Jump to content
IGNORERAD

Hur många procent av MPR:arna använder hjälm?


Chryzaliz

Hur många procent av MPR:arna använder hjälm?  

88 röster

  1. 1. Använder du alltid hjälm när du åker motorcykel?

    • Ja
      76
    • Nej
      12
  2. 2. Använder dina passagerare hjälm?

    • Ja
      69
    • Nej
      19
  3. 3. Använder era barn hjälm när de åker med?

    • Ja
      28
    • Nej
      8
    • Åker aldrig med barn på motorcykeln.
      52
  4. 4. Ni som inte använder hjälm, varför gör ni inte det?

    • Jag är cool så det behövs inte.
      2
    • Jag har ingenting där uppe att vara rädd om.
      3
    • Jag har råd med böterna.
      3
    • Olyckor händer bara andra, inte mig.
      3
    • Jag använder hjälm.
      77


Recommended Posts

Har varit runt på många MC-butiker och andra ställen där de säljer hjälmar, både i Korat och Loei. Men ingen har någon hjälm som passar i storlek, allt är ju bara för ärthjärnor = barnstorlek. Vi vuxna med behov av vuxenstorlekar får visst åka till Bangkok eller ev Sverige för att få tag i hjälm.

 

För oavsett min skämtsamma notering i omröstningen ovan (med för få val) så vill jag faktiskt ha hjälm vid MC-körning.

 

Mvh

BBJ

:im_happy:

Jag har storlek 61 på huvudbonader och hade inget problem att hitta rätt storlek hos en Honda shop i centrala Korat.

Nu vet jag inte hur stor skalle du har.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    9

  • Soengsang

    6

  • Chryzaliz

    4

  • Tallviking

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har storlek 61 på huvudbonader och hade inget problem att hitta rätt storlek hos en Honda shop i centrala Korat.

Nu vet jag inte hur stor skalle du har.

 

Ert huvud kanske är väldans litet upptill och betydligt större nertill. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder alltid hjälm i Thailand och en dålig hjälm är bättre än ingen alls. Har försökt få svärsonen att ta ett körkort i Thailand men lat och ointresserad som han är så fick jag till svar att det behövs inte för polisen har alldrig stoppat mig!

-Det är bara en av mina kamrater som har körkort fick jag till svar

-Ja och det visar vem av er som är smart! svarade jag och han såg ut som ett frågetecken.

 

Likadant när jag köppte en ny motorcyckel sist vi var ner och han ville givetvis provköra den men icke. Det för du göra när du tar ett motorcykelkort gav jag till svar och då tappade han fulständigt intresset för provkörning som att det skulle vara ouppnåeligt. Han får ta den gammla eller låna någon som han gjore sist.

 

Tror ni att det går att få på  en hjälm på hanses huvud? Bara för att polisen gör ett dåligt jobb så behövs det ingen hjälm. Att hjälmen är till för honom och inte polisen så långt tänker de inte. Mamma har även hon en del ansvar till att det har blivit så för hon bryr sig inte att han kör både utan körkort och hjälm. 

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Använde hjälm senast uppe i Arlanda när jag kollade en svetsfog som någon "polack" hade limmat dit! Gissa vem som får vetsa om den?  :haha: Kan tillägga att armerings järnet har 50 mm i dia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har storlek 61 på huvudbonader och hade inget problem att hitta rätt storlek hos en Honda shop i centrala Korat.

Nu vet jag inte hur stor skalle du har.

 

63

 

Mvh

BBJ

:heat:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

alltid hjälm nuförtiden, i början på karriären inte så ofta..

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tycker att det där med hjälm i Thailand är lite överkurs.

Det gäller ju bara att vara lite vaken och att vara beredd på att bromsa

om det dyker upp någonting oförutsett.

 

 Vem vill åka omkring med hjälm på skallen när det är trettiofem grader varmt

och man har semester?

