Jump to content
IGNORERAD

Trimchip vad ska man välja..?


borje222

Recommended Posts

( Ja nu får man väl på skalle, när detta inte är enbart Thai relaterat...)

 

Men efter att sökt på nätet, ang. uppgradering av boxen i en Volvo V70 2.5T, så ser jag att det finns åtminstone 2 möjligheter att uppgradera bilens egen cpu... Men jag blir inte klok på vad som är det bästa /mest prisvärt...

( Grannen köpte för ett par år sedan en "box", som innehöll ett sketet motstånd, som tydligen lurade lufftmassemätaren, så lite skeptisk blir man...)

 

Antingen en liten box, att koppla in stadigvarande på ODB II, eller en uppgradering av cpu, som bla.  firman BSR tillhandahåller...

En box ca 3000:- ,  BSR med handenhet, ca 8000:-...

 

Tankar och tips mottages gärna...

 

Mvh. borje222

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • borje222

    14

  • andrejsdenruskige

    8

  • stjp8729

    7

  • FF

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja, det finns ju lite experter här (verkar det som) men jag skulle snokat lite på typ www.garaget.org/forum/ för ett sånt spörsmål.

Kanske nån volvoklubb åxå, dock inte den jag är med i i belgien då vi enbart diskuterar en modell av volvobilar och det är inte en 2.5T (om man nu inte byggt om p1800 ersättaren rejält).

 

Så det var mitt tips, snoka på nåt mekarforum.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget alls, vill du katen ska hålla, tyvärr så sprutar man i mera bränsle höjer laddtrycket,

Ofta går luftmätesflödraren sönder, räcker inte effekten köp en annan bil, sen är inte kopplingen byggd för effekten.

Fullgaskörningar på högre växlar, håller inte för det, är det en diesel, då förstörs partikelfiltert..

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det finns ju lite experter här (verkar det som) men jag skulle snokat lite på typ www.garaget.org/forum/ för ett sånt spörsmål.

Kanske nån volvoklubb åxå, dock inte den jag är med i i belgien då vi enbart diskuterar en modell av volvobilar och det är inte en 2.5T (om man nu inte byggt om p1800 ersättaren rejält).

 

Så det var mitt tips, snoka på nåt mekarforum.

 

Kanske har gjort så... Och inte vill ha tjafs levererat,,, Därför ställer jag frågan på MPR...

Men har du relevant information, dela gärna ned dig...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske har gjort så... Och inte vill ha tjafs levererat,,, Därför ställer jag frågan på MPR...

Men har du relevant information, dela gärna ned dig...

 

Mvh. borje222

Tyvärr inte till en sån ny kärra. Jag gillar 480n jag har så jag har inte följt med på utvecklingen.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du en KCR box så är du lurad, det enda den gör är att öka på bränsletillförseln, och ja cat:en pajar och en hel del mer.

 

men om du fortfarande tycker du behöver mer kusar i traktorn, så kosta på den en riktigt optimering ca 6000;-, har en kompis här i stan som bara gör sånt, ökar prestanda från 100Hk till uppåt 150 hk på en mindre standardbil

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

( Ja nu får man väl på skalle, när detta inte är enbart Thai relaterat...)

 

Men efter att sökt på nätet, ang. uppgradering av boxen i en Volvo V70 2.5T, så ser jag att det finns åtminstone 2 möjligheter att uppgradera bilens egen cpu... Men jag blir inte klok på vad som är det bästa /mest prisvärt...

( Grannen köpte för ett par år sedan en "box", som innehöll ett sketet motstånd, som tydligen lurade lufftmassemätaren, så lite skeptisk blir man...)

 

Antingen en liten box, att koppla in stadigvarande på ODB II, eller en uppgradering av cpu, som bla.  firman BSR tillhandahåller...

En box ca 3000:- ,  BSR med handenhet, ca 8000:-...

 

Tankar och tips mottages gärna...

 

Mvh. borje222

 

Årsmodell?

Hur många HK original?

 

Vad ingår i dessa två olika "märken".

Katalysatorn kan du skita i om den ryker. Köp en racekat så får du bättre flöde och dessa är långt billigare än originalskräpet.

 

 

50% ökning måste innebära turbo och rejält med laddtryckshöjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget alls, vill du katen ska hålla, tyvärr så sprutar man i mera bränsle höjer laddtrycket,

Ofta går luftmätesflödraren sönder, räcker inte effekten köp en annan bil, sen är inte kopplingen byggd för effekten.

Fullgaskörningar på högre växlar, håller inte för det, är det en diesel, då förstörs partikelfiltert..

 

  FF

 

Vaffan han är en vuxen (nåja) man, jag tror inte att fullgasväxlingar är aktuella. Men de e ändå gött att ha lite mer i arslet när man vill, jag har chippat min Transporter å de blev en helt annan bil. Men det hjälper ju inte dej, Kolla med dom små säljarna av chip/mappning dom brukar låta dej prova. Ok det kan kosta en extra 5-hundring för arbetet att byta men det kan det ju vara värt

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns det mycket leksaker till häftiga bilar

http://pbz.se/shop/

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

En nyfiken fråga, du skriver V70 2.5T. Vilken årsmodell? Manuell eller Automat?

