Jump to content
IGNORERAD

hjälp vilken VW Golf ska jag välja


Snucke

Recommended Posts

Hej. 

Jag har bestämt mig för att köpa en ny Golf. (Råd och tips om att jag inte ska göra det undanbedes!)

 

Men problemet är att jag inte vet vilken motor jag ska välja. Så min fråga vad tycker ni? 

 

Jag har begränsad budget, Alltså en högst ordinär arbetarlön och har tänkt ta ett billån på 5 år och alltså betala 20% kontant.

 

Tänkte mig först den billigaste minsta bensinmotorn TSI 1,2 105hk. Men funderar också på den större TSI 1,4 122hk  kostar 17 600 kr mer.

Eller Diesel TDI 1,6 105hk kostar 31 000 kr mer. Alla med automatlådan DSG7. behåller nog bilen 3-5 år sen byter jag, 

 

.Finns nån kunnig här med råd och tips vilken jag ska välja . Ekonomi är av högsta vikt

 

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Snucke

    6

  • WAXO

    5

  • Fritz

    3

  • Bosse Boy

    3

Mest aktiva i denna tråd

Förstår att ekonomin spelar roll - men jag hade iaf valt diesel. Däremot mer tveksam till DSG-lådan, personligen hade jag valt manuell.

Vag har tidigare haft mkt strul med just DSG, men det lär ha ordnat upp sig, ändock tveksam till den lådan, men det är ju jag.

 

Edit : Såg sen att du ville ha tips från ngn kunnig - så bortse från mina tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

. Ekonomi är av högsta vikt

I så fall hade inte jag siktat på en ny bil utan på en som är ett eller ett par år gammal.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. 

Jag har bestämt mig för att köpa en ny Golf. (Råd och tips om att jag inte ska göra det undanbedes!)

 

Men problemet är att jag inte vet vilken motor jag ska välja. Så min fråga vad tycker ni? 

 

Jag har begränsad budget, Alltså en högst ordinär arbetarlön och har tänkt ta ett billån på 5 år och alltså betala 20% kontant.

 

Tänkte mig först den billigaste minsta bensinmotorn TSI 1,2 105hk. Men funderar också på den större TSI 1,4 122hk  kostar 17 600 kr mer.

Eller Diesel TDI 1,6 105hk kostar 31 000 kr mer. Alla med automatlådan DSG7. behåller nog bilen 3-5 år sen byter jag, 

 

.Finns nån kunnig här med råd och tips vilken jag ska välja . Ekonomi är av högsta vikt

 

Snucke

Hur mycket kör du?

Jag blev avrådd av VW:s försäljare att välja diesel eftersom den helst ska rulla varje dag.

För min del blev det en Golf GT (TSI, 140 hk) med DSG7och jag är mycket nöjd med det valet.

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite beroende på hur mycket du kör om året, men välj dieseln!

 

Sen håller jag med Fritz, varför i hela fridens namn köpa nytt?

 

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall hade inte jag siktat på en ny bil utan på en som är ett eller ett par år gammal.

 

Fritz..

Jag håller med om det. är ekonomin av stor vikt så låt första köparen ta den stora smällen.

en 1-2 år gammal bil är betydligt bättre att köpa.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda DSGlådan som inte håller måttet är den med 1,4 L gasmotorn, den funkar inte ihop med krypkörning i staden.

Sen är nästa fråga hur mycket kör du, Dieseln är jäkligt snål, min kompis kör sin under 5 l 100 km.

Jag skulle välja den med Dielsen med DSG lådan, lite dyrare att serva, vem tusan vill ha en bil med 3 pedaler..

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju dock så att just Golfen är den bil som i särklass sjunker minst i andrahandsvärde av samtliga bilmärken, men om du trots detta ändå vill spara 10- 20 tusen är Kvarndammen en helt suverän handelplats och som även erbjuder hyfsade avbetalningsvillkor genom SHB.

 

https://www.kvd.se/auktion/personbil?model=Golf&modelYear%5Bmin%5D=2012&modelYear%5Bmax%5D=2014&brandVW=VW

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket kör du?

Jag blev avrådd av VW:s försäljare att välja diesel eftersom den helst ska rulla varje dag.

För min del blev det en Golf GT (TSI, 140 hk) med DSG7och jag är mycket nöjd med det valet.

Hej. 

Kör 4-6 dagar veckan. mest korta sträckor 10-20 min. 1200 mil om året. Kanske 4 långkörningar per år på ca 50 mil.

Då kanske nån av bensinarna passar mig bättre enligt din försäljare. Tsi 140 hk är säkert kanon provkörde den men kanske lite för dyr för mig. 

Vet att dieseln kostar mindre i drivmedel .men frågan är om jag tjänar in dom pengarna 31 000 kr som den kostar mer på dom åren.

Jovisst jag vet att en ny bil forlorar  snabbt mycket i värde. Men jag har av olika anledningar bestämt mig för en ny. och tycker att jag vill göra en så bra affär som möjligt. Jag menar 31000 kr mer för diseln är ju mycket mer än vad de flesta andra bilmärken lägger på för sina dieslar och vid en första anblick känns det som mycket pengar.

Det är ingen här som har eller känner nån som har nån av nämnda bilarna i senaste versionen MK7. 

Sen så drar dieseln 3,9/100 km och tsi 105 5,0/100 km enligt volkswagen. Funderar om kanske den mista motorn på 105 hk är i minsta laget för att kännas bra ihop med DSG och om den kanske får jobba för hårt när man gasar på. Annars kanske den räcker gott?

 

Tack för svaren

Snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag förstår har bensinarna utvecklats och och närmat sig diesel vad gäller bränsleförbrukning

 

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har av olika anledningar bestämt mig för en ny. och tycker att jag vill göra en så bra affär som möjligt och till ett rimligt pris. 

 

OK, men snälla du, du kan inte göra en bra affär genom att köpa en ny bil på avbetalning. Men hur som helst så önskar jag dig lycka till. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, men snälla du, du kan inte göra en bra affär genom att köpa en ny bil på avbetalning. Men hur som helst så önskar jag dig lycka till. :)

 

Fritz..

Han ville inte göra en bra affär.Han ville göra en så bra affär som möjligt, alltså den bästa bilen för honom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Han ville inte göra en bra affär.Han ville göra en så bra affär som möjligt, alltså den bästa bilen för honom...

 

Den bästa affären är den en får vid  kontant betalning och bilar är inte med i nån bra affär

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick en Golf från 2011 förra veckan när jag lämnade in bilen på Volvia.

 

Grym bil, vet dock inte vilken modell det var, men helt klart underbar att köra. 6-växlad var den och gick som tusan.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Tsi 1,4 ska du nog satsa på .

 

Dieseln blir dyr med dom milen du kör .

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som kör lite skulle valt bensin.

Det krävs en massa mil för att diesel skall löna sig.

Sen är ju ny bil med nybilsgarantin en bra sak om det skulle strula.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ABSOLUT INTE en diesel, med dina kortkörningar kommer du garanterat att få problem med regenereringen av partikelfiltret.

Det kan var MYCKET dyrt att reparera. Även om du har garanti som kan täcka detta ett tag, så kanske du inte köpte NY bil för att åka lånebil ToR till verkstan på dina lediga stunder.
Kamkedjorna på VW har också ställt till det för många av VW gruppens kunder, de verkar gå torra av olika anledningar som kan vara lite svårare att förklara.

Mitt rekord är motorbyte efter 2360 mil på fem år, alltså ingen garanti. Bara att betala ca 80 000 :- för kunden, om dom inte vill skrota bilen efter fem år istället.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ABSOLUT INTE en diesel, med dina kortkörningar kommer du garanterat att få problem med regenereringen av partikelfiltret.

Det kan var MYCKET dyrt att reparera. Även om du har garanti som kan täcka detta ett tag, så kanske du inte köpte NY bil för att åka lånebil ToR till verkstan på dina lediga stunder.

Kamkedjorna på VW har också ställt till det för många av VW gruppens kunder, de verkar gå torra av olika anledningar som kan vara lite svårare att förklara.

Mitt rekord är motorbyte efter 2360 mil på fem år, alltså ingen garanti. Bara att betala ca 80 000 :- för kunden, om dom inte vill skrota bilen efter fem år istället.

 

WAXO

Hmm 2360mil och motorbyte på en 5 år gammal bil, tror knappast att kunden fick stå för det kalaset utan det fick försäkringsbolaget göra...Normalt är 6år/10000mil som maskinförsäkringen gäller en del försäkringsbolag har 15000mil och 8år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ja det verkar som det blir en bensinare. passar nog mitt körmönster bäst.

Då är frågan om 1.2 105hk funkar bra och räcker eller om man ska hosta upp 17600 kr till  för den lite större 1.4 122hk.? hmm. Tål att tänkas lite till på. Jag är ju ingen fartdåre direkt. ekonomiskt är det ju den lilla men den andra lär säkert kännas lite bättre. Ja vi får se.

Tack alla för era åsikter och råd

 

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag kört Passat de tre senaste tjänstebilarna och ska byta igenom inom ett par månader. Alla tre har gått ungefär 3 000 mil per år och har aldrig haft några som helst problem och bara genomfört vanlig service. DSG-lådan är riktigt bra och jag skulle vilja påstå att det är en av de bästa automatlådorna på marknaden (inom rimliga priser).

 

Hade först tänkt att välja nya Passat men har börjat fundera sedan sambon köpte sin första Golf - en MK6 TSI (122hk) med DSG. Jag är mycket imponerad av Golfen som både är komfortabel och motorn räcker mer än väl till både i stadstrafik och på motorväg. Det är inte samma bottendrag som i en diesel men motorn är den tystare och har färre vibrationer. Är man inte en stor familj som behöver mycket packning så räcker utrymmet mer än väl till. Om du kör så lite som du skriver är det mycket svårt att motivera merkostnaden för en diesel.

 

Själv har jag börjat överväga att byta ned mig i storlek nästa tjänstebil och gå över till bensin istället. 

 

/Krille

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ja det verkar som det blir en bensinare. passar nog mitt körmönster bäst.

Då är frågan om 1.2 105hk funkar bra och räcker eller om man ska hosta upp 17600 kr till  för den lite större 1.4 122hk.? hmm. Tål att tänkas lite till på. Jag är ju ingen fartdåre direkt. ekonomiskt är det ju den lilla men den andra lär säkert kännas lite bättre. Ja vi får se.

Tack alla för era åsikter och råd

 

Snucke

Gissar att du får lite extra lull lull för de pengarna också om du köperl 122hk eller?

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lite funderande . det blir nog den lilla motorn TSI 1.2 105 och lägger istället extra pengar på tillvalen DSG7 , metallic färg blue pacific och parkeringsvärmare med fjärrutlösare inom 600 meter alt. tidsinställning. Värmaren övertalade två försäljare mig att det var formodligen deras bästa tips angående extrautrustning.kostar 9900 kr. Alltid varm bil på vintern och slippa skrapa rutor.Och den funkade även att få bilen sval på sommaren.
Blir en kostsam vinter tror jag. I december kommer nya bilen och inom samma månad fyller både fru och barn år. Sen kommer Julen och i Januari som grädde på moset en månad Thailand och Pattaya !! Härligt att leva och smakar det så kostar det!!
Kanske ses vi i Pattaya/Jomtien gott folk! Viewtalay 7 bokat och klart
Snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm 2360mil och motorbyte på en 5 år gammal bil, tror knappast att kunden fick stå för det kalaset utan det fick försäkringsbolaget göra...Normalt är 6år/10000mil som maskinförsäkringen gäller en del försäkringsbolag har 15000mil och 8år.

Nu är det ju så att jag inte tror, utan jag VET att kunden fick betala kalaset

I just detta fallet blev det billigare att reparera bilen. Men jag har andra fall där kunden har fått alternativen 50 -140 tusen i reparationer eller köp nåt annat.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...