Hej

 

Tycker precis som du att det är besvärande med hjälm i 35 graders värme och jag är övertygad om att klimatet spelar en stor roll i varför Thailändare oftast inte använder det, hade Thailand legat norr om polcirkeln hade hjälm säkerligen varit betydligt vanligare.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, men utan utbildning så är du tvåa före du ens sätter dig på moppen/MC:n.

Nyfiken fundering. Vad är det man är tvåa på eller vad saknar man för att köra i Thailand på ett säkert sätt om man bara har svenskt B-kort men har ändå en stor erfarenhet på att hantera tvåhjulingar? Vad skulle ett Svenskt MC kort ge mig för typ av kunskap som skulle göra att jag inte längre är tvåa innan jag sätter mig på moppen?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Tycker precis som du att det är besvärande med hjälm i 35 graders värme och jag är övertygad om att klimatet spelar en stor roll i varför Thailändare oftast inte använder det, hade Thailand legat norr om polcirkeln hade hjälm säkerligen varit betydligt vanligare.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Stor anledning till att de inte har hjälm och jag gjorde felet att ta en svart! Efter tre timmar i solen så började jag känna mig yr så jag stannade för att pausa. brände nästan fingrarna på hjälmen när jag skulle ta av mig den. Blir till att måla den vit eller köpa en cromad.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyfiken fundering. Vad är det man är tvåa på eller vad saknar man för att köra i Thailand på ett säkert sätt om man bara har svenskt B-kort men har ändå en stor erfarenhet på att hantera tvåhjulingar? Vad skulle ett Svenskt MC kort ge mig för typ av kunskap som skulle göra att jag inte längre är tvåa innan jag sätter mig på moppen?

 

Mja, den svenska körkortsutbildningen är ju verkligen en utbildning, dels teoretiskt ang risker, riskbedömning, körteknik mm, och dels praktisk körutbildning.

 

Utan den utbildningen så är man med stor sannolikhet en sämre förare av en tvåhjuling, annars så är tiotusen tals grundlurade av körskolorna, som jag anser har en bra standard på sina mc-lärare.

 

Det är så lätt att se när det är noviser på tvåhjulingar, de släpar fötterna efter sig vid start och stopp, oftast fäller de inte upp fötterna efter tidigast typ 5 meter när det kör i väg :)

 

Men ok, har man ett B-kort och trafikvana så är ju det inte försämrande, ett B-kort är givetvis ingen livförsäkring som gör förare till någon superman, som också tyvärr många tyckts tro även i Sverige.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anvander mig av en vit logn, alltid hjalm om o nar jag aker ut fran varan gata, ibland tar jag en tur inne i omradet, dar gar det inte fortare an att man kan ga pa samma tid, men det ar latmasken som bestammer och da blir det hjalmlost!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyfiken fundering. Vad är det man är tvåa på eller vad saknar man för att köra i Thailand på ett säkert sätt om man bara har svenskt B-kort men har ändå en stor erfarenhet på att hantera tvåhjulingar? Vad skulle ett Svenskt MC kort ge mig för typ av kunskap som skulle göra att jag inte längre är tvåa innan jag sätter mig på moppen?

Kan bara tala för mig själv. Jag tillhör generationen som fått ta MC-kortet separat. Jag tog det efter bilkortet och för egen del så kände jag att jag blev en betydligt bättre förare efter att jag tagit MC-kortet, både för bil och MC. Jag hade haft moppe sedan tidiga tonår, men det betyder i princip ingenting när det handlade om att som bilförare sätta sig in i en MC-förares situation.

 

Men vi är alla olika. En del behöver ingen utbildning för att veta allt redan, jag önskar att jag vore sån... :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, den svenska körkortsutbildningen är ju verkligen en utbildning, dels teoretiskt ang risker, riskbedömning, körteknik mm, och dels praktisk körutbildning.

