Jump to content
IGNORERAD

Hur är Finnair egentligen?


Oregistrerad

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Jokern:

17/6-8/7

 

Jag måste vara riktigt dålig.

 

ARN-BKK de datumen i Buisness med Thai hittar jag för 25.500kr. 

 

Air China, Turkish och Qatar billigast på ca 15.000kr. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 627
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • samet

    52

  • Abercrombie

    36

  • apknug

    32

  • M33

    25

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 hours ago, samet said:

 

Jag måste vara riktigt dålig.

 

ARN-BKK de datumen i Business med Thai hittar jag för 25.500kr. 

 

Air China, Turkish och Qatar billigast på ca 15.000kr. 

Bästa jag hittar dom datumen är 32,000 kr !! Men det är från BKK till GBG

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 
Jag måste vara riktigt dålig.
 
ARN-BKK de datumen i Buisness med Thai hittar jag för 25.500kr. 
 
Air China, Turkish och Qatar billigast på ca 15.000kr. 



Han skrev ”för oss tre” tidigare i tråden.
Gissar att det priset är för 3 personer och i ekonomi. Annars är det ett jävla bra klipp.
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev samet:

 

Jag måste vara riktigt dålig.

 

ARN-BKK de datumen i Buisness med Thai hittar jag för 25.500kr. 

 

Air China, Turkish och Qatar billigast på ca 15.000kr. 

Han skriver "för oss 3" så underförstått att det är ekonomibiljetter för 3.

 

@andrejsdenruskige hann före... :)

Ändrades av M33
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
10 timmar sedan, skrev M33:

Han skriver "för oss 3" så underförstått att det är ekonomibiljetter för 3.

 

@andrejsdenruskige hann före... :)

Självklart han jag före. Jag är ju på jobb

Link to comment
Dela på andra sajter

AY är ett skitbolag på long haul i biz. 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-03-29 at 04:16, skrev koppar55:

Thais hemsida eller via resebyrå?

Flygresor.se

och ja, ekonomi för mig frun o dotter.

Ändrades av Jokern
Link to comment
Dela på andra sajter

Finnair är toppen för oss fattiglappar som åker 2-3 ggr/år😉

20k för mig frugan, 2 barn😊sover gott, så skiter i att dom snålat in på drickat😁

 

Åker i morgon....

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Det är ju rätt generösa regler för handbagage även i ekonomiklass? En ryggsäck och en sportbag, totalt åtta kilo. Det klarar jag mig lätt på, åtminstone på sommaren.

Screenshot_20190226-070033_Samsung Internet.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 2019-04-04 at 19:50, skrev Abercrombie:

Det är ju rätt generösa regler för handbagage även i ekonomiklass? En ryggsäck och en sportbag, totalt åtta kilo. Det klarar jag mig lätt på, åtminstone på sommaren.

Screenshot_20190226-070033_Samsung Internet.jpg

Oftast kollar de inte vikt på handbagage (hänt en gång i Bkk för oss) så brukar bli lite mer utan problem.

Sedan bra pris på extra bagage vilket är ett plus, 628kr alt 12000poäng.

 

Hade lite otur med teknikstrul nu på hemvägen så kom iväg 4.5h sent inatt, men tycker de skött det bra så inget att klaga på där.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev NilsGJ:

Oftast kollar de inte vikt på handbagage (hänt en gång i Bkk för oss) så brukar bli lite mer utan problem.

Sedan bra pris på extra bagage vilket är ett plus, 628kr alt 12000poäng.

 

Hade lite otur med teknikstrul nu på hemvägen så kom iväg 4.5h sent inatt, men tycker de skött det bra så inget att klaga på där.

 

Handbagage är sällan de kollas men händer. Mest LCC (Low Cost Carriers) som håller på med sådan, för att sälja extra bagage. 

 

Köpa till bagage är ett alternativ eller om man redan vid bokningen vet att man behöver extra bagage kanske en annan bokningsklass som erbjuder mer bagage kan vara ett alternativ. 

 

Flyger man sällan är det toppen att använda de poäng man ändå fått gratis till att få extra bagage. 

 

Flyger man oftare skulle jag rekommendera att köpa extra bagaget med pengar och spara poängen till värdefullare produkter. 

 

628kr eller 12.000p blir ett poängvärde på 5,23öre 

 

Uppgradering till Buisness brukar generera poängvärden på 8-12öre beroende på dagspris.

 

Hos Finnair kan man köpa uppgraderingar antingen genom dold budgivning, då vet man inte förrän dagen innan om man vunnit eller ej. De brukar på HEL-BKK, BKK-HEL ligga runt 4-600€ som lägsta pris. Uppgradering med poäng kostar 50.000p och du vet direkt att du fått uppgradering. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev samet:

 

Handbagage är sällan de kollas men händer. Mest LCC (Low Cost Carriers) som håller på med sådan, för att sälja extra bagage. 

 

Köpa till bagage är ett alternativ eller om man redan vid bokningen vet att man behöver extra bagage kanske en annan bokningsklass som erbjuder mer bagage kan vara ett alternativ. 

 

Flyger man sällan är det toppen att använda de poäng man ändå fått gratis till att få extra bagage. 

