Jump to content
IGNORERAD

Tvingas göra lumpen i Thailand.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

 

Vill man göra lumpen är det ju inga problem alls, problemen uppstår ju först när någon som inte vill detta blir inkallad.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ja du IL, det är mycket som man inte vill men måste göra ändå.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    5

  • erkki

    3

  • kenneth073

    3

  • Wangthong

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hej

 

Kan man ju tycka om man vill, men jag tror att ganska många ungdomar med dubbelt medborgarskap oroar sig för detta.

 

Lumpen i Thailand kan ju innebära allt ifrån att bygga golfbanor, pooler, hus och vägar åt högre befäl till att tvingas skjuta på sin egen befolkning vid studentuppror eller demonstrationer för demokrati och fria val, i värsta fall tvingas man kriga mot grannländerna och vandra bland minor på gränsen mot ex.vis Kambodja, där dog en av frugans kusiner av just en mina under sin lump tid för några år sedan. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Menar du att det var mycket bättre innan "kuppen" när de som hade pengar kunde muta sig fria från lumpen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Har för mig att vi betalade 20000 för att en bror till frun skulle slippa.

Måste vara överkomligt för en boende i Sverige.

Erkki

 

Vem får de pengarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert någon som behöver...

Erkki

 

Muta eller kan man betala sig från det?

Frågan kanske dum - jag har ingen aning och Thailand upphör aldrig att förvåna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det var mycket bättre innan "kuppen" när de som hade pengar kunde muta sig fria från lumpen?

Jag skulle ha svårt att tänka mig att det skulle vara omöjligt idag?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Muta till befälen som håller i lottningen, man får helt enkelt reda på vilken lott man ska dra.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha svårt att tänka mig att det skulle vara omöjligt idag?

Förmodligen är väl allt en fråga om pengar. Det vore i alla fall intressant att veta om det förändras något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju så pass gammal att jag också tvingades att göra lumpen-alternativet hade ju varit några månader i spjället för vapenvägran. Men med facit i hand är det något jag inte skulle vilja ha ogjort-det var en väldigt nyttig tid för mig nu när jag ser tillbaka på det.

 

Sen vet jag inte hur det funkar med dubbla medborgarskap-om han väljer att göra lumpen i Sverige så slipper han väl att göra den i Thailand?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är typiskt kvällspressen. Härom veckan var det en svensk charter familj som "tvingades" åka på skräck resa till mardrömshotellet där där flera hade blivit magsjuka... Det finns alltid ett val men ibland kan det kosta någon annan än skattebetalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Menar du att det var mycket bättre innan "kuppen" när de som hade pengar kunde muta sig fria från lumpen?

Hej

 

Att rika har kunnat köpa sig fria ifrån lumpen av den korrumperade militären är nog inget som påverkas av kuppen, detta lär säkerligen fortsätta vara en bra sidoinkomst för dom "vita riddarnas" egen maffiaverksamhet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att rika har kunnat köpa sig fria ifrån lumpen av den korrumperade militären är nog inget som påverkas av kuppen, detta lär säkerligen fortsätta vara en bra sidoinkomst för dom "vita riddarnas" egen maffiaverksamhet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Förvisso, men det kan ju inte bli värre nu, förut så var det ju en viss klan som stödde korruptionssystemet helt öppet, det är ju en av anledningarna till den nödvändiga kuppen!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvisso, men det kan ju inte bli värre nu, förut så var det ju en viss klan som stödde korruptionssystemet helt öppet, det är ju en av anledningarna till den nödvändiga kuppen!

Nödvändiga kuppen, nja, det enda som hänt är att pengarna hamnar i andra fickor nu.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Nödvändiga kuppen, nja, det enda som hänt är att pengarna hamnar i andra fickor nu.

Det är nått du tror dig veta, eller nått du har bevis/fakta på?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju så pass gammal att jag också tvingades att göra lumpen-alternativet hade ju varit några månader i spjället för vapenvägran. Men med facit i hand är det något jag inte skulle vilja ha ogjort-det var en väldigt nyttig tid för mig nu när jag ser tillbaka på det.

 

Sen vet jag inte hur det funkar med dubbla medborgarskap-om han väljer att göra lumpen i Sverige så slipper han väl att göra den i Thailand?

Att "göra lumpen" i Sverige innebär numera att man blir anställd inom Försvarsmakten.

I och med att man skriver på anställningsavtalet så accepterar man även att man kan bli skickad på utlandstjänstgöring i metropoler som Afghanistan m fl.

