Jump to content
IGNORERAD

Hur är Finnair egentligen?


Oregistrerad

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev apknug:

Max 14h enligt kollektivavtal eller enligt ICAO? 

Luftfartsmyndigheterna i Scandinavien var det då men vad som gäller nu efter att EU(EASA) blandade sig i har det ändrats en del.

 

Hittade lite om det från tidigare. 

https://sverigesradio.se/artikel/787944

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 627
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • samet

    52

  • Abercrombie

    36

  • apknug

    32

  • M33

    25

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Broskan:

Luftfartsmyndigheterna i Scandinavien var det då men vad som gäller nu efter att EU(EASA) blandade sig i har det ändrats en del.

 

Hittade lite om det från tidigare. 

https://sverigesradio.se/artikel/787944

 

Hur gick det med ovan då? Var det för mycket? Borde finnas ett svar då detta var 2006.

 

Att SAS personal tycker att de arbetar för mycket är allmänt känt. SAS är det ända bolag vad jag vet som har vilrum inne i kabinen, bland pax, där personalen skall sitta och vila sig på en 8h flight till New York istället för att sköta sitt jobb och servera...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Senast jag åkte med Finnair, februari 2020, så var det passkontroll i Helsingfors men ingen vid ankomst till Arlanda. Dock så använde sig Finnair då av Terminal 2. Nu är det ju Terminal 5 som gäller för dem. Är det fortfarande så att man slipper passkontrollen på Arlanda? Jag har nämligen svårt att se hur det skulle gå till, eftersom alla resenärer måste ta samma väg? Men jag kan ha fel, därför frågar jag här då någon nyligen kanske har gjort den resan?

 

Jag kommer förmodligen hamna i tidsnöd för att hinna med bussen till min hemstad, så det skulle ju underlätta om passkontrollen redan var avklarad. 

Fd Abercrombie på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Lucky:

Senast jag åkte med Finnair, februari 2020, så var det passkontroll i Helsingfors men ingen vid ankomst till Arlanda. Dock så använde sig Finnair då av Terminal 2. Nu är det ju Terminal 5 som gäller för dem. Är det fortfarande så att man slipper passkontrollen på Arlanda? Jag har nämligen svårt att se hur det skulle gå till, eftersom alla resenärer måste ta samma väg? Men jag kan ha fel, därför frågar jag här då någon nyligen kanske har gjort den resan?

 

Jag kommer förmodligen hamna i tidsnöd för att hinna med bussen till min hemstad, så det skulle ju underlätta om passkontrollen redan var avklarad. 

När vi kom hem i juli var det passkontroll i Helsingfors bara. Åkte med Finnair.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Lucky:

Är det fortfarande så att man slipper passkontrollen på Arlanda?

Du har ju gjort passkontrollen, alltså passerat EU:s yttre gräns, i Helsingfors så det blir ingen kontroll i Arlanda.

 

För övrigt landar alla flyg som ankommer till ARN utanför EU i spärrat område och styrs till bottenvåning för gränskontroll. Samma när man ska åka iväg, man går igenom spärrar där passet kontrolleras i terminal 5, om man ska t.ex till Thailand

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Lucky:

Senast jag åkte med Finnair, februari 2020, så var det passkontroll i Helsingfors men ingen vid ankomst till Arlanda. Dock så använde sig Finnair då av Terminal 2. Nu är det ju Terminal 5 som gäller för dem. Är det fortfarande så att man slipper passkontrollen på Arlanda? Jag har nämligen svårt att se hur det skulle gå till, eftersom alla resenärer måste ta samma väg? Men jag kan ha fel, därför frågar jag här då någon nyligen kanske har gjort den resan?

 

Jag kommer förmodligen hamna i tidsnöd för att hinna med bussen till min hemstad, så det skulle ju underlätta om passkontrollen redan var avklarad. 

Nu har jag inte koll på alla bussar som går från Arlanda men tänk på / kolla att de bygger om som fan utanför terminalen 5 och vanliga flygbussen går från terminalen 4 (för nån månad sen i alla fall)

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Nu har jag inte koll på alla bussar som går från Arlanda men tänk på / kolla att de bygger om som fan utanför terminalen 5 och vanliga flygbussen går från terminalen 4 (för nån månad sen i alla fall)

Samma nu T4.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Amigo:

Idag gick det inte så bra, AY142 fick återvända till BKK, orsak okänd för mig.

kuva.png.2a72ca10addbdf94f8f0a8f868e66e17.png

Slut på öl?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Slut på öl?

Möjligt, många fulla ryssar. Motor problem, turbo sönder. Polaren var med i flighten. Hade vänd efter två timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har inte läst alla 24 sidorna för det som är äldre än 6 månader kan vara inaktuellt.

Jag håller på att bli både gråhårig och flintskallig av detta sökande efter biljetter som har passande datum, och tur i oturen så är jag sjuk och kan ligga i soffan och söka och har hittat biljetter som kan funka och tyvärr så är dessa med finnarna.

Mitt problem är att jag ska ha 4 biljetter med samma avresedatum ner och 2 olika hemresedatum.

