Jump to content
IGNORERAD

Hur är Finnair egentligen?


Oregistrerad

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Det gick alldeles utmärkt att handla på Helsingfors flygplats, när jag åkte hem senast April 14..

Och till maten kunde man få en öl o en flaska vin till helt gratis..

 

   FF

 

  FF

Hej

 

Visst får man handla sprit på flygplatsen i Helsingfors men priset är väl nästan som på vårt eget systembolag, i länder som Tyskland, Holland, Frankrike, Österrike och Italien betalar man bara ca 100-150 kr litern för Gin, Whiskey, Sambuca och Vodka. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 627
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • samet

    52

  • Abercrombie

    36

  • apknug

    32

  • M33

    25

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Visst får man handla sprit på flygplatsen i Helsingfors men priset är väl nästan som på vårt eget systembolag, i länder som Tyskland, Holland, Frankrike, Österrike och Italien betalar man bara ca 100-150 kr litern för Gin, Whiskey, Sambuca och Vodka. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Jag har köpt på hemresan från Bkk i Helsingfors Gordons Gin för 105 kr litern på taxfree.

 

Blandar du inte ihop taxfree via länder utanför EU och försäljning inom EU.

 

Har du gjort en resa till Finland från Sverige får du inte köpa taxfree vare sig på Arlanda eller Vanta men alkohol till fastlandspriser går bra.

 

Boardingkortet avgör vad du får handla och till vilket pris..

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för alla svar som hittills inkommit i frågan. Jag tolkar det som att Finnair definivt är en kandidat av flera vid val av flygbolag till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för alla svar som hittills inkommit i frågan. Jag tolkar det som att Finnair definivt är en kandidat av flera vid val av flygbolag till Thailand.

Absolut
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för alla svar som hittills inkommit i frågan. Jag tolkar det som att Finnair definivt är en kandidat av flera vid val av flygbolag till Thailand.

 

Speciellt om man bor i typ Östergötland, då kan man resa ut från Nkpg, slipper således åka upp till Sthlm.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Speciellt om man bor i typ Östergötland, då kan man resa ut från Nkpg, slipper således åka upp till Sthlm.

Kollade lite på detta nu.

Vill man ha en kopplad biljett Norrk-Bangkok så blir det både dyrt och omständigt.

Jag sökte på en 3v resa i nov och det startade på 17tusen och uppåt.

 

Men det kanske går att få ner om man bokar separata biljetter mellan flygplatserna.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

post-3210-0-07251500-1408552970_thumb.pnKollade lite på detta nu.

Vill man ha en kopplad biljett Norrk-Bangkok så blir det både dyrt och omständigt.

Jag sökte på en 3v resa i nov och det startade på 17tusen och uppåt.

 

Men det kanske går att få ner om man bokar separata biljetter mellan flygplatserna.

 

Mja, när vi bodde i trakterna så var det lika om inte billigare från Nkpg jämfört med Sthlm..

 

Edit: Gjorde en provsökning för att kolla om nått ändrats, hittade biljetter i höst för drygt 6000kr...

 

EDIT2: Ännu billigare direkt från finnarnas hemsida.

 

post-3210-0-07251500-1408552970_thumb.pn

 

Edit3: såg att det var nov som gällde, typ samma priser där, drygt 5000

 

post-3210-0-83172600-1408553100_thumb.pn

 

 

 

 

 

<script src="safari-extension://com.ebay.safari.myebaymanager-QYHMMGCMJR/6a9ec1ad/background/helpers/prefilterHelper.js" type="text/javascript"> </script>

<script src="safari-extension://com.ebay.safari.myebaymanager-QYHMMGCMJR/6a9ec1ad/background/helpers/prefilterHelper.js" type="text/javascript"> </script>

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, när vi bodde i trakterna så var det lika om inte billigare från Nkpg jämfört med Sthlm..

 

Edit: Gjorde en provsökning för att kolla om nått ändrats, hittade biljetter i höst för drygt 6000kr...

Då undrar man ju hur det kan bli så olika?

Och vilka premisser du sökte på.

 

Jag bor ju i området men har aldrig hittat ett billigare alternativ än ARN.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Då undrar man ju hur det kan bli så olika?

Och vilka premisser du sökte på.

 

Jag bor ju i området men har aldrig hittat ett billigare alternativ än ARN.

 

Sök direkt på finnarnas hemsida...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blev det klart trevligare siffror. :good: :good:

 

Perfekt, man tjänar ju också en del på dels i pengar och  dels i tid att slippa åka upp till Sthlm/Aralanda.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det enda tråkiga med Finnair är väl att det inte går att handla Tax Free i Helsingfors på vägen hem, åker man hem via Tyskland, Holland, Frankrike, Österrike eller ex.vis Italien så kan man ju köpa med sig 8-10 liter billig sprit hem.

Men den korta arestiden med Finnair är ju en tröst och dom korta stoppen i Helsingfors fungerar bra , själv hade jag dock uppskattat om dom inte hade tagit betalt för extra vin eller öl.

Med vänlig hälsning isan lover

Kan inte köpa taxfree när du flyger inom EU, det handlar om reducerade priser.. Inget annat...

