Jump to content
IGNORERAD

Turistön Koh Chang hårt drabbad av översvämningar under söndagen


MPR Nyheter

Recommended Posts

Grupper av arbetare städade under dagen upp, reparerade broar och vägar på Koh Chang efter att turistön drabbades av störtfloder under söndag kväll.
Hårdast drabbade var Hat Sai Khao och Than Mayom. Översvämningarna startade på grund av kontinuerligt regn under lördagen och söndagen. En kambodjansk arbetare ska enligt rapporter ha omkommit och de materiella skadorna inkluderar 50 hus, flera resorter och flera broar.
"Vad som inträffade igår kväll är bland det värsta på Koh Chang någonsin," sade deldistriktschef Wanrung Kanoonkul.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/local/431139/major-clean-up-underway-on-koh-chang-after-flash-floods

 

post-8073-0-48092600-1410174714.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var som attan, trodde inte det skulle kunna inträffa på så små öar. Den är ju bara på 155 km² (tja 217 km² enligt wikipedia), måste regnat på bra.

Fast den är ju ganska hög ändå, 743 meter ö.h. på Khao Salakav Phet så det blir ju lite fallhöjd.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var som attan, trodde inte det skulle kunna inträffa på så små öar. Den är ju bara på 155 km² (tja 217 km² enligt wikipedia), måste regnat på bra.

Fast den är ju ganska hög ändå, 743 meter ö.h. på Khao Salakav Phet så det blir ju lite fallhöjd.

Thailands näst största ö, så liten vet jag inte,Chathaburi och Trat har årsnedbörd på 3000-4000mm,Koh Chang har från och till problem med bl.a land slide under regnperioden.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit med om rejäla översvämmningar på Koh Chang, fast det har nog mest varit pga skillnad i låg och högvatten om jag inte minns fel.

Någon som är där och kan slänga upp bilder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailands näst största ö, så liten vet jag inte,Chathaburi och Trat har årsnedbörd på 3000-4000mm,Koh Chang har från och till problem med bl.a land slide under regnperioden.

Hälsningar

Chan2014

Jo, förvisso. Men jag har liksom förknippat störtfloder med stora landområden som samlar upp nederbörden och att den sen rinner ihop nånstans längre ner.

 

Så jag blev förvånad över att det kunde inträffa på en ändå ganska liten yta. Trodde det liksom bara rann av mindre öar utan att förorsaka nån större skada.

 

3mil lång och 1,5mil bred är ju inte så förbaskat mycket. Men det räckte tydligen till.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Branta bergssidor leder vattnet snabbare till lägre nivå.

 

Därför drabbas vissa ställen mycket snabbare och kraftigare på kort tid.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailands näst största ö, så liten vet jag inte,Chathaburi och Trat har årsnedbörd på 3000-4000mm,Koh Chang har från och till problem med bl.a land slide under regnperioden.

Hälsningar

Chan2014

Därom tvista dom lärde om det är andra eller tredje största ön

post-5585-1410186022,1_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Får börja beta av öarna närmast huset.

Har bara varit I öarna I södra Thailand.

Trevligaste var Koh Lanta.

Koh chang nästa.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Därom tvista dom lärde om det är andra eller tredje största ön

 

Inte många rätt på måtten där, vad gäller kvadratfötterna. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, förvisso. Men jag har liksom förknippat störtfloder med stora landområden som samlar upp nederbörden och att den sen rinner ihop nånstans längre ner.

 

Så jag blev förvånad över att det kunde inträffa på en ändå ganska liten yta. Trodde det liksom bara rann av mindre öar utan att förorsaka nån större skada.

 

3mil lång och 1,5mil bred är ju inte så förbaskat mycket. Men det räckte tydligen till.

Problemet är inte storleken på ön utan att människor bygger vägar och hus som förhindrar ett naturligt flöde av regnvattnet!

Detsamma händer ju på Koh Samui och även i mindre områden som Patong Beach och Pattaya,

att dom naturliga passagerna för avrinningsvattnet blockeras med broar, vägar och hus med översvämningar som följd,

och det räcker med bara några timmars ösregn så blir det översvämning direkt.

Människans oförstånd av hur naturen fungerar och dålig planering som orsakar problemen!

 

Lovelos

Ändrades av lovelos
Link to comment
Dela på andra sajter

deldistriktschef Wanrung Kanoonkul.

Man ska ju inte skamta om olyckor o dylikt, men jag tror inte hon tycker det ar lika som sitt namn! 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är inte storleken på ön utan att människor bygger vägar och hus som förhindrar ett naturligt flöde av regnvattnet!

Detsamma händer ju på Koh Samui och även i mindre områden som Patong Beach och Pattaya,

att dom naturliga passagerna för avrinningsvattnet blockeras med broar, vägar och hus med översvämningar som följd,

och det räcker med bara några timmars ösregn så blir det översvämning direkt.

Människans oförstånd av hur naturen fungerar och dålig planering som orsakar problemen!

 

Lovelos

 

Det låter ju som en rimligare förklaring, att man bygger där vattnet rinner av nån gång när det regnar extremt mycket bara för att det inte "har hänt på länge".

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju som en rimligare förklaring, att man bygger där vattnet rinner av nån gång när det regnar extremt mycket bara för att det inte "har hänt på länge".

