vad gäller säkerhet.

En bra utbildning, köra på sådant sätt att man ej utsätter sig för onödiga risker. Se till att ansvaret för icke kollision är mitt. Och inte lita blint på diverse trafikregler som höger (vänster) regel mm.

Och sist men inte minst bra med skyddskläder som hjälm och ryggplatta.

Själv har jag en luftig Dainese jacka med Axel armbågsskydd, samt inbyggd ryggplatta.

Jag har som princip att undvika att köra efter mörkrets inbrott.

Kör ofta fort. Men anpassar hastigheten efter hur jag har uppsikt. Gör inga omkörningar nära kurvor mm.

Jag har dessutom svenskt mc körkort sen 1981.

Edit : min svärfar som nu är 87 ramlade en morgon. För att han körde på något med motorcykeln på grund av hans syn blivit dålig.

Han började då istället köra bil för han ansåg det "säkrare". Möjligtvis för honom. Tillfrågade man omgivningen hade dom förmodligen en annan åsikt. Då jag påpekade utan resultat. Att han borde sluta köra helt då han såg dåligt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder hjälm sen om det hjälper denna ballongskalle ???????????är väl frågan?

Nä skämt osido hjälm ska på!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte min Honda Dream så bjöd försäljaren på en hjälm, en plastpåse från 7-11 har tjokare plast än den. Togmed en hjälm inköpt i sverige istället och när jag förklarade att den kostat nära 5000 baht så skakade thailändarna på huvudet-en hjälm är ju bara till för att slippa böter?

När jag häromveckan hämtade ut min nya cbr 650 i Bangkok häromveckan köpte jag en ny glasfiberhjälm på Honda big wing.

Den kostade 7500 baht.

Så det finns lika bra hjälmar som i Sverige att köpa.

Räcker det med plasthjälm? Så räcker en 1000 baht,s plasthjälm från big c gott.

För några år sedan. Så lät plus SVT statens provningsanstalt testa olika hjälmar. Och den billigaste från Lidl. Utklassade den dyraste från Nolan med hästlängder. Vilket var lite av en sensation.

En plasthjälm (ej glasfiber)

Skall dock alltid kasseras efter 2 år. Då plasten blir spröd och hjälmen farlig därefter.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Med samma retorik är det nog bättre att stanna hemma och inte köra alls.

Det finns många saker som smäller högre än bil vad gäller säkerhet.

En bra utbildning, köra på sådant sätt att man ej utsätter sig för onödiga risker. Se till att ansvaret för icke kollision är mitt. Och inte lita blint på diverse trafikregler som höger (vänster) regel mm.

Och sist men inte minst bra med skyddskläder som hjälm och ryggplatta.

Själv har jag en luftig Dainese jacka med Axel armbågsskydd, samt inbyggd ryggplatta.

Jag har som princip att undvika att köra efter mörkrets inbrott.

Kör ofta fort. Men anpassar hastigheten efter hur jag har uppsikt. Gör inga omkörningar nära kurvor mm.

Jag har dessutom svenskt mc körkort sen 1981.

Edit : min svärfar som nu är 87 ramlade en morgon. För att han körde på något med motorcykeln på grund av hans syn blivit dålig.

Han började då istället köra bil för han ansåg det "säkrare". Möjligtvis för honom. Tillfrågade man omgivningen hade dom förmodligen en annan åsikt. Då jag påpekade utan resultat. Att han borde sluta köra helt då han såg dåligt.

 

Det är just alla dessa orosmoment, saker man måste tänka på, kläder/utrustning man måste ha, vädret och klimatet, alla risker man inte kan påverka själv som gör att jag väljer bort att åka båge i Thailand. Fördelarna kommer inte i närheten av nackdelarna för mig.

 

Det handlar om att uppnå en för mig accepterbar risknivå och då gör jag det val jag gör

 

Alla andra får göra sina egna prioriteringar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd på tykna slutklämmen i omröstningen, avstår pga att jag gör mig inte rätt att döma någon!

