Jump to content
IGNORERAD

Min livshistoria, en alkoholist berättar


gubben4906

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gubben4906

    17

  • swedenfarang

    3

  • Vaxet

    2

  • Kitung

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hej, jag heter gubben och jag är en alkoholist,

Till Packan,

i början av min suparkarriär så gick jag i skolan, gick i 6:an 1962 när jag söp mig full första gången. Började 7:an på hösten -62, 8:an hösten 63 och 9:an hösten 64 så på våren 1965 slutade jag skolan och mitt första jobb blev i en Mattaffär som hette Myrstedts Matthörna i korsningen Kungsgatan/Norrlandsgatan i Stockholm. Oktober 1965 så gick jag ut på sjön, som alkoholist söker du oftast arbeten där det är "legalt" att supa. Mina sista 10 år som aktiv alkoholist så var mitt heltidsarbete att jaga efter alkohol för att klara dygnens alla timmar.

Steg 4

Vi gjorde en grundlig och oförskräckt

moralisk självransakan.

Många verkar ha ett eget företag här på MPR så ni vet att ett företag som inte regelbundet företar en inventering gör vanligtvis konkurs. Att göra en inventering i näringslivet innebär att man undersöker och konfronteras med fakta. Det är ett försök att finna sanningen om varulager och andra tillgångar. Om en företagare vill bli framgångsrik får han inte lura sig själv i fråga om tillgångar.

Jag gjorde exakt som företagaren här i steg 4. Först försökte jag genom en inventering av mitt liv identifiera de brister i mig själv som var orsaken till mina misslyckanden i mitt liv. Här blev jag övertygad om att det var det egna jaget, mitt Ego i alla dess skepnader som fått mig på fall så var jag tvungen att fundera på dess vanliga yttringar. Eftersom jag är alkoholist så är några av mina känslomässiga fiender Harm och Förbittring. Det är oftast dessa två känslor som bryter ner de flesta alkoholister och leder till alla former av själsliga sjukdomar.

För mig ledde mina alkoholproblem till mycket avundsjuka, helst vänner det gick bra för. Jag såg aldrig det enorma arbete som låg bakom deras inkomster utan såg bara att de hade mycket pengar medan jag själv fick stå utanför bolaget och tigga ihop pengar till en flaska vin eller brännvin.

Det samma gällde i förhållanden, varför fick mina kompisar alltid de snygga tjejerna medans jag fick nöja mig med det som blev över var för mig oförståeligt, jag som var så charmig när jag drack tyckte jag själv. Den känslan var jag rätt ensam om.

Den person som för mig var viktigast att göra upp med var givetvis min dotter. Här i steg 4 så skrev jag upp alla mina fel och brister jag hade som far till henne, jag tog också upp saker som att jag var avundsjuk på henne för att jag inbillade mig att hon älskade sin plastpappa mer än mig och att jag i min tur hatade honom för det. Detta var saker som är typiskt för alkoholister; våra fantasier blir för oss verklighet. Jag måste säga här att jag hatade hennes mor för att hon, trodde jag, motarbetade mig i min kontakt med dottern fast det var tvärtom, hon gjorde allt för att jag inte skulle tappa kontakten med henne.

Det är det som oftast gör att Alkoholisten tappar sina vänner på grund av att de "uppfattar" saker anorlunda. Du sitter och pratar med alkoholistens fru, ni skrattar och har allmänt trevligt som man ska ha på fester men alkoholisten ser bara att du försöker ta frun från honom eftersom du får hans fru att skratta och vara glad, du är ett hot mot honom.

Det var dessa saker som jag bland annat tog upp här i Steg 4. Det gäller alltså alla mina "känslor" jag måste få rätsida på, eller, förstå vad känslor är.

Avundsjuka, Svartsjuka, Harm, Bitterhet, Falskhet ja, listan kan bli lång men när jag väl hade klarat av listan så insåg jag att det var alkoholen som var min stora fiende. Jag vet inte hur många gånger under mina sista år som jag hade sexuella relationer  med "kompisarnas" fästmöer eller fruar. Det är där jag som alkoholist måste fundera på om det är lämpligt att konfontera det. Jag anser att det är bättre för alla parter om jag håller tyst om det. Mer om detta ilemma i steg 8-9.

Det här var bara en liten del av mitt arbete i Steg 4, skulle jag berätta allt så skulle jag antagligen få sitta vid datorn ända till jag åker ner om drygt 2 månader. :pleasantry:

En av mina bättre upplevelser som nykter, har kanske berättat detta tidigare.

