Jump to content
IGNORERAD

Hur är Finnair egentligen?


Oregistrerad

Recommended Posts

Aurora på T2 är riktigt bra för att vara en lounge i Sverige. Men finns ingen anledning att köpa dig in när du ändå skall frossa på planet. 

 

Att tänka på... inget speciellt. Eco eller biz är detsamma i det avseendet. 

 

55min på HEL, då hinner du in i loungen 15-20min. Ett glas bubbel å slappa lite...

 

Non-schengen loungen ligger väldigt nära din gate. Så det är inte många minuter att gå. 

 

Vart sitter du i biz, främre eller bakre kabin. Sitter du i bakre så hade jag väntat till sist med att boarda då det kommer bli fullt i gången bredvid din plats. Sitter du däremot i främre kabin hade jag nyttjat prioboarding och fått mig 2 glas skumpa innan take-off. 

 

I övrigt... du reser bizniss nu... njut.

 

Oftast kan du få båda förrätterna... smaka av alla vinerna innan du väljer vilket du vill ha till maten. Ost, kex, glass, snacks... är det något du gillar extra mycket, säg det så får du alldeles säkert mer. 

 

Tyvärr har finnair inte sängkläder till stolarna när man bäddar ner. Så en extra t-shirt för ombyte och kanske ett par mjukisbyxor att sova i. 

 

Missade säkert något. Fråga bara så svarar jag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 627
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • samet

    52

  • Abercrombie

    36

  • apknug

    32

  • M33

    25

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Abercrombie
14 minuter sedan, skrev M33:

Om du inte redan valt stol så gör det. Att flyga i business funkar på samma sätt som i ekonomi men bättre stol, mat, dryck och så får du prioboarding.

Se till att du får priority card för immi i bkk. 

Vilken är bäst? Vill helst sitta för mig själv. Antar att det inte kostar extra att välja plats?

Screenshot_20190709-154008_Chrome.jpg

Ändrades av Abercrombie
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Vilken är bäst? Vill helst sitta för mig själv. Antar att det inte kostar extra att välja plats?

 

Kolla på seatguru. 

 

Visa platser har två fönster. Andra knappt något. 

 

Vilket datum och flightnummer. Så kan vi lättare tipsa dig. 

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie
3 minuter sedan, skrev samet:

 

Kolla på seatguru. 

 

Visa platser har två fönster. Andra knappt något. 

 

Vilket datum och flightnummer. Så kan vi lättare tipsa dig. 

AY141. 16 juli.

Screenshot_20190709-154008_Chrome.jpg

Ändrades av Abercrombie
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Abercrombie:

AY141. 16 juli.

3L eller 7A hade jag valt.

Dubbla fönster och lagom långt från slammer å toaletter. 

Screenshot_20190709-154708_Chrome.jpg.86cb443940b1265747f8c735075f2f37.jpg

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev samet:

3A eller 3L hade jag valt alt. 7A eller 7L

Dubbla fönster och lagom långt från slammer å toaletter. 

Screenshot_20190709-154708_Chrome.jpg.86cb443940b1265747f8c735075f2f37.jpg

@Abercrombie Enig med Samet. 7L gillar jag. Och det kostar inget att välja säte i business.

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie
6 minuter sedan, skrev samet:

3L eller 7A hade jag valt.

Dubbla fönster och lagom långt från slammer å toaletter. 

Screenshot_20190709-154708_Chrome.jpg.86cb443940b1265747f8c735075f2f37.jpg

Tack för info. Jag valde 7A, de övriga var inte lediga, se den skärmdump jag la in i mitt inlägg ovan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Tack för info. Jag valde 7A, de övriga var inte lediga, se den skärmdump jag la in i mitt inlägg ovan. 

Enjoy! Om du gillar GT så är deras helt ok och klart värd att prova 3-4gånger....

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Jag har rest en del genom åren, men brukar inte tänka särskilt mycket på vad det är för flygplansmodeller jag åker med. Jag bara åker med! Därför undrar jag nu om någon vet vad för flyg som Finnair använder mellan HEL-BKK? Tänkte reka lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Jag har rest en del genom åren, men brukar inte tänka särskilt mycket på vad det är för flygplansmodeller jag åker med. Jag bara åker med! Därför undrar jag nu om någon vet vad för flyg som Finnair använder mellan HEL-BKK? Tänkte reka lite...

Airbus A350 XWB tror jag dom bytt till nu överlag

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Jag har rest en del genom åren, men brukar inte tänka särskilt mycket på vad det är för flygplansmodeller jag åker med. Jag bara åker med! Därför undrar jag nu om någon vet vad för flyg som Finnair använder mellan HEL-BKK? Tänkte reka lite...

Googla flygnummret klicka på exempelvis flightawere i sökresultatet så ser du historik på vilka plan som dom använt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Jag har rest en del genom åren, men brukar inte tänka särskilt mycket på vad det är för flygplansmodeller jag åker med. Jag bara åker med! Därför undrar jag nu om någon vet vad för flyg som Finnair använder mellan HEL-BKK? Tänkte reka lite...

Airbus 350, de har även Airbus 340 men din flight AY141 är planerad som 350.

Link to comment
Dela på andra sajter

Airbus 350, de har även Airbus 340 men din flight AY141 är planerad som 350.
Typ denna stol och GT. Instämmer att GT är God.[emoji106][emoji4]cf10b5026a1949bc495d096317c402db.jpgf0563de6e0eb1822969ad290ed152ce0.jpg

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Abercrombie
On 2019-07-09 at 20:32, skrev M33:

Om du inte redan valt stol så gör det. Att flyga i business funkar på samma sätt som i ekonomi men bättre stol, mat, dryck och så får du prioboarding.

