Jump to content
IGNORERAD

Thai Air och kreditkort


Hacksquat

Recommended Posts

God kväll!

Jag hade tänkt köpa biljett BKK-ARN direkt av Thai Airways, men såg nu att man då måste kunna uppvisa det för resan betalande kreditkortet vid incheckning !?! Hur kommer man runt detta, utan att måsta skicka slantarna till tjejen så hon kan köpa biljetten på plats.

Tror ni man kan få samma pris genom Odenresor, Siam Travel eller liknande?

Mvh,

Hack

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Merlins

    6

  • Nypan

    3

  • måne

    2

  • biker

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hej Hacksquak!

Quote

Jag hade tänkt köpa biljett BKK-ARN direkt av Thai Airways, men såg nu att man då måste kunna uppvisa det för resan betalande kreditkortet vid incheckning?

Hur kommer man runt detta?

Så är det om du shoppar på nätet. Då måste du uppvisa det kreditkort som resan är betalat vid inchekning!

Är det dit kreditkort som flyget är betalat, så måste du också vara på plats!  :gasp:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Orsaken är nog att dom lägger biljetten som E-biljett på det kreditkortet så du checkar in med hjälp av det kortet. Du får troligen ingen pappersbiljett när du betalar

Om man vill ha det kostar det ofta 100-200 kr extra i avgift

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm jag tycker detta låter väldigt underligt. Senast jag köpte en flygbiljett betalade jag med kort via nätet. Jag flög med finnair och vid incheckning visade jag endast upp bokningsnummer samt legitimation.

/Kadde

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Orsaken är nog att dom lägger biljetten som E-biljett på det kreditkortet så du checkar in med hjälp av det kortet. Du får troligen ingen pappersbiljett när du betalar

Om man vill ha det kostar det ofta 100-200 kr extra i avgift

1 juni 2008 slutade thaiair använda pappersbiljetter.

http://www.thaiairwa...08/press109.htm

Sist jag hade kontakt med www.saveflights.com ang. biljett BKK-ARN så frågade jag just om dessa saker.

Thaiair tillhandahåller överhuvudtaget inga pappersbiljetter längre, inte ens mot extra avgift. Och naturligtvis kan man betala med

kreditkort, utan att detta kort finns på plats vid incheckning.

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

1 juni 2008 slutade thaiair använda pappersbiljetter.

http://www.thaiairwa...08/press109.htm

Sist jag hade kontakt med www.saveflights.com ang. biljett BKK-ARN så frågade jag just om dessa saker.

Thaiair tillhandahåller överhuvudtaget inga pappersbiljetter längre, inte ens mot extra avgift. Och naturligtvis kan man betala med kreditkort, utan att detta kort finns på plats vid incheckning.

/biker

Om du köper hos www.saveflights.com så kan  du det ja men inte om man köper direkt hos ThaiAir. De frågar efter kortet även ifall man har bokningsnummer och de har hittat bokningen. De anser att det ökar säkerheten.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

De frågar efter kortet även ifall man har bokningsnummer och de har hittat bokningen. De anser att det ökar säkerheten.

Verkar vara ett rätt korkat system, betyder det att man inte får flyga om man skulle tappa kortet eller ännu värre använda säker betalning med ett virtuellt engångskort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om du köper hos www.saveflights.com så kan  du det ja men inte om man köper direkt hos ThaiAir. De frågar efter kortet även ifall man har bokningsnummer och de har hittat bokningen. De anser att det ökar säkerheten.

Det måste väl ändå säljas mängder med biljetter som betalas på annat sätt, eller med kort som inte resenären har fysisk tillgång till vid incheckningen?

Bokningsnummer och pass duger väl? Eller menar du att man då nekas incheckning? Har jag svårt att tro.