 

Utan den utbildningen så är man med stor sannolikhet en sämre förare av en tvåhjuling, annars så är tiotusen tals grundlurade av körskolorna, som jag anser har en bra standard på sina mc-lärare.

 

Det är så lätt att se när det är noviser på tvåhjulingar, de släpar fötterna efter sig vid start och stopp, oftast fäller de inte upp fötterna efter tidigast typ 5 meter när det kör i väg :)

Jo men jag anser nog att hantering av tvåhjulingar är det viktigaste och att man inte är dumdristig. Jag har kört en hel del cross i skog och grusgrop plus alla timmar på moppe i yngre ålder så balans och hantering av en tvåhjuling känner jag mig rätt säker på. Mycket av det man får lära sig i körutbildning bygger på statistik riskmedvetenhet och så vidare. Men det finns säker något teoretisk eller något om hur man skall ligga i traiken för att udndvika faror som gått mig förbi för att jag inte har utbildningen. Men det kanske går att läsa sig till. Det skulle vara intressant med några kongkreta exempel på någon kunskap som gör att en med MC-kort skulle klara sig bättre i en situation än en utan om man ponerar att just hanteringen av tvåhjulingen inte är ett problem.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men jag anser nog att hantering av tvåhjulingar är det viktigaste och att man inte är dumdristig. Jag har kört en hel del cross i skog och grusgrop plus alla timmar på moppe i yngre ålder så balans och hantering av en tvåhjuling känner jag mig rätt säker på. Mycket av det man får lära sig i körutbildning bygger på statistik riskmedvetenhet och så vidare. Men det finns säker något teoretisk eller något om hur man skall ligga i traiken för att udndvika faror som gått mig förbi för att jag inte har utbildningen. Men det kanske går att läsa sig till. Det skulle vara intressant med några kongkreta exempel på någon kunskap som gör att en med MC-kort skulle klara sig bättre i en situation än en utan om man ponerar att just hanteringen av tvåhjulingen inte är ett problem.

Man får träna ganska avancerade balans övningar som är med på provet. Men framför allt insikten om att allt säkerhets ansvar är ens eget ansvar och ej bilisternas.

Att hålla på höger regel o dyl som princip kan göra förbannat ont.

Man syns dåligt på håll.

Så det finns en hel del att tänka på.

Det känns dock att det kan vara större risk att krocka i Stockholm än i Bangkok. Då thailändare är mycket mer medvetna än trötta svenskar om motorcyklar.

Var ute och luftade hojen i Bangkok trafiken idag flera timmar.

Och jag har numera monterat en sådan här på hojen. För att säkert hitta fram.

d164d7941f57f193c5791462b64a9500.jpg

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tycker att det där med hjälm i Thailand är lite överkurs.

Det gäller ju bara att vara lite vaken och att vara beredd på att bromsa

om det dyker upp någonting oförutsett.

 

 Vem vill åka omkring med hjälm på skallen när det är trettiofem grader varmt

och man har semester?

 

Jag vet inte hur fort du brukar köra, men med alla "oförutsedda" byrackor som ränner överallt på vägarna så kan du knappast köra fortare än 10Km/h med detta resonemanget.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får träna ganska avancerade balans övningar som är med på provet. Men framför allt insikten om att allt säkerhets ansvar är ens eget ansvar och ej bilisternas.

Att hålla på höger regel o dyl som princip kan göra förbannat ont.

Man syns dåligt på håll.

Så det finns en hel del att tänka på.

Det känns dock att det kan vara större risk att krocka i Stockholm än i Bangkok. Då thailändare är mycket mer medvetna än trötta svenskar om motorcyklar.

Var ute och luftade hojen i Bangkok trafiken idag flera timmar.

Och jag har numera monterat en sådan här på hojen. För att säkert hitta fram.

d164d7941f57f193c5791462b64a9500.jpg

 

Har du köpt denna GPS i Thailand?

Isåfall vart?

Kostade?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...