Jump to content
IGNORERAD

Heb A


S m i l e 1

Recommended Posts

Hepatit A är det vanligt i Thailand ?

 

Min erfarenhet är att de flesta har denna infektion

 

Puman

Vad menar du med har är det något man bär på när man haft det?

 

Man kanske skulle vaccinera sig. Har jag tänkt på många gånger men det har aldrig blivit av.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med har är det något man bär på när man haft det?

 

Man kanske skulle vaccinera sig. Har jag tänkt på många gånger men det har aldrig blivit av.

 

Twinrix eller vad den nu hette är ju vettiga att ta (2 sprutor med en månad emellan eller vad det nu var). Havrix hette den tidigare men twin är tydligen bättre på nåt sätt.

Kanske tar mer av alfabetet antar jag på hep sidan, det finns ju lite olika varianter.

 

Hep A finns det att läsa lite om http://en.wikipedia.org/wiki/Hepatitis_A

 

Tog ju havrixen för jäkligt länge sen, men jag känner mig säker. Flyger ju med Norwegian så jag kommer nog inte ens ner. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Twinrix eller vad den nu hette är ju vettiga att ta (2 sprutor med en månad emellan eller vad det nu var). Havrix hette den tidigare men twin är tydligen bättre på nåt sätt.

Kanske tar mer av alfabetet antar jag på hep sidan, det finns ju lite olika varianter.

 

Hep A finns det att läsa lite om http://en.wikipedia.org/wiki/Hepatitis_A

 

Tog ju havrixen för jäkligt länge sen, men jag känner mig säker. Flyger ju med Norwegian så jag kommer nog inte ens ner. :wink:

Och tar en 3:dje spruta som jag gjorde så har du skydd livet ut.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Havrix är vaccinet för Hep A

Twinrik för Hep A & B men det är till skillnad från Havrix ett levande vaccin så det skall inte ges till kvinnor som är eller kan tänkas bli gravida det närmsta året...

Man kan ju bota till och med HepC idag men det är ju inge roligt att bli sjuk så det är väl lika bra att vaccinera sig

 

Jag tror att det skydd vi svenskar är bäst på att missa är stelkrampsvaccinet! Vet av egen erfarenhet att jag tog en dos 1984 och sedan blev det inte av förrän 2012 när jag åkte till Thailand... *ooops* fick min sista polio spruta då också och en påfyllning av trippelvaccinet. tror att läkaren passade på när jag väl vågade pallra mig dit. nu vet jag att jag klarar mig till 2032 om jag inte väljer att uppdatera från Havrix till Twinrix...

 

Jag kom dit med mitt gula kort från -84 och läkaren frågade vad katten jag egentligen hade hittat på för att få påfyllning av TBC, koleravaccin, gammaglobulin och typ fyra till som jag inte minns... han tyckte att det var lite ovanligt för en 10-åring...

 

Läkaren jag träffade sist tyckte nog mest att vaccinationerna är väl bra när vi ändå var där men att det viktiga var att undvika den Thailändska trafiken och droger.

 

Här kommer ett litet tips som säkert de flesta redan vet men jag skickar med det ändå: Vaccinationer är mycket mycket billigare att få om man går till infektionsmottagningen på de sjukhus som erbjuder vaccinationer. De tar patientavgift 100:- och får sedan bara ta betalt för vad vaccinet egentligen kostar dem till skillnad från Vaccinationsmottagningar "på stan"

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag fick ju en sån buddastaty välsignad så jag behöver ju inte ett (eller flera) vaccin egentligen.

Vet int om den bara funkar när man har den runt halsen, men exet hade ju ingen och hom blev inte sjuk (så ofta).

Jag fick dock lite baksmälla men det har jag inte hittat nåt vaccin för ännu.

 

EDIT: Ska tydligen vara livstidsvaccad enligt vad jag fattat, och är jag inte det så hoppas jag att det går fort.

 

Månne vem den där Edit är som skriver i alla mina inlägg ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

som svar på frågan TS gav så anser jag inte att Thai är "GULA"  mera bruna i olika nyanser...

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Twinrix 3 sprutor men tror att det är helt onödigt såvida man inte jobbar i katastrofområden eller befinner sig i djupaste Burma typ.

 

Stelkramp är väl en spruta man får på sjukhuset ifall man får ett hundbett eller liknande i förebyggande fall. Jag fick min stelkramp spruta när jag gjorde Lumpen 1990. Så den är nog helt väck nu :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Twinrix 3 sprutor men tror att det är helt onödigt såvida man inte jobbar i katastrofområden eller befinner sig i djupaste Burma typ.

 

Stelkramp är väl en spruta man får på sjukhuset ifall man får ett hundbett eller liknande i förebyggande fall. Jag fick min stelkramp spruta när jag gjorde Lumpen 1990. Så den är nog helt väck nu :)

Jo alltså stelkramssprutan är ju ganska bra att ha uppdaterad så att man inte åker på något i onödan, jag tror att många får den när något har hänt som tex hundbett men hur många har tänkt på att man faktiskt kan får stelkramp efter minsta lilla löjliga sår som man ju får då och då?

 

Skall berätta nått ganska pinsamt...

 

När jag var typ. 10... så hade vi en trappa från ena delen av trädgården till parkeringen, 8 trappsteg i gjuten betong,. snön kom och det var ju absolut förbjudet at åka pulka på gatan så vi kom på den briljanta idén att spraya vatten över snön i trappan så att det blev en bra pulkabacke. funkade bra för oss!

Ett par dagar senare glömmer pappa att det inte är sommar och går via altanen och "trappan" för att hämta tidningen. pappas tofflor var visst väldigt glatta för han fick sig en rejäl resa med ett pyttelitet skrapsår på knät...  tvätta plåstra och svära på ungarna så var det ur värden... trodde vi i alla fall... en vecka senare fick vi ringa ambulans för att pappa krampade. stelkramp och blodförgiftning. 2 veckor på sjukhus och 4 ungar som höll på att dö av ångest...

