Jump to content
IGNORERAD

Tvingas göra lumpen i Thailand.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

 

I dagens Aftonbladet kan man läsa att en 21 åring med dubbelt medborgarskap som kom till Sverige som 8-åring nu tvingas göra lumpen i Thailand.

 

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19343631.ab

Tvingas göra lumpen i Thailand

Sundsvall. 21-åriga Ped Nilsson kom till Sverige som 8-åring. Han har dubbla medborgarskap eftersom hans mamma är thailändska. Nu tvingas han göra militärtjänst i Thailand i två år - annars hotar fängelse, skriver Sundsvalls Tidning.

– Jag höll på att bygga upp ett liv här. Men måste man så måste man, säger han.

Enda chansen att slippa värnplikt hade varit att säga upp medborgarskapet, men då förlorar han möjligheten att ärva sin mamma, enligt thailändsk lag.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    5

  • erkki

    3

  • kenneth073

    3

  • Wangthong

    2

Mest aktiva i denna tråd

En snyfthistoria, ska han vara medborgare så är det väl bara att göra sina medborgerliga plikter!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En snyfthistoria, ska han vara medborgare så är det väl bara att göra sina medborgerliga plikter!

Hej

 

Kan man ju tycka om man vill, men jag tror att ganska många ungdomar med dubbelt medborgarskap oroar sig för detta.

 

Lumpen i Thailand kan ju innebära allt ifrån att bygga golfbanor, pooler, hus och vägar åt högre befäl till att tvingas skjuta på sin egen befolkning vid studentuppror eller demonstrationer för demokrati och fria val, i värsta fall tvingas man kriga mot grannländerna och vandra bland minor på gränsen mot ex.vis Kambodja, där dog en av frugans kusiner av just en mina under sin lump tid för några år sedan. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Kan man ju tycka om man vill, men jag tror att ganska många ungdomar med dubbelt medborgarskap oroar sig för detta.

 

Lumpen i Thailand kan ju innebära allt ifrån att bygga golfbanor, pooler, hus och vägar åt högre befäl till att tvingas skjuta på sin egen befolkning vid studentuppror eller demonstrationer för demokrati och fria val, i värsta fall tvingas man kriga mot grannländerna och vandra bland minor på gränsen mot ex.vis Kambodja, där dog en av frugans kusiner av just en mina under sin lump tid för några år sedan. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jo, men generellt så önskar ju de flesta unga killar att få göra lumpen, speciellt de grupper som du brukar företräda.

 

Passar det inte, så är det väl bara att säga av sig medborgarskapet!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja ,så enkelt kanske det inte alltid är,

Jag vet flera thaigrabbar som kommit hit som småbarn och som tappat thailändska språket och bara kan svenska.

Att då åka till Thailand och göra lumpen i 2 år måste ju då kännas sådär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju rätt många år innan vi behöver tänka på detta, men det händer ju att man ser/hör om olika sorters penalism och nollning som verkar allt annat än trevliga. Skulle inte vilja att min son gjorde lumpen i Thailand, om han inte absolut ville själv.

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja ,så enkelt kanske det inte alltid är,

Jag vet flera thaigrabbar som kommit hit som småbarn och som tappat thailändska språket och bara kan svenska.

Att då åka till Thailand och göra lumpen i 2 år måste ju då kännas sådär.

 

Om de inte ens pratar Thai, så kanske bäst att avsäga sig medborgarskapet så är problemet borta?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

I dagens Aftonbladet kan man läsa att en 21 åring med dubbelt medborgarskap som kom till Sverige som 8-åring nu tvingas göra lumpen i Thailand.

 

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19343631.ab

Tvingas göra lumpen i Thailand

Sundsvall. 21-åriga Ped Nilsson kom till Sverige som 8-åring. Han har dubbla medborgarskap eftersom hans mamma är thailändska. Nu tvingas han göra militärtjänst i Thailand i två år - annars hotar fängelse, skriver Sundsvalls Tidning.

– Jag höll på att bygga upp ett liv här. Men måste man så måste man, säger han.

Enda chansen att slippa värnplikt hade varit att säga upp medborgarskapet, men då förlorar han möjligheten att ärva sin mamma, enligt thailändsk lag.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det är väl inget att gnälla om,  det går ju att slippa lumpen om man bidrar med en liten gåva så att säga.

Det är många som gjort den thailändska lumpen.

 

Min yngsta son skall in ( hoppas på Special Forces )  i october om jag minns rätt.

Han åkte till sin morsa i Sverige när han var 10 år men kom tillbaka hit för ett år sedan.

Hans läs och skrivkunskaper är väl inte så bra efter 11 år i Sverige, men det lärs nog ut i lumpen.

Han diskuterade som så,  eftersom han tappat allt vad diciplin heter så tror han att det kommer att göra honom gott.

 

Jag säger bara Lycka till.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Ped verkar vid gott mod. Blir nog en spännande upplevelse.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

En snyfthistoria, ska han vara medborgare så är det väl bara att göra sina medborgerliga plikter!

 

Precis så är det.

 

Sen finns det ju alternativ till som t.ex. anmäla sig frivilligt och då bara behöva "stå ut" mellan 5-8 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

I dagens Aftonbladet kan man läsa att en 21 åring med dubbelt medborgarskap som kom till Sverige som 8-åring nu tvingas göra lumpen i Thailand.

 

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19343631.ab

Tvingas göra lumpen i Thailand

Sundsvall. 21-åriga Ped Nilsson kom till Sverige som 8-åring. Han har dubbla medborgarskap eftersom hans mamma är thailändska. Nu tvingas han göra militärtjänst i Thailand i två år - annars hotar fängelse, skriver Sundsvalls Tidning.

