Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

L64

Fram och baksida på en diabild!?

Recommended Posts

L64

Tyckte mig läsa någonstans att det är skillnad på en diabilds sidor, dvs den ena som jag kallar för framsidan är bättre att scanna än baksidan... är det så?

Jag ser ingen skillnad men så e man ju nästan halvblind också  :crazy:

Kanske inte gör nån större skillnad på min amatörnivå vid scanning...?

Någon diaexpert får gärna bena ut detta!

Jag var glad ibland även -66

post-3290-0-24528900-1408123025_thumb.jp

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

kitungmakmak

Vänder du på den så antar jag att bilen blir spegelvänd eller vänster blir höger om man säger så. Prova en med text så ser du om jag har rätt. Pysslar inte med diabilder själv.

Khemmarat

Vänder du på den så antar jag att bilen blir spegelvänd eller vänster blir höger om man säger så. Prova en med text så ser du om jag har rätt. Pysslar inte med diabilder själv.

Se där ja det fanns ett svar :good:

Rillex

Nej det gör ingen skillnad förutom att text och sånt kan bli bakvänt, ljus ska ju tränga igenom bilden och om den är spegelvänd spelar ju ingen roll, samma diabild och samma ljus.

L64

Tackar för svaren!  det var här under punkt 1 som jag fann att det skulle vara lite skillnad men på dom här korten som är 48 år gamla så ser jag ingen skillnad alls...

http://howtoscan.ca/how-to-setup-your-slide-scanner/

Jag råkar ju få med en o annan röv i mina trådar så det är väl inte mer än rätt att bjuda på min egen röv anno 1966  :crazy:

post-3290-0-29061300-1408125209_thumb.jp

Har inte tid med detta nu egentligen men det var f-n så möcke roligare än dom hushållsgöromål som väntar/väntade...

BBJ

Jag råkar ju få med en o annan röv i mina trådar så det är väl inte mer än rätt att bjuda på min egen röv anno 1966

Vågat Lamaien! Hoppas du slipper skamliga förslag nu! Ja, förutom de du vill ha alltså. :wink:

Tyvärr har jag inget att tillföra i ämnet som tråden handlar om.

Mvh

BBJ

:ironi:

Kötthandlarn

Tackar för svaren!  det var här under punkt 1 som jag fann att det skulle vara lite skillnad men på dom här korten som är 48 år gamla så ser jag ingen skillnad alls...

http://howtoscan.ca/how-to-setup-your-slide-scanner/

Jag råkar ju få med en o annan röv i mina trådar så det är väl inte mer än rätt att bjuda på min egen röv anno 1966  :crazy:

attachicon.gifIMG_20140815_0007.jpg

Har inte tid med detta nu egentligen men det var f-n så möcke roligare än dom hushållsgöromål som väntar/väntade...

Tja, du har ju redan visat snoppen i "Dagens bild" där du la in lite barndomsbilder, så att du visar röven nu från samma tid skall väl inte vara några problem.... :giggle:

M33

Tyckte mig läsa någonstans att det är skillnad på en diabilds sidor, dvs den ena som jag kallar för framsidan är bättre att scanna än baksidan... är det så?

Jag ser ingen skillnad men så e man ju nästan halvblind också  :crazy:

Kanske inte gör nån större skillnad på min amatörnivå vid scanning...?

Någon diaexpert får gärna bena ut detta!

Jag var glad ibland även -66

attachicon.gifIMG_20140815_0001.jpg

Tveksam till att det där verkligen är du, ser hyfsat nykter ut och har ingen mustasch.du brukar se annorlunda ut ;)

Benriach

Det ser änna ut som du anade ugglor i mossen redan på den tiden...

Mr  atm

Ja då får jag väl bjuda på en bild på mig också.

post-7021-0-46352100-1408126680.jpg

L64

Vågat Lamaien! Hoppas du slipper skamliga förslag nu! Ja, förutom de du vill ha alltså. :wink:

Tyvärr har jag inget att tillföra i ämnet som tråden handlar om.

Mvh

BBJ

:ironi:

Ja va f-n, man får ju bjuda lite på sig själv här på forumet istället för att sitta anonym bakom skärmen och vara tuff!

Tyvärr har inga skamliga förslag kommit in ännu men hoppet lever fortfarande!

Njaa, så jäkla stor skillnad e de väl inte!  :giggle:

hehe, kan så vara... men jag skall inom en snar framtid visa varifrån jag tror mitt uggleintresse kom ifrån   :wub:

När vi bodde på Bellmansgatan för 100 år sen så är det några få saker jag faktiskt minns... bla att dassen fanns nere på den lilla innegården och att jag även fick en spik genom foten där.Och så denna bild där jag badar i diskhon sitter som klistrad på näthinnan och det var jäkligt kul när denna bild dök upp.

Det är fortfarande 1966

post-3290-0-54944400-1408130375_thumb.jp

Swedmark

Intressant tråd. Jag har själv planer om att köpa en scanner. Vilken scanner använder du?

leifen

Det beror mer på vilken typav dia man skall scanna. Färdigmonterade i pappram, lös strip eller mellan glas.

Dom färdigmonterade i pappram brukar bukta lite åt det ena hållet och därmed inte ge full skärpa över hela bilden.

Scannern och program betyder också en del.

Separat diascanner eller vanlig?

L64

Intressant tråd. Jag har själv planer om att köpa en scanner. Vilken scanner använder du?

Jag köpte denna: http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Scanners/Flatbed/CanoScan_9000F_MarkII/Index.aspx

Det lilla jag provat hittills så är jag helnöjd och jag ser ju att är bara dian någorlunda så blir den inscannade bilden helt ok... iaf enligt mina krav som kanske inte är jättehöga.Dom här bilderna närmar sig trots allt ett halvsekel i ålder...

Den scannar 4 bilder i taget men det går inte jättefort..

Upplösningen vid scanning av dia kan jag "bara" få i max 600 dpi men jag har inte en aning om man kan få högre eller ej... enl spec så kan den iaf ha mycket högre upplösning men det kanske är när man tex scannar in vanliga foton eller likn!?

L64

Det beror mer på vilken typav dia man skall scanna. Färdigmonterade i pappram, lös strip eller mellan glas.

Dom färdigmonterade i pappram brukar bukta lite åt det ena hållet och därmed inte ge full skärpa över hela bilden.

Scannern och program betyder också en del.

Separat diascanner eller vanlig?

Det jag har här är en blandning pappram och plastram.  man kanske skulle ta o leta upp den gamla projektorn och duken för en retrokväll  B)

Denna scanner har 3 olika tillbehör för dia eller filmremsor och nåt mer vilket jag glömt

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy