Jump to content
IGNORERAD

Behörigheter och klassificeringar


Oregistrerad

Recommended Posts

Nej jag vet inte allt. Tex. en tuktuk med taxi skyltar kan man byta dom till privatskyltar och hur eller var gör man det, för att köra en Tuktuk med taxiskyltar måste man ha arbetstillstånd, tror jag. Det är ju viktigt att veta annars står man där med en Tuktuk som man egentligen inte får köra och vilka instanser vänder man sig till för olika papper på motorfordon. Thailand är Thailand, allt är inte lätt och ska tydligen inte vara lätt för det är ingen Thai som vet om det ska vara lätt eller hur det fugerar. Oj där fick jag till det. Det skulle också vara roligt att komma ikontakt med någon som håller på med samma sak.

 

Tja Jag har en nyare tuk tuk men det är inga skyltar på den, mitt problem är att jag varken får skatta eller försäkra den o det är ju inte så trevligt om det skulle hända något.

Försäkringsbolaget säger att jag måste köpa någons skyltar för  20 000 bath det kan dom fixa efter det går det bra att försäkra. Det jävliga var att jag köpte den ny o där sa dom

att man bara kunde få regskylt om skulle köra taxi.

 

MVH FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    6

  • Boa52

    6

  • Surin P3

    5

  • Kenneth4618

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

Det är tyvärr många som struntar i att man inte får köra mc (moppe) i Thailand utan Mc kort Klass A det blir väl A1 OC A2 som blir aktuellt för hyrmoppe I Thailand ? Kanske endast Thai körkort?

 

Jag har faktiskt inte gett mig ut i trafiken med annat än flipflops eller som passagerare. Knasbollarna kör ju på fel sida av vägen. Tja eller på bägge sidor, det som verkar passa bäst för tillfället.

 

Så jag tillhör det lilla fåtalet som inte kör moppe (MC) utan kort i Thailand, däremot gör jag det i Sverige.

 

Ska man inte dessutom ha ett internationellt KK (om man nu inte har ett Thai KK), och på dom översattes inte tidigare klass A heller vad jag fattade det som.

 

Märkligt att man kan köra utan ett Thaikort då.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Jag har en nyare tuk tuk men det är inga skyltar på den, mitt problem är att jag varken får skatta eller försäkra den o det är ju inte så trevligt om det skulle hända något.

Försäkringsbolaget säger att jag måste köpa någons skyltar för  20 000 bath det kan dom fixa efter det går det bra att försäkra. Det jävliga var att jag köpte den ny o där sa dom

att man bara kunde få regskylt om skulle köra taxi.

 

MVH FANTASY

Hej

 

Låter det inte lite skumt att du måste köpa "någons" skyltar för 20 000 bath. Jag tror också att när du kör den bedriver en olaglig verksammhet och det är nog lite dyrare böter än att åka utan hjälm eller rätt körkort. Varför jag frågar i detta forum är för att inte hamna i din situation. Traffic office eller nån annan myndighet, kan man inte kolla där så man vet hur man ska gå till väga. Vad jag läst så kan lagen tillämpas olika i Thailand. Googla på reg skyltar tuktuk så ser du mera. Jag letar och letar svar på mina frågor så när jag kommer till Thai i jan och stannar bara en mån (än så länge) så ska jag förhoppnings vis kunna starta upp pappersarbetet med thaimyndigheter, svårt när man är i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hjälp men...har sc fixat en pannbensfraktur på dig ..är inte detta vad forum är till för . Att tex f

.

Ändrades av L200
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst ar det sa.

 

Men om man vill nyregga en 10 ar gammal mc som inte har skylt och ej betalat skatten pa 10 ar,du maste trots ha Mc boken i handen och 2 nycklar !.Betalar man med kontanter 2 nycklar,krita 1 nyckel,dom flesta thai tar mc pa avbetalning!.Om man nu har Allt och ska regga mc igen sa maste man betala tillbaka i tiden,om Mc inte varit skattad pa 10 ar sa maste du vid en ny reggning betala skatt for 10 ar + nya skatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Oregistrerad

Jag har faktiskt inte gett mig ut i trafiken med annat än flipflops eller som passagerare. Knasbollarna kör ju på fel sida av vägen. Tja eller på bägge sidor, det som verkar passa bäst för tillfället.

 

Så jag tillhör det lilla fåtalet som inte kör moppe (MC) utan kort i Thailand, däremot gör jag det i Sverige.