År 2000 åkte jag med några vänner till Minneapolis i USA för att vara med på AA´s 65-års jubileum. Där hade jag förmånen att träffa en av grundarnas son, Bob jr. Han berättade om hur han hans far Bob Smith sr mötte börsmäklaren Bill Wilson för första gången. Han var 17 år då 1939. Efter mötet så gick jag fram och kramade honom. En annan gång på jubileét var när de på Bäseballstadion i Minneapolis hade öppningsceremonin och där var en liten dam som berättade om hur hon kom till AA, hon kom till AA 1944 och hon var fortfarande nykter när jag var där, 56 år senare. Mycket strongt tycker jag.

Min dotter och jag

Det jag skrev i föregående tråd om Loutraki var 1994, nu kommer resan med min dotter 1995.

1995 åkte jag och min dotter till Grekland igen, den här gången till Aten, hotell på Omoniatorget. När vi hade varit där i 2 dagar så blev min dotter lite krasslig så hon låg till sängs den dan. Jag gick iväg till ett AA-möte och träffade några svenska damer på mötet som jag gick och fikade med efter mötet, vi pratade lite struntprat tills jag frågade om min dotter kunde följa med på ett möte i morgon, OK sa de. När jag kom hem till hotellet så måde dottern rätt så dåligt så jag gick ner till apoteket som låg i samma hus som hotellet och förklarade hur min dotter mådde, deras läkare, ja, de har läkare på apotek i Grekland och andra länder i Medelhavet, följde med upp på rummet och undersökte henne och bad mig sen följa med ner för medicinhämtning. När jag kom upp på rummet så blandade jag iordninng häxbryggden som hon drack. På morgonen efter så vaknade hon fullt frisk. har ännu inte idag en susning vad on fick men frisk blev hon.

Jag skulle gärna vilja få lite respons på delningarna plus att ni gärna ställer lite frågor, det är alltid lättare för mig att ni ställer frågor. Vill ni vara anonyma så maila mig hem så kan jag svar på denna tråd som "anonyma frågar om alkoholism eller gubbens liv"

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag heter gubben och jag är en alkoholist,

Jag tänker idag med stegen 5 till 7 bara försöka förklara hur jag arbetade i dessa steg. Efter det kommer jag till stegen som är till för de personer jag skadad på den känslomässiga nivån.

Steg 5

Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska

den exakta innebörden av alla våra fel.

I detta steg tog jag hjälp av en präst, kvinnlig, hon var både Gud och min medmänniska. För att göra det enkelt för er så sätt in JAG i stället för VI

Det var här jag satt och berättade för Gud och Prästen/Medmänniskan alla mina fel jag gjort. Ska inte gå in på dem här utan återkommer med dem lite senare här i tråden.

Steg 6

Vi var helt och hållet beredda att låta

Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel.

I steg 6 så gjorde jag så att jag tog fram stegen 1 till 5 där jag skrivit ner allt om mig och gick igenom det för att se om det är något jag missat. Har jag inte det så kan jag gå vidare till steg 7. Men känner jag att det är någonting, det lilla minsta, så måste jag ta tag i det problemet innan jag kan gå vidare till steg 7.

Steg 7

Vi bad onom ödmjukt att

att avläsna våra brister.

Jag citerar AA´s "Stora Boken":

"När vi är färdiga, säger vi ungefär så här."

"Min Skapare, jag är nu villig att överlämna mig

helt till dig, både det dåliga och det goda i mig.

Jag ber dig att du nu avlägsnar alla brister i min

karaktär, de som hindrar mig från att vara till

nytta för dig och för mina medmänniskor. Ge mig

styrka att, när jag går ut härifrån, utföra dina

befallningar. AMEN"

Därmed har vi fullföljt Sjunde steget.

Så var jag klar med stegen som var till för mig, nu är det daga att ta tag i stegen som ska hjälpa mig att gottgöra de människor jag på något sätt skadat.

Steg 8

Vi gjorde upp en lista över alla de personer som vi

hade skadat och blev villiga att gottgöra dem alla.

Steg 9

Vi gottgjorde personligen dessa människor så långt det var

oss möjligt utom då detta kunde skada dem eller andra.

Det första jag gör här är att göra upp en lista på de personer jag på något sätt skadat, fysiskt eller psykist, här har jag redan hjälp av listan jag gjorde i steg 4. För mig var det rätt så enkelt. Vilka var det jag behövde be om ursäkt. Jag ansåg rätt så snart att om jag skulle gottgöra alla personer som jag stulit en starköl från så skulle det för mig bli en heltidssysselsättning. Jag begränsade min "Gottgöringslista" till ett fåtal personer som jag under hela min aktiva tid hade skadat och fortfarande har kontakt med skulle gottgöras. För mig blev det:

1. Min dotter

2. Min dotters mor

3. Min äldsta syster

4. Min bäste vän

5. Mina föräldrar

Det blev en lista på 6 personer.

1 och 2 tog jag kontakt med dotterns mor och bjöd hem henne till oss på lunch där jag bad om ursäkt för allt jag ställt till med.

Min syster i punkt 3 tog jag telefonledes kontakt med och berättade varför jag ringde och sedan berättade jag min livestory för henne, den ärliga och inte förljugna livestorysen för henne.

Min bäste vän i 4 var mycket svårare men jag kände att jag var tvungen att berätta allt. Jag bad honom bara om ursäkt för alla gånger jag svikit honom i arbetet genom att inte komma till jobbet på grund av fyllsjuka. Han var också min arbetsgivare vid tillfället.

Mina föräldrar ja, de var ju båda döda så hur kan man gottgöra dessa? Jo, jag gjorde så att jag satte mig ner och skrev brev till mamma och pappa och berättade för dem min livestory. Sedan gick jag till Sandsborgkyrkogården, hade en campingstol med mig, satte mig vid graven och läste upp breven var för sig. Satt sedan en stund och grät eftersom jag var ledsen att de inte var i livet när jag blev nykter, ja, jag vet, men ibland är det skönt att självömka. Sedan tog jag och eldade upp breven så att de kunde komma upp till dem där de satt på molntappen och viftade med tårna.  :mdr:

Ja, det var så jag gjorde min gottgörelse, tungt? Ja, men känslan efter det var klart går inte att beskriva, den måste upplevas. Det kändes ungefär som när du står bredvid din älskade kvinna och ni ska snart bli föräldrar. Det är nog den bästa förklaringen på känslan jag kände. En pånyttfödelse.

Jag återkommer senare med steg 10 till 12

:wai:   gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gubben!

Jag tycker att det är fantastiskt att du skriver om dina erfarenheter. Du är en riktig bra tillgång på forumet! Det är bra att poängtera att du lämnade alkoholen inte enbart för din egen skull utan även för dem i närhet.

Det är intressant att höra om AA: s metoder. Jag har bekanta som har fått bra hjälp av AA och även av NA. Jag visste dock inte att de är så religiösa. Det är bra att höra hur du har lyckats komma förbi detta i detta så sekualiserat land. Inom detta område har du säkert mycket råd att dela med dig. Känner till du andra metoder och deras för- och nackdelar?

Jag undrar också över hur du lyckades med din umgängeskrets. Många säger att man måste byta ut kompisar. Det låter dock lättare sagt än gjort. Vad har du gjort?

Väntar med spänning på resten av AA: s 12-stegsprogram!

Trevlig semester!

Svarten som också är på semester

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Gubben!

Tycker du berättar riktigt bra om dina erfarenheter av tillfrisknandet. Det är just det, tillfrisknandet som är det viktiga eftersom rövarhistorierna om tiden "på banan" följer i stort sett samma mönster för de flesta beroende. Missbrukets enkelriktad väg. Tillfrisknandet är ju en helt annan historia som i allra högsta grad är individuell.

Cred till Gubben!

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gubben!

I likhet med svarten så har jag en en vän som gått på AA och NA, jag följde t o m med på ett möte. För mig (som ateist) kändes det besvärligt med det ständiga pratet om Gud i 12 stegsprogrammet. Det känns lite som att man tar bort den fria viljan (ansvar) och sätter in Gud i dess ställe. Lämnar sig i Guds händer.

Hur som helst så har det ju funkat på dig (och många andra) och det är ju huvudsaken.

Starkt av dig att skriva allt detta!

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, gubben alkoholist här,

det många missar när de läser om AA är att det står

Gud, sådan som jag uppfattar honom.

Att just Gud finns med beror på att alla religioner, förutom Budhismen då tror jag, tror på Gud, de stora religionerna.

Jag som gick ur Svenska Kyrkan för drygt 2 år sedan har en tro idag, jag vet att folk tycker jag har blivit lite konstig men det är ändå mitt liv och jag har rätt att tycka och tänka och även tro på vad jag vill, det finns större personer än jag som har krökt rygg för att få tillfriskna. Jag skulle kunna berätta om världskändisar som är med i AA eller NA men eftersom vi är anonyma så kan jag inte säga några namn.  :rtfm:   Men det finns 2 personer jag kan nämna och som jag även mött i verkliga livet, det var när jag var i Minneapolis år 2000 på AA´s 65 årsjubileum. Den första var 80-talets discodiva Gloria Gaynor, hon som sjöng låten "I will survive" och den andra var trummisen i forna The Beatles, Ringo Starr, han lägger alltid en konsert i anslutning till dessa jubileumsfester.

Till dig svarten så kan jag bara säga att jag bröt helt med mitt gamla gäng av så kallade vänner. Det var tufft i början men jag fick rätt mycket vänner i AA + att jag fortfarande har en vän kvar som jag känt sedan 1961, i 48 år i år.

Till dig MC, som jag skriver ovan, Det är större män än jag som har krökt rygg för att få vara nykter. Jag har svårt att begripa varför vi i Sverige ska ha så svårt för ett ord på 3 bokstäver, GUD, säg ordet långsamt 5 gånger, dog du, fick du brännblåsor i munnen, knappast. Men det duger att gå i kyrkan vid bröllop, dop och begravningar, är inte det hyckleri så säg?  :punish:  

:wai:   gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har svårt att begripa varför vi i Sverige ska ha så svårt för ett ord på 3 bokstäver, GUD, säg ordet långsamt 5 gånger, dog du, fick du brännblåsor i munnen, knappast. Men det duger att gå i kyrkan vid bröllop, dop och begravningar, är inte det hyckleri så säg?  :punish:  

:wai:   gubben  :wai:

Det är inte alls hyckleri. Ordet gud symboliserar olika saker för olika människor, något som man bör respektera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag heter gubben och jag är en alkoholist,

Jag tänker idag ta upp de resterande stegen här, Steg 10 till 12. Det är de steg jag som alkoholist ska försöka leva i. Jag börjar:

Steg 10

Vi fortsatte vår självrannsakan och

erkände genast när vi hade fel

Det är här jag fortsätter min självrannsakan och fortsätter rätta till nya misstag efter hand. Min nästa uppgift var att växa i insikt och styrka. Det bör hålla på under hela mitt liv. Jag måste fortsätta att se upp med själviskhet, oärlighet, harm och rädsla. När de här egenskaperna dyker upp så ber jag genast Gud avlägsna dem. Det är också här som jag är mogen att försöka hjälpa någon annan som behöver min hjälp. Kärlek och tolerans är är en del av mina levnadsregler som jag försöker leva efter men, jag är som sagt var en människa så i början blev det förlåt ofta men tack och lov så har det minskat med åren och idag när jag gör något dumt så ber jag om ursäkt på en gång.

Steg 11

Vi sökte genom bön och meditation att fördjupa vår medvetna

kontakt med Gud - sådan vi uppfattade honom - varvid vi endast

bad om insikt om om hans vilja med oss och styrka att utföra den

Här talas det om bön och meditation. Det vi svenskar har så svårt för. Bättre människor än jag använder bönen dagligen. Här fortsätter vi det som påbörjades i steg 10. Det är lätt att vara svävande när det gäller bön.

När jag lägger mig på kvällen så tänker jag efter om jag har gjort något fel, har jag varit självisk eller oärlig? Är jag skyldig någon en ursäkt? Har jag, t.ex. på jobbet, behållit något för mig själv som jag kanske borde ha diskuterat med någon annan? Har jag varit vänlig och kärleksfull mot alla? Vad kunde jag ha gjort bättre? När jag är färdig med min genomgång så ber jag om Guds förlåtelse och ledning, så att jag kan rätta alla mina fel. På mornarna har jag börjat med lite meditation där jag sitter i cirka 5 minuter blundande och funderar på hur jag vill ha min dag.

Jag tar steg tolv på än gång.

Steg 12

När vi, som resultat av dessa steg, själva hade

haft ett andligt uppvaknade, försökte vi föra

detta budskap vidare till andra alkoholister och

tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter

Det är här som jag är redo att hjälpa alkoholister som vill ha hjälp. Vill personen inte ha hjälp så är det ingen ide att slösa tid på att försöka övertala honom. Ibland går det bra, oftast går det åt helvete men jag kommer aldrig ge upp. Jag är skyldig att när en alkoholist ber om hjälp så måste jag hjälpa honom. Jag fick hjälp av en annan alkoholist när jag tvivlade så det minsta jag kan göra är att hjälpa en annan som behöver min hjälp.

OK, då har jag kört alla 12 stegen. Har ni frågor så är det bara att börja ställa dem. Jag kommer till och från på denna tråden skriva lite mer om hur mitt liv har blivit sedan jag blev nykter, hur det har varit både bu och bä. Ju längre jag har fått vara nykter ju bättre mår jag, jag börjar bli en person som jag avskydde som aktiv, en medelsvensson. Det är rätt skönt faktiskt, fattas bara en person att leva ihop med också men det kanske kommer när jag minst anar det och chansen verkar ju var stor nere i Thailand, i alla fall av alla skriverier här på MPR om alla underbara kvinnor som finns i Thailand.

Här kommer en "Sinnesrobönen" som vi avslutar mötena i Sverige och de flesta länder där AA finns

Tack för mig för denna gång.

P.S

    när jag skrev ner dessa rader så har jag haft hjälp av AA´s Stora Boken.

                                                                                                  D.S

:wai:   gubben  :wai:  

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror Hammarbys Idrotts Förening känner en trötthet utan dess like att det finns fans som du som viftar med deras symboliska stolthet och fäller komentarer i en tråd som kanske andra respekterar...bara vad jag tror, men stå på dig bajen_isaan  :bs_offtopic: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben!!!

En fråga bara, på vilka jobb är det "legalt" att supa...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Gubben!!!

En fråga bara, på vilka jobb är det "legalt" att supa...

Det jag menar med "legalt" är att på min tid, 60 och 70-talet så var det oftast inom vissa yrken OK att supa bara jobbet blev gjort som t.ex. restaurang och hotell och inom handelsflottan. I dag tror jag inte det är så längre. I alla fall inte inom sjönäringen. I hotell och restaurang så vet jag inte, har bara läst i tidningar att de anställda tar medel för att orka med pressen.

Jag känner till börsmäklare som tagit Kokain och även uppiggande medel för att orka dygnet runt för att följa börserna jorden runt. Jag träffade en Pilot som arbetade på ett stort flygbolag som gick på AA-möten för att få tillbaks sitt flygcerifikat, han fick tillbaks det och var nykter ända fram tills han avled i någon hjärtsjukdom för några år sedan. 

För mig är det bara spekulationer, jag hoppas verkligen att det inte är så idag.

:wai:   gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte hur man kan lägga in supa/skåla-skämt i en tråd där gubben berättat hur han tagit sig ur sitt missbruk, det är djävligt lågt!

Skämmes!

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Kitung, det är dubbelt bottennapp att skåla med eller för en som varit beroende av alkohol! :kort:

Själv så deltar jag aldrig i en skål oberoende vilket kalas det än må vara, det spelar ingen roll om dom serverar vatten i ett glas till mig.

Ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag bryr mig inte om dessa personer utan för dem är det normalt att köra sjuka fyllestorys. Jag "känner" många personer som har fru och barn som fortfarande tycker det är OK att leva ungkarlsliv. Jag tycker väl att har man barn och fru så måste de komma först, allt annat ska bara komma i andra rummet. Jag har konfronterat en del av dessa personer och deras försvar är att de betalar för sig!!! Jag svarar oftast dessa personer att de har ett ansvar som pappa att visa barnen att så uppför man sig inte i en familj. Men så länge som frugan/fästmön accepterar det så får de ju fortsätta. Jag tycker nog att dessa damer skulle ställa mer ultimatum till sina så kallade män. (I mina ögon är de bara patetiska, männen). Det finns säkert många av dessa familjeförsörjare nu nere i Thailand och lever loppan medans mamman/frugan försöker hålla ihop familjen. Jag kommer säkert få mycket påhopp för mitt svar här men det är oftast sådana personer som jag ändå inte vill umgås med privat, det är bara dem själva som gör bort sig.

Ha en trevlig och nykter fredagskväll/lördagsmorgon önskar

:wai:   gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben!!..du har slagit huvudet på spiken så det sjunger om hela maipenrai!!

Känner mig träffad i lite om vad du beskriver... :wai::wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Mycket bra skrivet gubben...

