Jump to content
IGNORERAD

Rävsoppa i Changmai


Niro

Recommended Posts

Var och tittade på vattenfall här i Changmai med några av Fruns kompisar. Efter det åkte vi en sväng hit om där vi bor, sen blev vi hungriga och åkte runt hörnet där det finns mat.

Alla beställde som vanligt huller om buller och sedan åts det på samma sätt.

Jag provade en soppa som såg mörk och fyllig ut, smakade jätte gott, så jag frågade vad det var.

Det var Fox sa dom, räv tänkte jag. Nåja dom äter ju hund i norra Thailand, så det äts nog räv också.

Men medan jag knaprade på den här soppan (jo jag vet, benig soppa. Då blir man misstänksam) och började spotta ut små ben, så blev jag tvungen att fråga igen.

- vad är det i soppan

-Det är fogs, sa dom.

-ni menar som hundar?

-Nä, är du dum eller, vi äter inte hund. Det är fogs.

- jahaaa, det är frogs, groda! Men det kan man ju äta utan dåligt samvete, dessutom förklarar ju det de små benen.

Så jag har ätit groda, inte räv!.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    6

  • acarls

    5

  • kitungmakmak

    4

  • uptoyou

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Chrille Columbus

Det var ju en viss skilnad , räv äter man nog bara som sissta utväg för att inte svälta ihjäl. Väl tillagad så att alla parasiter är stendöda..och förhoppningsvis blir den mindre seg.

Har provat att äta en del kött som de flesta jag känner inte skulle äta  På nittiotalet provade jag kaninragu på teneriffa , och för nån vecka sen känguru? Så sånt som hoppar (grodor) är nog gott.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Kanin är kanongott, det kan du få på Gotland, och känguru är det heller inget fel på, och grodlår smakar som kyckling.

och allt detta är tusen gånger bättre än isaan maten

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanin är kanongott, det kan du få på Gotland, och känguru är det heller inget fel på, och grodlår smakar som kyckling.

och allt detta är tusen gånger bättre än isaan maten

Som krögare, kan du nämna något som inte är bättre än issan slafset

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Groda såg jag på menyn i Chiang Mai, men om den fanns i Maha Sharakam vet jag inte för då hade dom inte menyer på engelska där vi käkade, tja på dom billigare ställena hade dom inte menyer alls.

Nåt ställe hade dom iofs skrivit nåt (som jag antar var menyn) på väggen i alla fall.

 

Men jag hade ju tolken med mig för det mesta så det gick ju bra. Mat fick jag ju, men jag är inte alltid så säker på vad det var. Ibland är det bättre att inte veta ;)

 

Flogs antar jag att det blir thenelska. Jag satt en gång och funderade på vad en tjej jag träffat egentligen pratade om, gula pengar... tog ett tag innan liljeholmens ljus dök upp. Germany, hon hade varit i Tyskland och jobbat som kock åt ett gäng byggjobbare från Thailand.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det tror jag inte..

 

Fast lite khao niao med grillad kyckling är ju inte så dumt, somtam (om dom nu ger fan i att krydda som om det inte fanns nån morgondag) funkar ju åxå. Laab muu gillade jag fast med lite ändringar i receptet. La till lite broccoli och svamp och efter lite övertalning så lagade dom det åxå åt mig.

 

Men räv eller hund har jag inte sett på nån meny. Kanske varit för långt söderut i alla fall.

 

Men om det nu är Isaan käk (det jag först skrev om), det vet jag faktiskt inte. Ris, kyckling och sallad eller köttfärs finns väl överallt - även i Kao Lak.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanin är kanongott, det kan du få på Gotland, och känguru är det heller inget fel på, och grodlår smakar som kyckling.

och allt detta är tusen gånger bättre än isaan maten

Nu har jag förstås inte ätit kanin på Gotland, oavsett detta låter det som allt du nämnt även är bättre än flygplansmaten. 

