Jump to content
IGNORERAD

Behörigheter och klassificeringar


Oregistrerad

Recommended Posts

Kanske inte bara jag som tycker att det hänt en del på senare tid, vad gäller fordon, behörigheter och klassificeringar.

Idag finns följande klasser på körkorten;

 

AM

A1

A2

A

B

Utökad B

BE

C1

C1E

C

CE

D1

D1E

D

DE

 

Jag menar, herregud, snart används ju hela alfabetet?!
 

Dessutom kan man idag kör en "motorcykel" på sitt B kort;

 

http://www.eumoppenomc.se/Piaggio-MP3-400-MC-med-B-koerkort

 

Man kan köra "bil" med sitt Mc kort;

 

http://www.mopedbilshuset.se/chatenet-ch-26-v2/97331-0

 

Och om man så önskar, köra buss med sitt B kort;

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=5441646

 

För att bara nämna några exempel.

 

Känns det inte lite skumt, så säg.

 

Har det hela blivit bättre?

 

post-6637-0-07040600-1410247316.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    6

  • Boa52

    6

  • Surin P3

    5

  • Kenneth4618

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Som vanligt så älskar byråkrater att krångla till det. Annars stog de ju snart utan jobb ;-)

Mvh

BBJ

:-)

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt BC fans inte med eller är det ändrat?

Du kan ju ha en kombination av en massa av de klasser som finns ovan BC är ju B och C

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju ha en kombination av en massa av de klasser som finns ovan BC är ju B och C

precis jag har ju bla be och ce

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt Det var bättre förr och enklare :good:

 

post-3485-0-37246900-1410267253.jpg

 

:wink:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt Det var bättre förr och enklare :good:

 

:wink:

 

ABCD eller som man lärde sig i skolan "a be ce de" fonetiskt alltså.

 

Lite konstigt att blanka efternament om du inte blankar namnteckningen. Så jag länkade inte till bilden.

 

4 hjulingar får man tydligen köra på B-kort på landsväg åxå om dom är vägreggade, men då får man inte köra dessa i terräng. Hur funderar man nudå.

Man får egentligen nästan inte köra nåt på barmark i terräng (finns lite undantag)  men varför köpa en ATV som inte får köras i terräng eller LV-regga den och köra den på stan. Så praktisk är den ju inte.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

ABCD eller som man lärde sig i skolan "a be ce de" fonetiskt alltså.

 

Lite konstigt att blanka efternament om du inte blankar namnteckningen. Så jag länkade inte till bilden.

 

4 hjulingar får man tydligen köra på B-kort på landsväg åxå om dom är vägreggade, men då får man inte köra dessa i terräng. Hur funderar man nudå.

Man får egentligen nästan inte köra nåt på barmark i terräng (finns lite undantag)  men varför köpa en ATV som inte får köras i terräng eller LV-regga den och köra den på stan. Så praktisk är den ju inte.

:bag: Fixat

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

:bag: Fixat

Man kan tro att det var Anna Book som låg bakom

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom får man köra en större husbil beroende på när man tog sitt B kort. Kommer inte ihåg vilket år men grannen på landet sa att jag fick köra deras husbil. Men skulle jag förlora mitt kort och vara tvungen att köra upp igen får jag inte det med ett B kort. Hur fan kan polisen hålla reda på allt detta?

Ändrades av Trident
Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom får man köra en större husbil beroende på när man tog sitt B kort. Kommer inte ihåg vilket år men grannen på landet sa att jag fick köra deras husbil. Men skulle jag förlora mitt kort och vara tvungen att köra upp igen får jag inte det med ett B kort. Hur fan kan polisen hålla reda på allt detta?

Står väl nåt datum på lappen, jag har inte kollat. Men det var nåt liknande med snöskoter.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom får man köra en större husbil beroende på när man tog sitt B kort. Kommer inte ihåg vilket år men grannen på landet sa att jag fick köra deras husbil. Men skulle jag förlora mitt kort och vara tvungen att köra upp igen får jag inte det med ett B kort. Hur fan kan polisen hålla reda på allt detta?

Körkortsbehörighet B förvärvad före 1996-07-01 ger rätt att köra personbil oavsett vikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vissa 12 meters husbussar går att köra på B kort

 

På baksidan av körkortet står det när de olika behörigheterna är utfärdade

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vissa 12 meters husbussar går att köra på B kort

 

På baksidan av körkortet står det när de olika behörigheterna är utfärdade

 

Har aldrig ens studerat baksidan. Men min är lite trist, inte nåt alfabet direkt. :( inte ens MC...

 

Fast det har inte hindrat mig från att köra dessa heller. Värre om man måste stoppa in kortet för att starta.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Som sagt Det var bättre förr och enklare :good:

 

attachicon.gifKörkort.jpg

 

:wink:

 

Härligt! Vilken jackpott med behörigheter, bara välja och vraka!