 

Flyger man oftare skulle jag rekommendera att köpa extra bagaget med pengar och spara poängen till värdefullare produkter. 

 

628kr eller 12.000p blir ett poängvärde på 5,23öre 

 

Uppgradering till Buisness brukar generera poängvärden på 8-12öre beroende på dagspris.

 

Hos Finnair kan man köpa uppgraderingar antingen genom dold budgivning, då vet man inte förrän dagen innan om man vunnit eller ej. De brukar på HEL-BKK, BKK-HEL ligga runt 4-600€ som lägsta pris. Uppgradering med poäng kostar 50.000p och du vet direkt att du fått uppgradering. 

Ja vi åker max en resa/år så då brukar jag försöka använda av poängen för ingen idé spara flera år.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev NilsGJ:

Ja vi åker max en resa/år så då brukar jag försöka använda av poängen för ingen idé spara flera år.

Då är det ett bra val ni gör, då det skulle ta flera år att få ihop till en uppgradering. 

 

Nu är visserligen Finnair generösa med att poängen aldrig går ut (sålänge man har någon poängtransaktion under året) men det är ändock inte värt att samla i flera år för en eventuell uppgradering. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Abercrombie

Finnair tycks på Arlanda använda sig av Terminal 2? Där har jag inte varit på länge. Hur är T2 jämfört med  tex T5 om man ser till köer, bagageväntan, mat och dryck osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Ponera att Finnair landar på utsatt tid på Arlanda. Är 50 minuter tillräckligt för att hinna med bussen? Jag reser nog med enbart handbagage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ponera att Finnair landar på utsatt tid på Arlanda. Är 50 minuter tillräckligt för att hinna med bussen? Jag reser nog med enbart handbagage.
"Landar på utsatt tid" skall betyda att du är vid gaten o.dörrarna öppnas vid den tidpunkten. Finnair kör från terminal 2 där du inte har långt att gå så visst skall det funka minst sagt.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev apknug:

"Landar på utsatt tid" skall betyda att du är vid gaten o.dörrarna öppnas vid den tidpunkten. Finnair kör från terminal 2 där du inte har långt att gå så visst skall det funka minst sagt.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Jag håller med!

 

Passkontrollen redan avklarad i Finland. T2 är inga stora avstånd så det skall gå alldeles utmärkt. Även med bagage skulle jag säga, hanteringen har alltid varit snabb på T2. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie
12 minuter sedan, skrev samet:

Jag håller med!

 

Passkontrollen redan avklarad i Finland. T2 är inga stora avstånd så det skall gå alldeles utmärkt. Även med bagage skulle jag säga, hanteringen har alltid varit snabb på T2. 

Jaha, så ingen passkontroll på ARN? Smidigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Jaha, så ingen passkontroll på ARN? Smidigt...

Nä, inte inom schengen så har det ju vart rätt länge....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Abercrombie

"Vann" en uppgradering till Business på sträckan HEL-BKK. Frågade deras kundservice på chatten om jag kunde besöka business loungen på ARN innan avfärd, men de sa nej eftersom första sträckan till HEL ej är business. Hur hårda är dom på det i loungen? Jag kanske kommer in om jag förklarar läget? 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Abercrombie:

"Vann" en uppgradering till Business på sträckan HEL-BKK. Frågade deras kundservice på chatten om jag kunde besöka business loungen på ARN innan avfärd, men de sa nej eftersom första sträckan till HEL ej är business. Hur hårda är dom på det i loungen? Jag kanske kommer in om jag förklarar läget? 

Tveksamt eftersom du inte har en biljett med loungeaccess, men du kan säkert betala dig in.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Vann" en uppgradering till Business på sträckan HEL-BKK. Frågade deras kundservice på chatten om jag kunde besöka business loungen på ARN innan avfärd, men de sa nej eftersom första sträckan till HEL ej är business. Hur hårda är dom på det i loungen? Jag kanske kommer in om jag förklarar läget? 
Slim chans som man säger tyvärr. Men du kan ju pröva, Aurora loungen i T2 är rätt trevlig har man en lång stund så är det annars värt 250kr att köpa sig in. Bra drycker dvs starksprit o vin samt sleepy bulldog på fat. Varm mat om du kommer rätt tid också.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Tack för info. Jag har ju tillgång till lounge i HEL men det är ingen idé att försöka hinna med 55 minuter mellan flygen. Detta blir min första resa i business, är det något jag bör tänka på och känna till? 

Tänkte bara ha handbagage, så då är det väl bara att checka in på nätet och gå direkt till säkerhetskontrollen och visa upp boardingkortet i mobilen, utan att gå till incheckdisk först?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Tack för info. Jag har ju tillgång till lounge i HEL men det är ingen idé att försöka hinna med 55 minuter mellan flygen. Detta blir min första resa i business, är det något jag bör tänka på och känna till? 

Tänkte bara ha handbagage, så då är det väl bara att checka in på nätet och gå direkt till säkerhetskontrollen och visa upp boardingkortet i mobilen, utan att gå till incheckdisk först?

Om du inte redan valt stol så gör det. Att flyga i business funkar på samma sätt som i ekonomi men bättre stol, mat, dryck och så får du prioboarding.

Se till att du får priority card för immi i bkk. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...