 

Som du själv skriver finns det mycket hokus pokus i chiptrimnings branschen, och det det är inte många som håller vad dom lovar.

 

Om det är en 2.5T med årsmodell 2003 - 2007, så finns det stora hårdvarubegränsningar med att plocka ut mera effekt (spridare/turbo/avgassystem), hårdvaran hänger med till max 240Hk (orginal 210Hk),

 

För V70 2.5T 2008- så finns det givetvis också hårdvarubegränsningar och max du kan få ut är 250Hk (orginal 200/231hk).

 

Vad många så kallade chip guru's inte tar hänsyn till är momentmodellen / tempmodellen / diagnos / etc, om du har en automat så är momentmodellen mycket viktig för växellådan, en orginal mjukvara drar ner vridmomentet till ungefär 250Nm vid 1-2 växlingen en "Gunnars chiptrimmare" "lurar" mjukvaran vilket betyder att du inte får tillräckligt med momentnedragning, och tror alla kan räkna ut vad det betyder för växellådan. Tempmodellen är samma sak, där du kommer att få för höga avgastempar, och det kan nog alla räkna ut vad det betyder. Notera att det finns cirka 35 000 olika parametarar i mjukvaran som skall optimeras, och det är inget "Gunnar super trimmare" har kompetens eller möjlighet att optimera på ett fullfärdigt sätt.

 

Det finns dock en seriös optimerare som desutom har utvecklat trim till Volvo (tillsammans med Volvo), en Volvo återförsäljare säljer detta trim. Dom säjer också bebisblå Volvo bilar.

 

 

 

Ha en kanonbra dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

En nyfiken fråga, du skriver V70 2.5T. Vilken årsmodell? Manuell eller Automat?

 

Som du själv skriver finns det mycket hokus pokus i chiptrimnings branschen, och det det är inte många som håller vad dom lovar.

 

Om det är en 2.5T med årsmodell 2003 - 2007, så finns det stora hårdvarubegränsningar med att plocka ut mera effekt (spridare/turbo/avgassystem), hårdvaran hänger med till max 240Hk (orginal 210Hk),

 

För V70 2.5T 2008- så finns det givetvis också hårdvarubegränsningar och max du kan få ut är 250Hk (orginal 200/231hk).

 

Vad många så kallade chip guru's inte tar hänsyn till är momentmodellen / tempmodellen / diagnos / etc, om du har en automat så är momentmodellen mycket viktig för växellådan, en orginal mjukvara drar ner vridmomentet till ungefär 250Nm vid 1-2 växlingen en "Gunnars chiptrimmare" "lurar" mjukvaran vilket betyder att du inte får tillräckligt med momentnedragning, och tror alla kan räkna ut vad det betyder för växellådan. Tempmodellen är samma sak, där du kommer att få för höga avgastempar, och det kan nog alla räkna ut vad det betyder. Notera att det finns cirka 35 000 olika parametarar i mjukvaran som skall optimeras, och det är inget "Gunnar super trimmare" har kompetens eller möjlighet att optimera på ett fullfärdigt sätt.

 

Det finns dock en seriös optimerare som desutom har utvecklat trim till Volvo (tillsammans med Volvo), en Volvo återförsäljare säljer detta trim. Dom säjer också bebisblå Volvo bilar.

 

 

 

Ha en kanonbra dag!

 

Faan va roligt att se dej, long time hue?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gamla gubbar som ska åka trimmat, vart är världen på väg? :nono:

 

Gamla gubbar som skriker i högan sky över vilken telefon man får använda, vart är världen på väg...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

En nyfiken fråga, du skriver V70 2.5T. Vilken årsmodell? Manuell eller Automat?

 

Som du själv skriver finns det mycket hokus pokus i chiptrimnings branschen, och det det är inte många som håller vad dom lovar.

 

Om det är en 2.5T med årsmodell 2003 - 2007, så finns det stora hårdvarubegränsningar med att plocka ut mera effekt (spridare/turbo/avgassystem), hårdvaran hänger med till max 240Hk (orginal 210Hk),

 

För V70 2.5T 2008- så finns det givetvis också hårdvarubegränsningar och max du kan få ut är 250Hk (orginal 200/231hk).

 

Vad många så kallade chip guru's inte tar hänsyn till är momentmodellen / tempmodellen / diagnos / etc, om du har en automat så är momentmodellen mycket viktig för växellådan, en orginal mjukvara drar ner vridmomentet till ungefär 250Nm vid 1-2 växlingen en "Gunnars chiptrimmare" "lurar" mjukvaran vilket betyder att du inte får tillräckligt med momentnedragning, och tror alla kan räkna ut vad det betyder för växellådan. Tempmodellen är samma sak, där du kommer att få för höga avgastempar, och det kan nog alla räkna ut vad det betyder. Notera att det finns cirka 35 000 olika parametarar i mjukvaran som skall optimeras, och det är inget "Gunnar super trimmare" har kompetens eller möjlighet att optimera på ett fullfärdigt sätt.