En stor eloge för ditt engagemang och öppenhjärtliga sätt att skriva.

Vad gäller arbete där det varit legalt att supa så är det ju inte många år sedan

detta försvann på byggarbetsplatserna heller faktiskt...

Var ju väldigt vanligt framförallt på fredagarna att det tankades fritt... :whistle:

Min morfar var också sjöman och har berättat rejäla historier hur det gick till förr... :bag:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Gubben!!..du har slagit huvudet på spiken så det sjunger om hela maipenrai!!

Känner mig träffad i lite om vad du beskriver... :wai::wai:

gnagarn1891, det är bara du som kan förändra dig.

Jag ser av din signatur att du håller på ett lag som kommer från Solna, jag själv håller på ett lag som kommer från Stockholm, har gjort det sedan tidiga tonåren officiellt men troligen tidigare ändå. Eftersom jag är född på Södermalm och bodde där mina första viktiga 5 månader  :mdr:   av mitt liv så var det enkelt egentligen att välja lag. Jag var bara tvungen att hålla på det laget bara för att reta min farsa, han höll på, hör och häpna, GEFLE GODTEMPLARE.  :diablo:   :diablo:   :diablo:

För mig blev det helt enkelt Hammarby IF. Däremot har jag slutat gå på matcher eftersom det är för många ligister som går idag. Det är nog 15 år senast jag såg en match.

:wai:   gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Greven, Ja du  det festades rätt så friskt på byggarbetsplaterna förr i tiden.  Jag började i byggsvängen 1971 och då var det sprit varje fredag.  Jag var 15 år och nyss slutat skolan och började som traditionel lärling och då var man inte så tuff.  Så när lagbasen sa till mig att ta mig en sup så gjorde jag det, för då kunde jag inte gå hem till mamma och berätta att det söps på jobbet.  Men nu för tiden är det helt annorlunda.

Gubben du ska ha en jätte stor eloge för det du har skrivit och berättat.

    MVH Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag heter gubben och jag är en alkoholist,

Först vill jag tacka alla positiva svar som jag fått och även för all Karma jag fått. Innan strulet med Karman så såg jag att den var över 62, nu är den nere på 7 vilket betyder när jag går in och kollar min profil att jag har 721 i Karma.

Hur lever jag idag då? Jag lever ett vanligt Svenssonliv, förutom att jag går på AA-möten 2 till 3 gånger/vecka. Där försöker jag dela om hur jag gjorde för att tillfriskna från min sjukdom alkoholism. Jag brukar oftast när det är nykomlingar på mötet dra stegen 2 och 3 + 5, 6 och 7 och där förklara Gudsbegreppet inom AA. Ungefär så här berättar jag hur jag fick min andlighet i mig.  :ange:

Jag hade varit cirka/drygt 1 månad på behandlingshemmet när jag fick tvivelkänslor i mig om detta med Gud. Jag sa till mig själv, nej, jag skrek till mig själv på rummet. "Ska detta jävla ord på 3 bokstäver förstöra min chans att bli nykter". Nej sa min inre röst, då kom något över mig som jag än i dag inte kan förklara.  :angel:   Det sköljde en värme in i min kropp och den var så underbar att jag kan inte förklara det bättre än att jag fick ett uppvaknande där från, ja, jag säger MIN HÖGRE MAKT, jag kan inte förklara det på ett bättre sätt. Det viktiga är att jag stannade kvar på Behandlingshemmet tiden ut + lite till, jag var ju ansvarig för bangolfen där.  :boulay:

Att jag berättar detta beror på att om det hjälper en enda person att bli nykter av det jag skriver här genom att de tvekar då de läser ordet Gud titt som tätt i AA´s litteratur så hoppas jag att de gör som jag gjorde i början. Min Gud kunde vara allt från pennan i bröstfickan till Kyrkans Gud men för det mesta var Gud från växtriket, oftast orkideér.

Ni som känner att ni vill ha hjälp eller bara "prata" av Er, var inte rädda att kontakta mig på mailen som står i MPR, nhww@comhem.se eller nisse1949@hotmail.com

Ja, nu börjar klockan bli mycket och John Blund börjar kalla, ska upp tidigt i morgon  eftersom semestern är slut och det är vanlig arbetsdag på måndag så vill jag ställa in kroppen på att det är slut med sovmornar nu.

Ha en trevlig söndag alla och sov gott ni också.

:wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...