Flygplansmat håller jag dock bättre än Isaanmat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det var ju en viss skilnad , räv äter man nog bara som sissta utväg för att inte svälta ihjäl. Väl tillagad så att alla parasiter är stendöda..och förhoppningsvis blir den mindre seg.

Har provat att äta en del kött som de flesta jag känner inte skulle äta  På nittiotalet provade jag kaninragu på teneriffa , och för nån vecka sen känguru? Så sånt som hoppar (grodor) är nog gott.

Hej

 

Räv äter man gärna i Isaan om man får tag på en, dom skjuts och äts så beståndet är inte stort, men då och då dyker någon upp och då blir det pådrag bland byns jägare.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanin är kanongott, det kan du få på Gotland, och känguru är det heller inget fel på, och grodlår smakar som kyckling.

och allt detta är tusen gånger bättre än isaan maten

 

Nej,nej,nej. Bland den godaste maten jag ätit i Thailand kommer från Isaan och är Larb moo och Tom kha gai

 

post-3132-0-76307400-1410852158.jpgpost-3132-0-71640700-1410852172.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej,nej,nej. Bland den godaste maten jag ätit i Thailand kommer från Isaan och är Larb moo och Tom kha gai :good:

 

attachicon.gifLaab-Moo-8-523x392.jpgattachicon.giftom-kha-gai.jpg

Men i Isaan använder man väl inte cocosmjölk, inte speciellt ofta ivarjefall av vad jag förstått. Annars ät Tom kha gai med cocosmjölk min favoriträtt nr 1 :good:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i Isaan använder man väl inte cocosmjölk, inte speciellt ofta ivarjefall av vad jag förstått. Annars ät Tom kha gai med cocosmjölk min favoriträtt nr 1 :good:

 

Då heter väl rätten Tom Yum Gai men fruga gör alltid med cocosmjölk.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, skoj missförstånd. Inbillar mig att groda är vanligare överhuvudtaget i världen, än räv.

Måste dock medge att jag inte är intresserad av någon av dem, i alla fall inte som födoämne.

Annars är jag nyfiken att prova nytt - fast man vill ju gärna veta vad man stoppar i sig.

Tänk de gånger man varit på rest i Los och ätit ngt gott och sedan när man återvänder för att äta samma får man svaret att det serverar dem inte där. Amazing Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, skoj missförstånd. Inbillar mig att groda är vanligare överhuvudtaget i världen, än räv.

Måste dock medge att jag inte är intresserad av någon av dem, i alla fall inte som födoämne.

Annars är jag nyfiken att prova nytt - fast man vill ju gärna veta vad man stoppar i sig.

Tänk de gånger man varit på rest i Los och ätit ngt gott och sedan när man återvänder för att äta samma får man svaret att det serverar dem inte där. Amazing Thailand

 

Räv går väl inte att äta, det är ju en asätare.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går ju att äta vildsvin...

 

Om det är mig du svarar så är väl inte vildsvin asätare.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är mig du svarar så är väl inte vildsvin asätare.

Ja det var dig jag svarade (sorry borde ha citerat)

 

Vildsvin äter det de kommer över (allätare) är ju därför man måste trikintesta köttet

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var dig jag svarade (sorry borde ha citerat)

 

Vildsvin äter det de kommer över (allätare) är ju därför man måste trikintesta köttet

Ja man har ju läst att de gillar golfbanor skarpt :wink:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Björn och Kråka är två andra exempel på asätare som vi äter

Hur är det med ål?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med ål?

Jodå de är asätare liksom kräftor

 

Så det går nog alldeles utmärkt att äta räv eller grävling kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Björn och Kråka är två andra exempel på asätare som vi äter

Hej

 

Under kriget åt man grävling och enligt morfar smakade det gott.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej från Isaan har aldrig ätit räv och känner ingen som gjort heller.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räv går väl inte att äta, det är ju en asätare.

Stefan, antar att du inte käkar krabba heller, där har du en asätare av rang ;)

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...