Se till att du får priority card för immi i bkk. 

Vill bara uppdatera att man, åtminstone på Finnair, inte längre delar ut Priority Pass. -Visa bara boardingkortet om de frågar, sa flygpersonalen när jag bad om ett. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Vill bara uppdatera att man, åtminstone på Finnair, inte längre delar ut Priority Pass. -Visa bara boardingkortet om de frågar, sa flygpersonalen när jag bad om ett. 

Jag läste att detta är nytt på Suvvan, kort för priority lane är nu slopat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev M33:

Jag läste att detta är nytt på Suvvan, kort för priority lane är nu slopat. 

Gäller det även på avg Suva, gäller det alla bolag?

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Gäller det även på avg Suva, gäller det alla bolag?

Vet ej, läste någonstans (troligtvis BC) att de kommer scanna boarding card vid ankomst för prio. Just nu manuellt.

Gäller troligtvis alla bolag då.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
On 2019-01-08 at 05:02, skrev samet:

 

Ja, tidigare år har de bara haft kvällsflighten under högsäsong. I år verkar de fortsätta med den. Gäller att passa sig bara så man inte för det gamla planen A333, nu under peakseason kör de ju en extraflight vid 10.55, då tycks 23.05 flighten få A333 istället för A350. 

 

Finnarna har uppenbarligen bra beläggning eftersom de permanentar ytterligare en flight. Bra jobbat. 

Finnair kör alltid 333 på nattflyget hem. Helt enkelt för att planet står i BKK från runt 15:00 fram till avgång strax före midnatt. Och det kan man inte ha dom nya dyrt inköpta 350 planen stående så länge. Ekonomiklass i 333 är i princip det samma som i 350, Även Ekonomi komfort är likvärdig. Dremot har 333 resp 350 helt olika säten i Buissenes. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Jag "vann" även uppgradering till Business även till hemresan. Då antar jag att jag har tillgång till lounge på Suvvan innan avfärd på morgonen. Hur vet jag vilken lounge jag ska till? Det smartaste vore väl en lounge nära gaten, men vilken gate vet man kanske inte förrän på avresedagen? 

Önskar återigen råd av de mer rutinerade flygrävarna på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Abercrombie:

Jag "vann" även uppgradering till Business även till hemresan. Då antar jag att jag har tillgång till lounge på Suvvan innan avfärd på morgonen. Hur vet jag vilken lounge jag ska till? Det smartaste vore väl en lounge nära gaten, men vilken gate vet man kanske inte förrän på avresedagen? 

Önskar återigen råd av de mer rutinerade flygrävarna på MPR.

När du får ditt boarding kort får du även ditt lounge pass där står det vart du skall ...Brukar vara precis utanför gaten !!

Link to comment
Dela på andra sajter

När du får ditt boarding kort får du även ditt lounge pass där står det vart du skall ...Brukar vara precis utanför gaten !!
Sen får han väl tillgång även till ev andra lounger tillhörande flygbolag i samma allians som finnair. Lite loungehopping är ju aldrig fel om man har tid...



Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie
37 minuter sedan, skrev schmar:

När du får ditt boarding kort får du även ditt lounge pass där står det vart du skall ...Brukar vara precis utanför gaten !!

Ok. Men jag tänkte checka online och gå direkt till säkerhetskontrollen då jag reser med endast handbagage? Kanske lika bra att checka in som förr då? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Men jag tänkte checka online och gå direkt till säkerhetskontrollen då jag reser med endast handbagage? Kanske lika bra att checka in som förr då? 
Sök: Suvvan/one world/lounge så ser du vilka lounger du har tillträde till...



Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finnair har inga egna lounger på Suvvan.

Reser man på biz biljett har man inte tillgång till andra allianslounger, för det krävs status hos alliansen. 

 

Finnair köper in sig i så kallade kontraktslounger på Suvvan.

 

Miracle loungerna är det som är aktuella. Dessa var förr ganska mediokra men har ryckt upp sig rejält de senaste åren. 

 

Finns en riktigt stor i D-piren. Sedan finns det lite mindre lounger i varje pir. 

 

De är mer eller mindre likvärdiga men den stora har ett soppkök som lagar mat direkt på beställning. 

 

Så här kan du lätt slå ihjäl några timmar med loungehopping och drickande...

 

20190721_225754.jpg.5921ab486ab99d8856293c5bd350f013.jpg20190721_225803.jpg.301df2d59c27f230471f804dea48f31d.jpg20190721_220703.jpg.798999e40f5f9e0741514c975e601553.jpg

20190721_220804.jpg

20190721_220823.jpg

20190721_220737.jpg

20190721_220922.jpg

20190721_220830.jpg

20190721_220717.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Abercrombie:

Ok. Men jag tänkte checka online och gå direkt till säkerhetskontrollen då jag reser med endast handbagage? Kanske lika bra att checka in som förr då? 

 

Nej. Så skall du inte göra.

Nu reser du biz, så egen incheckningsdisk utan kö.

 

Där får du dessutom access till Premium lane, den ligger under rulltrappan upp till säkerhetskontrollen. 

 

Premium lane innebär säkerhetskontroll och immigration med minimalt med kö, 5-10min så är allt avklarat. 

 

När du checkar in i denna disk får du även ett loungekort som anvisar vilken lounge som är närmast din gate. 

 

Nu till det luriga, du får bara ett kort. De vill de ta av dig när du går in i loungen. Går du till "rätt" lounge först och stannar där tills avgång är det inga problem men vill du loungehoppa lite behöver du lirka och flörta med värdinnan så du får kortet tillbaka så du kommer in i nästa lounge, då detta kort är betalning för dem kan du behöva förklara att du vill in i deras andra lounge närmre ditt plan. Detta kan bli en utmaning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...