 

:good:

 

Buss med släp kan inte vara skoj att backa med,,,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt! Vilken jackpott med behörigheter, bara välja och vraka!

 

:good:

 

Buss med släp kan inte vara skoj att backa med,,,,,

Ja det var till och med bättre och backa förr :wink:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vad vet ni om behörigheter och registreringar av te.x gammla thai mc. Har samlat på mej 6 st i Thai och tänker rega in dom ,skaffa skyltar, besiktiga och betala skatt på dom. Jag tänker också köpa en Tuktuk när vi åker ner i jan, där är det också vad jag förstår olika skyltar och krav på ett annat körkort .Ingen annan som har en sån hobby när man vistas i Thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vet ni om behörigheter och registreringar av te.x gammla thai mc. Har samlat på mej 6 st i Thai och tänker rega in dom ,skaffa skyltar, besiktiga och betala skatt på dom. Jag tänker också köpa en Tuktuk när vi åker ner i jan, där är det också vad jag förstår olika skyltar och krav på ett annat körkort .Ingen annan som har en sån hobby när man vistas i Thai.

Ang gamla thai mc,tycker jag att du kan glomma,det finns nog nagon anledning varfor dom inte har skyltar formodligen stulna.

 

Tuktuk under 125cc inga skyltar,men du behover ett mc kort..

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skyltarna är borta beror nog på att dom har använts som "farmar" hojar i byarna och att skatten kostar pengar. I byn utanför Udonthani får man köra nästan vad man vill som farmarhoj det gäller nog dom flesta byar i norra delen iallafall. Men med kvitto,ägarbevis och besikning,rätt motor och ramnr ska man inte kunna rega in den då. Tuktuk på 125 cc ? motorerna är ju på 600-800cc och nu menar jag riktiga gammla Tuktuk som fått namnet av motorljudet när dom går på tomgång dom nya kallas bara trehjuling i Thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skyltarna är borta beror nog på att dom har använts som "farmar" hojar i byarna och att skatten kostar pengar. I byn utanför Udonthani får man köra nästan vad man vill som farmarhoj det gäller nog dom flesta byar i norra delen iallafall. Men med kvitto,ägarbevis och besikning,rätt motor och ramnr ska man inte kunna rega in den då. Tuktuk på 125 cc ? motorerna är ju på 600-800cc och nu menar jag riktiga gammla Tuktuk som fått namnet av motorljudet när dom går på tomgång dom nya kallas bara trehjuling i Thai.

Varfor fragar du om du vet allt??

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag vet inte allt. Tex. en tuktuk med taxi skyltar kan man byta dom till privatskyltar och hur eller var gör man det, för att köra en Tuktuk med taxiskyltar måste man ha arbetstillstånd, tror jag. Det är ju viktigt att veta annars står man där med en Tuktuk som man egentligen inte får köra och vilka instanser vänder man sig till för olika papper på motorfordon. Thailand är Thailand, allt är inte lätt och ska tydligen inte vara lätt för det är ingen Thai som vet om det ska vara lätt eller hur det fugerar. Oj där fick jag till det. Det skulle också vara roligt att komma ikontakt med någon som håller på med samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varfor fragar du om du vet allt??

Hjälp men...har sc fixat en pannbensfraktur på dig ..är inte detta vad forum är till för . Att tex fråga

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag vet inte allt. Tex. en tuktuk med taxi skyltar kan man byta dom till privatskyltar och hur eller var gör man det, för att köra en Tuktuk med taxiskyltar måste man ha arbetstillstånd, tror jag. Det är ju viktigt att veta annars står man där med en Tuktuk som man egentligen inte får köra och vilka instanser vänder man sig till för olika papper på motorfordon. Thailand är Thailand, allt är inte lätt och ska tydligen inte vara lätt för det är ingen Thai som vet om det ska vara lätt eller hur det fugerar. Oj där fick jag till det. Det skulle också vara roligt att komma ikontakt med någon som håller på med samma sak.

Du får väl nya plåtar når du skriver över den på dig

så var det när jag köpte bil men mycket pappersarbete samt gula boken mm.

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Dessutom får man köra en större husbil beroende på när man tog sitt B kort. Kommer inte ihåg vilket år men grannen på landet sa att jag fick köra deras husbil. Men skulle jag förlora mitt kort och vara tvungen att köra upp igen får jag inte det med ett B kort. Hur fan kan polisen hålla reda på allt detta?

 

Många som förklarat senare i tråden, skumt men det har med om fordonet är personbilsregat eller ej.

 

Det är tyvärr många som struntar i att man inte får köra mc (moppe) i Thailand utan Mc kort Klass A det blir väl A1 OC A2 som blir aktuellt för hyrmoppe I Thailand ? Kanske endast Thai körkort?

 

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...