 

Men generellt har jag ej hjälm i byn, men men om förmodan jag skulle åka utsocknes så har jag nog hjälm, men jag åker så mycket bil jag kan och undviker moppen i det längsta just pg skaderisken.och absolut inte utsocknes på moppen.

 

Har tom köpt en liten fjuttbil till frugan att köra i byn med (Mitsubishi Mirage) just för att hon inte ska åka moppe i onödan, och definitivt inte med barnen. 

 

Så enl TS så är jag då både cool och dum i huvudet. 

 

Det var inte meningen att vara tyken. Jag försökte bara komma på några anledningar till att inte använda hjälm.

 

Det måste ju trots allt finnas en anledning till varför man inte använder hjälm. Att "jag kör bara i byn" är väl ingen anledning, händer väl olyckor där med.

 

Sedan så handlade det inte om vad jag tycker. Du kan ju välja alternativ själv. Jag lägger gärna till flera alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just alla dessa orosmoment, saker man måste tänka på, kläder/utrustning man måste ha, vädret och klimatet, alla risker man inte kan påverka själv som gör att jag väljer bort att åka båge i Thailand. Fördelarna kommer inte i närheten av nackdelarna för mig.

Det handlar om att uppnå en för mig accepterbar risknivå och då gör jag det val jag gör

Alla andra får göra sina egna prioriteringar

Nu försöker jag inte att påverka ditt ställningstagande.

Då jag anser med största respekt att vi är olika och gör olika ställningstaganden.

För mig är mc en hobby och rolig grej.

Jag har även bilar här i Thailand som jag kör frekvent.

Dock med olika syften och aspekter på körande.

Och personligen sätter jag dom inte mot varandra. Utan är varandras komplement.

Dock ska man alltid se till säkerhets aspekten när man kör mc!!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte meningen att vara tyken. Jag försökte bara komma på några anledningar till att inte använda hjälm.

 

Det måste ju trots allt finnas en anledning till varför man inte använder hjälm. Att "jag kör bara i byn" är väl ingen anledning, händer väl olyckor där med.

 

Sedan så handlade det inte om vad jag tycker. Du kan ju välja alternativ själv. Jag lägger gärna till flera alternativ.

 

Att folk(farnager) inte använder hjälm tror jag beror på ren lathet och bekvämlighet, alla är nog medvetna om riskerna. . . samt att lite av präktigheten rinner av i Thailand, tyvärr, vi kan kalla det "viss kulturanpassning"

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag häromveckan hämtade ut min nya cbr 650 i Bangkok häromveckan köpte jag en ny glasfiberhjälm på Honda big wing.

Den kostade 7500 baht.

Så det finns lika bra hjälmar som i Sverige att köpa.

Räcker det med plasthjälm? Så räcker en 1000 baht,s plasthjälm från big c gott.

För några år sedan. Så lät plus SVT statens provningsanstalt testa olika hjälmar. Och den billigaste från Lidl. Utklassade den dyraste från Nolan med hästlängder. Vilket var lite av en sensation.

En plasthjälm (ej glasfiber)

Skall dock alltid kasseras efter 2 år. Då plasten blir spröd och hjälmen farlig därefter.

 

Visst finns det bra hjälmar i Thailand också, men det är sällan försäljaren bjuder på en sådan vid ett köp...

 

Köpte en Jet hjälm i glasfiber från Gerts Mc i Sverige och tog med ner istället. Anledningen till att jag köpte en Honda Dream var att det var det absolut smidigaste sättet att ta sig fram i vardagen som boende i Bangkok.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tar ju inte på mig hjälm här i byn när jag tar 3-hjulingen till Sjökvist för att köpa en påse is, men alltid hjälm när jag ger mig ut på landsvägarna.

Hej

 

Låter förnuftigt.

 

Själv saknade jag alternativ på sista frågan men var tvungen att välja en för att få in mina övriga svar i undersökningen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte min Honda Dream så bjöd försäljaren på en hjälm, en plastpåse från 7-11 har tjokare plast än den. Togmed en hjälm inköpt i sverige istället och när jag förklarade att den kostat nära 5000 baht så skakade thailändarna på huvudet-en hjälm är ju bara till för att slippa böter?

Karman är till thailändaren.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...