Precis!

Och så bygger man väl oftast under torrsäsongen, när floder och vattendrag är bara små rännilar, utan att tänka på att dom sväller till floder under störtregn!

 

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det väl inte så som i övriga Thailand att infrastrukturen har hindrat flödet.

 

Utan här handlar det om att det har regnat extremt mycket och under söndags kvällen kom det nederbörd under en kort tid som de sällan upplevt.

Ock de områden på västsidan där det var som värst har inte infrasrukturen med över svärmningarna att göra, möjligt några kilometer söder ut där bebyggelsen är lite tätare har detta med verkat. och en del resorter under vatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det väl inte så som i övriga Thailand att infrastrukturen har hindrat flödet.

 

Utan här handlar det om att det har regnat extremt mycket och under söndags kvällen kom det nederbörd under en kort tid som de sällan upplevt.

Ock de områden på västsidan där det var som värst har inte infrasrukturen med över svärmningarna att göra, möjligt några kilometer söder ut där bebyggelsen är lite tätare har detta med verkat. och en del resorter under vatten.

 

Nåt måste det väl ha att göra med byggen, annars hade väl ingen dött och "reparerade broar och vägar" skulle inte ha behövts.

 

Men, jag har inte ens varit till ön än så jag kan nog egentligen hålla käft och låta andra spekulera. Jag blev bara förvånad att det kan hända på en sån liten plätt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Chang och området där omkring är väldigt regnigt. Årsnederbörden på denna ö är hela 3 meter.

 sep.gif

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt måste det väl ha att göra med byggen, annars hade väl ingen dött och "reparerade broar och vägar" skulle inte ha behövts.

 

Men, jag har inte ens varit till ön än så jag kan nog egentligen hålla käft och låta andra spekulera. Jag blev bara förvånad att det kan hända på en sån liten plätt.

Ja,annars verkar du ju inte vara främmande för spekulationer med drygt 20 posts om dagen sedan registrering...

Mvh.Frazze

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,annars verkar du ju inte vara främmande för spekulationer med drygt 20 posts om dagen sedan registrering...

Mvh.Frazze

Det är i studiesyfte  :_russian:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,annars verkar du ju inte vara främmande för spekulationer med drygt 20 posts om dagen sedan registrering...

Mvh.Frazze

 

Vill ju vara med när dom öppnar ett stängt forum för dom över ett antal inlägg/dag. :wink:

 

Men jag har blivit kallad spammare och bidragsturist redan och det verkar passa mig,  kanske du kan hitta på nåt nytt. :wink:

 

Posthora kanske kan vara nåt, eller sömnlös... Jag vet faktiskt inte.

 

Men kom med lite konstruktiv kritik så skall jag försöka förbättra mig. Verkar vara ett forum där alla hjälper till, så du får väl ta tag i saken.

 

Skriver jag om skitsaker, javisst!

Postar jag meningslösa bilder som bara jag gillar, javisst!

Svarar jag på obegripliga kommentarer, javisst!

 

Puss på dig.

 

Varför jag funderade på det får du kika på i mitt första inlägg i tråden.

Utav hur mycket jag hinner med lär du dig inte mycket av i detta fallet.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ju vara med när dom öppnar ett stängt forum för dom över ett antal inlägg/dag. ;)

 

Men jag har blivit kallad spammare och bidragsturist redan och det verkar passa mig,  kanske du kan hitta på nåt nytt. ;)

 

Posthora kanske kan vara nåt, eller sömnlös... Jag vet faktiskt inte.

 

Men kom med lite konstruktiv kritik så skall jag försöka förbättra mig. Verkar vara ett forum där alla hjälper till, så du får väl ta tag i saken.

 

Skriver jag om skitsaker, javisst!

Postar jag meningslösa bilder som bara jag gillar, javisst!

Svarar jag på obegripliga kommentarer, javisst!

 

Puss på dig.

Puss tbax. Fortsätt i god anda.

Mvh Frazze

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en bild på nätet som visar Kai Bae byn, vid den lilla floden där Angels ligger/låg

post-3494-0-58453500-1410298556.jpg

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt måste det väl ha att göra med byggen, annars hade väl ingen dött och "reparerade broar och vägar" skulle inte ha behövts.

 

Men, jag har inte ens varit till ön än så jag kan nog egentligen hålla käft och låta andra spekulera. Jag blev bara förvånad att det kan hända på en sån liten plätt.

Min erfaren het och iakttagelser från området där två broar var skadade är att bebyggelsen på detta område är väldigt glest.

På öst sidan likaså.

Men några km från broarna så är det tätare bebyggelser som i och för sig kan ha dämt upp vattnet, så att en del resorter blev vatten fyllda. 

 

Men nu till orsaken av förstörelsen, under flera dagar har det kommit onormalt mycket nederbörd markerna var mättade, flödena fulla så kom då på söndags kvällen nerdebörd som ingen på Ko Chang sett på manna minnen.

Så efter som det rean var fult i de naturliga flödena hände katastrofen.

Och detta händer oavsett om det var bebyggelse i vägen eller inte.

 

Nu kanske jag inte har så där stor erfarenhet av Ko Chang, mer än bott i området av översvämningarna fyra månader förra året. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...