Jag kollade på att boka med finnarna för ett par år sedan och då tillkom det en rejäl avgift för att få boka sittplatser, är det samma nu?

Finnarna hade ett blackfriday erbjudande och då var endast handbagaget inkluderat och inchekat bagage kostade extra, är det deras standard?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Från imorgon 28 mars så är det åter Arlandas Terminal 2 som gäller för Finnairs flyg till och från Helsingfors. 

Fd Abercrombie på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm. min åikt om Finnair efter åkt med dom i vintras är kort och gott " ska man ha service och beteende som ett lågprisbolag, ska man ta betalt därefter" i dagsläget ligger man väldigt högt i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
40 minuter sedan, skrev Lucky:

Från imorgon 28 mars så är det åter Arlandas Terminal 2 som gäller för Finnairs flyg till och från Helsingfors. 

 

Det är väl 28:e idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finnair går fetbort pga tiden för återresan. morgonflyg och jag vill gärna kunna sova bort någon timme.

Åkte i februari med dom och satt i stolen 12timmar och 40minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har åkt flera år med Finnair. Mest då eftersom vi har hund med oss i kabinen. Vilket inte är några problem med finnarna. Servicen är väl som vilket bolag som helst. Ingen fri sprit. Å andra sidan bryr jag mig inte om det. Då detta ändå bara är en start och land sträcka till Thailand. Håller med om att det blivit dyrt. Då priserna stigit med typ 80% senaste året. Mern vad jag förstått så är väl det genomgående. Tror dock att priserna sjunker igen. När turismen börjat komma igång på riktigt till Thailand. Då konkurrensen mellan flygbolagen börjar fungera igen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
John Khonken

Ni som kan allt. Vi flyger med Qatar. Den flygningen sköter Finnair från Arlanda till Doha. Vad är reglerna där??? 

Link to comment
Dela på andra sajter

chevrolet-48
21 minuter sedan, skrev John Khonken:

Ni som kan allt. Vi flyger med Qatar. Den flygningen sköter Finnair från Arlanda till Doha. Vad är reglerna där??? 

Utmärkta ,tex mat (lax) å nyttigheter,engelska ,svenska ,finska bästa servicen jag har upplevt på flyg reser apklass i ca 30 år.Blev en mycket bra upplevelse regler samma som  Qatar Air, kolla biljetten.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev 65Selander:

Finnair börjar ta betalt för handbagage – ska lösa ”bekant problem”

Skrymmande handbagage är ett bekant problem för Finnair. Från och med juni måste man betala extra för handbagage som inte ryms under sätet.


https://www.hbl.fi/artikel/fb939f30-ca24-4076-9f86-bbf50c5ae419

Fast det är väl en sanning med modifikation. Man inför en ytterligare biljettklass utan skrymmande handbagage.

Går ju fortfarande att ha skrymmande handbagage upp till 8 kilo. Bara det att biljetten är dyrare (eller enligt gamla priset).

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-12-20 at 13:00, skrev UglyFarang:

Jag har inte läst alla 24 sidorna för det som är äldre än 6 månader kan vara inaktuellt.

Jag håller på att bli både gråhårig och flintskallig av detta sökande efter biljetter som har passande datum, och tur i oturen så är jag sjuk och kan ligga i soffan och söka och har hittat biljetter som kan funka och tyvärr så är dessa med finnarna.

Mitt problem är att jag ska ha 4 biljetter med samma avresedatum ner och 2 olika hemresedatum.

Jag kollade på att boka med finnarna för ett par år sedan och då tillkom det en rejäl avgift för att få boka sittplatser, är det samma nu?

Finnarna hade ett blackfriday erbjudande och då var endast handbagaget inkluderat och inchekat bagage kostade extra, är det deras standard?

Har Finnair ståplatser, boka sittplatser skriver du, det viste jag inte har alltid fått sittplatser

när vi bokat

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev John Khonken:

Boka platser kostar extra.

Det vet jag väl har åkt med Finnair ca 5 -6 ggr och aldrig bokat plats men vi ska bara åka

ca 12 tim och det har alltid gått bra, Flytta rumpan från en plats till en annan

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev 65Selander:

Finnair börjar ta betalt för handbagage – ska lösa ”bekant problem”

Skrymmande handbagage är ett bekant problem för Finnair. Från och med juni måste man betala extra för handbagage som inte ryms under sätet.


https://www.hbl.fi/artikel/fb939f30-ca24-4076-9f86-bbf50c5ae419

Det är väl bara på Europa linjerna?

 

Same same SAS.

 

"Superlight-biljetten ersätter Economy Light på resor inom Europa."

"Light-biljetten – där en liten väska och ett handbagage ingår – är fortfarande tillgänglig på långdistansresor"

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev John Khonken:

Ni som kan allt. Vi flyger med Qatar. Den flygningen sköter Finnair från Arlanda till Doha. Vad är reglerna där??? 

Vegetarisk lasagne med träbestick.

 

Gin long drink är nog enda uppsidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...