 

Det finns dock en seriös optimerare som desutom har utvecklat trim till Volvo (tillsammans med Volvo), en Volvo återförsäljare säljer detta trim. Dom säjer också bebisblå Volvo bilar.

 

 

 

Ha en kanonbra dag!

 

 

Härligt STJP att du tittar in.kan man få en kommentar i den andra aktuella Volvotråden också  :fan:

 

 

/ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på kvalitet. Finns allt för många "hobbytrimmare" som inte vet vad dom håller på med

 

Med BSR kan du dessutom återställa programvaran vid besiktning

 

Autotech och MTE finns också

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Gamla gubbar som skriker i högan sky över vilken telefon man får använda, vart är världen på väg...

 

Det är därför ni gamla gubbar ska överlåta den diskussionen till oss ungdomar som förstår oss på sådant ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är därför ni gamla gubbar ska överlåta den diskussionen till oss ungdomar som förstår oss på sådant :wink:

Skogsmulle.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Årsmodell?

Hur många HK original?

 

Vad ingår i dessa två olika "märken".

Katalysatorn kan du skita i om den ryker. Köp en racekat så får du bättre flöde och dessa är långt billigare än originalskräpet.

 

 

50% ökning måste innebära turbo och rejält med laddtryckshöjning.

 

Jag ska väl inte skrämma skiten av min lilla lågtrycksturbo...  vill väl mest miljöanpassa denna gamla traktor, så herr Fijol, och de övriga miljömuppara blir lyckliga...

 

Och även få ut det bästa möjliga...

En  2,5 T  2004 manuell, 14 000 mil

 

( Välkommen tillbaks stjp8729 )

 

mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på kvalitet. Finns allt för många "hobbytrimmare" som inte vet vad dom håller på med

 

Med BSR kan du dessutom återställa programvaran vid besiktning

 

Autotech och MTE finns också

Hej Tallviking,

 

Nej och åter nej, lura inte borje222!

 

Om borje222 skall bygga om hela drivlinan så fungerar Autotech men då pratar vi om att byta ut hårdvara för stora pengar och i vissa fall även byta ut motorstyrsystemet.

 

Bara mjukvara så finns det bara ett enda seriöst trim, och det sälja av Volvo.

 

Ha en kanonbra kväll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gamla gubbar som ska åka trimmat, vart är världen på väg? :nono:

 

Ja, och sen blir det tupe´ och fettsugning. He he

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tallviking,

 

Nej och åter nej, lura inte borje222!

 

Om borje222 skall bygga om hela drivlinan så fungerar Autotech men då pratar vi om att byta ut hårdvara för stora pengar och i vissa fall även byta ut motorstyrsystemet.

 

Bara mjukvara så finns det bara ett enda seriöst trim, och det sälja av Volvo.

 

Ha en kanonbra kväll!

 

Vad är det för fel på steg-1 chippen från Autotech då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fel på steg-1 chippen från Autotech då ?

Hej Tallviking,

 

Vilka parametrar har dom ändrat på? Låt mig gissa, laddtryck och Lambda... ;) Men hur har dom gjort med tempmodellen/momentmodell/etc/etc? Om du bara ändrar laddtryck och Lambda så vill jag veta vad dom har för "verktyg" att beräkna tempmodellen samt momentmodellen. För det kan dom inte, eller ens har kompetens att göra. En "fulmjukvara" kan jag fixa på 5 minuter, men att göra en mjukvara som är liknande det som säljs av Volvo har jag inte tekniska möjligheter (mätning cylinder tryck, tempar, etc, etc) eller ens kompetens till då mjukvarans 35000 parametrar skall anpassas. Inom utveckling är man ansvarig för olika fuktionsblock (tex tempmodellen) och det finns ingen inom Bosch/Volvo/BMW etc som har kompetens att att själva (en mansjobb) ändra på mjukvaran.

 

Ha en kanonbra kväll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tallviking,

 

Nej och åter nej, lura inte borje222!

 

Om borje222 skall bygga om hela drivlinan så fungerar Autotech men då pratar vi om att byta ut hårdvara för stora pengar och i vissa fall även byta ut motorstyrsystemet.

 

Bara mjukvara så finns det bara ett enda seriöst trim, och det sälja av Volvo.

 

Ha en kanonbra kväll!

 

Och hur  gör man då...? tar kontakt med sin lokale Volvohandlare, ( Gefle ), och vill uppgradera? Vinner man något på det, eller har man fortfarande i stort sett samma prestanda..?

 

Mvh. borje222

Ändrades av borje222
Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur  gör man då...? tar kontakt med sin lokale Volvohandlare, ( Gefle ), och vill uppgradera? Vinner man något på det, eller har man fortfarande i stort sett samma prestanda..?

 

Mvh. borje222

 

Gå hit och klicka dig fram till din bil

 

http://www.polestar.se/sv-se/performance/

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...