 

Ska man inte dessutom ha ett internationellt KK (om man nu inte har ett Thai KK), och på dom översattes inte tidigare klass A heller vad jag fattade det som.

 

Märkligt att man kan köra utan ett Thaikort då.

 

Hehe!

Jag har hyrt bil 2 eller 3 gånger i Thailand och det har gått bra - även om det kostar på att sitta på helspänn bakom ratten hela tiden.

Dels detta med högerstyrt och sedan det faktum att inte alla respekterar precis alla trafikregler.

Men - ta i trä - ingen olycka ännu. 

Såg en gång på en parkering där jag hade parkerat,  hur en kvinna körde sönder halva framvagnen på sin nästan nya bil vid parkering, alla i bilen utom föraren hoppas ut och gapskrattar. Måste vara en del av det sk. lose face beteendet.

Något som, i alla fall jag, har svårt att ta till mig alla gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Hehe!

Jag har hyrt bil 2 eller 3 gånger i Thailand och det har gått bra - även om det kostar på att sitta på helspänn bakom ratten hela tiden.

Dels detta med högerstyrt och sedan det faktum att inte alla respekterar precis alla trafikregler.

Men - ta i trä - ingen olycka ännu.

Såg en gång på en parkering där jag hade parkerat, hur en kvinna körde sönder halva framvagnen på sin nästan nya bil vid parkering, alla i bilen utom föraren hoppas ut och gapskrattar. Måste vara en del av det sk. lose face beteendet.

Något som, i alla fall jag, har svårt att ta till mig alla gånger.

Ja, inte skall man sitta och SMSa i den trafiken som är i städerna i alla fall. Lite lustigt att jämföra med Phnom Penh där är dom ännu värre men det är inte lika hetsigt tempo. Kul att se en snut som står och viftar och visslar mitt i en korsning och bilar, moppar och annat som rullar bara verkar köra som dom vill i alla fall.

Lite som ryssarna mellan sarita hotel och stranden på soi 12 i Jomtien, traskade bara rakt ut i trafiken... Trodde inte dom var troende som Buddhisterna - men dom uppförde sig i alla fall på samma sätt. "I trust in... nånting". Sen är det bara att gå, dom kommer att stanna. Jösses.

Bästa jag sett är ju barmama i BKK som skulle parkera sin nyinköpta bil, tog typ en kvart med 3 av tjejerna från baren som vakter en på varje sida och en bakom när hon skulle backa in på parkeringen. Men nån riktig fadäs som den har jag inte sett, dock är detta med Thailändsk humor lite märklig - kan nog vara att hon tappade ansiktet och alla andra tyckte det var skitkul just pga detta. Ett alternativ är ju att det inte var hennes bil, skadeglädjen är ju den enda sanna glädjen. ;)

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

sedan det faktum att inte alla respekterar precis alla trafikregler

 

 

Jag ser det mera som att alla är potentiella mördare och får de tillfälle gör de allt för att köra ihjäl dig.

 

En illustration jag gjorde nyss för att presentera de olika möjligheterna man tydligen kan ta när man kör iväg från ett trafikljus.

 

post-3076-0-88496200-1434505085.jpg

 

Och här vad som gäller vid trafikljuset:

 

post-3076-0-13648200-1434505117.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vet ni om behörigheter och registreringar av te.x gammla thai mc. Har samlat på mej 6 st i Thai och tänker rega in dom ,skaffa skyltar, besiktiga och betala skatt på dom. Jag tänker också köpa en Tuktuk när vi åker ner i jan, där är det också vad jag förstår olika skyltar och krav på ett annat körkort .Ingen annan som har en sån hobby när man vistas i Thai.

 

Har de varit oskattade över 5 år, så blir de avregistrerade ur systemet. Det går säkert att registrera in dem igen, men det blir nog inte helt lätt eller billigt.

 

Lycka till och skriv gärna en rad hur det gick.     :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser det mera som att alla är potentiella mördare och får de tillfälle gör de allt för att köra ihjäl dig.

 

En illustration jag gjorde nyss för att presentera de olika möjligheterna man tydligen kan ta när man kör iväg från ett trafikljus.

 

attachicon.giftrafik.jpg

 

Och här vad som gäller vid trafikljuset:

 

attachicon.gifba20e7a93a0105ed019b8b32d6d9eaf3.jpg

Må vara åt fanders. Men faktum är att jag hellre föredrar det trafikbeteendet framför slapptaskarna och åbäket som sitter och trycker i rusningstrafiken här hemma i Svedala.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Må vara åt fanders. Men faktum är att jag hellre föredrar det trafikbeteendet framför slapptaskarna och åbäket som sitter och trycker i rusningstrafiken här hemma i Svedala.

Den åsikten delar jag faktiskt inte med dig, trafikregler är till för att följas. Punkt!

 

Allt annat blir bara kaos, hur skall jag veta vad nån annan tänker göra bara för att det är rött på hans sida av vägen men grönt för mig tex. Har man brådis till jobbet så är det kanske bara att gasa på då? Skall vi köra med det i Sverige åxå. Skaffa en plogbil och bränn rakt igenom köerna (håll mittemellan filerna/bilarna) så spar du 5 minuter till jobbet kanske.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Den åsikten delar jag faktiskt inte med dig, trafikregler är till för att följas. Punkt!

 

Allt annat blir bara kaos, hur skall jag veta vad nån annan tänker göra bara för att det är rött på hans sida av vägen men grönt för mig tex. Har man brådis till jobbet så är det kanske bara att gasa på då? Skall vi köra med det i Sverige åxå. Skaffa en plogbil och bränn rakt igenom köerna (håll mittemellan filerna/bilarna) så spar du 5 minuter till jobbet kanske.

Trafikreglerna följs bra här hemma. Men riktigt gott om Röv-skallar finns det gott om även hemma Sverige. Den trafiken jag befunnit mig i Thailand har i vart fall inte varit sämre. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Trafikreglerna följs bra här hemma. Men riktigt gott om Röv-skallar finns det gott om även hemma Sverige. Den trafiken jag befunnit mig i Thailand har i vart fall inte varit sämre.

Givetvis har standarden gått ner sig på bilförare i Sverige, med tanke på alla menaförare vi har fått i bilar nu pga orsaker.

De har ju körkortsutbildningar som får thailänska körkort att liknas med astronaut utbildingar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget av intresse. Några kloka ord från dig istället,Surin Utöver dessa, skulle vilja se mera bilder från ditt hem och stenbeläggningar du gjort. Om du har tid.  :good:

 

:D

 

Om en månad börjar vi igen med huset och kör stenhårt.

Då kommer det bilder...

Link to comment
Dela på andra sajter

:D

 

Om en månad börjar vi igen med huset och kör stenhårt.

Då kommer det bilder...

Det där ser jag fram emot  :good:

Ändrades av Nakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser jag fram emot. Ungefär samtidigt som jag börjar med mitt glas-teppabygge här hemma. Det kommer kanske du gilla!. Och det du gjort hittills där nere.. Snyggt  :good:

 

Ser fram emot ditt bygge, lika mycket som mitt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

 

 

// En illustration jag gjorde nyss..

 

attachicon.giftrafik.jpg

 

 

 

Mycket illustrativt! Du är inte bara talangfull Forumadministratör, utan även grafisk illustratör och formgivare!

 

post-6637-0-47075800-1434524392.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

:D

 

Om en månad börjar vi igen med huset och kör stenhårt.

Då kommer det bilder...

Plir det "stenbord" oxå?  :haha:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Plir det "stenbord" oxå? :haha:

Tror jag inte... Gillar trä mer. Stora, tjocka träbord.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag inte... Gillar trä mer. Stora, tjocka träbord.

Jahaja och var har du tänkt att vi experter ska sitta nästa gång vi besöker Surin

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Har de varit oskattade över 5 år, så blir de avregistrerade ur systemet. Det går säkert att registrera in dem igen, men det blir nog inte helt lätt eller billigt.

 

Lycka till och skriv gärna en rad hur det gick.     :)

Hej

Det blev inget med reg.skyltar och sånt, en mån går så fort. Det blev ingen Tuktuk heller kanske dumt det var rätt pris men inga skyltar, ej regad. Vi köpte en Suzuki k125 -64 innan vi åkte ned, jättefin ( ägaren körde upp den till oss på en pickis 70 mil, ville inte skicka den med typ posten, ville inte det skulle bli några repor på den) så det blev lite finputs med den och dom andra "mopparna". Vi byggde inredning i vårt kök, bänkar och hyllor i garaget och ett utebord med två stubbar som ben, tungt som fan. Vi hälsade på släkt och alla faranger mer hinner man inte på en mån jo några moppe utflykter hann jag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahaja och var har du tänkt att vi experter ska sitta nästa gång vi besöker Surin

 

Det var någon som viskade något om cykelställ.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var någon som viskade något om cykelställ.

Hej 

Ja det skule jag behöva för mina moppar

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...