Om det är ett bättre alternativ än att göra lumpen i Thailand tål nog att funderas på.

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Att "göra lumpen" i Sverige innebär numera att man blir anställd inom Försvarsmakten.

I och med att man skriver på anställningsavtalet så accepterar man även att man kan bli skickad på utlandstjänstgöring i metropoler som Afghanistan m fl.

Om det är ett bättre alternativ än att göra lumpen i Thailand tål nog att funderas på.

Kanon, då får man ju ett välbetalt jobb på köpet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att "göra lumpen" i Sverige innebär numera att man blir anställd inom Försvarsmakten.

I och med att man skriver på anställningsavtalet så accepterar man även att man kan bli skickad på utlandstjänstgöring i metropoler som Afghanistan m fl.

Om det är ett bättre alternativ än att göra lumpen i Thailand tål nog att funderas på.

Mja, GMU på 3 månader och en utbildning efteråt väntar innan du skriver på om jag nu förstått det hela rätt.

http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/grundutbildning/

 

Men i detta fall kan jag inte säga säkert, tidpunkten för anställningen verkar dock vara placerad efter att personen klarat GMU+andra utbildningar om jag ser rätt på hemsidan.

 

Men dom jag träffat dom gjort FN-tjänst utomlands har varit mest positiva till det. Kanske lite långtråkigt ibland, men tydligen en upplevelse i alla fall.

Säkert inte samma som militären råkar ut för, men det är det närmaste jag har som referens.

 

Men som du säger, det skall man nog fundera på - som alltid.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, GMU på 3 månader och en utbildning efteråt väntar innan du skriver på om jag nu förstått det hela rätt.

http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/grundutbildning/

 

Men i detta fall kan jag inte säga säkert, tidpunkten för anställningen verkar dock vara placerad efter att personen klarat GMU+andra utbildningar om jag ser rätt på hemsidan.

 

Men dom jag träffat dom gjort FN-tjänst utomlands har varit mest positiva till det. Kanske lite långtråkigt ibland, men tydligen en upplevelse i alla fall.

Säkert inte samma som militären råkar ut för, men det är det närmaste jag har som referens.

 

Men som du säger, det skall man nog fundera på - som alltid.

Jag har själv gjort 3 FN-bataljoner, den bästa tiden i mitt liv!

Men riskera livet för att åka till en soptipp som Afghanistan hade jag aldrig gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att rika har kunnat köpa sig fria ifrån lumpen av den korrumperade militären är nog inget som påverkas av kuppen, detta lär säkerligen fortsätta vara en bra sidoinkomst för dom "vita riddarnas" egen maffiaverksamhet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

jamen köpa ifrån detta var ju buslätt tidigare - varför inte nu då ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Förvisso, men det kan ju inte bli värre nu, förut så var det ju en viss klan som stödde korruptionssystemet helt öppet, det är ju en av anledningarna till den nödvändiga kuppen!

Hej

 

Förmodligen kunde rika köpa sig fri ifrån både militär och begångna brott långt innan Thaksin ens var född eller påtänkt och till er som försöker koppla allt negativt till hans inträde i politiken säger jag bara "Dream on".

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nödvändiga kuppen, nja, det enda som hänt är att pengarna hamnar i andra fickor nu.

Hej

 

Att kretsen runt kungahuset, militären och den gula Bangkok eliten kommer att bli dom som tjänar på kuppen är ju inte svårt att räkna ut och för dessa var kuppen helt säkert nödvändig p.g.a detta.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Förmodligen kunde rika köpa sig fri ifrån både militär och begångna brott långt innan Thaksin ens var född eller påtänkt, men till er som försöker koppla allt negativt till hans inträde i politiken säger jag bara "Dream on".

 

Med vänlig hälsning isan lover

InnanThaksin var född så fanns inte några kriminella handlingar (vare sig i Thailand eller nån annanstans). När han var liten satte han sig i sin uppfinnarverkstad och tänkte att nåt saknades i världen, och särskilt i sydostasien. Då uppfann han allt ont i världen och sen vet vi ju hur det gått. Sen han flyttade till Dubai ligger väl det landet högst på alla mord-, rån och ebolalistor i världen.

 

Om Thaksin inte hade fötts hade vi alla levt i nirvana, himlen eller återfötts som den högst stående varelsen i världen (välj beroende på tro).

 

Förra veckan blev jag av med plånboken (j*vla Thaksin) och sen förlorade jag på tipset (j*vla Thaksin igen).

 

En fjärlils vingslag (eller Thaksins fjärt) blir en katastrof nån annanstans. :good:

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...