Jump to content
IGNORERAD

Passord till 5 milj Google konton avslöjade


acarls

Recommended Posts

Skulle vara lite lite försiktig med den sidan.

 

 

Registered On September 08, 2014

enligt https://who.is/whois/isleaked.com

 

Men, det är ju jag det.Kanske jäkligt seriös sida - eller ett jättebra sätt för att samla på sig mailadresser ;)

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Att domännamnet är nyskapat beror på att den är skapad enbart för att folk ska kunna kontrollera om adresser/lösenord är kapade eller inte. Fanns liksom ingen anledning tidigare. Ett enkelt sätt att kotrollera om man är drabbad utan att man behöver leta igenom 5 miljoner epostadresser :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Domänen är registerad innan adresserna läcktes.
Alltså måste de ha vetat om läckan i förväg.
Ett inte allt för otroligt senarie är att adresserna läcktes bara för att kunna samla in mailadresser på isleaked.
 
Oavsätt om ni finns med eller inte, så kan de vara bra att aktivera två steg inloggning samt att se till att ni aldrig använder det lösenord ni använder på mailen någon annanstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att domännamnet är nyskapat beror på att den är skapad enbart för att folk ska kunna kontrollera om adresser/lösenord är kapade eller inte. Fanns liksom ingen anledning tidigare. Ett enkelt sätt att kotrollera om man är drabbad utan att man behöver leta igenom 5 miljoner epostadresser :)

 

Hmm, jag laddade hem filen istället och sökte själv.

 

Kändes lite tryggare på nåt sätt, men vad vet jag. Zippad var den bara på 64MB så det gick på ett nafs.

 

Fast jag kanske laddade hem ett virus dolt i en .txt fil. Tja, då får jag väl stå mitt kast.

Lyckas dom med det så är dom värda att få infektera mig. ;)

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag laddade hem filen istället och sökte själv.

 

Kändes lite tryggare på nåt sätt, men vad vet jag. Zippad var den bara på 64MB så det gick på ett nafs.

 

Fast jag kanske laddade hem ett virus dolt i en .txt fil. Tja, då får jag väl stå mitt kast.

Lyckas dom med det så är dom värda att få infektera mig. :wink:

Så kanske pensionären som inte fattar nåt klarar sig bäst eller.
Link to comment
Dela på andra sajter

Så kanske pensionären som inte fattar nåt klarar sig bäst eller.

Har du inte ett mailkonto som slutar på tex @gmail.com så klarar du dig nog.

 

Annars kan det ju vara trevligt att byta lite då och då i alla fall, och sen att inte ha samma lösenord på flera ställen på nätet.

 

Gör man så så behöver man inte oroa sig så mycket, men det är ju ett elände med alla lösenord hit och dit så jag slarvar själv åxå.

 

Finns ett sätt att tänka om man nu vill ha ett lite knepigare lösenord istället för nåt obegripligt som man inte kommer ihåg:

 

post-11193-0-07642100-1410445553.jpg

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag ställa eordn seriös fråga.Är det okej att köra ett enkelt lösenord till alla blahakonton

som tex.MPR och många andra men att skärpa upp säkerheten när vi pratar bank och aktiedepå eller

finns det fallgropar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag ställa eordn seriös fråga.Är det okej att köra ett enkelt lösenord till alla blahakonton

som tex.MPR och många andra men att skärpa upp säkerheten när vi pratar bank och aktiedepå eller

finns det fallgropar?

 

Det är väl helt upp till dej, och inte kör du med lösenordsverifiering gentemot bank ?

 

Min privatmail får dom hacka best dom vill, använder den mest till komihåglistor

 

och till banken är det dosor. Skriver aldrig  nåt kontonummer eller dylikt i mail

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl helt upp till dej, och inte kör du med lösenordsverifiering gentemot bank ?

 

Min privatmail får dom hacka best dom vill, använder den mest till komihåglistor

 

och till banken är det dosor. Skriver aldrig  nåt kontonummer eller dylikt i mail

 

Vad skulle faran vara för att ge ut ett kontonummer? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag ställa eordn seriös fråga.Är det okej att köra ett enkelt lösenord till alla blahakonton

som tex.MPR och många andra men att skärpa upp säkerheten när vi pratar bank och aktiedepå eller

finns det fallgropar?

Det beror på, har du en aktiedepå med bara lösenord som Avanza eller nordnet (vad dom nu heter, tror dom har bytt namn) så bör du ju skydda dessa.

 

Men till ställen som chattar, och annat kan du ju köra samma. Om du nu inte kommer ihåg lösenorden så finns det ju lösningar för det åxå.

 

Men enklast är väl att skydda det som är intressant för andra (dvs pengarna) medans ditt rykte på MPR om nån skulle komma åt det kan du säkert rädda med lite assistans av modsen om nån nu skulle få tag i det.

 

Så tänker jag i alla fall, ungefär som en suspensoar och hjälm - skydda det väsentliga. Resten kan man fixa.

 

Mailen (och tillhörande diskar på nätet) är dock lite lurig för där har jag lite biljetter, pass osv scannade. Samt om jag tjorvar bort ett lösenord nån annanstans så återställs det via mailen.

Går säkert att få tillbaka kontrollen över det, men informationen kanske kan trassla till det för mig i alla fall i fel händer.

 

Så det blir till att göra en liten riskbedömning, har du inget att skydda så är det inga problem men om det börjar dyka upp skumma mail från dig till vänner om att du behöver låna lite pengar tex så kanske det inte var så att det bara är dig själv du skyddar genom att ha ett vettigt lösenord och inte återanvänder det på andra ställen.

 

Så helt enkelt är det inte. Man måste välja nivå, 100% säker tror jag inte man kan vara om man skall vara ute på nätet eller öht leva. 0% säker kan man åxå klara sig med (USA hade 6 0or som lösenord på deras missiler i flera år enligt nån uppgift).

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle faran vara för att ge ut ett kontonummer? 

Kanhända det är kortnummer, dom är lite mer intressanta. Annars är det enkelt att få tag på kontonummer för alla med ett privatkonto på nordea i alla fall då det är samma som person-numret.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle faran vara för att ge ut ett kontonummer? 

 

Jag skrev inte att det var nån fara ,jag skrev det som exempel på att jag inte

 

skriver saker som teoretiskt skulle kunna missbrukas

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev inte att det var nån fara ,jag skrev det som exempel på att jag inte

 

skriver saker som teoretiskt skulle kunna missbrukas

 

Hur kan man teoretiskt missbruka ett kontonummer?  Jag kan på rak hand bara komma på en sak och det är att gå in i en bank och ta ut pengar. Detta kräver ju dock ett ID på kontohavaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man teoretiskt missbruka ett kontonummer?  Jag kan på rak hand bara komma på en sak och det är att gå in i en bank och ta ut pengar. Detta kräver ju dock ett ID på kontohavaren.

 

Du har inte så mycket att göra va ? Jag skrev som exempel tänk kortnummer istället om

 

det gör dej nöjd.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte så mycket att göra va ? Jag skrev som exempel tänk kortnummer istället om

 

det gör dej nöjd.

 

Du verkar ju inte heller ha så mycket göra :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ju inte heller ha så mycket göra :)

Ja men han är lyckligt lottad ,han har bra betalt för att inte ha så mkt att göra :):)
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men han är lyckligt lottad ,han har bra betalt för att inte ha så mkt att göra :):)

 

Ska ni börja snacka, jag har inget betalt och får hålla reda på er virrpannor hela dagarna. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är ett Passord ?

Jag har inget Passord till mitt pass vad jag vet.

Du menar säkert password eller lösenord :wink:

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är ett Passord ?

Jag har inget Passord till mitt pass vad jag vet.

Du menar säkert password eller lösenord :wink:

Bra information.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är ett Passord ?

Jag har inget Passord till mitt pass vad jag vet.

Du menar säkert password eller lösenord :wink:

 

Vad blir "Password" översatt till svenska ?

 

På svenska blir det "lösenord" och däremot på norska blir det "passord"

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...