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma problem att kreditkortet skall uppvisas finns hos NokAir men där kan man välja att tex betala via 7-Eleven istället. Detta gäller som sagt om man beställer direkt via respektive bolagt hemsida. Har ni svårt att tro mig är det bara att klicka in sig på sidorna och läsa. Har även flugit med både NokAir och Thai Air några gånger och märkt att de frågar efter kortet varje gång efter att man har uppgivit bokningsnummer och de har hittat bokningen.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

I juni 08 skulle kompisen åka Bangkok - Ubon med Thaiair och hade köpt biljett med kort i Sverige

men hade därimellan bytt ut sitt kort

Det blev nobben vid incheckningen, bara att köpa en ny biljett :diablo:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej åkte med SAS till Bangkok vidare Thai till Phuket o tilbaks samma väg Nov-Dec 08

köpt av SAS på nätet med kreditkort visade aldrig ngt annat än pass o e-ticket

Kjell

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt så är det Thai Air (och Nok Air) som har dessa regler. Har inte sett att några andra flygbolag har dem men det finns säkert. SAS och FinnAir har jag aldrig hört att de har denna rätt så dumma regel. Det går också som sagt att kringgå genom att boka hos en resebyrå (där man kan betala kontant, hos vissa resebyråer måste man ändå visa kreditkortet vid incheknning om man har betalat med det).

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

I juni 08 skulle kompisen åka Bangkok - Ubon med Thaiair och hade köpt biljett med kort i Sverige

men hade därimellan bytt ut sitt kort

Det blev nobben vid incheckningen, bara att köpa en ny biljett :diablo:

Köpte 4 Thaibiljetter inrikes under förra året via Thai på internet och inte någon gång var det fråga om annat än att visa upp kortet.

Att chansa är inte att rekommendera.

Även Bangkok Air har "credit card restriction" vid bokning via deras site:

For the payment with Visa Card (Non Verified by Visa), Master Card (Non Secure Code) and American Express, Cardholder must be one of the travellers on the itinerary, and required to provide the credit card used for online payment and valid identification (passport or identification card) at the check-in counter prior to receive boarding passes

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag köpte biljett till min tjej i juni från sverige via oden resor jag betalade med kort

hon fick sin biljett utan problem .

Hon åkte med thai. Har jag bara haft tur?

Nalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan

Jag köpte biljett till min tjej i juni från sverige via oden resor jag betalade med kort

hon fick sin biljett utan problem .

Hon åkte med thai. Har jag bara haft tur?

Nalle

Tror jag inte. Som skrivits ovan så är problemet när man beställer från Thai Airs hemsida online, alltså www.thaiair.com. Det verkar också som ThaiAir skärpte reglerna i sommras som också står i en av posterna ovan. Problemet att kreditkortet måste visas upp kan dock även finnas hos en del resebyråer. När vi beställde inrikesbiljetter hos resebyrå i Nong Khai med Thai Air fick vi veta att kreditkortet var tvunget att visas upp vid incheckning vilket också stämde.

Förtydligande:

* Betalar man med kreditkort via ThaiAir, NokAir eller BangkokAir hemsida krävs det att kortet visas upp vid incheckning.

* Reglerna skärptes i sommras för ThaiAir, biljetter köpta innan berörs inte retroaktivt.

* Kort kan också behöva visas upp vid bokning hos resebyrå.

* Läs alltid villkoren för köpet innan det genomförs, fler flygbolag kan ha samma regler.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har åkt med både thaiair och Bangkok air med E-biljett,har aldrig visat upp något annat än färdhandling.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har åkt med både thaiair och Bangkok air med E-biljett,har aldrig visat upp något annat än färdhandling.Mvh Måne

har du köpt biljetterna på respektive bolags hemsida

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har åkt med både thaiair och Bangkok air med E-biljett,har aldrig visat upp något annat än färdhandling.Mvh Måne

Samma här...nu senast i sept/okt -08 och bara visade e-biljetten och pass vid incheckningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har åkt med både thaiair och Bangkok air med E-biljett,har aldrig visat upp något annat än färdhandling.Mvh Måne

Har du köpt biljetter direkt på deras hemsidor och betalat med kreditkort efter 1 juni 2008? Det är inte E-biljett som är problemet utan var du köpte biljetten. Följande information får man på Thai Air.com:

Quote

* E-ticket (credit card is required).

(The credit card owner must also travel and present this credit card at the airport check-in.)

*

* ID document will be used as identification at check-in.

* Contact to issue ticket at THAI ticket office in the country where the journey commences within 72 hours

Texten med större font har också större font på hemsidan, beiga texten syns inte men kommer med när man väljer copy-paste (samma som här alltså...), tredje alternativet verkar vara att man kontaktar lokalkontor i landet man gör köpet så kan man får en biljett, man köper då inte biljetten online utan det blir som en förhandsbokning som man sedan betalar på Thai-kontor.

Första länken på Bangkok Airs hemsida leder till denna sida som säger följande:

Quote

The Restrictions of Credit Card Payment

For the payment with Visa Card (Non Verified by Visa), Master Card (Non Secure Code) and American Express, Cardholder must be one of the travellers on the itinerary, and required to provide the credit card used for online payment and valid identification (passport or identification card) at the check-in counter prior to receive boarding passes.

Hemsidorna verkar vara extra tydlig med att man MÅSTE ha kreditkortet med sig (gäller dock inte alla kreditkort för Bangkok Air). Detta är också något jag har upptäckt vid flygningarna det senaste halvåret.

Vad som gällde för ett år sedan, bokningar på andra ställen eller på andra flygbolag än de som har nämnts är ointressant och kan leda till att fler får betala dubbla avgifter. Informationen ovan var mycket enkel att få tag på. Har aldrig flugit med Bangkok Air men jag litar mer på vad de skriver på sin sida om reglerna än vad som skrivs på ett forum att någon har upplevt.  Vill man vara riktigt säker kan man ringa till dem och be dem förklara situationen.

PS.

När jag ändå håller på så kan jag lägga till informationen som NokAir som också kräver kreditkortet har om detta:

Nok Air:

Quote

Important Notice

For International credit cards payments (credit cards issued outside Thailand), the cardholder must present their credit card at the airport check-in counter for physical verification. Otherwise, Nok Air reserved the rights to deny boarding.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Hur ska man bära sig åt då om man vill köpa biljett åt nån annan (T.ex åt flickvännen)? Är det bara köp på resebyrå som gäller då?

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Resebyrå, annan webbsida som t.ex. nämnda www.saveflights.com, att hon själv betalar resan (t.ex. genom att hon får kort skickat till sig) eller det tredje alternativet när det gäller ThaiAirs sida ("* Contact to issue ticket at THAI ticket office in the country where the journey commences within 72 hours"). NokAir tillåter andra betalningsmedel genom t.ex. 7-Eleven vilket fungerar (köpte biljetter till min syrra så hon kunde ta sig från Bangkok till Udon Thani där jag hämtade henne).

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte mina biljetter i juli 2008 för avresa 21 aug.betalade online till både thaiair och bangkokair med mastercard,behövde inte visa annat än biljett och pass  :great: och jag litar på mig själv,det är ju iaf självupplevt.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej ! Reglerena varierer, för 8-9 månader sedan köpte jag en biljett och det var inget problem inget kort eller  annat dumt.Bara bokningsnummer och pass.

Tror att detta med uppvisande av kort har kommit till för att det finns skimmade kort som används för div. inköp och jag tror att det är skälet.Kanske inte flybolagen får betalt för dessa biljetter och dom vill kolla att det är du som har kortet.

Köpte i maj en biljett till tjejen från bkk till Udon thani, hon skulle flyga 2 timmar efter att jag flög hem, då fick hon INTE flyga med min bokade biljett.Hon fick köpa en ny då hon inte hade kortet.

Detta trots att det står på bolagets hemsida att man inte då på den tiden behövde annat än leg.

Air Asia var det.

Det kanske är så att dom kollar namnet på kortet mot namnet i passet med då hjälper det inte att bara ha kortet.

Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Köpte en biljett till tjejen från Bkk till Udon Thani betalade med kort, och fick bokningsnummer.

Kollade på deras hemsida, där stod att vid incheckning skall uppvisas kort ELLER giltigt leg.

Ok bra tänkte jag då fixar det sig för mitt plan hem gick 5 timmar innan hennes. Hon blev nekad incheckning då hon inte hade kortet, trots att jag informerat henne och hon själv läst på Thai på deras hemsida hur det var.Då hon påtalade detta att så står det på hemsidan så sa dom att det inte gäller längr, hon fick köpa ny biljett själv.Och pengarna fick jag inte tillbaka.Tyvärr så minns jag inte vilket bolag det var, men vill minnas det var NOK air

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...