– Jag höll på att bygga upp ett liv här. Men måste man så måste man, säger han.

Enda chansen att slippa värnplikt hade varit att säga upp medborgarskapet, men då förlorar han möjligheten att ärva sin mamma, enligt thailändsk lag.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Är killen i Sverige?

Då kan han skita i detta.

 

Klokt att skriva till Thais Ambassad och fråga.

Hur dom tänkt att lösa detta.

Betalar dom resan till Thailand?

 

Är han i Thailand så får han inställa sig.

Han blir får sedan troligen en frisedel.

För han inte förstår språket tillräckligt.

 

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycks vara flera länder på jorden där vi har detta "dilemma".

Var hos frisören i helgen.

Han är kurd, från Turkiet. Kom till sverige då han var 4. Han vill inte vara turkisk medborgare, men säger att det inte är lätt att bli av med det.

Om han åker till turkiet så kommer han bli direkttransporterad till militärtjänst ca 1,5 år.

OM han inte betalar 50 000 SEK då gör han bara tre veckor. Vill han bli helt fri från militärtjänst betalar man 100 000 SEK.

Vet inte om hans uppgifter stämmer, men jag har en vän som betalat dessa 50 000 så den biten stämmer nog i alla fall.

Snacka om straffavgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han kan ju se det som 2 års hemspråksundervisning :good:

 

Om han ger fan i det så får han nog svårt att besöka Thailand i framtiden. Då är det bättre att åka dit och ev få en frisedel

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Går att söka uppskov för studier. Ingen som kollar att de studerar. Efter 27-28 års ålder verkar de inte bli inkallade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de inte ens pratar Thai, så kanske bäst att avsäga sig medborgarskapet så är problemet borta?

Nu tycker jag du verkar hård,oftast har deras föräldrar sett till att dom har kvar sitt thailändska medborgarskap i god tro att det är bäst för barnet ,sen kommer inkallelsen som en blixt från klar himmel för ynglingen ,han kanske vill göra millitärtjänsten i Sverige där han bor och är uppvuxen som svensk medborgare.

Men det borde väl gå att lösa med att påtala att han inte har pengar till flygbiljetten.

 

Ja det är nog inte så enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Styvsonen har bott här i 8 år snart...han är 23 nu..i våras åkte han o tjejen till Thailand...precis efter passkontroll kom militär o polis o tog honom.in i ett rum o massor av frågor....sen blev han ombedd att infinna sig på nån militärförläggning i Udon Thani....väl där så kosta det 20,000 thaibath för o slippa..ps..han är ju så stor också så jag tror dom hade haft svårt o hitta kläder till honom...hehehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Styvsonen har bott här i 8 år snart...han är 23 nu..i våras åkte han o tjejen till Thailand...precis efter passkontroll kom militär o polis o tog honom.in i ett rum o massor av frågor.sen blev han ombedd att infinna sig på nån militärförläggning i Udon Thani.väl där så kosta det 20,000 thaibath för o slippa..ps..han är ju så stor också så jag tror dom hade haft svårt o hitta kläder till honom...hehehe

 

Åkte han med thaipass?

Dom har väl svårt att kolla upp om han åkte på svenskt pass ,eller?

Annars är väl 20.000 bath en överkomlig summa för att slippa 2 års tjänstgörning om han har jobb i Sverige

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte han med thaipass?

Dom har väl svårt att kolla upp om han åkte på svenskt pass ,eller?

Annars är väl 20.000 en överkomlig summa för att slippa 2 års tjänstgörning om han har jobb i Sverige

Kostade 3000 Baht för några år sedan i obygden

 

Har de inte lottdragning med blå och röda papperslappar om vem som ska göra lumpen i Thailand.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl vara bra för pojken att göra lumpen, jag tycker lite synd om dom söndercurlade stackare som inte får denna erfarenhet i Sverige då den allmänna värnplikten avvecklades.

 

Var en ganska bra (ser jag i efterhand) erfarenhet  i alla fall, men då jag gjorde lumpen så var det inte alls lika roligt. Men det var nåt annat än dom 13åren i grundskola+gymnasium i alla fall.

 

Nu vet jag inte hur det är att göra den i Thailand, men gråter man ut i kvällspressen om det så antar jag att ett par års tjänstgöring kan vara precis den medicin som krävs.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Har för mig att vi betalade 20000 för att en bror till frun skulle slippa.

Måste vara överkomligt för en boende i Sverige.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är väl inget att gnälla om,  det går ju att slippa lumpen om man bidrar med en liten gåva så att säga.

Det är många som gjort den thailändska lumpen.

 

Min yngsta son skall in ( hoppas på Special Forces )  i october om jag minns rätt.

Han åkte till sin morsa i Sverige när han var 10 år men kom tillbaka hit för ett år sedan.

Hans läs och skrivkunskaper är väl inte så bra efter 11 år i Sverige, men det lärs nog ut i lumpen.

Han diskuterade som så,  eftersom han tappat allt vad diciplin heter så tror han att det kommer att göra honom gott.

 

Jag säger bara Lycka till.

Hej

 

Vill man göra lumpen är det ju inga problem alls, problemen uppstår ju först när någon som inte vill detta blir inkallad.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kostade 3000 Baht för några år sedan i obygden

 

Har de inte lottdragning med blå och röda papperslappar om vem som ska göra lumpen i Thailand.

Hej

 

Dom drar lott även hos oss.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans grabb vart 5 år när han kom till Sverige 1981, vid den tiden var bägge thailändska medborgare.-  Efter ett tag blev bägge svenska medborgare och grabben gjorde lumpen i Sverige.- Mig veterligen har ingen av dom avsagt sig sitt thailändska medborgarskap, ej heller har grabben haft problem med myndigheterna därnere vid sina thailandsresor..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...