Jump to content
IGNORERAD

Kantarellsäsongen


thomas001

Recommended Posts

Bara älskar mina Thailändska svägerskor. Idag kom dom hem med årets första kantareller plockade här i Thailand.

Till sig själva plockar dom olika vita svampar. Dom hade ingen aning om att kantareller är en ätlig svamp.

Visade dom en bild från nätet för några år sedan.sen dess får jag kantareller av dom varje gång dom är ute.

Finns tydligen från Aug och fram till Dec här uppe.

Blir mumma ikväll till något gott!

 

post-8709-0-84368000-1408081617.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja satan vad paff man blev första gången man strosade rund bland narknadsstånden i byn och ett bord lystes upp av dessa gulinger.

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja satan vad paff man blev första gången man strosade rund bland narknadsstånden i byn och ett bord lystes upp av dessa gulinger.

/Enis

Varför blev du paff?
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför blev du paff?

Kantareller i Thailand. Dessutom nyplockade..vem fan blir inte förvånad?????

Link to comment
Dela på andra sajter

Kantareller i Thailand. Dessutom nyplockade..vem fan blir inte förvånad?????

Inte jag [emoji3][emoji3][emoji3]
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det som ser ut som goda svampar I Thailand är inte så goda I sverige typ glömska flugsvampar så skulle jag nog inte äta kantareller I thailailnd för samma förhållande kan gälla.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Här på västkusten har svampsäsongen knappt börjat, det är alldeles för torrt, ca 20 mm på 2,5 månader.

 

Men vi plockade något kilo igår för egen bruk på ett lågt beläget ställe som alltid är lite fuktigt.

 

Kantarellerna käkades stuvade till en grillad fläskfile och egen odlad potatis idag.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Mhh, svampar har åxå känslor...

post-11193-0-10243900-1408113780_thumb.p

 

Tja enligt vissa i alla fall... ;)

 

Får väl dra till stugan nästa vecka och kolla om det kommit upp nån sopp som jag känner igen.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför blev du paff?

 

Därför jag hade inte kunskap om att den fanns i Thailand.

 

 

/Enis ~ som utan besvär kan erkänna att jag vet inte allt, kan inte allt, gör inte allt  :umnik:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken lycka det skulle bli om man skulle springa på gulingar på marknaden i Wang Sam Mo

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kantareller i Thailand. Dessutom nyplockade..vem fan blir inte förvånad? :huh:?

 

 

I Thailand finns många saker man blir överraskade över. Det sista jag skulle bli överraskad över är eventuell svamp i skogen men inget slutar att förvåna mig på detta gubbforum, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det som ser ut som goda svampar I Thailand är inte så goda I sverige typ glömska flugsvampar så skulle jag nog inte äta kantareller I thailailnd för samma förhållande kan gälla.

En kantarell är väl en kantarell oavsett var den än växer. Flugsvamp har väl inget med dessa gula godingar att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En kantarell är väl en kantarell oavsett var den än växer. Flugsvamp har väl inget med dessa gula godingar att göra?

Hej

 

Pratade med frugan om detta och enligt henne är kantareller i Thailand och Sverige väldigt lika, själv har jag aldrig vare sig sett eller käkat några i Thailand ännu. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...