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor man i Norrköping så är väl Linköping-Schipol-Bkk med KLM ett alternativ?

Ja, men det är en lång väntetid i Schipol på ena sträckan, 7-8 timmar (tror det är hemresan, orkar inte googla)

Och det är för lång tid för min del.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men det är en lång väntetid i Schipol på ena sträckan, 7-8 timmar (tror det är hemresan, orkar inte googla)

Och det är för lång tid för min del.

Mvh

 

Kan vara så nu, men vet att några polare som bor typ mitt mellan Nkpg och Lkpg åkte med KLM från Lkpg för några 4-5 år sedan, de var mycket nöjda då, synd om tiderna har ändrats till det sämre.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Perfekt, man tjänar ju också en del på dels i pengar och  dels i tid att slippa åka upp till Sthlm/Aralanda.

Stämmer bra.

Jag kan låta bilen stå hemma i garaget och ta en taxi till flygplatsen.

 

Tack för det tipset. :good:

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer bra.

Jag kan låta bilen stå hemma i garaget och ta en taxi till flygplatsen.

 

Tack för det tipset. :good:

 

Så har vi också typ gjort, smidigt då man reste med 3 kultingar. :good:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så har vi också typ gjort, smidigt då man reste med 3 kultingar. :good:

Ha ha, var det inte "aldrig mer" man hörde efter den resan?

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Har 2 resor med FA Utmärkt Gillar dagflyget Snabbast med byte omk 45 till 60min Åka ner mot sydpolen nej tack Ofta långa väntetider desutom Gumman flög med Baggarna klagade på maten men hon äter bara thaislaffs

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha, var det inte "aldrig mer" man hörde efter den resan?

/Martin

 

Ahhh, var ju inte deras fel att det blev 5-6h försening på Wanta, hur om helst smidigt att slippa åka upp till Arlanda, och faktum är att man sitter bättre i A330/340 eco än B777.

 

Man glömmer det dåliga så fort och minns det bra ;)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr har de slutat med anslutningsplan från Norrköping, med vettig transfertid, blir nästan alltid en övernattning i Helsingfors och det är det inte riktigt värt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har köpt på hemresan från Bkk i Helsingfors Gordons Gin för 105 kr litern på taxfree.

 

Blandar du inte ihop taxfree via länder utanför EU och försäljning inom EU.

 

Har du gjort en resa till Finland från Sverige får du inte köpa taxfree vare sig på Arlanda eller Vanta men alkohol till fastlandspriser går bra.

 

Boardingkortet avgör vad du får handla och till vilket pris..

Hej

 

Ifrån Bangkok får man skattefritt införa 1 liter sprit till Sverige.

 

Handlar man sprit inom EU i länder som Tyskland, Holland, Frankrike, Österrike och Italien är gränsen om den överhuvudtaget finns 10 liter per person.

 

När Tax Free togs bort fortsatte många länder i mellan och syd Europa att sälja till Tax Free pris men nu till alla resenärer och nu med 10 liters ranson istället för 1 liter.

 

Vi har utnyttjat detta på jobbet i många år och ingen av oss har väl handlat någon sprit på Systembolaget på många, många år, vi reser med ett tomt handbagage och fyller den med 8-10 liter sprit varje resa inom EU via dessa länder.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

 

När Tax Free togs bort fortsatte många länder i mellan och syd Europa att sälja till Tax Free pris men nu till alla resenärer och nu med 10 liters ranson istället för 1 liter.

 

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Nej, det är inte Taxfree priser som dom har utan en variant som är dyrare än  "riktiga" Taxfree-priser.

 

Många av flygplatserna har nu dubbla priser, ett som får användas av dom som bara åker inom EU och ett till dom som åker utanför EU.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhh, var ju inte deras fel att det blev 5-6h försening på Wanta, hur om helst smidigt att slippa åka upp till Arlanda, och faktum är att man sitter bättre i A330/340 eco än B777.

 

Man glömmer det dåliga så fort och minns det bra :wink:

 

Tveksamt om A330 har bättre utrymme än vad jag hade med Qatar B777 mellan Doha och Bangkok och det var ekonomi biljett. Men däremot i drömplanet mellan Stockholm och Doha var det trångt. seat guru borde ha svaret om man orkar googla

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej, det är inte Taxfree priser som dom har utan en variant som är dyrare än  "riktiga" Taxfree-priser.

 

Många av flygplatserna har nu dubbla priser, ett som får användas av dom som bara åker inom EU och ett till dom som åker utanför EU.

Hej

 

Vi på jobbet köper dom månads erbjudanden som finns tillgängliga för alla och då är priserna på mellan 100-150 kr litern för hyfsade sorter som Beefeater, Bombay, Gordon,s, Gilbey,s, Tullamore Dew, Famous Grouse, Jameson, olika sorters Rom, Sambuca, Jaegermeister, Absolut och bra Rysk vodka, det är helt ok priser tycker jag?

 

Sen finns det ju alltid bra Cognac och lite finare Whiskey till bra priser också.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...