 

Japp jag borde lärt mig redan då men. ack nej...

Släktforskar lite för tillfället och insåg att inte mindre än tre kvinnor de senaste 5 generationerna dött av stelkramp.

Varför slarva med något som är så enkelt?

 

Nog med min moralpredikan! ... men jag är ju så rädd om er allihopa!!!!!!

 

kram kram

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte sprutor, så jag dör hellre av dom sjukdomar jag ev. kan få för att jag vägrar vara nåldyna...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo alltså stelkramssprutan är ju ganska bra att ha uppdaterad så att man inte åker på något i onödan, jag tror att många får den när något har hänt som tex hundbett men hur många har tänkt på att man faktiskt kan får stelkramp efter minsta lilla löjliga sår som man ju får då och då?

 

Skall berätta nått ganska pinsamt...

 

När jag var typ. 10... så hade vi en trappa från ena delen av trädgården till parkeringen, 8 trappsteg i gjuten betong,. snön kom och det var ju absolut förbjudet at åka pulka på gatan så vi kom på den briljanta idén att spraya vatten över snön i trappan så att det blev en bra pulkabacke. funkade bra för oss!

Ett par dagar senare glömmer pappa att det inte är sommar och går via altanen och "trappan" för att hämta tidningen. pappas tofflor var visst väldigt glatta för han fick sig en rejäl resa med ett pyttelitet skrapsår på knät...  tvätta plåstra och svära på ungarna så var det ur värden... trodde vi i alla fall... en vecka senare fick vi ringa ambulans för att pappa krampade. stelkramp och blodförgiftning. 2 veckor på sjukhus och 4 ungar som höll på att dö av ångest...

 

Japp jag borde lärt mig redan då men. ack nej...

Släktforskar lite för tillfället och insåg att inte mindre än tre kvinnor de senaste 5 generationerna dött av stelkramp.

Varför slarva med något som är så enkelt?

 

Nog med min moralpredikan! ... men jag är ju så rädd om er allihopa!!!!!!

 

kram kram

 

Jag anser att vi i Sverige vaccinerar oss för mycket. Stelkramp är ju ett lysande exempel på en onödig vaccination. 

 

http://vaccin.me/2014/04/22/sa-ofarligt-ar-stelkramp-i-ett-modernt-samhalle

 

Men visst är det fint att du är rädd om oss :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att vi i Sverige vaccinerar oss för mycket. Stelkramp är ju ett lysande exempel på en onödig vaccination. 

 

http://vaccin.me/2014/04/22/sa-ofarligt-ar-stelkramp-i-ett-modernt-samhalle

 

Men visst är det fint att du är rädd om oss :)

Ja du... jag vet inte riktigt vad jag skall säga om detta, att du länkar till en sida som uppenbarligen propagerar mot alla slags vaccin verkar ju inte så lite vinklat. Var och en gör givetvis som de själva vill men jag blir orolig för att sådan propaganda får folk att glömma att de inte alltid befinner sig i ett modernt samhälle där den eventuella vård man kan behöva är billig och lättillgänglig.. många här på forumet är ju ute över hela världen och många gånger kanske inte alls i närhet av den sjukvård man är van vid i väst...

Samtidigt blir jag lite fundersam till skribenten på sidan...citat "Bra saker att rengöra ett sår med förutom tvål och vatten är väteperoxid och kolloidalt silver" slut citat. hur många av er har detta hemma än mindre med er i skog, natur och på andra ställen där man kan bli skadad... vilken lekplats eller rulltrappa som helst t.ex.

När man är ute och reser så kanske det inte alls är lämpligt att ens tvätta med vatten som inte kommer på flaska.

 

Jag kan hålla med om att vissa vaccinationer är helt onödiga, influensavaccinationer tar jag aldrig trots att jag är i en så kallad riskgrupp. och som ni kanske förstod så tog jag aldrig vaccinet mot Hep B (levande vaccin) eftersom jag då var helt inne i en babyverkstad...

 

Jag blir faktiskt ganska förskräckt när jag läser om familjer som inte vaccinerar sina barn alls, med dagens invandring och våra resevanor så tycker jag att det är otroligt oansvarigt, visst bor man som skribenten på sidan på en gård med djur så kommer man väl inte i kontakt med så mycket men vem sjutton vet vad skolkamrater kan ha med sig hem efter en semester och vad det kan ge för långvariga effekter... eller dödliga...

 

I Sverige räknas TBC som utrotat och ändå vårdas det dagligen TBC patienter på våra infektionskliniker likadant med mässling som tyvärr berövade livet av en av mina vänners barn, de var visserligen i Afrika (tillfälligt )men när det var dags för tösen att vaccineras så var vaccinet tillfälligt slut... mamma, pappa och tre äldre syskon fick se lillasyster dö...

 

Lätt för mig att säga som inga barn har och som aldrig kommer att behöva ta ställning men jag tror på att lyssna på läkare, WHO och deras rekommendationer framför att lyssna på "de som bara ska ha rätt". då hade väl jag som alla anda på jobbet gått på ADHD-diet... (ja, det uttrycket kommer jag väl få äta upp...)

 

Kram Kram

asumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sista sprutan tog jag på slutet av 60 talet

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte sprutor, så jag dör hellre av dom sjukdomar jag ev. kan få för att jag vägrar vara nåldyna...

Gävla  klenis... :haha: . Sälv sitter jag på jobbet o ger armen till blivande sjuksköterskor, visst lite felstick ibland men dom ska lära sig , :give_heart:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...