Jump to content
IGNORERAD

hjälp vilken VW Golf ska jag välja


Snucke

Recommended Posts

Efter lite funderande . det blir nog den lilla motorn TSI 1.2 105 och lägger istället extra pengar på tillvalen DSG7 , metallic färg blue pacific och parkeringsvärmare med fjärrutlösare inom 600 meter alt. tidsinställning. Värmaren övertalade två försäljare mig att det var formodligen deras bästa tips angående extrautrustning.kostar 9900 kr. Alltid varm bil på vintern och slippa skrapa rutor.Och den funkade även att få bilen sval på sommaren.

Blir en kostsam vinter tror jag. I december kommer nya bilen och inom samma månad fyller både fru och barn år. Sen kommer Julen och i Januari Thailand och Pattaya en månad som grädde på moset!! Härligt att leva och smakar det så kostar det!!

Kanske ses vi i Pattaya/Jomtien gott folk! Viewtalay 7 bokat och klart

Snucke

 

Värmaren är ett riktigt bra val och värt varje krona - har det på min nuvarande bil och det är numera ett "måste" på framtida bilar. Grymt skönt att alltid ha en varm bil och dessutom lite svalka på sommaren. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Snucke

    6

  • WAXO

    5

  • Fritz

    3

  • Bosse Boy

    3

Mest aktiva i denna tråd

Köp ABSOLUT INTE en diesel, med dina kortkörningar kommer du garanterat att få problem med regenereringen av partikelfiltret.

Det kan var MYCKET dyrt att reparera. Även om du har garanti som kan täcka detta ett tag, så kanske du inte köpte NY bil för att åka lånebil ToR till verkstan på dina lediga stunder.

Kamkedjorna på VW har också ställt till det för många av VW gruppens kunder, de verkar gå torra av olika anledningar som kan vara lite svårare att förklara.

Mitt rekord är motorbyte efter 2360 mil på fem år, alltså ingen garanti. Bara att betala ca 80 000 :- för kunden, om dom inte vill skrota bilen efter fem år istället.

 

WAXO

Hej enligt ditt svar verkar det klart bäst att ABSOLUT inte köpa varken diesel eller bensin! 

Men tack får ditt råd och åsikt.

MVH

snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej enligt ditt svar verkar det klart bäst att ABSOLUT inte köpa varken diesel eller bensin! 

Men tack får ditt råd och åsikt.

MVH

snucke

Nja det var inte riktigt så jag sa.

Jag sa att man skall vara medveten om att kamkedjorna har ställt till mycket problem.

Men jag TROR att både 1,2 & 1,4 på din tilltänkta Golf har rem.

Värt att kolla lite extra för dig innan du slår till.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lite funderande . det blir nog den lilla motorn TSI 1.2 105 och lägger istället extra pengar på tillvalen DSG7 , metallic färg blue pacific och parkeringsvärmare med fjärrutlösare inom 600 meter alt. tidsinställning. Värmaren övertalade två försäljare mig att det var formodligen deras bästa tips angående extrautrustning.kostar 9900 kr. Alltid varm bil på vintern och slippa skrapa rutor.Och den funkade även att få bilen sval på sommaren.

Blir en kostsam vinter tror jag. I december kommer nya bilen och inom samma månad fyller både fru och barn år. Sen kommer Julen och i Januari som grädde på moset en månad Thailand och Pattaya !! Härligt att leva och smakar det så kostar det!!

Kanske ses vi i Pattaya/Jomtien gott folk! Viewtalay 7 bokat och klart

Snucke

Ganska kul att du startar tråd och frågar om råd med köp av ny bil,4h 30min senare så vet du exakt hur och vad du ska köpa. Erkänn nu att egentligen så ville du bara visa att du ska köpa en ny bil :wink::P

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen ny VW med kamkedja idag alla har alla kamrem som ska bytas vid 180000km eller senare..

FF

HELT FEL!!!!!

Nu är det ju lite farligt att generalisera, här måste man veta exakt vilken modell och motor vi pratar om.

Menet finns även 2014 många av VW gruppens motorer med kamkedja!, tex en Golf GTI med 2,0 TSI

 

Relaterat till ditt inlägg är det dessutom ofta så att kamremmen skall bytas vid tex. 18 000 mil ELLER TIDIGAE!!!

 

Remmen skall nämligen kontrolleras vid varje service from 9 000 mil, och bytas vid behov!!

Vi har ofta även tiden att ta hänsyn till tex kontroll ev byte vid varje service from år 6.

Hur den kontrollen skall kunna ske har jag däremot mycket svårt att förstå, dvs meken skall kunna garantera att remmen håller till nästa service.

 

Var med om en Passat 2,0 TDI där remmen gick av på ca 14 000 mil. VW sa bara att bilen var felaktigt servar och bara att betala 70 000 för kunden.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Grabben köba nyss en V70 -09  miljöbil 231 hk , slipper bli omkörd av alla folkor  :good:

Inte för att det har så mycket med VW Golf att göra, men när vi ändå pratar ventildrivning.

Glöm inte att kontrollera ventilspelet på din nyinköpta Volvo med B5254T11, det skall nämligen göras vid 9 000 mil.

Remmen skall bytas först vid 18 000 mile eller 10 år, så den kan ev återmonteras om meken godkänner den.

Gäller enligt service schemat endast from 2011, men det är samma motor du har 2009, så det är nog mest någon administrativ miss.

 

Kontrollen och justerinen brukar ta en dag extra, så servicen brukar hamna på 20-25 000:-

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att det har så mycket med VW Golf att göra, men när vi ändå pratar ventildrivning.

Glöm inte att kontrollera ventilspelet på din nyinköpta Volvo med B5254T11, det skall nämligen göras vid 9 000 mil.

Remmen skall bytas först vid 18 000 mile eller 10 år, så den kan ev återmonteras om meken godkänner den.

Gäller enligt service schemat endast from 2011, men det är samma motor du har 2009, så det är nog mest någon administrativ miss.

 

Kontrollen och justerinen brukar ta en dag extra, så servicen brukar hamna på 20-25 000:-

 

WAXO

Tack, ska jau förmedla te grabben :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att det har så mycket med VW Golf att göra, men när vi ändå pratar ventildrivning.

Glöm inte att kontrollera ventilspelet på din nyinköpta Volvo med B5254T11, det skall nämligen göras vid 9 000 mil.

Remmen skall bytas först vid 18 000 mile eller 10 år, så den kan ev återmonteras om meken godkänner den.

Gäller enligt service schemat endast from 2011, men det är samma motor du har 2009, så det är nog mest någon administrativ miss.

 

Kontrollen och justerinen brukar ta en dag extra, så servicen brukar hamna på 20-25 000:-

 

WAXO

Dream on :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. 

Kör 4-6 dagar veckan. mest korta sträckor 10-20 min. 1200 mil om året. Kanske 4 långkörningar per år på ca 50 mil.

Då kanske nån av bensinarna passar mig bättre enligt din försäljare. Tsi 140 hk är säkert kanon provkörde den men kanske lite för dyr för mig. 

Vet att dieseln kostar mindre i drivmedel .men frågan är om jag tjänar in dom pengarna 31 000 kr som den kostar mer på dom åren.

Jovisst jag vet att en ny bil forlorar  snabbt mycket i värde. Men jag har av olika anledningar bestämt mig för en ny. och tycker att jag vill göra en så bra affär som möjligt. Jag menar 31000 kr mer för diseln är ju mycket mer än vad de flesta andra bilmärken lägger på för sina dieslar och vid en första anblick känns det som mycket pengar.

Det är ingen här som har eller känner nån som har nån av nämnda bilarna i senaste versionen MK7. 

Sen så drar dieseln 3,9/100 km och tsi 105 5,0/100 km enligt volkswagen. Funderar om kanske den mista motorn på 105 hk är i minsta laget för att kännas bra ihop med DSG och om den kanske får jobba för hårt när man gasar på. Annars kanske den räcker gott?

 

Tack för svaren

Snucke

Jag kan inte fatta det där att bilen förlorar i värde.

Det är först ner du ska sälja bilen så vet du hur mycket den har förlorar.

Klart att värde minskar då du använder den. 

Hur tänker folk egentligen? köper något, använder något och vill göra vinst på det?

varför köpa en bil då. Köp en cykel. den säkert behåller sitt värde bättre än bil. 

Varför inte titta på en japan? säker 20 - 30 tusen billigare och kanske bättre körglädje. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm 2360mil och motorbyte på en 5 år gammal bil, tror knappast att kunden fick stå för det kalaset utan det fick försäkringsbolaget göra...Normalt är 6år/10000mil som maskinförsäkringen gäller en del försäkringsbolag har 15000mil och 8år.

Lite offtopic, trodde att "alla bolag gått ifrån 8år/15000mil. Kan du nämna något bolag med 15000mil?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte fatta det där att bilen förlorar i värde. Det är först ner du ska sälja bilen så vet du hur mycket den har förlorar.

 

Nja, det får nog anses som fakta att en del bilmodeller har bättre andrahandsvärde och en del sämre. Det skiljer så pass mycket att man bör nog titta mer på det när man köper en ny bil än nån deciliter hit eller dit i bränsleförbrukning.

 

http://teknikensvarld.se/bilarna-som-tappar-minst-i-varde-86-olika-bilmodeller-120939/

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det får nog anses som fakta att en del bilmodeller har bättre andrahandsvärde och en del sämre. Det skiljer så pass mycket att man bör nog titta mer på det när man köper en ny bil än nån deciliter hit eller dit i bränsleförbrukning.

 

http://teknikensvarld.se/bilarna-som-tappar-minst-i-varde-86-olika-bilmodeller-120939/

 

Fritz..

Service kostnad, bränsle förbrukning, reparationer, försäkringar skatter allt ska räknas in under tiden du använder bilen.

Mina kompisar frågar mig varför jag kör japansk och inte volvo, volvo är lätta att meka med säger de.

:huh: Jag vet inte varför jag ska meka med min bil, min 14 gamla Suzuki Grand Vitara V6 har gått 20000 mil utan att jag behövde 

meka med den en enda gång. Service gick på ca 1400 sek och stor service på ca 3600. Låg bränsle förbrukning trots stor motor

och 4 hjuls drift. Efter 14 år fick jag lika mycket för min bil som dubbelt så dyrt volvo lika gammal med ungefär samma körsträcka.

men betydlig dyrare i drift pga några reparationer i 5 till 20 tusen klasen 

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite offtopic, trodde att "alla bolag gått ifrån 8år/15000mil. Kan du nämna något bolag med 15000mil?

Dom flesta märkes försäkringar...Tex Volvia...Salusansvar hade 16000mil/8år men dom blev uppköpta av folksam precis så tror inte man kan teckna en bilförsäkring hos dom längre utan hänvisas till Folksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska kul att du startar tråd och frågar om råd med köp av ny bil,4h 30min senare så vet du exakt hur och vad du ska köpa. Erkänn nu att egentligen så ville du bara visa att du ska köpa en ny bil :wink::P

Nja, se det som att tänka högt.

Tycker det är helt ok.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, se det som att tänka högt.

Tycker det är helt ok.

Tja, det var väl kul om forumet var till någon hjälp att fatta beslut.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, se det som att tänka högt.

Tycker det är helt ok.

 

Jag tycker oxå att det är helt ok.

Undra vad alla andra tycker?

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Tsi 1,4 ska du nog satsa på .

 

Dieseln blir dyr med dom milen du kör .

 

Mvh Hobbe

Enligt trovärdiga källor bör du köra minst 20000 km per år för att en diesel skall löna sig,jag köpte en ny Polo 2010 modell  1,4  bensin med dsglåda har gått 30000 km helt perfekt bara 85 hk men var har du bråttom? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Om DSG7 lådan fortfarande är torrkopplingslådan DQ200, så har den brukat rasa ganska snabbt.

I denna lådan har man visserligen bytt till ett annat material på lamellerna(från sent 2013 har jag för mej) som ska hålla lite bättre men det har inte gått tillräckligt med tid för att vara helt säker enligt min uppfattning.

DQ200 används upp till ett visst vridmoment(i princip alla upp till ca 140hkr) därav alla rasen för ecofuel Passaterna.

Lådor med torrlamell får absolut INTE köras som vanliga automater, tex att man håller bilen stilla med gasen vid stopp i ett uppförslut, detta håller inte kopplingarna för.

Dessa lådorna har även haft mycket problem med sin elektronik.

Annars så tycker jag Golfen är en mycket fin bil.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Om DSG7 lådan fortfarande är torrkopplingslådan DQ200, så har den brukat rasa ganska snabbt.

I denna lådan har man visserligen bytt till ett annat material på lamellerna(från sent 2013 har jag för mej) som ska hålla lite bättre men det har inte gått tillräckligt med tid för att vara helt säker enligt min uppfattning.

DQ200 används upp till ett visst vridmoment(i princip alla upp till ca 140hkr) därav alla rasen för ecofuel Passaterna.

Lådor med torrlamell får absolut INTE köras som vanliga automater, tex att man håller bilen stilla med gasen vid stopp i ett uppförslut, detta håller inte kopplingarna för.

Dessa lådorna har även haft mycket problem med sin elektronik.

Annars så tycker jag Golfen är en mycket fin bil.

 

Lite tillägg:

DQ200 ska klara 250nm

Från sent BJ11 är mekatronicen uppgraderad.

Från BJ 12/05 ska lamellerna vara uppgraderade.

Återkallelse är gjord för att byta från syntetolja i lådan till mineralolja, detta sker automatiskt vid normalt verkstadsbesök.

 

Minimalt med haverier har hittills inträffat på de uppgraderade enheterna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...